1

torsdag, 25. november 2010, 20:02

Hej alle

Jeg er ny her på sitet og har oprettet mig med håb om at nogen kan fortælle mig hvordan jeg løser et problem jeg har med en hjemmeside jeg administrerer.

Jeg administrerer denne hjemmeside: www.granddanoisklubben.dk

Den er bygget op med en photoshop-dannet gif-fil (1200 x 640 pixels) som baggrund og derefter er indhold lagt ovenpå med forskellige ap divs.

Mit problem opstår når som oftest lidt ældre computere skal læse siden, da siden vises 'for stor' til skærmen, dvs. at menulinje og tekst i top og bund forsvinder ud af skærmen uden mulighed for at scrolle.

Jeg er ikke ret kodestærk og har ingen idé om hvorfor problemet opstår (udover at jeg formoder det er skærmopløsningsbaseret) og hvordan jeg løser det. Mit håb er at jeg kan få siden til at blive vist ens for alle (måske et naivt håb? :))

Er der nogle der i rimeligt pædagogiske vendinger kan forklare en kodenovice som mig hvordan jeg evt. kan løse problemet?

Tak på forhånd :D

2

torsdag, 25. november 2010, 21:19

Er heller ikke den allerstørste kodehaj, men lidt ved jeg da om det :D

allerførst en skideballe :pokey: kan du så få navngivet de divs så man ved hvad der hører til hvad X(

Er ikke sikker på du kan løse det problem når du har bygget siden op som du har, men skal nok lige se om jeg kan komme på en løsning..

men af ren nysgerrighed.. hvorfor bruger du et forskelligt baggrundsbillede til hver side i stedet for at lave en menu? den måde der er jo et rent helvede hvis du på et tidspunkt skal ændre menuen :o

EDIT: ovenstående er på ingen måde skrevet for at skræmme dig eller nedgøre dig eller andet, kom lige til at læse det igennem igen og kunne se at det muligvis godt kunne lyde sådan.

\\ martin

roses are red
the screen just went blue
i'm sitting here thinking:
what the fuck did i just do?

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "martinta" (25.11.2010, 21:29)

3

torsdag, 25. november 2010, 22:17

Har fundet en måde du kan løse det på, men kan ligeså godt advare dig med at det er mange filer du skal rette fordi du har lavet din side på denne måde...

du skal ind og rette følgende i din css kode på alle sider:

du har skrevet:

Citeret

#apDiv1 {
position:absolute;
left:330px; <--- hvorfor har du skrevet det 2 gange?
top:23px; <--- du har 2 linjer her med left og top
width:1200px;
height:640px;
z-index:1;
left:50%; <--- og så har du dem igen her
top:50%; <--- her gør du den rigtigt, px, er en dårlig idé på en side som denne :)
margin-left:-600px;
margin-top:-320px;
background-color: #C6C1A3;
;

Det retter du til

Citeret

#apDiv1 {
left:50%;
top:50%;
margin-left:-45%;
margin-top:-50%;

Har kun testet det på én af dine sider som jeg kopierede ned, men det burde virke på dem alle.. :D

Håber det løste dit problem

\\ martin

roses are red

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "martinta" (25.11.2010, 22:18)

4

fredag, 26. november 2010, 18:04

Tusind tak for svaret! :D

Dit indlæg er på ingen måde taget ilde op. Jeg er ganske klar over at der helt sikkert er mange steder, der kunne gøres mere smidige - ved bla. at kunne kode ;)

Mht. menuen, så er det et tåbeligt tåbeligt system, det bliver lavet om når jeg finder tiden, du har nemlig helt ret i at det kræver at jeg retter i alle baggrundsbilleder.

Jeg vil forsøge med din kode - tak!!

5

fredag, 26. november 2010, 18:34

Jeg forsøgte lige at sætte den nye kode ind, og resultatet bliver sådan her :rolleyes::

Der sker noget, når jeg ændrer px til % i kodedelen i margin-left og margin-top?

6

lørdag, 27. november 2010, 22:56

beklager jeg først svarer nu, har ikke været i nærheden af min pc det meste af dagen i går samt indtil nu i dag..

Prøver lige at kigge igen, vender tilbage så snart jeg får kigget det efter

EDIT: aha, derfor opdagede jeg ikke problemet, det er kun internet explorer og Firefox den giver problemer i, chrome som jeg testede med virkede det fint i.. Ser lige om jeg ikke kan finde en løsning

\\ martin

roses are red

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "martinta" (28.11.2010, 00:08)

7

lørdag, 27. november 2010, 23:56

Så prøver vi lige igen :)

Har testet i Chrome, FireFox og Internet explorer denne gang, i Chrome giver den et problem fordi den skubber hele siden "ned i bunden", men hele siden kan ses i chrome og den virker i de andre 2 browsere uden problemer.

Citeret

#apDiv1 {
left:50%;
top:100%;
bottom:100%;
margin-left:-45%;
margin-top:-50%;
}

Prøv om vi er mere heldige denne gang så :cheers:

\\ martin

roses are red

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.