Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

mandag, 14. marts 2011, 18:21

Opretter lige en ny tråd i stedet.. Kommer fra denne: http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=132862

Måske der sidder nogle kloge hoveder derude, så prøver lige at brainstorme her.. Jeg har nu fået at vide at det rent teknisk godt kan lade sig gøre i IIS, men at de ikke vil lave custom konfigurationer på webhotellerne, så der skal et eller andet ASP.NET hack til

Jeg har brug for at kunne oprette sider der ikke har et .dk domæne eller lignende.. Jeg har bygget noget URL rewrite i stil med dotnetnuke, hvor www.karga.dk og f.eks. www.tcnordjylland.dk peger på samme webhotel, men som i kan se giver vidt forskellige resultater.. Den tjekker på det indgående domænenavn og henter så indhold efter det.. Dvs. hvis jeg kan få foo.karga.dk til at vise bestemt indhold, men det er så der at jeg er gået i stå..

Jeg har spurgt på forums.asp.net om man via .NET ligesom kan koble de to websites (foo.karga.dk og karga.dk) sammen, selvom de via IIS er uafhængige.. Det har jeg dog ikke fået noget ud af og tror heller ikke selv på løsningen..

Noget andet jeg har tænkt er at lave det henover en subfolder, men det konflikter en del med henvisninger til stylesheets og sådan noget, da jeg bare skriver /style.css for stylesheetet, der så peger på det relevante stylesheet.. karga.dk/websites/foo ville jo stadig pege på karga.dk/style.css som så giver mig karga.dk-stylesheetet

Det er vigtigt at der ikke bliver gemt noget særligt (cookies/sessions) der indikerer hvilken side man er på, da man skal kunne gemme linket til siden man er på og så sende det til en anden uden at det så failer, fordi den anden person ikke har cookies/sessions

2

mandag, 14. marts 2011, 19:29

Det du søger efter er det her:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www.)?karga.dk$
RewriteCond %{REQUEST_URL} !^/foo/
RewriteRule ^(.*)$ /shop/$1
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www.)?karga.dk$
RewriteRule ^(/)?$ foo/index.php [L]

... bare i windows sprog :)) :T

Det her er noget man kan bruge laaaang tid på, da hver eneste "hack" eller kode virker forskelligt på de millard miljøer man nu har.

.net er så ikke nemmere hvad angår rewrite url.

3

mandag, 14. marts 2011, 20:08

Jeg havde også tænkt på bare at omskrive min rewrite-kerne, men der er bare to problemer i det.. Eller tre hvis man er pernitten..

Først er der lige problemet i at lave et tjek på undermapper effektivt, da scriptet skal køres på hver eneste request der laves til serveren.. Hvor langt ud skal man gå i antallet af /'er? Hvordan husker siden selv at vedhæfte det/de ekstra mappenavn? Husk på at foo.karga.dk kan være det samme som karga.dk/foo, men at på den sidste skal den selv huske at vedhæfte foo til alle links.. Det har jeg rodet med tidligere, men det gav grim kode og jeg var ikke helt glad for det :)

Det samme problem med <rel> at stylesheets også skal kaldes med det ekstra mappenavn

Jeg havde håbet et eller andet helt udenfor kernen af siden kunne laves.. Af princip og for vedligeholdelsens skyld hardcoder jeg aldrig noget, så jeg vil også gerne undgå at skulle hardcode at karga.dk/websites/* giver noget særligt

Rewrite kernen fungerer ved at den henviser til en bestemt fysisk fil alt efter hvilket værktøj siden man er gået ind på er for en type, hvor jeg så gerne ville oprette et værktøj der viser "andre hjemmesider"..

Men tror jeg bliver nødt til at lave noget cookie/session agtigt.. Havde bare helst undgået det, men når jeg alligevel ikke kan få subdomæner, så er løsningen ikke særligt pæn til andet end testbrug alligevel

4

mandag, 14. marts 2011, 21:58

Hvor kan man se hvad der er "tilladt" i internetadresser? Synes jeg har hørt noget om en standard indenfor det, men ved ikke lige hvad man skal søge på

5

tirsdag, 15. marts 2011, 15:25

Koden jeg skrev tidligere (.htaccess) virker sådan her:

Du har et subdomæne som hedder foo - Nu kan jeg ikke huske hvordan IIS genererer mappestrukturen, men se eksempel:

foo.karga.dk bliver redirected til karga.dk bag kulisserne, men kører med samme alias, dvs i browseren når der bliver tastet foo.karga.dk så er det egentlig ikke den mappe/subdomæne men derimod karga.dk som den henter data fra.

Lavede denne opsætning på en kunde tilbage for nogle år siden.

www.inca-pro.dk
www.inca-pro.dk/shop <-------------- "shop" mappen indeholder de egentlige filer men domænet vises som roden.

Ingen hardcoding hvis det er sådan noget du søger. Den finder ud af alt selv. "SEO godkendt" er den også

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.