Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

torsdag, 14. april 2016, 00:29

De gange jeg selv skulle gå gen slags efter i sømmene, har jeg brugt "Network"-delen af browserens indbyggede debug-funktion
Der kan man ret godt se hvilke dele der er langsomme
Får at få denne frem, kan du trykke F12 i firefox ( :firefox: ) eller chrome og trykke på "Network"-fanen og derefter gå ind på siden eller genindlæse.

Ifølge min Firefox's debugger bruges der ret meget tid på at oprette forbindelse til meget af sidens content, især billeder og ikoner. Her bruger browseren 1-2 sekunder blot for at sende en anmodning til serveren om der skal hentes et billede.

Eksempel på output (klik for at forstørre):

Det kan skyldes flere ting;
  • Problemer med serverens netværks- eller internetforbindelse
  • Databasekode der ikke er optimeret
  • forkert opsætning i IIS eller Apache
  • Serverens hardware er for svag/gammel til at håndtere alle brugerne (især hvis der er flere hundrede eller tusinde brugere
Lang forbindelsestid skyldes som regel pkt. 1 eller 3. Lang vente tid skyldes som regel punkt 2,3 eller 4 (eller evt. en tilstoppet uploadforbindelse)

Chrome viser IMO en bedre tidslinje, mens Firefox er lidt bedre til at vise info for hvert punkt... jeg plejer altid at bruge begge, også for at se om der er forskel på loadtiderne herimellem.

Insights er godt til at få et overblik, så du var på rette vej ;) .

Jeg kan kraftigt anbefale at optimere jeres javascript til at udnytte browserens cache. Hvis der er meget kode der skal indlæses, vil det dog altid være en smule langsomt på første load. Men derefter går det rigtigt hurtigt hvis man udnytter cachen korrekt.

Du kan også hente en god del ved at aktivere komprimering af sidens indhold, siden der er en del html, css og js. Dette skal du gøre fra IIS eller Apache. det koster godt nok en lille smule CPU kraft på server og klient, men især mobilkunder vil være meget glade for valget.

Desuden skal i nok genoverveje hvor meget tracking i skal bruge, og i givet fald omstrukturere lidt her, hvis de løsninger i bruger i sig selv er meget langsomme.

AMD FX 6300
8 GB Crucial DDR3-800
Gigabyte 970A-DS3P
AMD Radeon R9 270X

2

mandag, 25. april 2016, 22:25

Alt efter hvilket CMS I anvender findes der ofte plugins, der kan hjælpe med komprimering og sammenlægning af CSS og JS, som omtales i det fine og gode svar ovenfor.

Det der pt er Jeres udfordring er:

- Komprinering og sammenlægning af CSS og JS filer - tag dem 1 af gangen og hold særligt øje med websitets udseende.
- Gzip komprimering af HTML og statisk levering af .php sider
- Browser caching af billeder
- Komprimering af billeder, de er for store
- Load css og js i bunden af koden, hvor det er muligt.

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.