Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

søndag, 3. april 2011, 23:45

Hej

Jeg har et lille problem med en jeg laver hjemmeside for, selvom jeg har fortalt hende, at musik brugeren ikke selv kan vælge at slå fra, er en rigtig dårlig idé - vil hun stadig gerne have det...
Jeg har implementeret en lydfil på siden (skjult for brugeren), men hver gang jeg indlæser en ny side, så genstarter musikken, hvilket jo giver mening nok - men stadig er et problem :)

Det skal nævnes at jeg er ret ny indenfor design af hjemmesider, så skriver kun i html, css og php - og har pt kun brugt photoshop og dreamweaver cs5 til den her side.

Spørgsmålene er så:

1) Er der et alternativ til flash eller ajax, hvis man skal have en lydfil til at køre uafbrudt, mens man navigere rundt på siden?

2) Kan det give nogle problemer at bruge et original nummer? tænker her på at kunstneren/pladeselskab vil have penge for at man bruger det?

håber der er nogen derude der kan hjælpe, jeg har været på de fleste forums, men har stadig ikke fundet en løsning :/

på forhånd tak, Andreas

2

mandag, 4. april 2011, 00:19

Du skal igang med at lave noget ala. frames eller javascript. Altså dele hjemmesiden op i flere sider, så at kun noget af siden "genstartes" som du selv skriver - disse er relativt nemme at lave og du kan google dig til det.

Alternativt kan du kigge på javascript, og med det få siden til at ændre sig uden at den faktisk ændrer "side" - (flash kan gøre samme, men de færreste gider sider der er ren flash, og f.eks. iPods kan ikke læse dem)

Og ja - rettighedshaverne kan faktisk kontakte dig/hende og kræve at musikken pilles ned, eller true med ditten og datten. Foreslå hende at holde sig til musik der er royalty free.

3

onsdag, 13. april 2011, 17:04

(SÅ IKKE LIGE TRÅDEN VAR SÅ GAMMEL, SORRY)
Vil råde dig til ALDRIG at bruge frames. Da google ikke kan finde rundt i frames når det indekseres. Det er en uskreven regl for webdevelopers.

Hvis du bruger jQuery og PHP er ajax ikke så svært. :-)

Du skal bare hente indholdet fra en anden fil og smide ind i content boxen når man trykker på et link. Uden at siden loades.

Du er velkommen til at spørge.

(Du kan bruge 30 sek af nummeret på siden, da copyrightloven træder i kraft efter de 30 sek)

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "chrizl" (13.04.2011, 17:06)

4

onsdag, 13. april 2011, 17:53

Hvis man fravælger frames pga. Google, så burde man jo også fravælge ajax.. Man kan ikke linke til andet end forsiden.. Ved ikke hvordan Google efterhånden har det med javascript, den kan godt læse det, men kan den indeksere indhold dynamisk indhold fra det?

Hvis det skal laves rigtigt med ajax skal man ha scriptet til at forstå anchors, så linket ændrer sig til #sidenavn.. Men det ved jeg heller ikke hvor glad Google er for

5

onsdag, 13. april 2011, 18:05

Citeret

Oprindeligt indlæg af Karga
Hvis man fravælger frames pga. Google, så burde man jo også fravælge ajax.. Man kan ikke linke til andet end forsiden.. Ved ikke hvordan Google efterhånden har det med javascript, den kan godt læse det, men kan den indeksere indhold dynamisk indhold fra det?

Hvis det skal laves rigtigt med ajax skal man ha scriptet til at forstå anchors, så linket ændrer sig til #sidenavn.. Men det ved jeg heller ikke hvor glad Google er for

Du kan lave en hurtig rewrite rule i din .htaccess hvor adressen så hedder example.dk/kontakt/, det sgu jeg mene Google godt kunne finde ud af :)

6

onsdag, 13. april 2011, 22:34

Jamen hvordan vil du få browseren til at tolke det uden at den reloader? Det link du giver er nok det bedste svar på venlige urls, men når browseren ikke skal tage det nye link som refresh, så bliver man nødt til at lave det som et bogmærke på siden, så historik, deeplinking og indeksering stadig virker

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Karga" (13.04.2011, 22:35)

7

onsdag, 13. april 2011, 22:41

Nej for du laver bare en attribut der hedder onclick="return false" i din a href. Så refresher siden ikke. Men den loader stadig indholdet via Ajax :)

8

torsdag, 14. april 2011, 08:19

Sidst jeg tjekkede, der ændrede browseren ikke url'en ved det? Så kan man ikke deeplinke..

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.