Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

onsdag, 3. februar 2010, 21:17

Hej

Jeg er ny indefor hjemmeside.

Jeg er i gang med at trække data ud af en PLC få at præsenteret dem på en hjemmeside. så skal derfor til at lære noget hjemmeside stof..

spørgsmålet er så, hvad skal man lære.

bruger en IIS 5.1 som er aktiveret til asp.net (ellers kan jeg ikke tilgå data i PLC)

men skal jeg lære at skrive i VB.net C#.net eller Javascript??

jeg har fået fortalt at VB er nemmest men hvad er der fremtid i??

er der andet man skal lære, fx små programmer, flash eller noget tilsvarende???

På forhånd tak

Frandsen

2

torsdag, 4. februar 2010, 03:07

Citeret

Oprindeligt indlæg af frandsen
Hej

Jeg er ny indefor hjemmeside.

Jeg er i gang med at trække data ud af en PLC få at præsenteret dem på en hjemmeside. så skal derfor til at lære noget hjemmeside stof..

spørgsmålet er så, hvad skal man lære.

bruger en IIS 5.1 som er aktiveret til asp.net (ellers kan jeg ikke tilgå data i PLC)

men skal jeg lære at skrive i VB.net C#.net eller Javascript??

jeg har fået fortalt at VB er nemmest men hvad er der fremtid i??

er der andet man skal lære, fx små programmer, flash eller noget tilsvarende???

På forhånd tak

Frandsen

iis5.1? du skal da snart have opgraderet;) ej bare for sjov. det kommer jo an på, hvad du vil lave javascript er jo ikke et alternativ til hverken vb eller c#. hvad vil du bruge det til?

[IMG]http://www.tweak.dk/forum/attachment.php?attachmentid=16573&sid=[/IMG]

3

torsdag, 4. februar 2010, 15:44

Grunden til IIS er en 5.1 er at den ligge på PLC'en som er en softPLC med en embeded windåse XP pro.

jeg er jo som sagt lidt grøn hvad angår programmering på server niveau
troede at man kunne sætte = med VB, C# og java men nej?

som sagt så er det til at få præsenteret data'erne fra PLC'en på en hjemmeside. så jeg fra mit mediacenter evt kan tænde/slukke lyset indstille rum Temperatur osv.

har PT kun lavet en kort script i vb 6 så man kan flytte en talværdi (string) over i en integer i PLC.

men som der står i overskriften ville jeg gerne høre hvilke(t) sprog man som nybegynder skal lære for vb 6 er vel uddødende og hvad med prel og php?

Der er også noget med ASP, kan ikke rigtige se hvad forskellen på framework 2 og 3.5 er. og hvad er Ajax? kan godt ske jeg rodder rundt i hvad der er program hvad der er sprog, sorry

4

torsdag, 4. februar 2010, 16:40

Måske en lidt lettere "dum" løsning om man vil :)

Men, hvis du har muligheden nu for at skrive VB scripts til din PLC, så kan det vel også være muligt at hente dem igen..

Jeg foreslå dig at gøre brug at noget "normal" .asp kodning, som udfra hvad jeg lige kan finde på wc3schools.com lave det som man kalder et "Application object".

http://www.w3schools.com/asp/asp_applications.asp

(Har ikke en særlig stor erfaring med IIS, så forsøger mig at læse mig frem til det :) og opbygger derfor en teori her neden under udfra det hvad jeg har læst )

Hvis ikke det skulle være til, så burde der ligge en funktion som kan få IIS til at overfører data til en Access database, og udfra det burde det være muligt at lave en .asp kode som kan hente Access databasen's værdier og evt. tvinge den til at opdaterer.. Og derfra så også ændre som nævnt oven over :)

-------------------------------------------------------------------------------------------

Altså min pointe med at hente data fra den kunne være at man lavede f.eks. noget så fedt som en oversigts tegning af huset, også kunne udfra det, se tempeaturen, om lyset er tændt mm. i hvert rum.

Ellers så er det hvertfald muligt at overskrive PLC'en værdier igennem .asp kodning med "Application object" også tvangsstyre det den vej igennem.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "nitan" (04.02.2010, 16:41)

5

torsdag, 4. februar 2010, 17:27

*Nitan
Der er ikke problemer med at flytte data til/fra frem hjemmeside. bruger som du ganske rigtigt sige Application object til at flytte rundt på data'erne. hjemmesiden er .asp med lidt vb6 men det er grundet det eksempel jeg havde.

men spørgsmålet var mere hvad/hvilket sprog man skulle sætte sig ind i også med hensyn til fremtide sprog og understøttelser. Classic ASP er vel mere eller mindre ud gået med IIS 7 (eller ikke understøttet default)

6

torsdag, 4. februar 2010, 20:20

Så længe du holder din i .net - er det lidt ligemeget om du kan VB eller C# eller ? det "compileres" alligevel altsammen til CIL (http://en.wikipedia.org/wiki/Common_Intermediate_Language) og derfor kan VB klasse sagtens bruges af C# kode og omvendt.

Jeg ville dog selv vælge C#, da jeg synes syntaksen er pænere og nemmere at læse.

pLife->nerd++;
Prøv da Motocross: link

7

torsdag, 4. februar 2010, 20:22

ps skrev min første classic ASP app forleden (AD password fornyelse) og FUCK det er skod.
(vil hellere kode php)

pLife->nerd++;

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "KasperB" (04.02.2010, 20:22)

8

torsdag, 4. februar 2010, 20:32

Tror det nemmeste med IIS 7 vil være at lave det i PHP, i det af egen erfaring at PHP minder meget om gammel dags C Programmering :)

Og IIS skulle være kompatible med PHP også, og tror der er langt mere tutorials at hente med PHP.. Spørgsmålet er vel bare om den kan gøre det du skal bruge det til :)

Ellers vil det nok være ASP.net, med mindre du ikke vil køre det web baseret, og have et program til at styre det :)

9

torsdag, 4. februar 2010, 20:53

PHP er så nemt fordi det er et script sprog, og de har ikke (pr. standard) de samme abstraktionslag som i .net

pLife->nerd++;

10

torsdag, 4. februar 2010, 21:21

Citeret

Oprindeligt indlæg af KasperB
PHP er så nemt fordi det er et script sprog, og de har ikke (pr. standard) de samme abstraktionslag som i .net

Tjoh nok meget rigtigt :)

Men personligt kan jeg ikke se noget forkert i at bruge PHP hvis IIS 7 alligevel undersøtter det :) Nu ved jeg så ikke om de funktioner som fransen skal bruge er i PHP, men kunne forestille mig det..

11

fredag, 5. februar 2010, 10:06

Citeret

nitan
Ellers vil det nok være ASP.net, med mindre du ikke vil køre det web baseret, og have et program til at styre det

Når det nu er en PLC, så ligger der jo et program i den, web delen er kun til præsentation/input

Jeg kan forstår på jer, at jeres fortrukkende sprog er lidt efter hvad man kommer fra.

jeg vil se hvor langt jeg kommer med VBscript, så senere få rettet det til noget .net

takker for svarene

12

fredag, 5. februar 2010, 11:20

Du får lige min mening.også..
Hold dig fra Vb det kommer der intet godt ud af..
Generelt kommer sprog valg ud fra hvilken løsning.man skal lave, og i disse tider er aspx c# bestemt et godt sprog at kunne.

Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 6950 | 2xOCZ Vertex 3 120GB Raid 0 | OCZ 650W
27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

Canon 5DM2 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
Nogle Speedlites | PocketWizards

13

fredag, 5. februar 2010, 18:27

Well, der er jo egentligt 3 foretrukkende sprog lige pt. Det er hhv.: PHP, ASP.net og Ruby on rails.

Som programmør gennem 6-7 år har jeg erfaring med alle tre sprog, men foretrækker nu stadig PHP - det kører super, veldokumenteret, og det kræver ikke meget for at komme i gang med det. Så det ville jeg anbefale dig. Det kører fint på Windows servere.

(husk at Java og Javascript ikke har noget med hinanden at gøre - Javascript er et scriptsprog, det er Java ikke - Ja... Ved godt at flere klasser i Javascript er hentet fra Java 1.0, men det gør det ikke til det samme ;)).

Mvh.
Its

14

mandag, 15. februar 2010, 19:47

Citeret

Oprindeligt indlæg af KasperB
ps skrev min første classic ASP app forleden (AD password fornyelse) og FUCK det er skod.
(vil hellere kode php)

Kunne ikke være mere enig :cheers:

Seneste tests og artikler

5

Razer Surround Pro 7.1 Gaming Audio Software

Hvis du sidder derude med et s
Læs Mere

2

BitFenix Spectre PRO LED & Alchemy LED

Denne test byder ikke bare på
Læs Mere

0

Antec HCP-1000 Platinum

For ikke så længe siden præsen
Læs Mere

0

ASUS X99-A

Vi har efterhånden set på et p
Læs Mere
Seneste nyheder

0

Nyt Gigabyte H81M-Gaming 3 bundkort

Gigabyte er kommet med en Gami
Læs Mere

0

ASUS Holiday season tablet line up på vej i butikkerne

Tablet fra ASUS på vej til but
Læs Mere

3

Call of Duty: Advanced Warfare stiller krav til din computer

Er du fan af Call Of Duty spil
Læs Mere

1

Gigabyte klar med nyt Mini ITX GTX970

Gigabyte Mini ITX GTX970 ser s
Læs Mere
Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.