1

tirsdag, 29. maj 2007, 15:45

Hey Tweakers.

Elgiganten har tilbud på et Nikon D40 inkl. et 18-55mm Nikkor-objektiv til 2999 kr. 8o

Er det det værd?

Hvad med zoom etc. er der 10-12x optisk zoom med dette og er det også noget der kører auto eller skal der fokuseres med hånden?

Det jo lige før jeg køber dette i stedet for Canon S5IS

2

tirsdag, 29. maj 2007, 15:59

Helt seriøst med de spørgsmål du stiller så tror jeg bare du skal købe S5IS istedet for indtil du har lært noget mere om begreberne og hvordan det hænger sammen.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
Common sense is creativities biggest enemy

3

tirsdag, 29. maj 2007, 16:05

Citeret

Originally posted by shahid_2dk
Hey Tweakers.

Elgiganten har tilbud på et Nikon D40 inkl. et 18-55mm Nikkor-objektiv til 2999 kr. 8o

Er det det værd?

Hvad med zoom etc. er der 10-12x optisk zoom med dette og er det også noget der kører auto eller skal der fokuseres med hånden?

Det jo lige før jeg køber dette i stedet for Canon S5IS

Hvis du virkelig kan få D40 til 3000 kr så er det et rigtig godt tilbud. Jeg kan dog ikke lige finde det på deres hjemmeside til den pris. På EDBPriser koster det 4k.

Der er 3xzoom med kameraet (55/18 = ca. 3). De dækker fra 27-82,5mm pga den faktor som kameraet giver til objektiver (faktor 1,5). Så hvis du skal have mere vidvinkel eller tele end dette skal du ud og investere i flere objektiver.

Objektiver nu om dage til spejlrefleks kan køre både auto og manuelt fokus. Selve zoomingen foregår manuelt.

Læs evt. anmeldelsen på dpreview.com hvis ikke du allerede har læst den.

- Anders

---------------------------------------------------------------
Bærbar computer
10 fingre
2 øjne
1 hjerne

4

tirsdag, 29. maj 2007, 16:13

Hmm den må jeg lige tænkte over.

3x optisk zoom, hmmm.

Men jeg kan fortælle at det kun er i Elgiganten "Megastore" i Tåstrup, det er vist en ny butik de åbner og derfor åbningstilbud.

Gælder fra 31. Maj

5

tirsdag, 29. maj 2007, 16:33

Citeret

3x optisk zoom, hmmm.

Men jeg kan fortælle at det kun er i Elgiganten "Megastore" i Tåstrup, det er vist en ny butik de åbner og derfor åbningstilbud.

Gælder fra 31. Maj

har stadig ik noget med optisk zoom at gøre ;) Som what siger så ville jeg også forsklog et S5IS i stedet

Mit signatur billede er lige på værkstedet.

6

tirsdag, 29. maj 2007, 17:11

Citeret

Originally posted by origin

Citeret

3x optisk zoom, hmmm.

Gælder fra 31. Maj

har stadig ik noget med optisk zoom at gøre ;) Som what siger så ville jeg også forsklog et S5IS i stedet

Hehe fantastisk, men det svarer vel stadig til 3 x optisk zoom, eller hvad? Vil I ikke lige forklare det? Så kan jeg også :idea:

7

tirsdag, 29. maj 2007, 17:30

Citeret

Citeret

Originally posted by origin

Citeret

3x optisk zoom, hmmm.

Gælder fra 31. Maj

Hehe fantastisk, men det svarer vel stadig til 3 x optisk zoom, eller hvad? Vil I ikke lige forklare det? Så kan jeg også :idea:

3 x zoom (eller et hvilket som helst andet tal) er forholdet mellem objektivets vidvinkel og televinkel og bruges primært ved kompaktkameraer. Altså for at få "antallet af zoom" skal man tage teleendens mm-tal og dividere med vidvinklens ende. Altså ved det nævnte objektiv er det 55mm/18mm = ca. 3 x zoom.

Dette betyder altså at et objektiv der går fra 10mm til 30mm og et andet der går fra 36mm til 108mm begge er objektiver med 3 x zoom, men de opfører sig vidt forskelligt. Derfor er det lidt misvisende kun at bruge et eller andet antal zoom for at beskrive objektivets evne til zoom. De fleste objektiver på kompaktkameraer starter dog ved 28mm til 36mm.

En god ide er at smutte over på det lokale bibliotek og en fotobog for at lære de grundlæggende begreber. F.eks. Politikens Store Fotobog har de de fleste steder.

- Anders

Bærbar computer
10 fingre
2 øjne
1 hjerne

8

tirsdag, 29. maj 2007, 17:47

Ahhh Tak for det DNA :cheers:

10

tirsdag, 29. maj 2007, 22:06

Hvis du er villig til at smide 2-3 k efter et zoom objektiv så snup et D40.

Inden du køber læser du lige alt igennem her: www.fotostart.dk
Der er massere af forklaringer om alt der er værd at vide.

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
Coolmaster EVO212
ASUS Z97-A
Crucial Ballistix Sport 2x4GB
Crucial MX100 240GB SSD
Gigabyte 970 G1 4GB
Fractal Design Arc Midi R2

11

torsdag, 31. maj 2007, 15:32

Så har far og mor været ude i Elgiganten og blandt andet købt et D40 til familien :dance:

Det skal jeg nok blive gode venner med :))

12

torsdag, 31. maj 2007, 22:03

Citeret

Så har far og mor været ude i Elgiganten og blandt andet købt et D40 til familien :dance:

Ved du om det kun var i dag at der var så billigt, ellers flyver jeg ud og anskaffer mig en PS3 i morgen.

13

torsdag, 31. maj 2007, 22:13

Citeret

Originally posted by BLiX

Citeret

Ved du om det kun var i dag at der var så billigt, ellers flyver jeg ud og anskaffer mig en PS3 i morgen.

Jeg har ik lige avisen på mig, men det var vist for hele ugen, men der blev hurtigt udsolgt

14

fredag, 1. juni 2007, 09:37

Ja tror godt du kan glemme det. Jeg tog derud og var der kl 6 ca. og der var allerede en 500 mennesker eller så noget. Så jeg kørte hjem igen :crazyeyes:

15

fredag, 1. juni 2007, 15:56

Citeret

Originally posted by Lecter
Ja tror godt du kan glemme det. Jeg tog derud og var der kl 6 ca. og der var allerede en 500 mennesker eller så noget. Så jeg kørte hjem igen :crazyeyes:

Mine forældre tog afsted kl. 9 og var hjemme lidt over 15 !

De fik gratis is og kildevand

16

fredag, 1. juni 2007, 15:59

Gad godt have kameraet. Men kunne ikke tænkte mig at stå i kø på den måde. Så skulle jeg dog være sikret at få det i sidste ende. Men hvis jeg endelig kommer igennem og får at vide at der ikke er flere tilbage. Så svarer jeg ikke for konsekvenserne.

;)

"She may not look like much, but she's got it where it counts, kid. I've made a lot of special modifications myself."

17

fredag, 1. juni 2007, 21:14

Citeret

Originally posted by Berleburg
Gad godt have kameraet. Men kunne ikke tænkte mig at stå i kø på den måde. Så skulle jeg dog være sikret at få det i sidste ende. Men hvis jeg endelig kommer igennem og får at vide at der ikke er flere tilbage. Så svarer jeg ikke for konsekvenserne.

;)

Hehe præcis også sådan jeg tænkte.

Gratis is og kildevand - WOW haha. Det vil sige de har haft en timeløn på cirka 30 øre + hvad de har sparet.

18

mandag, 4. juni 2007, 20:38

Citeret

Originally posted by Lecter

Citeret

Originally posted by Berleburg

;)

Hehe præcis også sådan jeg tænkte.

Gratis is og kildevand - WOW haha. Det vil sige de har haft en timeløn på cirka 30 øre + hvad de har sparet.

Lige netop min tanke:D

...

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "shack" (04.06.2007, 20:38)

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.