1

lørdag, 19. april 2008, 20:50

well sagen er at jeg skal til at igang med at kode noget hjemmeside igen...:)
og jeg er blevet anbefalet dreamweaver af en af dem jeg spiller wow sammen med, ville høre om der var nogen der kendte til en god guide på dansk evt. ellers nogen på engelsk... og ellers om der er nogen steder hvor man kan downloade færdige designs dertil. ligesom dem der er i programmet i forvejen.
dengang jeg rodede med hjemmesider sidste gang brugte jeg stones webwriter kombineret med de koder jeg nu kunne få tillagt mig ved at læse rundt om på nettet.
men det meste af det er rustet væk, og så foreslog ham gutten at hvis jeg alligevel skulle igang igen, skulle jeg bruge dreamweaver.
evt. bedre forslag er også velkomne, men ellers primært lidt guides til dreamweaver, for umiddelbart ser det rimelig rodet ud for mig :)

Er det evt. muligt, bare at lave designet i Dreamweave, og så gå over til at kode det i Stones Webwriter ?

Det jeg egentlig mest af alt er ude efter, var et design lavet i tabeller, kan bare ikke huske hvordan man koder det så det duer i html :)

på forhånd tak

Chriller

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "Chriller" (19.04.2008, 21:10)

2

lørdag, 19. april 2008, 21:10

Har brugt Dreamweaver i lang tid, men aldrig brugt den "Design Editor" der er med deri, så ved slet ikke hvor godt den fungerer, jeg har altid kun brugt "Code Editor"

Hvis du sætter designet op i Dreamweaver skriver den jo også selv koden, hvorfor hente det over i Stones Webwriter, men jo det kan du vel godt, al den kode du ser står jo i "Code Editor" så kan du jo bare kopiere den derfra.

AMD Athlon 64 Processor 3400+
2048MB DDR PC3200 RAM
ATI HD4850 512MB DDR3

3

lørdag, 19. april 2008, 21:12

synes bare det virker lidt rodet, men det kan godt være det bare er fordi det er mere avanceret, end det jeg før hen har leget med...

Chriller

4

lørdag, 19. april 2008, 21:19

Citeret

Oprindeligt indlæg af Chriller
synes bare det virker lidt rodet, men det kan godt være det bare er fordi det er mere avanceret, end det jeg før hen har leget med...

Hvilken af de forskellige muligheder for edit benytter du dig af?
For hvis du bruger kode funktion bliver alle de forskellige typer kodning delt op i farver, det er rigtig overskueligt og lækkert at arbejde med så. De gange jeg har benyttet klikket forkert og endt i design funktionen må jeg indrømme at jeg også syntes det var lidt rodet, men nu har jeg selvfølgelig heller ikke brugt mere end højst 10 sekunder derinde, så vil da tro det kan fungere rigtig godt :P

2048MB DDR PC3200 RAM
ATI HD4850 512MB DDR3

5

lørdag, 19. april 2008, 21:23

indtil videre har jeg benyttet mig af design editoren, da jeg ikke rigtig kan se hvordan det skulle hjælpe mig at gå over til den code editor frem for stones, da det jo er koden jeg ikke kan huske :)

Chriller

6

lørdag, 19. april 2008, 22:01

Citeret

indtil videre har jeg benyttet mig af design editoren, da jeg ikke rigtig kan se hvordan det skulle hjælpe mig at gå over til den code editor frem for stones, da det jo er koden jeg ikke kan huske :)

Tables er jo bare lige ud af landevejen :)

http://www.w3schools.com/html/html_tables.asp

så burde du vidst have opfrisket det du havde glemt omkring tables.

2048MB DDR PC3200 RAM
ATI HD4850 512MB DDR3

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "asgerbj" (19.04.2008, 22:02)

7

lørdag, 19. april 2008, 22:55

jamen, det er ikke som sådan det med at lave tables jeg har problemer med, men mere hvordan jeg får vinduerne til at åbne i de forskellige rum i tabellerne og sådan noget :)

Chriller

8

lørdag, 19. april 2008, 22:57

tror jeg ikke helt jeg forstår, men hvis du kan lave det i Stones så er det vel løsningen? :boxed:

2048MB DDR PC3200 RAM
ATI HD4850 512MB DDR3

9

lørdag, 19. april 2008, 23:23

hehe ligesom du laver det i rammer, kan du også lave det i tabeller, så det f.eks. bliver som en tabel der ikke fylder hele vinduet... ved ikke om du kan forestille dig hvad du mener, og det kan laves i stone, problemet er bare jeg kan ikke huske hvordan man gør det...:)

Chriller

10

søndag, 20. april 2008, 10:07

Du kan ikke lave det i tabeller som du kan med rammer. Og rammer er en dårlig ide når det kommer til at lave hjemmesider.

Det samme gælder for tabeller når det kommer til design. Det er gammeldags og håbløst umoderne. Du bør lave det med div-tags og så holde dig fra designview.

Hvis du gerne vil lave det i designview så brug den editor du synes er nemmest og vær forberedt på det bliver noget slamkode der kun virker i internet explorer.

Edit: Du kan godt dele siden op med tabeller (eller divs) som du kan med rammer, men du kan ikke ved at trykke på en knap skifte det ene vindue i tabellen (eller diven) ud som man gør med rammer.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Gadensgaard" (20.04.2008, 10:08)

11

søndag, 20. april 2008, 11:10

nu siger du div-tags, til en der ikke har rodet med hjemmeside i flere år, så det er bare super... :)
lidt mere forklaring ville da være dejligt

Chriller

12

søndag, 20. april 2008, 11:16

Ja men div-tagget er vel tabellens afløser indenfor webdesign. Jeg vil tro du kan finde en hel del om det på html.dk.

Hvis du gerne undgå at lave menuer osv flere gange (en gang for hver underside) vil jeg også anbefale dig at læse lidt på et serverside script. Det kræver ikke det store programmering at lave det så det fungerer nogenlunde som en iframe.

13

søndag, 20. april 2008, 14:04

Hvis du virkelig vil i gang, så skal der som gadensgaard siger også lidt server side til, ellers får man lavet or meget dobbelt arbejde.

Det smarteste er helt klart efter min mening ikke at inkludere menuer på alle dine sider, men nærmere inkludere indholdet i en hovedskabelon - mindst arbejde og indholdet vil kunne genbruges hvis du skifter design.

Jeg tillader mig lige at spamme et par tutorials jeg har skrevet om emnet i PHP som jeg ved flere herinde fra tweak har haft stor glæde af.

http://martin-nielsen.com/blog/dynamiske…include-47.html
http://martin-nielsen.com/blog/videre_me…nclude-122.html
http://martin-nielsen.com/blog/dynamiske…tatags-170.html

De bygger videre på hinanden så en god ide at læse dem alle, eller hvis man er doven, hoppe til den sidste og snuppe eksempel filerne :D

Håber det kan bruges til noget

Mvh
Martin

14

søndag, 20. april 2008, 14:39

bliver nok nød til at indrømme det virker helt sort i mit hoved :)
har ellers prøvet at læse dine guides igennem...
og det samme med på css, og html delene på html.dk hvor css virkede rimelig sort også...
dog kunne jeg huske det meste af html delen...
ved ikke helt hvor fanden jeg skal starte... :S

Chriller

15

søndag, 20. april 2008, 15:07

Hvis det er noget seriøst du skal bruge din hjemmeside til så tag at betal dig fra det, hvis du skal bruge en bil sætter du dig jo heller ikke ind i hvordan sådan en skal bygges :).

Ellers så start med at lave noget du kan finde ud af og byg så småt noget mere avanceret på.

16

søndag, 20. april 2008, 15:49

det er ikke noget storslået den skal bruges til overhovedet, den skal bare fungere som hjemmeside for vores deling mens vi er inde som værnepligtige i søværnet, og ude at sejle og sådan noget...

og så ville jeg gerne i gang med at lave noget hjemmeside igen, da jeg synes det er fedt at sidde og rode med, hvis man altså kan få det til at fungere, men jeg er fuldstændig lost med alt hvad folk har smidt efter mig... så kan være jeg bare skal droppe det igen...virker ikke rigtig til at jeg kan få formuleret ud hvad det er jeg gerne ville have.

indtil videre har folk anbefalet mig følgende:

Dreamweaver
Div Tags
Smarty Templates
php
og lidt andre muligheder

og da jeg lavede mit indlæg kunne jeg det basale html, hvilket åbenbart er fuldstændig useless i dag hvis man skal lave et design folk gider at kigge på, men de ting folk har vist mig synes jeg virker meget avancerede, men det er måske bare mig.

Chriller

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Chriller" (20.04.2008, 15:53)

17

søndag, 20. april 2008, 21:09

Der er andre i din deling du kan allierer dig med?

Måske det ville være smartest at vælge et opensource-system, som mere eller mindre bare skal installeres.

Nu siger du siden skal bruges til din deling, mens i er i søværnet. Hvad skal i helt præcis på siden?

Måske i kunne klare jer med et blog-system?

18

mandag, 21. april 2008, 17:35

det kunne vi nok sagtens, da det bare skal bruges til nogen billeder, og lidt historier herindefra og sådan... men det var jo lige så meget for at komme igang med at lave hjemmesider igen, da jeg synes det er hyggeligt at sidde og rode med når man ikke gamer :P

Chriller

19

mandag, 21. april 2008, 18:08

Citeret

det kunne vi nok sagtens, da det bare skal bruges til nogen billeder, og lidt historier herindefra og sådan... men det var jo lige så meget for at komme igang med at lave hjemmesider igen, da jeg synes det er hyggeligt at sidde og rode med når man ikke gamer :P

I kunne umiddelbart med fordel benytte jer af Wordpress, hvilket godt nok betyder, at du måske ikke skal rode så meget.

Men det virker for mig som den fornuftige løsning :)

Men her kan du jo eventuelt også lave dit eget layout, fremfor at vælge nogle af de mange, der allerede findes.

20

mandag, 21. april 2008, 18:10

Citeret

Hvis der skal vises mange billeder, vil det nemmeste være at installere et galleri som Coppermine - det kan også kombineres med flere forskellige enten CMS eller blogløsninger. Er I interesseret i en decideret CMS løsning med mulighed for atikler, forum m.v. ville jeg nok vælge PHP Fusion, og ellers ville jeg snuppe WordPress.

Selvom du gerne vil i gang med at lave hjemmesider, så er det måske meget at lave helt fra bunden hvis det skal være nemt at administrere - og der er jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken to gange ;)

Endelig så kan du jo også rode alt det du vil med designet i ovennævnte løsninger.

Edit: Macimuz, lad være med at slå mig på målstregen og poste et indlæg mens jeg skriver :))

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.