Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

torsdag, 1. maj 2008, 09:40

Ja, denne Kristi himmelfarts morgen og et godt stykke op ad dagen, ser ud til at være noget fugtig, trist for alle dem der skal ud i naturen i dag, som jo er en tradition denne dag.

Er der nogle der godt kan lide fugtighed i denne tid + noget sol også self. , så er det vores mange Rhododendrons.

Hvis i har eller tager nogle billeder fra denne dag, så post dem endelig. :)

Kan i alle ha' en rigtig go' Kristi himmelfarts dag. :cheers:

Her er mit helligdags billede. :)

2

torsdag, 1. maj 2008, 23:07

Jamen så vil jeg tillade mig at poste 3stk´s :razz:
Hvorfor er det lige at den der "ring" kommer i mit solskindsbillede ?? er det et filter jeg mangler ? jeg har UV filter på..

Merling :roller:

Dette indlæg er blevet redigeret 3 gange, senest redigeret af "Merling" (01.05.2008, 23:14)

3

fredag, 2. maj 2008, 00:10

Her er et par stykker fra i morges:

Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
Intel 320 128Gb SSD
2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
My flickr

4

fredag, 2. maj 2008, 09:45

ALTID et hit når der er vindmøller med på et billede.

5

fredag, 2. maj 2008, 10:00

Grunden til den ring på dit solskins billede er lens flare som opstår når du skyder direkte mod solen. Google efter det hvis du vil blive lidt klogere.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
Common sense is creativities biggest enemy

6

fredag, 2. maj 2008, 10:02

Takker _WHAT_ :roller:

Merling

7

fredag, 2. maj 2008, 10:20

_WHAT_
skal det forstås sådan at man ikke kan undgå det når man tager et billede direkte imod solen, eller ville det have været undgået hvis jeg havde haft min modlysblænde på? eller virker modlysblænden kun imod lys fra siden ? (har googlet ;))

Merling :boxed:

8

fredag, 2. maj 2008, 12:06

Citeret

Oprindeligt indlæg af Merling
_WHAT_
skal det forstås sådan at man ikke kan undgå det når man tager et billede direkte imod solen, eller ville det have været undgået hvis jeg havde haft min modlysblænde på? eller virker modlysblænden kun imod lys fra siden ? (har googlet ;))

Merling :boxed:

Med en modlysblænde kan du afhjælpe noget af det. Forskellige objektiver reagere også forskelligt på det. De dyre L objektiver hos canon har noget mindre change for at gøre det end billigere modeller.

Når du skyder direkte på solen vil du dog ikke altid kunne undgå det heller ikke med en modlysblænde. Du kan prøve og skifte vinkel eller gemme solen bag et eller andet. Når du skyder med det dslr kan du se i søgeren om der opstår lens flare og gøre hvad du kan allerede i optagelsen for at undgå det.

9

fredag, 2. maj 2008, 12:14

Ok det vil jeg prøve. tak for svar :roller:

Mvh Merling

10

fredag, 2. maj 2008, 13:39

UV filtre kan også give flares i nogle tilfælde, lyset bliver reflekteret mellem UV filter og front element, og Det er derfor det er vigtigt at købe multicoatede filtre hvis man absolut skal have UV filter (Eller beskyttelses filter) på.

Men et UV filter er totalt unødvendigt, DLSR kameraer er slet ikke UV følsomme, UV filtre er et levn fra analog tiden, idag er eneste anvendelse som beskyttelse.

Personlig bruger jeg KUN modlysblænde som beskyttelse, Det er mere end nok til at beskytte frontelementet med mindre man er utroligt klodset med sit objektiv, og jeg ser ingen grund til at smække endnu et stykke glas af svingende kvalitet foran et objektiv til 5.000 - 25.000,-

Men du kan læse om lens flares utroligt mange steder, og du kan også læse de mange diskussioner omkring "UV filter eller ej" mange steder.

Om betydningen af multicoatede filtre:
http://www.2filter.com/faq/multicoatedfaq.html

Om Flares og Orbs:
http://www.assap.org/newsite/htmlfiles/L…and%20orbs.html

Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
Intel 320 128Gb SSD
2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
My flickr

11

fredag, 2. maj 2008, 16:28

Malk:
Så vil jeg prøve at pille UV filteret af i næste forsøg, det var skam også kun fordi det sad på da jeg købte opjektivet (brugt)

Merling :roller:

12

fredag, 2. maj 2008, 16:42

Bruger beskyttelse filter på alle mine objektiver. Langt de fleste er UV, men er fordi de har været billigere. Har flere gange set sådan noget rede et objektiv så er penge givet godt ud imo :)

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.