Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

mandag, 6. september 2010, 13:12

Hej tweakers!

Jeg er gået i gang med et projekt hvor jeg skal lave en ny hjemmeside. Jeg har i den forbindelse en hel del spørgsmål og her kommer de så.

Jeg regner med at jeg skal skrive den i xhtml og CSS (hvilket jeg har prøvet at lege lidt med som forberedelse). Er der noget smartere at gøre? Jeg tænker ikke på nemmere løsninger men bedre løsninger. Har ikke rigtigt lyst til sådan noget gøgl som frontpage. Jeg vil gerne lære at lave det rigtigt fra bunden af. Men hvad med java og sådan noget?

Jeg har lejet to domæner. Det ene skal sådan set bare lede surferen hen på mit andet domæne men hvordan gør jeg det?

Under min leg med xhtml stødte jeg ind i et lille problem. Jeg har nemlig engang kigget lidt på frontpage og der kan man gøre det sådan at når du har rammer hvori du f.eks. har din menulinie kan du få de forskellige undersider (dem menupunkterne linker til) til at åbne inde i selve "content" afdelingen og derfor behøver de sider du laver ikke at indeholde alt det andet der skal være, altså header, menulinie, footer.

Der kommer sikkert mere senere men til at starte med bare det her :D

På forhånd tak for hjælpen.

Corsair 500R
MSI Z87-G45 Gaming
Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
Gainward GTX 275
Samsung 840 series SSD 250gb
WD Black series 1TB Sata 6
G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
Corsair CX750m

2

mandag, 6. september 2010, 13:25

#1 Du kan også tage et kig på Dreamweaver, som er en bedre og mere avanceret form af Frontpage.

#2 Man "redirect" sender folk til en anden side ved hjælp af et meta tag.

#3 Du skal igang med at lege med divs og ikke rammer eller tables. Med divs laver du en content div, som er den eneste der skifter indhold hver gang du rammer et nyt link på hjemmesiden, selvfølgelig skal du have samme opbygning, hvis det skal være en god ide.

3

mandag, 6. september 2010, 13:26

Ehm. Altså i det jeg har leget med det har jeg brugt til divs. Men hvordan får jeg den så til det med div?

Corsair 500R
MSI Z87-G45 Gaming
Gainward GTX 275
G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
Corsair CX750m

4

mandag, 6. september 2010, 13:54

Du skal bruge noget der kan lave imports fra andre filer såsom php.

Så laver du din menu i én fil og importerer denne i alle dine sider.

/ask

IBM t42 and IBM t23 still alive and kicking

5

mandag, 6. september 2010, 13:56

Okay. Kan du en af følgende ting?
#1 forklare mig det så jeg kan gå i gang (ret krævende kunne jeg forestille mig)
#2 give link til en evt. tutorial
#3 give et par søgeord så jeg selv kan finde tutorial

Corsair 500R
MSI Z87-G45 Gaming
Gainward GTX 275
G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
Corsair CX750m

6

mandag, 6. september 2010, 14:07

Der står en del her:
http://www.w3schools.com/
http://www.html.dk/

Det eneste det faktisk er nødvendigt at bruge php-delen til er til import af filer med "fælles" indhold.

Dvs du laver f.eks en fil med din menu (menu.php) og én med din header (header.php)

Derefter så laver du filerne med dine sider således:

side1.php:

<div id=header> [importer header.php via php her] </div>
<div id=menu> [importer menu.php her] </div>
<div id=content> [skriv dit side-indhold her </div>

Jeg ved godt at dette er lettere forsimplet, men det er i princippet hvad jeg vil råde til (hvis du vil lave det fra bunden).

Hvis det er for at lave en hjemmeside der faktisk skal bruges til noget så ville jeg nok vælge et CMS (ala wordpress), idet det er lnagt nemmere at opdatere løbende, idet alt indholdet kan skrives direkte ind i back-enden af siden.

Dog er det absolut ikke nogen skidt ide selv at lave en side helt fra bunden (i notepad eller lignende), da det giver en helt anden forståelse for hvordan det virker.

Som editor kan jeg anbefale notepad++ eller eclipse som jeg begge har haft meget glæde af.
Jeg ville vælge en editor med syntax-highlighting da det gør det meget mere overskueligt.

/ask

7

mandag, 6. september 2010, 14:35

Okay mange tak for det indlæg. har notepad++ syntax-highlighting?

Og en af grundene til at jeg insistere på at skrive det fra bunden er at jeg gerne vil have den forståelse. Evt. til senere kariere brug.

Corsair 500R
MSI Z87-G45 Gaming
Gainward GTX 275
G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
Corsair CX750m

8

mandag, 6. september 2010, 14:42

Notepadd++ er et freeware program, og syntax-highlighting betyder at programmet automatisk farver "koden" så det er nemmere at finde rundt.

/ask

9

mandag, 6. september 2010, 15:30

Ehm kunne i evt. fortælle mig præcis hvad det var for noget med det der meta halløj. Hvordan får jeg mit andet domæne til at lede til det første ?

Corsair 500R
MSI Z87-G45 Gaming
Gainward GTX 275
G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
Corsair CX750m

10

mandag, 6. september 2010, 15:56

Start nu med at skriv lidt på siden - så kan du altid komme til det andet efterfølgende, men et hint er at søge på url redirect.

/ask

11

mandag, 6. september 2010, 16:46

Ehm. Jeg ved altså ikke hvad jeg gør galt.

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da">
<head>
<meta http-equiv="Refresh" content="0; url=http://www.google.dk/" />
</head>
<body>
</body>
<p>Please follow <a href="http://www.google.dk/">link</a>!</p>
</html>

Har bare lige skiftet mit website ud med google og det virker ikke. :/

Hilfe bitte!

:D

Corsair 500R
MSI Z87-G45 Gaming
Gainward GTX 275
G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
Corsair CX750m

12

mandag, 6. september 2010, 17:42

Der skal ikke være noget <p> efter body! Prøv med bare:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da">
<head>
<meta http-equiv="Refresh" content="0; url=http://www.google.dk/" />
</head>
<body>
</body>
</html>

Det virker fint her.

/ask

13

mandag, 6. september 2010, 22:18

Hvis du VIL starte fra bunden af, skal du følge et undervisningsprogram og det du får ud af det ligner LORT.

Du vil da have en smule forståelse for hvad der foregår i koden, når du bagefter bliver irriteret over at du ikke fatter at kode en skid.

Mit forslag er at du begynder med Dreamweaver og laver et par sites. Så begynder du at forstå hvad det handler om. Det handler om at være pisse go til det grafiske, koden kan alle lære eller bruge en generator.

Hvis du sætter dig ned og leger kodenørd i notepad og med ie som fremviser, slår du dig selv langsomt ihjæl fordi det ganske enkelt er for svært at få noget som helst til at se fedt ud.

Jeg begyndte den omvendte vej og er dygtig grafisk, men kan så vild til at kode, MEN jeg tjener kassen i dag, så jeg vil skide på om en 12 årig kan kode hurtigere, når det ik kan bruges til en skid.

Arbejder bla på http://www.bredbaandmobilt.dk og andre sites om mobilt bredbånd. Det er en interesse jeg har haft i godt 1 års tid.

14

mandag, 6. september 2010, 22:28

Du har smidt din paragraf EFTER at bodyen er lukket, altså efter dokumentet er lukket. Smide den i en linje imellem <body> og </body>

15

tirsdag, 7. september 2010, 06:58

@jjdenmark

Så din anbefaling er han OP går ud og invisterer 3-4000 i en dreamweaver licens? Jeg må indrømme at jeg er temmeligt uenig i dine antagelser om hvor det giver mening at starte. En basal forståelse for hvad det er der foregår giver en langt større frihed til senere design end at sætte sig ned med et stykke WYSIWYG software.

Så tager det altså ikke længere tid at lære at beherske let kodeskrivning, og det er ikke et spørgsmål om at starte med at lave en skitseside - det kan sagtens prøves af på en godt designet side.

Min anbefaling vil være at man starte med at designe rammerne for en side (evt bare på et stykke papir) og fastlægge hvilke funktioner man ønsker, derefter er det bare at gå igang med kodearbejded. Det tager noget tid første gang, hvis man ikke vil gå på kompromi med sine design/funktions krav, men når man har været igennem det en enkelt gang (1-2 uger) så har man altså opnået en langt større forståelse for hvordan tingene fungerer og vil have langt lettere ved at lave egne designs til CMS'er som f.eks wordpress eller rette i allerede udgivne temaer eller funktioner.

/ask

16

tirsdag, 7. september 2010, 09:36

Først og fremmest. OFC hvor er jeg dum ikke at se at det skal ind i body. SUK!. Men man kan jo stirre sig blind nogle gange.

Og for det andet så er det præcis det som jacob siger jeg er ude efter. Jeg vil gerne lære det. Kan godt være at hvis jeg bare ville have en side at jeg kunne få den hurtigere på en anden måde. Men jeg vil kunne lave meget på sigt og have forståelse. Jeg vil vide hvad der sker!

Men har besluttet mig at lave en simpel side sådan midlertidigt så jeg har tid til at kode min rigtige flotte side.

Jeg har bare et spørgsmål. Ved i om man kan synkronisere en mappe på ens computer med mappen som hjemmesiden ligger i på webhotellet?

Corsair 500R
MSI Z87-G45 Gaming
Gainward GTX 275
G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
Corsair CX750m

17

tirsdag, 7. september 2010, 10:20

De fleste FTP programmer skulle have enten en scheduler som syncer hvert X øjeblik, ellers ser det ud til at der er et par sync programmer der understøtter FTP protokollen (google det lige hurtigt i farten).

Aalborg Tech bruger udtag fra dénne side for at lære grundforløbet i hjemmesider - du kan sikkert finde noget der du kan bruge. :)

18

tirsdag, 7. september 2010, 10:23

Har filezilla men kan ikke finde nogen automatisk sync, men må nok bare rode lidt med det. Man fandt et plugin til notepad++ der skulle kunne åbne filer fra min ftp men kan ikke få det til at virker. Prøver nok lidt mere men det er ret simpelt så kan ikke se hvordan jeg skal gøre det anderledes. Nogen der kender noget til denne plugin? Den hedder NppFTP.

Og igen tak for hjælpen alle sammen. Det er super at man har sit eget lille supporter hold der kan hjælpe. Mange tak skal i have.

Corsair 500R
MSI Z87-G45 Gaming
Gainward GTX 275
G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
Corsair CX750m

19

tirsdag, 7. september 2010, 10:40

Så længe du er under udvikling vil jeg anbefale at installere en lokal server på din egen maskine såsom WAMP, så skal du ikke hele tiden bøvle med hvilken udgave der nu engang ligger hvor, og du kan uploade til dit hotel efterhånden som delene begynder at fungere.

Et lille "fif" som jeg selv har benyttet en del når ting skulle positioneres rigtigt er, at give dine kasser krasse baggrundsfarver eller rammer. En "border:1px solid red;" den er altså til at se, og så kan man nemt overskue hvor meget et givent element fylder.

/ask

20

torsdag, 7. oktober 2010, 10:38

Ja altså nu er jeg kommet lidt længere. Jeg har kigget end del i koden på denne hjemmeside som jeg synes er rigtig flot. http://www.halvrimmenvand.dk/index.php?ID=362&wpID=

Og jeg har nu forstået alt med den .css fil der er og selve hovedsiden bortset fra det menu system vi snakkede om. Hvad er det han gør med php?. Jeg har læst det meste af w3schools guide som egentlig er god men der er bare ikke så meget jeg kan bruge i praksis. Dog har jeg brugt den meget til css og html. :D

Nogen hjælp at hente her? Har også google lidt på php menu system og fundet noget som http://www.phptoys.com/e107_plugins/cont….php?content.59
men er det noget der vil give den ønskede menu? Han skriver bare at det er et menu system men ikke hvilke funktioner det har. :S

Edit 1:

Nu kom jeg så til næste side hvor der er include og tror jeg er kommet på rette spor. Men har jeg forstået det sådan at der hvor jeg i virkeligeheden troede at man skulle få content til at skifte ud og resten af siden til at være det samme skifter man hele siden ud men får php til at gentage header, menu, footer m.m. på alle de content sider man har?

Edit 2:

Okay nu har jeg altså lavet et hjemmeside eksempel. Prøvede lige kort at skifte min nuværende hjemmeside ud med testsiden. Det virkede ikke.

Har denne her php kode inde i mit html dokument "
<?php
include("menu.php");
?>
"
og så har jeg en fil der hedder menu.php i samme mappe, med nogle links i, præcis som i dette eksempel. http://www.w3schools.com/php/php_includes.asp

Det virkede dog ikke da jeg smed den online. Den viste ikke noget der hvor de links skulle have været og hvis man kiggede på kilden via. internet explorer viste den stadigvæk bare php koden.

Så er det jeg tænker om man skal aktivere noget hos ens webhotel eller hvad? Jeg har domaindirect og de skulle da understøtte php. Nogen der kan hjælpe mig i nøden? :P

Corsair 500R
MSI Z87-G45 Gaming
Gainward GTX 275
G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
Corsair CX750m

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "Uldar" (08.10.2010, 13:02)

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.