1

tirsdag, 24. august 2010, 11:44

Hej Tweak.

Min situation er lige pt. at jeg befinder mig i 3.g på STX.

Bagefter skal jeg selvfølgelig videre med mit liv, hvor jeg derfor overvejer Multimediedesigner eller WebIntegrator og efterfølgende Multimedieintegrator.
Efter nogle anbefalinger kan jeg fornemme nummer 2 valg er det bedste.

Ydermere har jeg spurgt inde på et andet forum, hvor jeg også kunne fornemme at det er bedre at vælge 'hardcore coding' fremfor programmer alá Dreamweaver. Er I af samme opfattelse?

Nå, mit egentlige spørgsmål er egentlig om det er muligt at bruge Mac til kodning fra bunden? Er helt blank på dette område, men ved da at der findes masse "hjælpe"-programmer til PC. Da jeg næsten lige har investeret i en Mac ville jeg høre om det er muligt at gøre tingene lige så godt i OS X? Er godt klar over jeg bare kan smide W7 på min Mac, men ville lige høre omkring mulighederne.

Mvh.

Esben

PS:
Kom gerne med input til alt hvad jeg nævner i dette indlæg, er som sagt helt grøn på dette område, så råd modtages gerne.

2

tirsdag, 24. august 2010, 12:33

Self. kan der kodes på en MAC!

Hvilket programmer der skal bruges afhænger selv. meget af hvad du skal kode i, jeg er selv ret glad for eclipse (som også findes til MAC). Dreamveawer har absolut ikke ret meget med kodning at gøre, det er alt for meget peg og klik.

De fleste programmører jeg kender benytter faktisk MAC, da det jo (lidt/meget forsimplet) er en pænt indpakket linux, med mange af de værktøjer som der er adgang til via linux.

/ask

IBM t42 and IBM t23 still alive and kicking

3

fredag, 27. august 2010, 09:59

Jeg sidder selv som WebIntegrator i Roskilde pt. og koder på min macbook.
Jeg bruger følgende programmer i OSX:

Textmate til PHP/HTML/CSS/JAVASCRIPT. (macromates.com) koster penge (ca. 350,-)
MonoDevelop til ASP.NET. (mono-project.com) Gratis
XAMPP til Apache og MySQL. (apachefriends.org)
GIMP/Seashore til grafik. (gimp.org)

så du kan sagtens kode på en Mac, selvom der kun sidder 4 mac-brugere på mit hold lige pt.

eneste reelle problem er at GIMP / Seashore ikke er en del af undervisningen så der er ingen support at hente fra lærere. dog kan du altid bare bruge skolens computere til grafisk design.

MacBook Pro 15,4"

4

lørdag, 30. oktober 2010, 10:45

Rigtige mænd koder direkte i consolen på deres webserver! :D

Ej, spøg til side... og så alligevel ikke.

Som jacobask siger er mac jo bygget på Linux/BSD, og de fleste kodere jeg kender koder i vim i command line interfacet (Terminal) på Mac.

Er ikke selv "Mac-mand" men har omend kortvarigt, haft positive erfaringer med TextMate og BBEdit.

Til små (og overskuelige) sider/projekter har jeg købt en virtuel linux server (VPS) for <100 kr./måned, til test og udvikling, samt hosting af små sider.

Det kan klart anbefales, det giver jo den klare fordel at du kan sidde og teste og prøve ting af online, på en maskine med fast IP. På den måde kan du også tilgå den andre steder fra, hvis du f.eks. arbejder skiftende på forskellige maskiner.

PS. Jeg bruger selv vim på min VPS (der forresten kører Debian)

MSI ATX Intel 865PE Chipset || 120GB Seagate HDD, 10.700 rpm
512MB elixir DDR RAM || geForce Fx5200 128MB RAM :S
LG CD-R brænder 52x12x48x || AOC 19'' CRT

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "MSI-AOC" (30.10.2010, 10:46)

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.