Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

onsdag, 1. juli 2009, 13:30

Den første er om databaser - jeg har engang fået at vide, at der er en lille ydelse at hente, ved at lave views af alle sine tabeller, også selvom man ikke skal smede data sammen.. Dvs. hvor der findes en tabel med navnet tblTabel, vil der også findes et view ved navn viewTabel, hvor det angiveligt skulle være en smule hurtigere at lave udtræk fra viewTabel end fra tblTabel

Jeg har aldrig fået bevis for det her, men eftersom jeg blev bedt om at efterleve det, i en tidligere ansættelse, er det bare blevet en vane for mig.. Jeg ser det dog ikke mange andre steder, for ikke at sige ingen andre steder

Den anden myte får jeg nok klø for at kalde en myte.. Det handler om at slutte alt sit JS-kode med semikolon, selvom der ikke kommer anden kode i samme linie..

Er det virkelig nødvendigt? Jeg gør det aldrig.. Mest pga. dovenskab og for behændighedens skyld.. men nogen mener jo det er et must - hvorfor?

Flame on ;)

2

fredag, 3. juli 2009, 00:11

det med js koden kommer da vel an på hvilket program man skriver sit js i?

et semikolon er normalt bare en indikator der viser compileren at der ikke er mere kode på linjen. Mange programmeringssprog bruger semikolon til det formål (Java, C/C++, C# er bare nogle af dem), og hvis de er vant til de sprog, så kan det sagtens være at de synes at det ser mere ordentligt ud.

IMO ser det bedst ud hvis der er semikolon efter hver linje kode, og jeg har altid gjort det (undtagen i assembly hvor det er kommentartegn lissom "//" og commodore 64 BASIC hvor det også er til noget andet).

AMD FX 6300
8 GB Crucial DDR3-800
Gigabyte 970A-DS3P
AMD Radeon R9 270X

3

fredag, 3. juli 2009, 06:53

Ja ";" er kun til at indikere ny linie, så hvis der ikke er noget efterfølgende er det i princippet ligegyldigt.

Dog mener jeg at det skal være der. Det er lidt ligesom at slutte en tekst uden at have et . til sidtst - det er bare ikke rigftigt...

Noget andet er, at det gør det væsentligt nemmere hvis ting skal sammensættes efterfølgende, idet man så ikke skal overveje om der nu var ; eller ej, man kan bare flytte rundt med tingene som det passer én.

/ask

IBM t42 and IBM t23 still alive and kicking

4

søndag, 5. juli 2009, 21:02

Jeg bruger personligt aldrig Views fordi jeg ikke synes om det.

Og jo nogle Engines skulle vist få det til at kører hurtigere da de selv prøver at optimere kaldende (men ikke på samme måde som Stored Procedures)

Men Views kan være godt hvis det fx er en stor complex databaase, men i mine øjne, hvis den er så stor og complex er det fordi den er documenteret forkert med realation og god navngivning.

ang ; så er semicolon som sådan ikke afslut ning på Linie, men afslutning på comando, så man kan sagtens have flere ; på samme linie, ellers ville en For løkke jo heller ikke "virke"

Jeg ville gøre det til vane at altid lave ; efter endt comando, da det kun er fordi javascripts ; parser ser tegn som } før ; at det virker ikke at give den sidste linie et semi colon, og det er bare dårlig kode vane at lade være.

/Thomas

Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 6950 | 2xOCZ Vertex 3 120GB Raid 0 | OCZ 650W
27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

Canon 5DM2 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
Nogle Speedlites | PocketWizards

5

søndag, 5. juli 2009, 23:08

Puha, kan høre det er ildeset at undlade semikolon :P om end jeg stadig ikke kan se andet argument end dårlig vane, så kunne det være man skulle til at smide det på

Har desværre aldrig fået arbejdet særligt meget med stored procedures.. Men til gengæld kan jeg sagtens se logikken i views.. Det er bare lettere at hive bestemte data ud, hvor visse data kan kobles sammen flere af gangen..

6

mandag, 6. juli 2009, 17:49

Godt nok begrænset, hvad jeg roder mig ud i af JavaScript, men det er vel bare kutume at skrive sin kode helt korrekt eller bedst muligt, om man vil.

Retter sagt, overspringshandlinger er ikke iorden, hvis man vil kalde sig selv en god udvikler :)

7

mandag, 6. juli 2009, 20:14

Citeret

Oprindeligt indlæg af Macimuz
Godt nok begrænset, hvad jeg roder mig ud i af JavaScript, men det er vel bare kutume at skrive sin kode helt korrekt eller bedst muligt, om man vil.

Retter sagt, overspringshandlinger er ikke iorden, hvis man vil kalde sig selv en god udvikler :)

Helt enig, hvis der så var noget der rent faktisk indikerede at det var korrekt og ikke bare ren kutyme, fra programmører, der udvikler i sprog, som rent faktisk kræver dette

Det ville sikkert også være lettere at være vant til det, bl.a. i Maple skal kommandoer sluttes med semikolon.. Men når det hverken bidrager med optimering/læsbarhed af koden, hastighed eller på nogen måde ændrer syntaksen, så kan jeg ikke se meningen med at kalde det "korrekt" eller nødvendigt

8

mandag, 6. juli 2009, 20:30

Citeret

Oprindeligt indlæg af KarGa

Citeret

Oprindeligt indlæg af Macimuz

Helt enig, hvis der så var noget der rent faktisk indikerede at det var korrekt og ikke bare ren kutyme, fra programmører, der udvikler i sprog, som rent faktisk kræver dette

Det ville sikkert også være lettere at være vant til det, bl.a. i Maple skal kommandoer sluttes med semikolon.. Men når det hverken bidrager med optimering/læsbarhed af koden, hastighed eller på nogen måde ændrer syntaksen, så kan jeg ikke se meningen med at kalde det "korrekt" eller nødvendigt

Som det allerede var nævnt, så ville det være som at afslutte en sætning uden et punktum (.)

Man behøver heller ikke at afslutte inline style med ";", men ser det satdigvæk som mest korrekt.

9

mandag, 6. juli 2009, 21:02

Ud fra det du skriver, fornemmer jeg at du vel et eller andet sted er enig med mig i, at det afhænger af programmøren og ikke nogen egentlig retningslinie..

Grammatik og kode er i min verden forskellige ting, der ikke kan laves analogier over.. Med mindre du mener at punktum er en regel man har bestemt sig for, fordi det er "neat", for så er vi jo sådan set til dels enige :) men hvor vi som mennesker ser skævt til sætninger, der ikke afsluttes ordentligt med punktum, så er maskiner bedøvende ligeglade - jeg har ihvertfald ikke set noget der peger i den modsatte retning

Edit: Kan dog se en sammenhæng mellem punktummer for enden af fortalernes indlæg (stort set alle i denne tråd?) og mit eget valg :) det er nok en smagssag

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Karga" (06.07.2009, 21:05)

10

torsdag, 16. juli 2009, 19:19

nu er js heller ikke et programmeringssprog som sådan (det er et scriptsprog som ikke skal compiles som sådan).

Prøv at komme i gang med lidt C# eller sådan, så skal din verden nok meget hurtigt ændre sig.

Computere er dumme som bare fanden, skal du vide, og rollen for diverse tegn (fx. ;= slut på command og //=kommentar) er rimelig vigtige for en compiler, da den ellers ikke kan oversætte ordentligt til maskinsprog. Derved kan der komme en masse underlige fejl.

Grunden til at man skal holde sin kode "neat" er til hvis man skal rette fejl i programmet eller tilføje nye features, så er det bare uendelig meget lettere. Hvis der så er ; efter sine commands, selv i scriptsprog, så kan man med det samme se at der ikke skal være mere på den linje. Så det er ikke nødvendigvis hjælp for compileren, men også en slags visuelt "next line" tegn for programmøren.

Siden javascript fortrinsvis kører igennem en browser, så kan det sagtens være at maskinen er skide ligeglad. Men et program der kører native på computeren (alt der kan fikses ned i en .exe fil) er ikke bedøvende ligeglad med tegn, så meget kan jeg sige.

men IMO er ; lige så god en hjælp for programmøren som (),[] og {} ;)

AMD FX 6300
8 GB Crucial DDR3-800
Gigabyte 970A-DS3P
AMD Radeon R9 270X

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.