Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

tirsdag, 24. februar 2009, 00:24

Hey.

Hjemmesider osv. er en helt ny verden for mig, er så ny i felten som man kan være.

Jeg er igang med min første hjemmeside, og så slog spørgsmålet mig; Er der patent for design ?

Kan man få advokater osv. på nakken, hvis ens hjemmeside ligner en andens for meget ?

Mvh.

2

tirsdag, 24. februar 2009, 00:42

mener ikke bestemt at der er patent på design, men derimod er det indholdet der er beskyttet...

så jeg tror nok at hvis du laver en side der ligner Microsofts lidt for meget, så kommer hr. Gates og hans stab af advokater nok og slår dig med en baguette...

så i pricippet kan en side godt ligne for meget, men den side skal så være copyrightet på alle det materiale den indeholder og ikke bare tekst.

Hvis du har planer om at få fat på en gratis skabelon (fx. en joomla template), så har du ret til at bruge den og lave om i den som du lyster.

Sidst men ikke mindst er internettet gigantisk, så der er meget lille sandsynlighed for at du rent faktisk kommer til at lave noget der er 100% identisk med en anden side medmindre det er det du går efter... Hjemmesider er som snefnug, ikke to er helt ens. ;)

AMD FX 6300
8 GB Crucial DDR3-800
Gigabyte 970A-DS3P
AMD Radeon R9 270X

3

tirsdag, 24. februar 2009, 01:01

Dejlig hurtig respons Foxx ;)

Okay, jamen så er der ingen farer på fære. Men hvis man nu "låner" udseendet på fx. 'Forum oversigten' fra en anden side, så er det lovligt ?

Jeg har det meste af opbygningen færdig, så behøver ingen skabelon i denne omgang.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "woyer" (24.02.2009, 02:15)

4

tirsdag, 24. februar 2009, 06:57

Lad dig hellere end gerne inspirere, men "lån" heller ikke meget.

5

tirsdag, 24. februar 2009, 17:48

Ja, hvis det kan lade sig gøre blot at blive inspireret, og derefter sammensætte alle disse ideer til ens eget unikke design. Vil det nok være den mest optimale løsning. Der findes jo 843.231.356 forskellige designs, så ret umuligt at lave noget som ikke minder om noget man har set før.

AMD Athlon 64 Processor 3400+
2048MB DDR PC3200 RAM
ATI HD4850 512MB DDR3

6

torsdag, 26. februar 2009, 11:19

Citeret

Oprindeligt indlæg af woyer
Dejlig hurtig respons Foxx ;)

Okay, jamen så er der ingen farer på fære. Men hvis man nu "låner" udseendet på fx. 'Forum oversigten' fra en anden side, så er det lovligt ?

Jeg har det meste af opbygningen færdig, så behøver ingen skabelon i denne omgang.

Pas på med at "låne" for hvis du grapper en hjemmeside for direkte at kopiere deres HTML kode, så vil jeg mene at du bryder deres copyright.

pLife->nerd++;
Prøv da Motocross: link

7

torsdag, 26. februar 2009, 11:37

Uden at vide det, så handler det vist bare om hvorvidt du - mht. design - kopierer filer

F.eks. hvis du kopierer Tweaks lille gule/grå T i forumoversigten.. Eller hvis du kopierer noget fra et stylesheet

8

torsdag, 26. februar 2009, 21:19

Okay, der er nemlig nogle sider, som henvender sig til den samme målgruppe som min, der har noget design/ideer jeg er intereseret i.

Jeg vil ikke self ikke rippe ;) - men måske lave noget der minder en del om.

9

fredag, 13. marts 2009, 20:59

Good artists copy. Great artists steal.

Well.. Den holder nok ikke i retten.
Jeg har i øvrigt ingen anelse om hvad reglerne er for copyright af design og sådan noget. Men hvis jeg ser noget på en hjemmeside, som jeg godt selv kunne tænke mig, så plejer jeg at lave noget lignende (som ikke er en direkte kopi, men som har nogle af de samme træk). Det jeg for det meste plejer at blive inspireret af er menuer, men laver aldrig noget der helt ligner... Bare det at ændre farver, størrelse og/eller skrifttype gør virkelig en del, og det ender som regel også med at man selv ændre så meget, at det kommer til se meget bedre ud. :)

/EDIT: Kom lige forbi følgende artikel, ikke om regler, men bare om nogle måder at blive inspireret på. ^^
http://www.sitepoint.com/article/copy-great-designers-steal/

- Pingvinen

Linux.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Pingvinen" (13.03.2009, 21:01)

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.