Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

torsdag, 7. september 2006, 04:55

Hejsa folkens.

Jeg er igang med en lille HP til et mindre rengøringsfirma, og ville egentlig godt have lidt feedback omkring design,opsætning osv. Forsiden er helt færdig, og så er der ellers tomme sider for resten, men I burde godt kunne se idéen i det. Hold jer endelig ikke tilbage med kommentarer,ris og ros.

Expendable

Rengøringsfirmaet Kost & Spand

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Expendable" (11.09.2006, 23:48)

2

torsdag, 7. september 2006, 05:54

Personligt er jeg ikke vild med den gule farve, men den er ikke vildt dominerende, så den kan da godt gå an. Det der springer mig mest i øjnene er den blå bar du bruger til overskrifterne på de enkelte sider. I Firefox er teksten helt nede, så det er forbundet med den hvide baggrund, det gør det forvirrende og svært at læse, kan dog se, at problemet kun eksisterer i Firefox.

Ellers er resten vist ganske OK. Siden er nem at navigere på, og i 1024x768 passer størrelsen fint til skærmen. Nu ved jeg ik om den bliver skaleret alt efter opløsningen, da jeg ikke lige har testet i andre opløsninger, men ellers kunne den nok godt blive lidt lille i 1600x1200, men det er nok heller ikke ligefrem den primære målgruppes foretrukne opløsning.

3

torsdag, 7. september 2006, 06:19

Den bliver lidt lille i store opløsninger ja, men det gør vel ikke så meget det er næsten værre med den slags sider hvis de skallerer 100% så det synes jeg er helt fint

Jeg kan faktisk godt lide den gule - hvis "stregerne" lige var en tand tyndere fordi jeg synes faktisk den er lidt dominerende.
Det med overskriften der bliver forbundet med det hvide sker også i mindre grad i opera, men ellers virker siden ganske fint i Firefox1.5, Firefox 2 beta2, Opera9, IE6, IE7 så er der da testet lidt :)

Jeg kan godt lide det er simpelt, der er sikkert nogen der vil sige det er meget standard, meen nu er det jo også et rengøringsselskab og jeg synes siden rammer den målgruppe, jeg kan forestille mig, ganske fint.

Jeg er lidt i tvivl om hvad deres logo er, er det de abstrakte kasser over til venstre eller er det den glade spand og kost (ud fra navnet må det jo være den) i højre side - logo forvirring er jo aldrig en god ting.

Mht navigationen har du brugt grafik, problemet er jo så at man ikke kan forstørre eller formindske tekststørrelsen på siden - men det kommer jo igen an på hvor tilgængelig man ønsker at lave sit website

Håber du ser ovenstående som konstruktiv kritik

Mvh
Martin

4

torsdag, 7. september 2006, 06:58

med alle de fladskærme derude vil 1280*1024 også være en dominerende opløsning, og der er det alt for lille.....allerede der.

Asrock FM2A88X Extreme6X, Noctua NH-U14S@AMD A10 7800 3,9ghz maz, 2*8Gb DDR3,
700W PSU, WD 500GB backup, 2*250 GB Kingston SSD + Kingston 56 GB SSD, Sapphire R9 270X 4GB OC.

5

torsdag, 7. september 2006, 08:47

Selve designkonstruktionen er såmænd helt fin. Det er nemt at overskue :)

Desværre ærgeligt at siden bliver ret lille i en høj opløsning. Måske mindre vigtig grundet målgruppen, men føler lidt jeg skal tæt på skærmen for at studere siden nærmere. Kører 1680x1050.

Farvevalget synes jeg nu egentlig fint nok om, men kan være enige i, at de gule stregner bliver for tykke, faktisk alt for tykke. Desmere synes jeg teksten er en smule svær at læse i bunden, tænker her på kontaktoplysningerne. Samtidig er baren til undersidernes overskrift en tand for tynd til teksten (hvis du forstår?).

En ting mere, er også forvirret omkring logoet? Første indskyldelse fra min side er også de der firkanten i venstre side, eftersom de står sammen med navnet. Spanden og kosten virker dog mere som et logo der passer til det firma, men det er vel mere for at bringe lidt liv på siden?

Okay, så lige en sidste ting, som nok mest er smag og behag. Tror jeg ville foretrække en anden baggrund. Måske en som ikke er så statisk og passer lidt mere sammen med farverne i designet.

Ellers synes jeg du skal have nogle plusser for valget af farver og strukturen af designet :)

6

torsdag, 7. september 2006, 11:11

Mange tak for alt den konstruktive kritik, det var dejligt at få lidt feedback omkring hjemmesiden og dens opbygning. Jeg kommer lige med et par ting, der måske kan kaste lidt lys over de forskellige problemer i havde med siden.

1. Hjemmesiden er optimeret til en opløsning der hedder 1024x 768, og dette har jeg gjort grundet min målgruppe. Jeg vil ikke lige dsike op med en længere målgruppeanalyse, men det er sjældendt at målgruppen kommer ud over 1280 x 1024 i opløsning. :D

2. Den mærkelige kasse ud for firmanavnet er noget grafik der stammer fra firmaets allerede eksisterende visitkort, og jeg har valgt at integrere det i hjemmesiden, så der kommer lidt sammenhæng mellem visitkort og HP. Igen ligger valget i målgruppen, da firmaet mest lever af allerede eksisterende kunder, og de derfor har set grafikken før.

3. Den orange farve på siden har jeg valgt ganske enkelt fordi den er direkte kontrastfarve til den blå, som ellers ville være meget dominerende. Valget af farven er ren og skær teori fra farvelære, og derfor et nødvendigt onde. Om man kan lide den er så en smagssag, men den SKAL være der, for at skabe dynamik på siden. ;)

4. Jeg ved desværre godt at der er et problem i Firefox med overskrift baren, men jeg kan desværre ikke gøre noget ved det, da det er den slags problemer forskellige browsere giver, når man skal kode en hjemmeside. Generelt set er det rigtig god kodning jeg har brugt, da det er eneste fejl. Alle der laver hjemmesider vil give mig ret i, at det er svært at kode en hjemmeside der kan ses korrekt af flere browsere. Men igen, grundet målgruppen har jeg valgt at sørge for den passer i IE.

5. Det er fedt at I siger, at de orange streger/barer på siden skal laves tyndere, for det var ikke et problem jeg selv ville have set. Sådan går det jo gerne, når man selv har siddet med det i et stykke tid. Mange tak for jeres dejligt konstruktive kritik, jeg har fundet et par svagheder i mit design, som jeg lige skal have rettet op på. Kom endelig med flere kommentarer, hvis I støder på mere. :9xo

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Expendable" (07.09.2006, 11:13)

7

torsdag, 7. september 2006, 11:41

Det er forståeligt nok, at der skal være en sammenhæng imellem de forskellige ting firmaet har af markedsføringsmateriale. Vil foreslå det stykke grafik anvendes anderledes eller byttes rundt med selve logoet.

Er det kun hos mig, at der ikke kommer scroll, såfremt man laver sit browservinduet mindre end sitet?

Hvad angår opløsningen, så synes jeg stadig der er rig mulighed for at lave siden større, men stadig vil kunne ses i 1024x768, sågra 800x600. Omend kunne menuteksten blive større samt brødteksten.

8

torsdag, 7. september 2006, 13:42

Ja det kunne være at jeg lige skal lege lidt med opsætningen måske. Grunden til at der ikke kommer scroll på siden, hvis den er mindre end 1024 x 768, er at jeg har fjernet den for at få mere plads i selve vinduet. Der er efterhånden ikke ret mange der kører i 800 x 600 længere, og jeg vil ikke tage hensyn til de ekstreme minioriteter. Standart opløsningen er min 1024 x 768 mht. webdesign i dag.

9

torsdag, 7. september 2006, 13:58

Istedet for at sætte den til overflow:hidden; så sæt den til overflow:auto; ;) Så forsvinder scrollbaren, med mindre der er brug for den

Der er også nogle problemer med billederne på siden... gætter på du har brugt paint til at klippe layoutet ud? Der er nemlig forstyrrelser ved farveændringer, hvilket kommer når man gemmer som jpg i paint

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Karga" (07.09.2006, 14:00)

10

torsdag, 7. september 2006, 14:05

Citeret

Originally posted by Expendable
Ja det kunne være at jeg lige skal lege lidt med opsætningen måske. Grunden til at der ikke kommer scroll på siden, hvis den er mindre end 1024 x 768, er at jeg har fjernet den for at få mere plads i selve vinduet. Der er efterhånden ikke ret mange der kører i 800 x 600 længere, og jeg vil ikke tage hensyn til de ekstreme minioriteter. Standart opløsningen er min 1024 x 768 mht. webdesign i dag.

Gør som Karga foreslår. Der bør altid være mulighed for scroll på en hjemmeside. Også selvom minoriteten er lille, så bør man tænke på den :)

Vil ikke sige standardopløsningen er minimum 1024x768 idag, men nærmere, at det idag er iorden at designe med henblik på en minimumsopløsning hos brugeren på 1024x768.

11

torsdag, 7. september 2006, 17:52

Citeret

Originally posted by KarGa
Istedet for at sætte den til overflow:hidden; så sæt den til overflow:auto; ;) Så forsvinder scrollbaren, med mindre der er brug for den

Der er også nogle problemer med billederne på siden... gætter på du har brugt paint til at klippe layoutet ud? Der er nemlig forstyrrelser ved farveændringer, hvilket kommer når man gemmer som jpg i paint

Ja det kunne jeg jo gøre, selvom den reelt er optimeret til 1024 x 768, men god idé, så kan dem med en lavere opløsning også være med. ;) Jeg skal lige høre hvad det er for farveforstyrrelser? Kan du evt. smide et screenshot op af problemet. :D Jeg har kun brugt Photoshop, jeg rører ikke Paint med en ildtang, så det er første gang jeg har hørt om problemer med farverne i mine designs.

12

torsdag, 7. september 2006, 17:58

www.karga.dk/kostogspand.png
I rest my case :crazyeyes: du ka ikke se billedet er helt forkert lige omkring farveskiftene?

13

torsdag, 7. september 2006, 18:28

Citeret

I rest my case :crazyeyes: du ka ikke se billedet er helt forkert lige omkring farveskiftene?

Ahh, det der. Det er fordi jeg har optimeret grafikelementerne til web inde i Photoshop. Det er en balancegang mellem at holde størrelsen (kb) nede på billedet, og samtidig finde en kvalitet på billedet, hvor det ikke er voldsomt tydeligt. Banneret er kørt ned til ca. 50 % kvalitet, derfor kommer der den slags pixel fnidder, når man kommer helt tæt på. Jeg kunne godt knalde alt grafikken op i højere kvalitet, men så bliver siden også meget tungere. Det er som sagt en balancegang mellem kvalitet og hvor hurtigt siden loader.

14

torsdag, 7. september 2006, 18:44

Citeret

Originally posted by Expendable

Citeret

Ahh, det der. Det er fordi jeg har optimeret grafikelementerne til web inde i Photoshop. Det er en balancegang mellem at holde størrelsen (kb) nede på billedet, og samtidig finde en kvalitet på billedet, hvor det ikke er voldsomt tydeligt. Banneret er kørt ned til ca. 50 % kvalitet, derfor kommer der den slags pixel fnidder, når man kommer helt tæt på. Jeg kunne godt knalde alt grafikken op i højere kvalitet, men så bliver siden også meget tungere. Det er som sagt en balancegang mellem kvalitet og hvor hurtigt siden loader.

Hvis du gemmer som PNG, så skulle du ikke få det fnidder der. Formoder der ikke er nogle transperante områder på det banner. Ellers så kan du vælge gif i stedet for.

15

torsdag, 7. september 2006, 18:52

Det er skam ikke fordi jeg har siddet og nærstuderet billedet for at se det :) det er virkeligt tydeligt - ihvertfald for mig ;)

Og som Macimuz siger, så prøv at gem det i png.. ikke engang paint kan ødelægge png :))

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Karga" (07.09.2006, 18:52)

16

torsdag, 7. september 2006, 18:59

Og når du skal anvende png eller gif, så anvend "save to web" i stedet for normal "save as", så kan du selv justere en masse ting, så som antal farver og den slags.

17

torsdag, 7. september 2006, 19:10

Er fuldt ud enig i at du slet slet ikke skal optimere til 1280x1024, det ville være at skyde sig selv i foden med henblik på målgruppen.

Derimod synes jeg du skal gøre noget ved de titles - som hænger lidt (eller meget) sammen med det næste jeg har som jeg glemte før
Jeg synes det er meget ærgeligt og måske også direkte uheldigt at du definerer alting i PX og her mener jeg font-size - fordi det betyder at når moster karen som normalt har sin browser sat til Large i font-size kommer forbi - ja så bliver teksten på siden ikke større alligevel og hun kan måske ikke se hvad du har gang i. det er jo lidt skidt ud fra et brugervenlighedsspørgsmål (det gælder selvfølgelig kun for IE brugere men det er jo nettop også dem der er din målgruppe)

Mht til grafikken - jeg havde ikke lagt mærke til at der var noget problem - og som du selv siger gælder det jo om og holde kb størrelsen nede - men hvis alle andre end mig kan se det sååå må det være mig der er blevet blind :D

Et lille forslag som jeg ikke ved om ville se dumt ud men det kunne evt prøves at centrere siden vertikalt også - så ser det måske mindre "skræmmende" ud for os med høje opløsninger - og samtidig er der jo ingen forskel for målgruppen - men det er nok en smagssag

Er meget enig med de andre med teksten er lidt lille i adressebaren - og her vil jeg så tilføje at efter min personlige (og brugervenlighedsorienteret) synspunkt ville det være bedre at sætte billdet ind som baggrund (uden teksten på) og så simpelthen bare skrive det i html - på den måde kunne det jo også kopieres osv

Men alt i alt synes jeg som tidligere nævnt at det er et udmærket site og tror det rammer målgruppen (som jeg formoder den) helt perfekt, hvilket jo er en ting mange glemmer alt for ofte såå :9xo

18

torsdag, 7. september 2006, 19:36

Da den jo er lavet til, at sælge et produkt. Vil jeg lige komme med min opfattelse, af det signal den sender:
Ikke en side, som jeg ville frekventere, hvis jeg skulle søge oplysninger om el. købe et produkt. IMO et meget kedeligt signal, som den "udtrykker".
Der er intet, som får mig til at tænke: - "Hov - de har vist lige det, jeg står og mangler".
Men sikkert andre, som ikke ser den - på den måde. Så'n er vi jo forskellige.

Vedr. størrelsen ift. opløsning, så er den alt for klejn i 1280x1024, som sikkert også spiller ind i mit syn, på det ikke særlig indbydende og tillokkende udtryk, som siden har på mig.
Det var de hårde, men velmente ord herfra.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Bentzin" (07.09.2006, 19:36)

19

torsdag, 7. september 2006, 20:51

Forresten mht. målgruppe tror jeg du tager grusomt fejl... som der står på forsiden "til mindre firmaer og større virksomheder"... Det er formentlig 90% af virksomhederne i danmark, som ikke er enkeltmandsfirmaer, der er med på udviklingen - de sidder alle med 20" skærme og 1600x1200

Bare lige hold det i mende

20

torsdag, 7. september 2006, 21:54

mange tak for de gode og konstruktive tilføjelser, jeg har bestemt lige et par ting der skal ændres. Og det er altsammen noget jeg ikke lige har tænkt på.

Alt mit grafik har jeg lavet som web optimeret inde i Photoshop, men burde måske skifte over til PNG som nævnt, da det jo er det nye GIF format. Havde faktisk heller ikke tænkt på at udskifte teksten i footeren med HTML tekst, så rigtig godt tænkt, det skal helt klart gøres på den måde. Og ja, en vertical align er nog også at foretrække.

Jeg ved godt at der på hjemmesiden stå at hun tilbyder sin service til større virksomheder, men da det er et enmandsfirma, så er det nok begrænset hvor store firmaerne er. Teksten har jeg ikke selv udarbejdet, det er kommet fra hende. Så opløsningsmæssigt vil jeg stadig mene at det er langt de færreste der skal kigge på den i 1600 x 1200. Jeg bruger selv samme opløsning, og har ingen problemer med at den er for lille.

Men hvorom alting er, så skal der bestemt lige ændres et par ting. Mange tak... :9xo

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.