1

mandag, 19. maj 2008, 15:34

Så stod min fars gamle Canon powershot A85 af, og han skal nu bruge et nyt kamera + Undervandhus, da han både er dykker instruktør og snorkel-træner.
Han har været yderst tilfred med Canon i mange år, og deres undervandshuse er nogen af de bedste i den pris-klasse.

Jeg er dog lidt usikker på, hvilket kamera jeg skal bestille til ham, så ville meget gerne have lidt hjælp :D
Max pris er omkring de 2700kr.

Mine forslag:
Canon Digital IXUS 70 (Sort) + Canon WP DC13 ca. 2725,- med fragt.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpri…Area=&Soegeord=

Canon Digital IXUS 75 + Canon WP DC14 ca. 2710,- med fragt.

Findes der noget bedre til de penge?

Og er der nogen kamera net-butikker man skal holde sig fra? (udover getmore :D)

På forhånd tak.

2

mandag, 19. maj 2008, 16:01

Eneste forskel på de to kamera er den optiske søger som 75'eren mangler. Tilgengæld har den 3" skærm med 2,5" for 70'eren.

3

mandag, 19. maj 2008, 16:12

Et andet bud (som dog kommer lidt over budgettet) er:

Canon Powershot A720 IS (1350,-): http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=394884
Canon WP DC16 (1500,-): http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=438450

Begge er uden fragt, men det kan være du kan finde dem hos samme forhandler.
Du kan læse review af kameraet her: http://www.dpreview.com/reviews/canona720is/

Der er også mulighed for:
Canon PowerShot A570 IS (1150,-): http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=349274
Canon WP DC12 (1400,-): http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=369342

Det holder sig inden for budgettet.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Zulu" (19.05.2008, 16:19)

4

mandag, 19. maj 2008, 16:13

Det er sgu smart med sådan et undervandshus... Kunne man evt. lokke dig til at lægge nogle billeder op din far har taget?
Overvejer nemlig at investere i noget undervandsudstyr til en rejse her senere på året :)

.....ville også være spitze hvis der kunne falde lidt billeder af fra det nye udstyr han får købt sig

5

mandag, 19. maj 2008, 16:30

Citeret

Oprindeligt indlæg af Curious
Det er sgu smart med sådan et undervandshus... Kunne man evt. lokke dig til at lægge nogle billeder op din far har taget?
Overvejer nemlig at investere i noget undervandsudstyr til en rejse her senere på året :)

.....ville også være spitze hvis der kunne falde lidt billeder af fra det nye udstyr han får købt sig

Har da en del gode billeder, der er blevet taget med det gamle udstyr... hvis det var det du ville se, eller vil du vente til det nye er i hus? ;)

Zulu hvad er optisk søger? :O

Og tak for forslagne, du er jeg endnu mere på bar grund, hvad jeg skal vælge.... hvad er bedst ud fra dit synspunkt?

Forresten, på det gamle A85 var der et ikon på indstillings hjulet, som illusteret en fisk, som var en indbygget "dykker funktion", er der også det på de nye kameraer?

6

mandag, 19. maj 2008, 16:53

Citeret

Oprindeligt indlæg af S.STAACK

Og tak for forslagne, du er jeg endnu mere på bar grund, hvad jeg skal vælge.... hvad er bedst ud fra dit synspunkt?

Forresten, på det gamle A85 var der et ikon på indstillings hjulet, som illusteret en fisk, som var en indbygget "dykker funktion", er der også det på de nye kameraer?

En optisk søger er det lille du kender fra et almindelig analogt kamera, som du kikker igennem for at se hvad du tager billede af.
Den kan være rar at have i situationer hvor sollyset er så kraftigt at man ikke kan se hvad der er på skærmen. Nogle bruger den meget - andre bruger den aldrig. Det er lidt en smagssag.

Jeg ville købe et af PowerShots'ne, de skulle levere bedre billeder end Ixus'erne, men en også lidt større.

Skal det kun bruges som undervandskamera? For så betyder den ekstra vægt ikke så meget, det er straks værre hvis man vil have et kamera som passer i skjortelommen - det bliver nok lidt svært med PowerShots'ne.

Jeg har aldrig set et "fiske"-ikon, på et kamera, så jeg tvivler på det findes på de nyere kamera - men jeg kan tage fejl.
Når jeg selv har taget undervands billeder (se evt. tråden her: http://www.tweak.dk/forum/thread.php?sid=&postid=930923), så har jeg efterfølgende justeret farverne så det blå skær bliver minimeret.

Du kan sammenligne før og efter farvejustetering her:

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "Zulu" (19.05.2008, 16:59)

7

mandag, 19. maj 2008, 17:23

Citeret

Citeret

Oprindeligt indlæg af Curious

Har da en del gode billeder, der er blevet taget med det gamle udstyr... hvis det var det du ville se, eller vil du vente til det nye er i hus? ;)

Jeg vil da supergerne se noget fra både det gamle og det nye udstyr :)

Overvejer jo som sagt at investere i noget, men da jeg aldrig har fået sat mig ind i undervandsfotografering så ville det være fedt at se nogle eksempler på hvad man kan gøre med udstyr der ikke nødvendigvis koster spidsen af en jetjager.
Og så virker det oplagt at se nogle af dine - da jeg regner med at holde mig i nogenlunde samme prisramme som dig.

Ang. "fiske-ikon´et", så prøv lige at finde manualen til det gamle kamera frem eller søg på nettet efter en forklaring af hvad den indstilling i praksis går ud på.
Det sker tit at de forskellige forprogrammerede indstillinger har nogle gengangere - eksempelvis er der sjældent den store forskel på dem til at tage billeder af børn og dem til at tage billeder af sport :)
Så pointen er at du muligvis kan bruge en anden indstilling hvis der ikke er en specifik dykkerindstilling ellers burde du kunne indstille kameraet manuelt til at yde optimalt...

8

mandag, 19. maj 2008, 17:25

P.S. Skal lige huske at sige tak til Zulu for at linke til nogle billeder :9xo

9

mandag, 19. maj 2008, 18:30

Muligheden på det gamle A85 hedder:

Scene mode
NEW on the A75/A85. Choose from foliage, snow, beach, fireworks, underwater, indoor.

Zulu: Størrelse gør intet, det er faktisk bedre end et lille et, da det i 9/10 tilfælde skal bruges under vandet.
Der er der nok meget at hente, ved lidt farve instilling.... er det lige til, eller skal man afsætte tid til at læse manualen? :D

Curious: Du får lige nogle billeder af det "gamle" senere idag :D

EDIT: Vil A720 IS være det bedste valg?

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "S.STAACK" (19.05.2008, 18:34)

10

mandag, 19. maj 2008, 18:37

Hvis du endelig skal have sådan noget så hold dig fra canon - det hedder Olympus Mju 850SW eller Mju 1030SW..

De er bygget til det, de kan holde til det og går det i stykker ja så bliver det dækket af din 2ÅRS GARANTI.. :pokey:

Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
Asus P7P55E-LX
8GB Kingston DDR3
Asus HD 5850 1GB GDDR5
Intel X25-V 40 SSD OS system
4xWD 120GB Sata in Raid 0
All powered by Corsair 600W
Samsung SyncMaster 2493HM

11

mandag, 19. maj 2008, 18:37

Citeret

Muligheden på det gamle A85 hedder:

Scene mode
NEW on the A75/A85. Choose from foliage, snow, beach, fireworks, underwater, indoor.

Zulu: Størrelse gør intet, det er faktisk bedre end et lille et, da det i 9/10 tilfælde skal bruges under vandet.
Der er der nok meget at hente, ved lidt farve instilling.... er det lige til, eller skal man afsætte tid til at læse manualen? :D

Curious: Du får lige nogle billeder af det "gamle" senere idag :D

EDIT: Vil A720 IS være det bedste valg?

Det vil jeg klart mene ja.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
Common sense is creativities biggest enemy

12

mandag, 19. maj 2008, 18:50

Citeret

Oprindeligt indlæg af jK^
Hvis du endelig skal have sådan noget så hold dig fra canon - det hedder Olympus Mju 850SW eller Mju 1030SW..

De er bygget til det, de kan holde til det og går det i stykker ja så bliver det dækket af din 2ÅRS GARANTI.. :pokey:

Vil nu også mene er Canon er bygget til det, de kamera vi har haft fra canon, har nu holdt ret godt... og vi har være yderst tilfredse med deres undervandhuse.

Og min far er ret gammeldags med sådan noget, han skifter ikke sådan uden vidre mærke :crazyeyes:

What: tak :D

13

mandag, 19. maj 2008, 19:59

ja self er canon bygget til det, prøv du tage dit kamera med under vand uden hus og se hvad der sker ;) :idea:

Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
Asus P7P55E-LX
8GB Kingston DDR3
Asus HD 5850 1GB GDDR5
Intel X25-V 40 SSD OS system
4xWD 120GB Sata in Raid 0
All powered by Corsair 600W
Samsung SyncMaster 2493HM

14

mandag, 19. maj 2008, 20:24

Citeret

ja self er canon bygget til det, prøv du tage dit kamera med under vand uden hus og se hvad der sker ;) :idea:

Hvem snakker om uden hus ??

Hus er nu alligevel altid bedre end direkte :)

15

mandag, 19. maj 2008, 23:17

Citeret

Sikke noget pjat. Et Canon (eller ethvert andet mærke) med tilhørende vandtæt hus fungerer fint under vand. Det kan godt være at de Olympus'er du nævner er smarte og det er muligvis også det rette køb, men med hensyn til Olympus så har de modeller jeg indtil nu har set billeder af ikke kunnet måle sig med billedkvaliteten i de Canon'er jeg har set/haft. De 2 nævnte modeller kender jeg dog ikke personligt.

Anders

---------------------------------------------------------------
Bærbar computer
10 fingre
2 øjne
1 hjerne
---------------------------------------------------------------

16

tirsdag, 20. maj 2008, 06:41

Nice pics Zulu. Skal oss selv fyre nogle undervands af med mit Olympus 1030SW til sommer.

17

tirsdag, 20. maj 2008, 08:25

Citeret

Oprindeligt indlæg af dna

Citeret

Sikke noget pjat. Et Canon (eller ethvert andet mærke) med tilhørende vandtæt hus fungerer fint under vand. Det kan godt være at de Olympus'er du nævner er smarte og det er muligvis også det rette køb, men med hensyn til Olympus så har de modeller jeg indtil nu har set billeder af ikke kunnet måle sig med billedkvaliteten i de Canon'er jeg har set/haft. De 2 nævnte modeller kender jeg dog ikke personligt.

Anders

Fordelen ved de to fra olympus er at de ikke kræver noget hus da de er vandtætte uden. Dog ikke til så store dybder :)

18

tirsdag, 20. maj 2008, 13:53

Det er et minimun at det skulle kunne klare 30m!

19

tirsdag, 20. maj 2008, 15:29

Citeret

Det er et minimun at det skulle kunne klare 30m!

Så kan olympus meget hurtigt udelukkes da det ikke klare mere en MAX 10 meter og det er nok endda at presse den lidt :)

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.