Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

torsdag, 25. maj 2006, 23:43

Endelig fik vi dette dejlige forum op at stå. :rules:

Derfor besluttede jeg mig for engang for alle at lære hele gamet. Dvs. at kode en hjemmeside helt op fra bunden, og ikke mindst lave et fedt design. Jeg synes virkelig det hele virker uoverskueligt (der er så meget at tage fat på), og derfor vil jeg gerne have links, guides, inputs, gode råd, personlige erfarring osv.

Mit mål er at få et personligt site op med et billedgalleri osv. (Og evt. langt ude i fremtiden med logon mulighed.)

Evt. hvis i kender nogle gode bøger til formålet. Altså bøger der hjælper med Photoshop CS og kodning. (Jeg har valgt at bruge Frontpage til mit første site, fordi jeg har været på præsentationskursus i programmet, og jeg er lidt fortrolig med det - bøgerne må godt være bygget op omkring Frontpage, men det er ikke et krav da alm. kodning kan skrives ind i Frontpage, og resultatet ses ganske let.)

Bøgerne må meget gerne være/indholde:

• På dansk.
  • Gode og udybene.
  • Mulighed for at få det hele beskrevet nøje, og gerne en guide til at prøve det hele i praksis.
  • Hvordan jeg kommer online med det hele osv.
  • Sikkerhed? Hvordan sikre jeg mit site mod hackere.
  • Hvordan jeg lettest ændre og opdatere på mit site.

Bøgerne behøves ikke overholde alle krav, men det ville være dejligt.

Jeg skal have det hele med, altså starte ''helt fra bunden''

Det må godt være 2 forskellige bøger der henholdsvis beskriver: Kodning (evt. Frontpage) og Photoshop CS. Det behøves altså ikke være en stor bog.

Ville være dejligt hvis tingene kunne benyttes offline da jeg kunne sidde og arbejde med det på efterskolen.

Håber på lidt inputs og ingen off topic. I har jo allesammen været nybegyndere indenfor faget engang. Alle problemer og spørgsmål i forbindelse med mit projekt vil blive skrevet her.

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "HuleFanden" (25.05.2006, 23:45)

2

fredag, 26. maj 2006, 00:18

Vil starte med at sige held og lykke!

Der er jo altid den klassiske W3Schools guide til HTML
Godt nok engelsk, men en god nok guide.

Ellers kan du prøve at kigge på HTML.DK
Dansk side med gode guides også.

For at få det hele lagt ud på nettet skal du bruge en webserver. Alle standard servere vil kunne klare dine behov, så det er bare med at tage et kig rundt på nettet. Der er mange gratis, men hvis du vil have et domæne (www.XXX.XXX) kommer det selvfølgelig til at koste en smule.

Når du så har skaffet en webserver skal du have et ftp-program som kan overføre filerne fra din computer til serveren. Der er også andre muligheder så som overførsel via diverse kontrolpaneler, men ftp er helt klart det bedste og nemmeste (synes jeg).

Til at styre indholdet og få det opdateret, jaa.. Du kan enten vælge at opdatere din kode hver gang, eller skaffe et CMS (Content Management System) system der gør det for dig. Det kræver dog lidt basis-viden at få sat sådan et op. Så start uden CMS, det vil nok være lettere.

3

fredag, 26. maj 2006, 00:23

Lad mig give dig et godt råd, og jeg taler af erfaring - slet det Frontpage!
Hvorfor?
Fordi at når du går ind og kigger på den i Frontpage, så kan det måske lige være meget nemt at rette en mindre design fejl - som fx bredde på en table ved WYSIWYG og så er din kode en stor gang lort.

Til at lære at skrive html kan jeg ikke rigtigt anbefale nogen bøger, men www.html.dk har virkelig været en stor hjælp for mig i sin tid, også til css som også bliver forklaret der inde.

Når du er kommet det videre, synes jeg at du skal lære php, så kan du jo lave alle de sjove ting på din side. ;) Der kan jeg anbefale et hæfte udgivet af IDG som hedder "Start på php" - den mener jeg også kommer ind omkring mySQL. Ellers er der også www.webcafe.dk .

En bog til Photoshop som har et par tricks, mest regnet til tekst dog, kan være "Den store bog om Adobe Photshop - Tips og tricks".

Du kan også vælge at kode ASP i stedet for PHP. Så må du snakke med KarGa om hvad der er godt til at lære det med. Ellers kan du jo tage springet og lære ASP .net - self C# udgaven. ;)

Jeg vil som tidligere sagt anbefale dig at kode din side selv, i stedet for at sidde i en WYSIWYG editor. Hvis du endelig SKAL bruge sådan en, så brug Macromedia Dreamweaver.

Jeg bruger selv TSW Webcoder ( www.tsw.dk )

Pøj pøj med det! - Og du ved hvor du kan få hjælp. ;)

4

fredag, 26. maj 2006, 00:25

Citeret

Originally posted by simonwh

For at få det hele lagt ud på nettet skal du bruge en webserver. Alle standard servere vil kunne klare dine behov, så det er bare med at tage et kig rundt på nettet. Der er mange gratis, men hvis du vil have et domæne (www.XXX.XXX) kommer det selvfølgelig til at koste en smule.

Når du så har skaffet en webserver skal du have et ftp-program som kan overføre filerne fra din computer til serveren. Der er også andre muligheder så som overførsel via diverse kontrolpaneler, men ftp er helt klart det bedste og nemmeste (synes jeg).

Til at styre indholdet og få det opdateret, jaa.. Du kan enten vælge at opdatere din kode hver gang, eller skaffe et CMS (Content Management System) system der gør det for dig. Det kræver dog lidt basis-viden at få sat sådan et op. Så start uden CMS, det vil nok være lettere.

FTP klienten kan jo bare være Internet Explorer hvis han ikke har en i forvejen.

5

fredag, 26. maj 2006, 00:40

Citeret

Originally posted by Zlinky

Citeret

FTP klienten kan jo bare være Internet Explorer hvis han ikke har en i forvejen.

Ja ja, selvfølgelig. Men vil nu sige at det er værd at anskaffe sig et ftp-program. F.eks. SmartFTP

6

fredag, 26. maj 2006, 00:43

Citeret

Citeret

Ja ja, selvfølgelig. Men vil nu sige at det er værd at anskaffe sig et ftp-program. F.eks. SmartFTP

yeye - jeg ville så personligt foretrække Flash FXP. ;) Men det var bare lige for at han ikke skulle blive helt fortvivlet hvis det var. ;)

7

fredag, 26. maj 2006, 00:55

Flash FXP helt klart.. Det er simpelthen bare "programmet" :D

Jeg vil også helt klart anbefale at skrive koden selv, da det andet er noget rod.

Især Frontpage er god til at lave de mest rodede koder jeg endnu har set 8o, og Dreamweaver er ikke ret meget bedre.. Nej du, skriv koden selv, det ved man hvad er 8)

Intet system pt.
Bygger Conroe så snart G80 coren er på banen ;)

8

fredag, 26. maj 2006, 02:10

OT:

mht til ftp-klient

... FileZilla :hb:

Til de dovne.... http://filezilla.sourceforge.net/

9

fredag, 26. maj 2006, 02:54

Det vigtigste når man lærer sådan nogle ting er at man følger de opgaver der er, ikke bare skriver dem ned, men prøve at forstå hvad de enkelte ting gør. Så engang når man er igennem de opgaver, begynder man at lave noget man selv vil. f.eks. en side om sit kæledyr eller andet. Er der noget man ikke kan finde ud af slår man det op på de sider man kan se det eller man finde en side(f.eks. tweak.dk) som man ved kan noget bestemt. Derfra kan man gå ind i kildekoden og se hvad der er blevet lavet der.

Man bliver så ved på den måde indtil man får følelsen af at kunne kreere noget.

sådan har jeg i hvertfald lært det.

Dog bliver det anderledes når du engang kommer til php, da du ikke kan se php-koden på andres websteder.

10

fredag, 26. maj 2006, 02:57

Jeg lærte faktisk PHP på den måde jeg mindst kan anbefale.. Hentede en masse scripts ned og gloede på dem, og prøvede at forstå det.. Tro mig, man fatter bare hat i starten af det, men på et tidspunkt prøver man så stille at redigere i det, og sådan gik det for mig..

Men følg nogen guides istedet, for det er nemmere at forstå, og du har en forklaring på det hele..

Intet system pt.
Bygger Conroe så snart G80 coren er på banen ;)

11

fredag, 26. maj 2006, 10:57

Tak for alle de dejligt inputs. Nogle af tingene havde jeg hørt lidt om før, men alt skal med. :clap:

Jeg synes, alle de sider med guides osv virker uoverskuelige. Det var derfor jeg ville se om jeg kunne finde en bog der nærmest hjalp mig gennem et forløb.

I dag vil jeg se efter ''Den store bog om Adobe Photshop - Tips og tricks'' og om den kan købes for penge. :))

Men er det en god ide ALLER første gang at skrive hele koden selv? :ohmy: Findes der ikke et lille smart program der hvor jeg skriver koden og let kan se den i praksis? Nodepad ++ eller husker jeg forkert? Jeg kunne selvfølgelig godt tænke mig at få et site op snart, også gøre det federe og federe. Jeg regner ikke med at det er verdens bedste site, ikke fra starten hvertfald :T. Så er det, det rigtige at kode helt fra bunden i en texteditor fra starten?

Gi den gas drenge. :dance:

EDIT (Photoshop): Ved søgning hos den lokale boghandel fandt jeg: http://www.bog-ide.dk/Default.asp?ID=345…_Language=Dansk De er godt nok ikke til Photoshop CS, men kan de bruges? Og virker ældre og nyere versioner ikke helt til de andre programmer?

EDIT (Kodning): http://www.bog-ide.dk/Default.asp?ID=345…_Language=Dansk Kan noget af dette bruges?

Synes det er rart i bogform, så ved jeg hvad jeg har at arbejde med. Men nyttige links, tip tricks, personlig erfarring osv. er stadig velkommen. :9xo

Smid bare links til nyttige bøger der kan købes for penge, ellers låner jeg på det lokale biblotek.

Men i vil altså ikke anbefale ''forløbs bøger'' ? Der er ellers en del bøger her om diverse ting http://www.ibooks.dk/seek.asp?mode=forfa…art+Christensen

Dette indlæg er blevet redigeret 9 gange, senest redigeret af "HuleFanden" (26.05.2006, 11:16)

12

fredag, 26. maj 2006, 11:05

Jeg har aldrig skrevet hele koden selv. For omstændigt og spild af tid. Ser jeg ikke nogen grund til, når et program kan lave det for mig.
Så kan jeg evt. bruge mere krudt på, at lege med designet. :9xo
Så jeg har altså ingen go'e fif eller link. :rolleyes:

13

fredag, 26. maj 2006, 11:18

Citeret

Originally posted by Bentzin
Jeg har aldrig skrevet hele koden selv. For omstændigt og spild af tid. Ser jeg ikke nogen grund til, når et program kan lave det for mig.

Der er jeg så uenig. IMO er det ikke spor spild af tid at skrive hele koden selv. Du bliver meget bedre til at huske og forstå sproget og du får en hel ren kode som du selv er herre over (uden at et eller andet program fylder det op med slamcode).

Så derfror, HuleFanden, vil jeg anbefale dig at skrive koden helt selv fra start af. Det er ikke så svært igen, selvom det kan se rodet ud på større sider som tweak.

Bare tag det stille og roligt, og giv dig tid til at forstå det du læser om. Så kan du komme langt, rigtig langt ;)

Notepad er fint at starte ud med, dog kan notepad ++ og andre programmer være til lidt hjælp med at holde styr på koden osv.

14

fredag, 26. maj 2006, 11:34

Okay, men jeg har besluttet mig for i første omgang at få en ''forløbsbog''. Til at få mit første lille site op, og derefter lære det mere avanceret. Men hvilken bog? Må gerne kunne købes i Kolding by.

15

fredag, 26. maj 2006, 12:17

Citeret

Citeret

Der er jeg så uenig. IMO er det ikke spor spild af tid at skrive hele koden selv. Du bliver meget bedre til at huske og forstå sproget og du får en hel ren kode som du selv er herre over (uden at et eller andet program fylder det op med slamcode).

Du tror ikke en eller anden wannabe html-nørd, kan lave ged i koderne ? Nok større chance end et program som er bygget til det. Men la' det nu ligge, det er jo op til hver mand, at vælge sin fremgangsmåde. Og på det amatør plan, som de fleste af os her på tweak.dk laver hjemmesider, så er det nok hip som hap, hvo'n det gøres.

16

fredag, 26. maj 2006, 13:12

Citeret

Citeret

Citeret

Du tror ikke en eller anden wannabe html-nørd, kan lave ged i koderne ? Nok større chance end et program som er bygget til det. Men la' det nu ligge, det er jo op til hver mand, at vælge sin fremgangsmåde. Og på det amatør plan, som de fleste af os her på tweak.dk laver hjemmesider, så er det nok hip som hap, hvo'n det gøres.

lol... du ævler løs med dine formodninger. Kan huske da jeg brugte Frontpage engang i tidernes morgen.... endte med at have 5 forskellige bodys på samme side .. x| - og html blev startet to eller tre gange...

Spild af tid? Aaaarh... det er for mig noget hurtigere at skrive en tabel, end det er at sidde og tegne den i et program - og meget nemmere at overskue når det er i kode synes jeg. Men sådan er vi alle forskellige - heldigivs siger jeg bare, for at sidde i en wysiwyg editor gør jeg aldrig mere...

17

fredag, 26. maj 2006, 13:58

Citeret

Citeret

Citeret

Citeret

lol... du ævler løs med dine formodninger. Kan huske da jeg brugte Frontpage engang i tidernes morgen.... endte med at have 5 forskellige bodys på samme side .. x| - og html blev startet to eller tre gange...

Spild af tid? Aaaarh... det er for mig noget hurtigere at skrive en tabel, end det er at sidde og tegne den i et program - og meget nemmere at overskue når det er i kode synes jeg. Men sådan er vi alle forskellige - heldigivs siger jeg bare, for at sidde i en wysiwyg editor gør jeg aldrig mere...

Må godt nok sige jeg også foretrækker at skrive html-koderne selv. Især pga. de allerede nævnte problemer med Frontpage.

Og man får som nævnt også meget mere forståelse for hjemmesider, når man er lidt inde i koderne også.

Vil foreslå brugen af Dreamweaver, som iøvrigt overflødigøre et ftp-program, da den funktion er indbygget ;)

Sidst men ikke mindst, så er HTML.dk (som allerede nævnt) u-undværlig efter min mening.

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "Macimuz" (26.05.2006, 13:59)

18

fredag, 26. maj 2006, 14:18

dreamweaver har også indbygget reference, så hvis man har problemer med er eller andet kan man slå der op.

19

fredag, 26. maj 2006, 14:39

Vil lige tilføje, at der er altså andre programmer end Frontpage, som jeg heller ikke selv gider bruge, fordi de laver så meget ged i den.
Jeg bruger f.eks. NetObject Fusion MX (som ikke kan få's mere). Men har lige hentet en lovlig version af NetObject fusion 7 på en tysk side. (Link kommer senere)
Det er et rimelig godt alternativ, hvis man skal ha noget hjælp med på vejen og kan begge dele. Dejlig nemt at arbejde med.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Bentzin" (26.05.2006, 14:40)

20

fredag, 26. maj 2006, 15:35

Okay men jeg har Frontpage 2003.

Findes der ikke en gratis version af Dreamweaver?

Jeg sidder lige nu på bibloteket, men alle bøger er udlånt 8o

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.