1

tirsdag, 13. maj 2008, 01:24

hej Tweak :D

Jeg er sådan lidt nybegyndere i php, så jeg vil gerne høre om man kan $_GET['id'] uden at poste det ? :D

2

tirsdag, 13. maj 2008, 06:08

Hvis jeg forstår dig ret vil du hente id uden at skulle sende en formular afsted.

Det kan du sagtens, fx ved at sætte id på et link fx
<a href="index.php?id=blah">Blah</a>
$_GET['id'] vil efter click på linket være = Blah

Mvh
Martin

3

tirsdag, 13. maj 2008, 07:57

Ah det var ikke helt det jeg mente, men så kan jeg da prøve at uddybe det lidt:)

Altså nu har jeg også lavet mig sådan en herlig blog hvor man kan skrive sig sådan en fræk kommentar til.
Der har jeg bygget den op sådan at når man så poster den der kommentar til bloggen, så echo'er jeg også lige bloggens id i et hidden felt, mens kommentaren også har sit eget id. Så når jeg insætter det i tabellen til kommentaren, så får den både bloggen og kommentarens id, så er det jo lidt lettere at hente ud :D

Ja okay indhviklet forklaring :p

Men anyways så kan man vel også gå ind og lave det id automatik i databasen? :D

4

tirsdag, 13. maj 2008, 08:12

Tror jeg er lidt sløv her efter pinsen :D er stadig ikke helt med

Men jo det er langt hen ad vejen smartest at genererer IDet automatisk i databasen (Auto Increment)

5

tirsdag, 13. maj 2008, 08:19

Hehe ja okay, ej ska nok lige finde mig en løsning idag, så ska jeg nok vende tilbage med mit løsningsforslag :D

6

tirsdag, 13. maj 2008, 13:11

Hvis du bruger phpmyadmin kan du gøre således:
1: Log ind

2: Vælg en database

3: Vælg en tabel

4: Ud for dit id felt trykker du på guld nøglen

5: Tryk på "Ændre" (Kuglepennen) ved dit id felt

6: Sæt Ekstra til "Auto increment"

7: Tryk "Gem"

Så skulle den gerne selv forhøje sig når du sætter noget data ind

Du behøves ikke kalde dit id ved din sql query

Du kan bare prøve:
mysql_query("INSERT INTO ('forfatter', 'indhold') VALUES ('$_GET[forfatter]', '$_POST[indhold]'));

eller noget i den stil :P