1

torsdag, 12. februar 2009, 17:00

Hej folkens
Jeg skal lave en hjemmeside for en ven. Hjemmesiden skal blot være statisk og vise nogle billeder samt tekstbokse, og evt en enkelt flash-fil eller to.

Jeg er en nogenlunde habil programmør i Java og C# og har arbejdet med servlets, JSP, html og css.
Jeg har tidligere skrevet html med udviklingsmiljøet eclipse, men føler, at det absolut ikke er det smarteste når man skal lave en hjemmeside hvor design kommer i første række.

Jeg har tænkt på eksempelvis php eller asp .net, men har absolut ingen erfaringer med disse!

Kan i hjælpe mig med at finde et godt sprog til at lave flotte hjemmesider, og et udviklingsmiljø, som gør det nemt at skrive koden?

Eftersom jeg er en fattig studerende må programmet meget gerne være open source :)

På forhånd mange tak for hjælpen!!

2

torsdag, 12. februar 2009, 17:28

Du kommer ikke uden at gøre brug af HTML, og hertil bør du også bruge CSS.

Selvom siden er statisk, så kunne du måske få brug for lidt programmering, og her ville jeg nok vælge PhP.

Af program til opgaven, så kunne du vælge Notepad++, der er gratis.

3

torsdag, 12. februar 2009, 17:39

hehe nej jeg er med på at der bliver genereret HTML ligemeget hvilket sprog jeg benytter, beklager hvis jeg formulerede mig uheldigt. Det jeg mente var blot hvilket sprog der er "bedst" til at generere HTML, så der på letteste vis kan frembringes en flot hjemmeside ;)

Men tak for svaret!

af tutorials til php har jeg kigget på
w3schools
php.net

Er der andre gode?

Og er Php at foretrække frem for eksempelvis asp.net?

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "ClintEastwood" (12.02.2009, 17:44)

4

torsdag, 12. februar 2009, 17:47

Tjaa, asp.NET er skam også ganske fint, men noget mere komplekst at komme igang med.

De to sites du har nævnt med tutorials er ganske fine.

Når siden alligevel er statisk, så er det ikke megen PhP du får behov for.

Kig eventuelt her: