Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

torsdag, 7. juni 2007, 15:20

Har for et stykke tid siden fundet ud af, at der også findes todimensionelle arrays, og kunne godt tænke mig at lære noget mere om dem. Nogen der evt kender nogen gode steder, hvor man kan lære noget godt om det tidligere nævnte? :D

På forhånd tak :D

"Play like it's your last play!"

2

torsdag, 7. juni 2007, 15:27

Citeret

Originally posted by Poco
Har for et stykke tid siden fundet ud af, at der også findes todimensionelle arrays, og kunne godt tænke mig at lære noget mere om dem. Nogen der evt kender nogen gode steder, hvor man kan lære noget godt om det tidligere nævnte? :D

På forhånd tak :D

Hvad vil du vide? De fungerer på samme måde som 1-dimensionelle - bare på begge leder.

Du indekserer i dem ligesom hvis det var et koordinatsystem, altså [x,y], og så selvfølgelig IKKE med negative tal... ;)

3

torsdag, 7. juni 2007, 15:32

hmm, okay... kunne være fedt med et eksempel, så kan det være at jeg hurtigere kan forstå hvordan de virker på den måde, hehe :D uhh, et spørgsmål til: i hvilket tilfælde bruger man todimensionelle? og hvorfor? :D

4

torsdag, 7. juni 2007, 15:37

Citeret

hmm, okay... kunne være fedt med et eksempel, så kan det være at jeg hurtigere kan forstå hvordan de virker på den måde, hehe :D uhh, et spørgsmål til: i hvilket tilfælde bruger man todimensionelle? og hvorfor? :D

Hvis du har en datastruktur som fx et billed. Så har hver pixel en værdi i arrayet som svarer til pladsen i billedet. (hvis det er et gråtone-billede, ellers skal der tre 2D-arrays til).

Arrays er ikke begrænsede til to dimensioner, de fleste programmeringssprog understøtter "uendelige" antal af dimensioner. Ikke noget man lige kan forestille sig fysisk, når vi kommer over 3D, men det kan være praktisk i forskellige sammenhæng.

5

torsdag, 7. juni 2007, 15:55

tak for forklaringen :D evt også et eksempel? ville være super :D

6

torsdag, 7. juni 2007, 15:56

Citeret

tak for forklaringen :D evt også et eksempel? ville være super :D

Var billed-eksemplet ikke godt nok?

7

torsdag, 7. juni 2007, 16:04

mere kode eksempel, hvis det er muligt :D

8

torsdag, 7. juni 2007, 16:25

Citeret

mere kode eksempel, hvis det er muligt :D

Hvilket sprog?

PHP?

Der er massere af den slags på nettet. Find det via Google, fx:
http://www.webcheatsheet.com/php/multidimensional_arrays.php

9

torsdag, 7. juni 2007, 16:36

fedt! rigtig mange tak for hjælpen :D

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.