Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

21

mandag, 2. oktober 2006, 15:57

Citeret

Originally posted by Angelus
hvordan kan man se den exif fil? eller hvad det er?

Ved du ikke det - det er da "såre simpelt" ! :crazyeyes:
Arj - det er ikke såre simpelt for alle - og lige nøjagtig det, jeg sætter focus på. Og som vist også er ramt rimelig meget i plet !

Edit: Har lige erfaret, at nu må vi heller ikke diskutere det ! WoW dælen dulmene funny det her. :ohmy:
Magen til arrogance overfor noobs, skal man vist lede længe efter. :rolleyes:
Over and out.

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "Bentzin" (02.10.2006, 16:07)

22

mandag, 2. oktober 2006, 15:59

Citeret

Originally posted by THe_BLacK_BIrd
wehu noob spørgsmål incoming: Hvorfor er mit billed så ikke med, aner ikke noget om det der med efix, men hvis du siger at efix "bevares" hvis man ikke skærer i billedet eller noget, så aner jeg ikke hvorfor mit ikke er der :S
GG værsågod at flame mig :cheers:

Der kommer skam ikke noget flame ud af det :)

Jeg kan se ud af exif data på dit billede at det ikke er taget inden for den uge hvor opgaven er stillet, derfor er det ikke med i samlingen.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
Common sense is creativities biggest enemy

23

mandag, 2. oktober 2006, 16:08

Citeret

Originally posted by Bentzin

Citeret

Originally posted by Angelus
hvordan kan man se den exif fil? eller hvad det er?

Ved du ikke det - det er da "såre simpelt" ! :crazyeyes:
Arj - det er ikke såre simpelt for alle - og lige nøjagtig det, jeg sætter focus på. Og som vist også er ramt rimelig meget i plet !

Edit: Har lige erfaret, at nu må vi heller ikke diskutere det ! WoW dælen dulmene funny det her. :ohmy:
Magen til arrogance overfor noobs, skal man vist lede længe efter. :rolleyes:
Over and out.

ja, hvad er det for noget,,, jeg ved ikke hvad det er, men må ikke lære det... Hmm.... jo tak

:thumbsup:

24

mandag, 2. oktober 2006, 16:43

Hold kæft hvor I skaber jer. Slap nu af, inden tråd(ene!) bliver fyldt med gylle. Det har ikke et klap med arrogance at gøre. Det er nogle meget små ting man skal tage forbehold for, for at EXIF bliver bevaret - og det er da til glæde for mange. Det er bl.a. en nem måde at få inspiration på gennem de settings en anden fotograf har brugt, eller en måde at lære på hvad der har hvilke indvirkninger. Jeg er sku ikke selv noget geni på området, og jeg kan da finde ud af at sætte mig ind i det. Så burde de fleste da kunne.
Desuden synes jeg det er en god idé at man skyder billeder i samme uge, da det får folk op af stolen og ud at skyde billeder - istedet for at hive et gammelt frem, selvom jeg selv overvejede det i sidste uge :crazyeyes:
...og mht. til at stole på folk osv. Ja selvfølgelig kan man da stole på hinanden, men for god ordens skyld..
Måske skulle man have lavet et notat i post #0 der kom ind på EXIF fra start.

EXIF'en er stamdata fra selve skudet som dit kamera lagrer i billedfilen. De kan ses ved at højreklikke på filen>egenskaber>dokumentinfo. Der står bl.a. hvornår billedet er taget og en masse info omkring eksponeringen som man ofte kan få nytte af senere.

EXIF data er lagret i din JPG når du henter den fra kameraet. Når du efterfølgende redigerer i Photoshop eller andet, skal du være varsom med ikke at slette dem.
Det sker somregel når man bruger sit redigeringsprogram til at oprette en ny fil. F.eks. når man copy/paster noget fra sin oprindelige billedfil ind i en ny. Brug her 'crop' værktøjet istedet.
Pas også på med at bruge save for web funktionen i Photoshop. Den opretter også nye filer, selvom den overskriver den gamle.

Derfor: Brug kun 'save as' når du redigerer, så forbliver EXIF data i filen. Tjek evt. ved at højreklikke på filen som nævnt for oven.

25

mandag, 2. oktober 2006, 16:52

Citeret

Originally posted by Carlsen
Hold kæft hvor I skaber jer. Slap nu af, inden tråd(ene!) bliver fyldt med gylle. Det har ikke et klap med arrogance at gøre. Det er nogle meget små ting man skal tage forbehold for, for at EXIF bliver bevaret - og det er da til glæde for mange. Det er bl.a. en nem måde at få inspiration på gennem de settings en anden fotograf har brugt, eller en måde at lære på hvad der har hvilke indvirkninger. Jeg er sku ikke selv noget geni på området, og jeg kan da finde ud af at sætte mig ind i det. Så burde de fleste da kunne.
Desuden synes jeg det er en god idé at man skyder billeder i samme uge, da det får folk op af stolen og ud at skyde billeder - istedet for at hive et gammelt frem, selvom jeg selv overvejede det i sidste uge :crazyeyes:
...og mht. til at stole på folk osv. Ja selvfølgelig kan man da stole på hinanden, men for god ordens skyld..

EXIF'en er stamdata fra selve skudet som dit kamera lagrer i billedfilen. De kan ses ved at højreklikke på filen>egenskaber>dokumentinfo. Der står bl.a. hvornår billedet er taget og en masse info omkring eksponeringen som man ofte kan få nytte af senere.

EXIF data er lagret i din JPG når du henter den fra kameraet. Når du efterfølgende redigerer i Photoshop eller andet, skal du være varsom med ikke at slette dem.
Det sker somregel når man bruger sit redigeringsprogram til at oprette en ny fil. F.eks. når man copy/paster noget fra sin oprindelige billedfil ind i en ny. Brug her 'crop' værktøjet istedet.
Pas også på med at bruge save for web funktionen i Photoshop. Den opretter også nye filer, selvom den overskriver den gamle.

Derfor: Brug kun 'save as' når du redigerer, så forbliver EXIF data i filen. Tjek evt. ved at højreklikke på filen som nævnt for oven.

Thx - for den klare forklaring på hvordan og hvorledes vedr. exif og save. :9xo That's the way - that's the spirit. 8)

26

mandag, 2. oktober 2006, 16:55

Citeret

ikke fordi jeg syntes det er noget arrogance eller andet i kravet om EXIF, men det er altså første gang det for alvor bliver forklaret.
Jeg syntes det er helt fint at det skal benyttes, det er da meget almindeligt når der snakkes fotos, men det er tydeligvis ikke alle der har forstået hvad det egentlig var.

Nu er det vist på plads. Godt vi har ham der Carlsen, han er så fyldt med viden som han kan dele ud af. Han har lært mig ALT hvad jeg ved, og jeg er total Carlsen Fanboy nu.

27

mandag, 2. oktober 2006, 16:55

Citeret

Citeret

Thx - for den klare forklaring på hvordan og hvorledes vedr. exif og save. :9xo That's the way - that's the spirit. 8)

Læste lige i den anden tråd at _WHAT_ vil lave en lille guide til hvordan det exif halløj funker, dejligt at se at det vist kører igen nu :9xo

Intel i5 2500K @ CM Hyper TX 3
Gainward GF GTX 560 Ti "Phantom" 2
Corsair 4x2 GB DDR3 1600MHz
ASUS P8P67 Pro B3
Corsair CX600

THe_BLacK_BIrd

Gæst

28

mandag, 2. oktober 2006, 18:56

Citeret

Originally posted by _WHAT_

Citeret

Originally posted by THe_BLacK_BIrd
wehu noob spørgsmål incoming: Hvorfor er mit billed så ikke med, aner ikke noget om det der med efix, men hvis du siger at efix "bevares" hvis man ikke skærer i billedet eller noget, så aner jeg ikke hvorfor mit ikke er der :S
GG værsågod at flame mig :cheers:

Der kommer skam ikke noget flame ud af det :)

Jeg kan se ud af exif data på dit billede at det ikke er taget inden for den uge hvor opgaven er stillet, derfor er det ikke med i samlingen.

Argh.. baah .. det glemte jeg :P så må jeg jo bare komme med et godt et til denne uges emne :) og forresten tak for informationen af en Efix ting til jer andre :)

29

tirsdag, 3. oktober 2006, 18:24

kan man få en begrundelse på hvorfor mit billede ikke lever op til reglerne ??

[IMG]http://www.tweak.dk/forum/attachment.php?attachmentid=15807&sid=[/IMG]

30

tirsdag, 3. oktober 2006, 18:31

Citeret

Originally posted by nonsens1
kan man få en begrundelse på hvorfor mit billede ikke lever op til reglerne ??

Mangel på exif data.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
Common sense is creativities biggest enemy

31

tirsdag, 3. oktober 2006, 18:50

Hmm sært. det er bare taget med min mobil. :rolleyes:

[IMG]http://www.tweak.dk/forum/attachment.php?attachmentid=15807&sid=[/IMG]

32

tirsdag, 3. oktober 2006, 22:31

Citeret

Tror jeg vist heller ikke, at mobilos laver exif. Men det ka' være én af hardcore-gutterne kan be- el. afkræfte.

33

tirsdag, 3. oktober 2006, 22:35

Citeret

Citeret

Tror jeg vist heller ikke, at mobilos laver exif. Men det ka' være én af hardcore-gutterne kan be- el. afkræfte.

Jo, nogle gør faktisk. K750i, W800i, W810i, W850i, K790i/K800i og sikkert osse lidt flere, gør ihvertfald.

Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

34

tirsdag, 3. oktober 2006, 22:36

Citeret

Citeret

Kan i hvertfald sige så meget, at min Samsung E730 ikke laver disse data, så kan desværre kun deltage, såfremt jeg låner mit fars cam. Som iøvrigt også er lidt sjovere :)

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.