Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

tirsdag, 12. december 2006, 08:47

Hey...

min gamle it lære havde sådan en tekst til at køre ude i siden af sin hjemmeside, og det kunne jeg godt tænke mig.
men han er stoppet her inde på skolen så kan ikke spørge ham, men kan se på hans hjemmeside www.zappy.dk at det er lavet i asp

og det kan jeg ikke bruge på min hjemmeside

PHP, SSI, Perl & CGI - Ja
ASP/.Net, Access, Frontpage - Nej :(

:thumbsup:

2

tirsdag, 12. december 2006, 08:56

Jeg ville nok bruge javascript, for asp og php kan udelukkende arbejde hos serveren.. og hvis du ikke opdaterer siden, så sker der ikke en flyvende fis uden ;)

setTimeout('[Funktionsnavn]',[Tid])

Den udfører den funktion der er skrevet i [Funktionsnavn], efter [Tid] millisekunder.. Husk at skrive funktionen i gåseøjne :)

Du kan evt. sætte timeout-funktionen i onLoad hvis du vil.. så begynder den når siden er helt færdig med at loade

Edit:
Ja nu ved jeg jo ikke om du kan javascript, så du får squ lige et færdigt eksempel, der ændrer teksten...

Først, lav en boks - lav den med en div eller en span eller hva du nu har lyst til, den skal bare have et id som den her div:
<div id="tekstbox"></div>

Så skriver du en funktion i head-delen af din side..
<script language="javascript">
function skifttekst(nyTekst) {
document.getElementById('tekstbox').innerHTML = nyTekst
}
</script>

Den her funktion ka du kalde når du har lyst.. men for at skifte den efter 15 sekunder, ku du skrive sådan:

<body onLoad="t=setTimeout('skifttekst("Den nye tekst her")',1500)">

Og til sidst ku du så ændre lidt i den funktion der hedder skifttekst, så den kalder sig selv efter 15 nye sekunder :)

document.getElementById('tekstbox').innerHTML = nyTekst;
t=setTimeout('skifttekst("En anden tekst her")',1500)
}
</script>

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Karga" (12.12.2006, 09:00)

3

tirsdag, 12. december 2006, 09:05

tak hehe

men

jeg fattede ikke en hat af det der :O

har aldrig leget med java før

4

tirsdag, 12. december 2006, 09:10

Bare læs hva jeg skriver.. har jo lavet et komplet eksempel til dig

5

tirsdag, 12. december 2006, 10:09

KarGa, man kan vel bare bruge sleep i php? :idea:

Bundkort: MSI P35-NEO-F, Intel P35, LGA775
CPU: Intel Core 2 Duo E6550, BOX, LGA775
Grafikkort: ASUS Radeon HD 5830 1GB GDDR5
Harddisk: Seagate 7200.10 160GB, 8MB

6

tirsdag, 12. december 2006, 10:36

Som karga skriver, javascript, og der har han jo lavet et fint eksempel, personligt ville jeg nok lave det i flash med tingene som skal opdatere i en XML fil, så er det dejligt nemt at opdatere.

7

tirsdag, 12. december 2006, 10:53

Citeret

Originally posted by Dumpen
KarGa, man kan vel bare bruge sleep i php? :idea:

Dunno, men ku ikke forestille mig det.. jeg skriver ikke i php, det er meget lidt af php jeg ka huske fra dengang jeg lærte det

Men eftersom php er et serverside-script, så vil jeg ikke tro det er noget der virker

8

tirsdag, 12. december 2006, 11:03

kan heller ikke forestille mig hvordan det skulle kunne laves i PHP, uden at det kun kan opdatere hver gang siden reloades, og det vil blive noget af en omsonst løsning efter min mening

9

tirsdag, 12. december 2006, 11:23

jeg faldt ove den her:

<SCRIPT LANGUAGE=\"JavaScript\" src=random.js></SCRIPT>
<SCRIPT LANGUAGE=\"JavaScript\">
function VisCitat() {
var rand1 = (Math.round( (ArrCitat.length-1) * Math.random()) ) ;
return ArrCitat[rand1]
}
document.write(VisCitat());
</SCRIPT>

hvor jeg så har lavet et doc med teksten:

ArrCitat = new Array(\"Citat nummer1\", \"Citat nummer 2\", \"Citat nummer 3\", \"Citat nummer 4\", \"Citat nummer 5\", \"Citat nummer 6\")

og gemt den som: random.js

prøvede at smide scroptet op på siden, bare et tilfeldigt sted og så lavede det doc med nogle små sætninger i og lagde random.js doc'et op også, men der skete ikke noget...

Men den som KarGa har lavet skal se sådan her ud ik?

document.getElementById('tekstbox').innerHTML = nyTekst}
</script>

<body onLoad="t=setTimeout('skifttekst("tekst eksempel her")',1500)">

document.getElementById('tekstbox').innerHTML = nyTekst;
t=setTimeout('skifttekst("En anden tekst her")',1500)
}
</script>

Men det jeg ikke forstår er:
Hvor får den teksten fra?
skal jeg ikke lave et doc hvor der står de små tekster i eller sådan noget?

mvh
toby

10

tirsdag, 12. december 2006, 12:22

Så vidt jeg kan se, returnerer den funktion du skriver der en vilkårlig af teksterne i dit citat-array.. Dvs. den skriver det ikke eller noget, men den erstatter sig selv med det den returnerer

Den funktion kan du så smide ind istedet for "tekst eksempel her"

Den måde den får teksterne på? Der er jeg ikke helt med.. mener du den funktion jeg har lavet eller den funktion du skriver?

Min får teksten fra skifttekst-funktionens eneste argument.. det du har markeret med rød (inkl. gåseøjnene selvfølgelig)

Den anden gør det, at den ganger de samlede antal tekster i det citat-array med en matematisk "variabel", der altid giver et vilkårligt tal mellem 0 og 1.. og så får den altså et tal der peger på et eller andet sted i dit citat-array..

Svært at forklare, når du ikke er en haj til programmering... men det er vel også ligegyldigt med forståelsen, bare det virker :)

11

tirsdag, 12. december 2006, 12:30

Citeret

Originally posted by KarGa
Så vidt jeg kan se, returnerer den funktion du skriver der en vilkårlig af teksterne i dit citat-array.. Dvs. den skriver det ikke eller noget, men den erstatter sig selv med det den returnerer

Den funktion kan du så smide ind istedet for "tekst eksempel her"

Den måde den får teksterne på? Der er jeg ikke helt med.. mener du den funktion jeg har lavet eller den funktion du skriver?

Min får teksten fra skifttekst-funktionens eneste argument.. det du har markeret med rød (inkl. gåseøjnene selvfølgelig)

Den anden gør det, at den ganger de samlede antal tekster i det citat-array med en matematisk "variabel", der altid giver et vilkårligt tal mellem 0 og 1.. og så får den altså et tal der peger på et eller andet sted i dit citat-array..

Svært at forklare, når du ikke er en haj til programmering... men det er vel også ligegyldigt med forståelsen, bare det virker :)

hehe ja, bare det virker...

men hvis vi nu tager din.
hvor får den teksten fra? skal jeg ikke lave sådan et doc igen hvor den får de små tekster jeg finder frem? eller skal jeg f.eks. ligge 20 jave script ind af den du har lavet hvis jeg har 20 sætninger?

12

tirsdag, 12. december 2006, 12:32

Nej den jeg har lavet kan udelukkende lave én tekst fra start af og så efter noget tid indsætte en ny tekst...

Den kan sagtens bygges videre til en bunke tilfældige citater, men det har jeg desværre ikke tid til lige nu..

Den funktion du har fundet, med citaterne, den kan med lethed bygges ind i mit.. men da jeg sidder med 2 fysik rapporter og en dansk stil lige nu :crazyeyes: så ka det jo være WebT lige gider bikse det sammen for dig :)

13

tirsdag, 12. december 2006, 12:36

Citeret

Nej den jeg har lavet kan udelukkende lave én tekst fra start af og så efter noget tid indsætte en ny tekst...

Den kan sagtens bygges videre til en bunke tilfældige citater, men det har jeg desværre ikke tid til lige nu..

Den funktion du har fundet, med citaterne, den kan med lethed bygges ind i mit.. men da jeg sidder med 2 fysik rapporter og en dansk stil lige nu :crazyeyes: så ka det jo være WebT lige gider bikse det sammen for dig :)

oki, jeg må lige høre WebT om han ikke lige kan hjælpe mig med at bygge min doc. ind i din :)
da jeg skal bruge mere end bare en tekst :)

14

tirsdag, 12. december 2006, 12:45

Citeret

Originally posted by Angelus

Citeret

oki, jeg må lige høre WebT om han ikke lige kan hjælpe mig med at bygge min doc. ind i din :)

Det kan nok godt lade sig gøre :D - bliver dog først i morgen

15

tirsdag, 12. december 2006, 12:47

Citeret

Originally posted by WebT

Citeret

Originally posted by Angelus

Citeret

Det kan nok godt lade sig gøre :D - bliver dog først i morgen

bare iroden, prøver at fange dig på msn der så :)

16

tirsdag, 12. december 2006, 13:15

ah kunne nu ikke lade være så her kommer det:

Følgende ligger du imellem <head> og </head>

Kildekode

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<script type="text/javascript">
        //citat script fra martin-nielsen.com
	var tidImellem=5; // sekunder imellem citaterne
	var citater=new Array(); //array til citaterne
	citater[0]="Dette er et citat";
	citater[1]="Dette er et andet citat";
	citater[2]="Dette er et tredje citat";
	citater[3]="Dette er et fjerde citat";
	citater[4]="Dette er det femte";
	citater[5]="Osv osv osv";

function citat() { //citat funktion
		window.clearTimeout(timer); //stop timeren så vi ikke får 7 forskellige
		var c=document.getElementById('citat'); //find diven så vi kan bruge den
		var nytCitat=citater[Math.round((citater.length-1)*Math.random())]; //hent et tilfældigt citat ud af array
		c.innerHTML=nytCitat; //set citatet ind i diven
		var timer=window.setTimeout('citat()',(tidImellem*1000)); //start timer hvornår funktionen skal gentages
	}
	window.onload=citat; //kald når siden loades
</script>

og der hvor du så ønsker citaterne skal fremkommer indsætter du:

Kildekode

1
<div id="citat">&nbsp;</div>

Håber det kan bruges :)

Edit:
Tillod mig at skrive det fra bunden, gad ikke lige læse de andre igennem :D

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "WebT" (12.12.2006, 13:28)

17

tirsdag, 12. december 2006, 13:49

Citeret

Originally posted by WebT
ah kunne nu ikke lade være så her kommer det:

Følgende ligger du imellem <head> og </head>

Kildekode

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<script type="text/javascript">
        //citat script fra martin-nielsen.com
	var tidImellem=5; // sekunder imellem citaterne
	var citater=new Array(); //array til citaterne
	citater[0]="Dette er et citat";
	citater[1]="Dette er et andet citat";
	citater[2]="Dette er et tredje citat";
	citater[3]="Dette er et fjerde citat";
	citater[4]="Dette er det femte";
	citater[5]="Osv osv osv";

function citat() { //citat funktion
		window.clearTimeout(timer); //stop timeren så vi ikke får 7 forskellige
		var c=document.getElementById('citat'); //find diven så vi kan bruge den
		var nytCitat=citater[Math.round((citater.length-1)*Math.random())]; //hent et tilfældigt citat ud af array
		c.innerHTML=nytCitat; //set citatet ind i diven
		var timer=window.setTimeout('citat()',(tidImellem*1000)); //start timer hvornår funktionen skal gentages
	}
	window.onload=citat; //kald når siden loades
</script>

og der hvor du så ønsker citaterne skal fremkommer indsætter du:

Kildekode

1
<div id="citat">&nbsp;</div>

Håber det kan bruges :)

Edit:
Tillod mig at skrive det fra bunden, gad ikke lige læse de andre igennem :D

Igen... 100000 mange tak :)

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.