1

søndag, 17. september 2006, 19:18

Som det fremgård af overskriften behøver jeg hjælp til at lære at lave en hjemmeside jeg ved INTET om html er der nogen der kender nogle gode programmer til dette formål eller en god e-book et eller andet så jeg kan komme i gang hjemmesiden skal bruges til noget tilmelding og andet halløj!

Håber på hjælp da jeg "vil selv kasper 3 år :crazyeyes:)

CPU - Inten I5 2500K= - =CPU Cooling - XSPC water cooling
MB - Gigabyte P67A-UD4-B3= - =RAM - Kingston PC3-10700 4 GB
GFX - POW GTX 580= - =TV-Tuner - ASUS My CinemaDual
HD - WD 500 GB - Kabinet= - =CM Silencio 550 - Corsair 850W= - =DVD - Samsung Lightskribe (Sort)
-=Samsung 226 BW= - = Logitech G5 snakeskind =-

2

søndag, 17. september 2006, 19:26

Jeg vil foreslå dig at tage en kigger på www.html.dk i først omgang.

Der er en gode tutorials i HTML, XHTML, CSS mm.

Der skulle du gerne kunne danne dig et lille indblik i tingene.

Et godt program til hjemmesider kunne være Macromedia Dreamweaver, som skulle kunne hentes i en 30 dages prøveversion.

3

søndag, 17. september 2006, 19:34

Flyttet til Hjemmesider - design & kode

4

søndag, 17. september 2006, 19:52

Du skal evt. have et cms system.....

Macbook 15"4
2,3 ghz i7 Quadcore
500gb hdd
4gb ram

5

søndag, 17. september 2006, 21:24

Citeret

Originally posted by FlowingLil

Sorry . . men hvad er det ?

Til topic:
Jeg er ikke til det der kodning, så jeg bruger et program til ordne det kedelige. ;)
NetObjektFusion har jeg brugt i en del år, Version 7.5 kan hentes her (gratis): http://www.nof-club.de/html/uwls.php3?fs=nof75_gratis.html

Den er en videreførelse af MX-versionen, som jeg bruger. Begge har wizards, mulighed for selv at kreere, ved hjælp af de værktøjer det har, bruge eksterne værktøjer. o.m.a. IMO nem at gå til og behageligt, at arbejde med. :9xo

Her er der en del eksempler på sites bygget med NOF:
Min egen -> http://www.bentrp.dk/index.html

og nogle andres: http://www.fusiongalleries.com/

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Bentzin" (17.09.2006, 21:28)

6

søndag, 17. september 2006, 21:48

Citeret

Originally posted by Bentzin

Citeret

Originally posted by FlowingLil

Sorry . . men hvad er det ?

Content Management System - i den katagori findes bl.a. PHP Fusion, E107, Mambo m.v.

Hvilket også er oplysninger som vores allesammens gode ven ligger inde med :crazyeyes: ;)

Uuuundskyld, den lå lige til højrebenet :-P

7

mandag, 18. september 2006, 09:57

Hvis du virkelig vil igang med at lærer html og alt det andet hardcore så hold dig fra ting som html.dk og w3schools.com - de er ganske fejlbefængte - men de er som macimuz siger en rigtig god start hvis det bare er til hobbybrug - den mere seriøse web-nørd ville gå igang med at læse w3s dokumentation - men det er godt nok noget der kan trække tænder ud. Derfor kan du jo altid smutte en tur på biblioteket og låne en bog - de har sikkert et hav og hvis det er et lidt større bibliotek er bøgerne som regel ikke fra den gang IBM 5100 var state of the art :D (det var den i 1975)

Herning bib har et ganske godt udvalg. Hvis du virkelig vil igang vil jeg anbefale at sætte mig ind i følgende:

- XHTML
- CSS
- PHP (eller asp.net)
- mySQL (eller mssql)

Evt til fremtiden
- Flash (herunder actionscripting)
- XML
- RDF
- Topic maps

de sidstnævnte er bare med fordi det er nogle af de ting der nok kommer til at pryde web webudviklers hverdag i en ikke så fjern fremtid.

Men hvis du er fløjtende ligeglad med alt det tekniske, så vil jeg også varmt anbefale et CMS og som burger siger er vores gode gamle ven altid behjælpelig

Hvis du finder et system som du er glad og tilfreds med er jeg sikker på du kan få hjælp til at sætte det op herinde.

Og sidst men ikke mindst vil jeg da også lige give :9xo til dreamweaver - en af de WYSIWYG (what you see is what you get) editorer som er meget tæt på at overholde w3c standarderne - noget som de fleste andre ikke tager så tungt

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "WebT" (18.09.2006, 09:58)

8

mandag, 18. september 2006, 12:20

Synes nu dog w3schools er fin til opslag af html og css, hvis der lige er noget man søger.

9

mandag, 18. september 2006, 13:44

Citeret

Originally posted by Macimuz
Synes nu dog w3schools er fin til opslag af html og css, hvis der lige er noget man søger.

Den er fin nok til opslag yes, men man skal bare være opmærksom på at w3schools har ingen tilknytning til w3c og du kan derfor ikke være 100% sikker på at alt er korrekt, bla findes der fejl i deres xhtml og i deres xml tutorials hvis disse ikke er blevet rettet det sidste halve års tid, min pointe er lidt, at hvis man virkelig vil ha den 100% rigtige viden må man jo gå til kilden som altid. Vel lidt det samme at man kan læse en bog der er oversat og ikke få 100% den samme mening fordi der altid går noget tabt i oversættelser, fortolkninger og gengivelser :)

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "WebT" (18.09.2006, 13:45)

10

mandag, 18. september 2006, 13:48

Citeret

Originally posted by WebT

Citeret

Originally posted by Macimuz

Den er fin nok til opslag yes, men man skal bare være opmærksom på at w3schools har ingen tilknytning til w3c og du kan derfor ikke være 100% sikker på at alt er korrekt, bla findes der fejl i deres xhtml og i deres xml tutorials hvis disse ikke er blevet rettet det sidste halve års tid, min pointe er lidt, at hvis man virkelig vil ha den 100% rigtige viden må man jo gå til kilden som altid. Vel lidt det samme at man kan læse en bog der er oversat og ikke få 100% den samme mening fordi der altid går noget tabt i oversættelser, fortolkninger og gengivelser :)

Ærgeligt, at der må være fejl i to sider man ellers burde kunne stole på.

Formoder w3c også har sådan et opslag. Har aldrig tjekket efter.

11

mandag, 18. september 2006, 13:55

Yes, w3.org har på forsiden link til alle de teknologier de arbejder med, hvor du får den 100% ufortolket sandhed omkring de forskellige ting, dog noget andet niveau at læse end fx det dejligt overskuelige w3schools

12

mandag, 18. september 2006, 15:07

Citeret

Originally posted by WebT
Hvis du virkelig vil igang med at lærer html og alt det andet hardcore så hold dig fra ting som html.dk og w3schools.com - de er ganske fejlbefængte - men de er som macimuz siger en rigtig god start hvis det bare er til hobbybrug - den mere seriøse web-nørd ville gå igang med at læse w3s dokumentation - men det er godt nok noget der kan trække tænder ud. Derfor kan du jo altid smutte en tur på biblioteket og låne en bog - de har sikkert et hav og hvis det er et lidt større bibliotek er bøgerne som regel ikke fra den gang IBM 5100 var state of the art :D (det var den i 1975)

Herning bib har et ganske godt udvalg. Hvis du virkelig vil igang vil jeg anbefale at sætte mig ind i følgende:

- XHTML
- CSS
- PHP (eller asp.net)
- mySQL (eller mssql)

Evt til fremtiden
- Flash (herunder actionscripting)
- XML
- RDF
- Topic maps

de sidstnævnte er bare med fordi det er nogle af de ting der nok kommer til at pryde web webudviklers hverdag i en ikke så fjern fremtid.

Men hvis du er fløjtende ligeglad med alt det tekniske, så vil jeg også varmt anbefale et CMS og som burger siger er vores gode gamle ven altid behjælpelig

Hvis du finder et system som du er glad og tilfreds med er jeg sikker på du kan få hjælp til at sætte det op herinde.

Og sidst men ikke mindst vil jeg da også lige give :9xo til dreamweaver - en af de WYSIWYG (what you see is what you get) editorer som er meget tæt på at overholde w3c standarderne - noget som de fleste andre ikke tager så tungt

Udover at Burger mente det rimelig meget ironisk og den ven hun skriver om, er trådens forfatter. Som ikke aner hvad cms er for noget. Bare lige for, at korrigere dette.

Der er sikkert meget rigtigt, det du ellers skriver. Men jeg var (er) allerede stået af, ved alt det der skal læres og læses. Tro også, at det måske afskrækker en, der er helt på bar bund og gerne vil i gang med sin 1. hjemmeside.
Dreamweaver er et okay program, men det koster hvis jeg ikke ta' r helt fejl. Der findes, som jeg har nævnt tidligere andre, som er gratis og nemme at gå til.
Ka' godt være, at de ikke lige overholder alt hvad w3c mener de skal. Men det ser jeg ikke som værende som et must, for det er vist kun de hardcore der går op i det.
Det væsentligste for en total newbie i hjemmeside-bygning - er imo, at man kan komme i gang og så med tiden lære alt det andet og specielle. Når man har fået færden af, hvordan det hele hænger sammen.

Ved godt, at det ikke lyder godt i web-nørdernes ører, men det er altså min holdning, hvis man skal i gang med denne, noget komplicerede hobby.
For det skal jo lige huskes, at det vi snakker om her, er ikke et job som webkoder e.lign. - men en gut, som vil i gang med noget fritidssyslen med sin første hjemmeside.
Er heller ikke ment som kritik af jeres store viden om netop dette emne, men mere for at rette focus på hvad en noob (som jeg selv) har af muligheder for, at komme i gang.
- men bare ikke for hårdt - vel ? :))

13

mandag, 18. september 2006, 15:43

Helt enig Bentzin :cheers: det var som bare hvis man virkelig ville mere end bare hobbyniveau :) - er selv web-nørd :crazyeyes:

Langt de fleste af os startede vel også med bare at rodde rundt i noget kode uden at vidde hvor vi kom fra og var på vej hen, og det er også den rette vej at gå - få indblik først, og hvis man er mere interesseret kan man jo så læse de tunge dokumenter for at få baggrundsviden

Dreamweaver er lidt smådyrt bare til hobbyniveau, har tidligere brugt stones webwriter (gratis for private)

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.