1

torsdag, 28. september 2006, 17:06

hey folkens... har lavet en mouseover, og den virker fint i IE, men virker ikk i firefox... nogen der ka hjælpe mig med mit problem?!?!

"Play like it's your last play!"

2

torsdag, 28. september 2006, 20:40

prøv at skrive det stykke kode du har lavet, så vi kan se hvad der er galt

4

torsdag, 28. september 2006, 21:21

Du kan bruge

www.pastebin.com :)

Bundkort: MSI P35-NEO-F, Intel P35, LGA775
CPU: Intel Core 2 Duo E6550, BOX, LGA775
Grafikkort: ASUS Radeon HD 5830 1GB GDDR5
Harddisk: Seagate 7200.10 160GB, 8MB

5

torsdag, 28. september 2006, 23:49

her er koden for min menu:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<html>

<head>
<title>| JAY Z |</title>
<link href="index.htm" />
</head>

<center>

<body bgcolor="#000000">

<style>

a:link {
color: white;
text-decoration:none;
font-weight:bold;
}
a:visited {
color: white;
}
a:active {
}
a:hover {
color:white;

}

</style>

<table width="600" align="center" cellpadding="0" cellspacing="1" style="border-top: 0px solid #1A6483; border-left: 0px solid #1A6483; border-right: 0px solid #1A6483;border-bottom: 0px solid #1A6483; bgcolor="black">

<tr>
<td id="td1" align="center" height="27" width="125" background="menuoff.png" onMouseOver="document.all.td1.background = 'menuon.png'" onMouseOut="document.all.td1.background = 'menuoff.png'">
<a href="hjem.htm" target="down" class="normal" style="font-weight:bold;">Hjem</a>&nbsp;
</td>
<td id="td2" align="center" height="27" width="125" background="menuoff.png" onMouseOver="document.all.td2.background = 'menuon.png'" onMouseOut="document.all.td2.background = 'menuoff.png'">
<a href="biografi.htm" target="down" class="normal" style="font-weight:bold;">Biografi</a>&nbsp;
</td>
<td id="td3" align="center" height="27" width="125" background="menuoff.png" onMouseOver="document.all.td3.background = 'menuon.png'" onMouseOut="document.all.td3.background = 'menuoff.png'">
<a href="udgivelser.htm" target="down" class="normal" style="font-weight:bold;">Udgivelser</a>&nbsp;
</td>
<td id="td4" align="center" height="27" width="125" background="menuoff.png" onMouseOver="document.all.td4.background = 'menuon.png'" onMouseOut="document.all.td4.background = 'menuoff.png'">
<a href="billeder.htm" target="down" class="normal" style="font-weight:bold;">Billeder</a>&nbsp;
</td>
<td id="td5" align="center" height="27" width="125" background="menuoff.png" onMouseOver="document.all.td5.background = 'menuon.png'" onMouseOut="document.all.td5.background = 'menuoff.png'">
<a href="audvid.htm" target="down" class="normal" style="font-weight:bold;">Audio/Video</a>&nbsp;
</td>
<td id="td6" align="center" height="27" width="125" background="menuoff.png" onMouseOver="document.all.td6.background = 'menuon.png'" onMouseOut="document.all.td6.background = 'menuoff.png'">
<a href="nyheder.htm" target="down" class="normal" style="font-weight:bold;">Nyheder</a>&nbsp;
</td>
<td id="td7" align="center" height="27" width="125" background="menuoff.png" onMouseOver="document.all.td7.background = 'menuon.png'" onMouseOut="document.all.td7.background = 'menuoff.png'">
<a href="links.htm" target="down" class="normal" style="font-weight:bold;">Links</a>&nbsp;
</td>

</tr>
</table>

</body>

</html>

6

fredag, 29. september 2006, 00:34

Jeg plejer at lave mine rollover effekter med JavaScript, så er jeg sikker på at de virker i IE + FF samt den nye IE 7, har du overvejet at prøve med et andet kodesprog? Problemet med IE og FF er, at det der tit virker i den ene browser virker ikke i den anden.

7

fredag, 29. september 2006, 07:16

Citeret

Originally posted by Expendable
Jeg plejer at lave mine rollover effekter med JavaScript, så er jeg sikker på at de virker i IE + FF samt den nye IE 7, har du overvejet at prøve med et andet kodesprog? Problemet med IE og FF er, at det der tit virker i den ene browser virker ikke i den anden.

Snakker du om? :) han bruger jo netop javascript... nemlig event-javascript

Nå men til topic... prøv at skriv:
this.style.background='menuon.png'
istedet

Med this refererer til det element den kaldes fra... style referer til css styles... og background er det samme som at skrive
background:menuon.png;
i css

8

fredag, 29. september 2006, 07:32

Kan se der linkes til noget css i koden, som der ikke lige er vedhæftet?

9

fredag, 29. september 2006, 07:46

Citeret

Originally posted by Macimuz

Tænker du på denne linie:

Det ska angives som css før det hentes ind som stylesheet...

Ud over det, lagde jeg lige mærke til at style er angivet i body...? Det ska altså angives i head...

10

fredag, 29. september 2006, 07:51

Citeret

Originally posted by KarGa

Citeret

Originally posted by Macimuz

Tænker du på denne linie:

Det ska angives som css før det hentes ind som stylesheet...

Ud over det, lagde jeg lige mærke til at style er angivet i body...? Det ska altså angives i head...

Narj, ikke det jeg tænker på.

I linksene er der en (class="normal") og i cellerne er der et "id".

Men ja, de få styles der nu er skal ligge inden for <head></head>

11

fredag, 29. september 2006, 18:12

må understrege at jeg kun har programmeret i en måneds tid, så det med style i head vidste jeg ikk før nu! men jeg prøver lige de forskellige bud i kom med... så håber jeg det virker!

12

fredag, 29. september 2006, 18:21

men KarGa: jeg prøvede det du sagde med this.style.background='menuon.png', men det virker stadig ikk... nu er style også placeret i head, men det virker ikk lige i FF....

13

fredag, 29. september 2006, 18:29

sådan noget som (class="normal") og eksempelvis (id="td1"), hvor er det stylesheet de henviser til ? Hvis altså du bruger et eksternt stylesheet. Er lidt tvivl, eftersom du også har styles internt.

14

lørdag, 30. september 2006, 09:35

Nu ved jeg ikke om der er noget fancy i de billeder den skal skifte eller om det bare drejer sig om at skifte farve på baggrunden. Men lige gyldigt hvad kan det hele klares uden javascript, et hurtigt eksempel kunne være:

Citeret

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>Menu</title>
<style type="text/css" media="all">
#nav {
list-style:none;
width:400px;
margin:0 auto;
}
#nav li {
margin:0;
display:inline;
width:100px;
}
#nav li a {
width:100%;
padding:2px;
}
#nav li a:hover {
background:#000;
color:#FFF;
}
</style>
</head>

<body>
<ul id="nav">
<li><a href="">Punkt 1</a></li>
<li><a href="">Punkt 2</a></li>
<li><a href="">Punkt 3</a></li>
<li><a href="">Punkt 4</a></li>
</ul>
</body>
</html>

Skulle der i stedet et billede på kunne:
background:#000;
}
udskiftes til:
background:url(dinfil.png);
}

Ovenstående virker crossbrowser - og anvender samtidig den anbefalet metode til at lave navigation nemlig lister, men kan selvfølgelig også sagtens laves med tabeller uden problemer.

15

søndag, 1. oktober 2006, 11:42

men er der måske nogen der kunne "rette"/give et eksempel på, hvordan en mouseover (der virker både i FF og IE) ser ud?

16

søndag, 1. oktober 2006, 13:21

prøv lige at skrive
onmouseover="alert('Test')"

I den td... så finder du ud af om firefox overhovedet fatter at du har fat i td'en... tror nemlig at linket bredder sig over, så ff ikke forstår du har mouseover i tabelcellen også

17

søndag, 1. oktober 2006, 13:30

det enester der sker er, at hver gang jeg peger på menuen kommer der et popupvindue frem med teksten "Test".... :dance:

18

søndag, 1. oktober 2006, 15:09

Også meningen ;) men så ved du ihvertfald at ff reagerer på det

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.