Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

fredag, 1. september 2006, 17:18

Hej allesammen.

Jeg overvejer at anskaffe mig et nyt objektiv.
Skal være noget lignende kit linsen 18-55mm.

Skal muligvis bruges til nogle portrætter.

Krav:
- Skal være lysstærkt
- Skal være billig (Max. 3000)

Håber i kan hjælpe
- Anders.

Whenever I’m about to do something,
I think “would an idiot do that?” and if they would,
I do not do that thing.

- Dwight Schrute (The Office)

2

fredag, 1. september 2006, 17:38

Det er store krav at den både skal være lysstærk og billig (og samtidig god går jeg ud fra).
Men jeg vil sige at det bedste bud er Tamron AF 28-75/2.8 XR DI LD. Den har selvfølgelig ikke så meget vidvinkel, men man skal også passe på med vidvinkel ved portrætter da det ændrer personens proportioner.

Hos AC-Foto.com kan den fås for 309€.

Du kan forøvrigt læse mere om den her:
http://www.photographyreview.com/sf-1/be…oom_lens-tamron

- Anders

---------------------------------------------------------------
Bærbar computer
10 fingre
2 øjne
1 hjerne

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "dna" (01.09.2006, 17:41)

3

fredag, 1. september 2006, 18:23

Citeret

Originally posted by dna
Det er store krav at den både skal være lysstærk og billig (og samtidig god går jeg ud fra).
Men jeg vil sige at det bedste bud er Tamron AF 28-75/2.8 XR DI LD. Den har selvfølgelig ikke så meget vidvinkel, men man skal også passe på med vidvinkel ved portrætter da det ændrer personens proportioner.

Hos AC-Foto.com kan den fås for 309€.

Du kan forøvrigt læse mere om den her:
http://www.photographyreview.com/sf-1/be…oom_lens-tamron

- Anders

Kan den også bruges til landskabs billeder?

I do not do that thing.

Hardstyler

Gæst

4

fredag, 1. september 2006, 19:01

28mm KAN bruges til landskabs billeder, men det er ikk meget i forhold til 18mm kan jeg love dig ;) kan mærke stor forskel på min sigma 24-70 til min sigma 18-50!

Andre bud kunne være:
Tamron AF 28-300/3.5-6.3 XR LD DI Asph IF Macro (309 euro)
Canon EF 28-200/3.5-5.6 USM (399 euro)
-Spar mere penge sammen og køb dig et bedre endnu? :P Mit næste bug på en linse til mig selv er en Canon 70-200L IS USM til 13000 cirka ;)

De nævnte er ikke SÅ lysstærke, men giver dig mere muligheder som nybegynder ;)

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Hardstyler" (01.09.2006, 19:05)

5

lørdag, 2. september 2006, 00:29

Citeret

Originally posted by Aagaard1000
Skal være noget lignende kit linsen 18-55mm

Normal objektivet er omkring de 50 mm. Men du søger noget som er godt til landskaber. Det kan vi ikke svare direkte på, fordi landskaber er mange ting. Store bølgede landskabskonturer er ofte taget med 100-300 mm.s objektiver, hvor mellemkonturer er trukket ind til en flade. Hvis du bruger en 28 mm, får du et vidvinkelsperspektiv der tager mere af selve landskabet med i billedet.
Hvis du bruger et objektiv mindre end 35 mm. skal du genoprette en forvrængning af det optagne, fordi vidvinkelobj.altid giver en gengivelse i "fugleøjeversion". Og det kan give en forvrængning af den virkelighed du måske ønsker at gengive.
Tamron 28-75 er et glimrende valg!!!! Med det kan du både tage gode portrætter og landskaber trukket lidt ind og det brede perspektiv der nogenlunde svarer til den normale synsvinkel.

[SIZE=7]MOBO: ASUS M2N-E
4Gb. GEIL DDR2 ram * AMD Dual 3800+
ASUS EN9600 GT
MAXTOR 120 Gb / SAMSUNG SP 120 Gb SP1213C
Logitech G5.10 optical laser inputs
NEC DVD Writer
1.32G/532 LAN[/SIZE]

6

lørdag, 2. september 2006, 10:19

Hvis vi snakker det område ville jeg nok tage sigma's 24-70 istedet for. De 4mm betyder faktisk en del på det område.

Du ville måske få mere ud af at kigge efter en 17-55 objektiv der er kommet nogen som ligger på F2.8 men ved ikke hvad prisen er på sigma's udgave. Canon's er noget mere pebert end dit budget.

Hardstyler nu skriver han jo de skal være lysstærke og et objektiv med blænde over F2.8 vil jeg ikke længere betegne som lysstærkt tvært imod.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
Common sense is creativities biggest enemy

Hardstyler

Gæst

7

lørdag, 2. september 2006, 10:34

Citeret

Originally posted by _WHAT_
Hardstyler nu skriver han jo de skal være lysstærke og et objektiv med blænde over F2.8 vil jeg ikke længere betegne som lysstærkt tvært imod.

Nopes, skriver jeg også, men de giver ham altsåå bedre muligheder som nybegynder ;)

8

lørdag, 2. september 2006, 10:44

Citeret

Originally posted by Hardstyler

Citeret

Nopes, skriver jeg også, men de giver ham altsåå bedre muligheder som nybegynder ;)

De giver ham et større zoom område ja men det betyder ikke nødvendigvis bedre muligheder.

Hardstyler

Gæst

9

lørdag, 2. september 2006, 12:00

Citeret

Citeret

Citeret

De giver ham et større zoom område ja men det betyder ikke nødvendigvis bedre muligheder.

Det mener jeg jo så, giver ham bedre indblik i hvilken slags fotograf han vil gå mest op i ;)

Hardstyler

Gæst

10

lørdag, 2. september 2006, 12:03

Hvis du vil se pics fra sigmas 24-70, kan du se mit deviantart galleri, fra "rally 01" of frem, er kun med den og 10D

11

søndag, 3. september 2006, 00:20

Citeret

Hej allesammen.
Krav:
- Skal være lysstærkt
- Skal være billig (Max. 3000) Håber i kan hjælpe - Anders.

Når han nu nævner at det skal også kunne buge tilportrætter skal vi vel ikke anbefale ham at bruge mindre end 28/35mm - vel??? Med mindre man er ude på at forvrænge ansigterne til noget morsomt. Portrætter tages med 50-125 m.m. OK!
Hvis man skal bruge obj. med mindre brændvid. end 28 m.m. vil der oftest være forvrængnninger i kanterne på de billige og i mellem klassen, er det noget som vi skal anbefale? Så "DNA" har ganske ret her.
Han skriver at det må højst koste 3000kr. kan nogen anbefale et godt zoomobj. til denne pris uden forvrængninger og blænde 2,8 max.? Sigmaén er vel det nærmeste?!

ASUS EN9600 GT
NEC DVD Writer
1.32G/532 LAN[/SIZE]

12

søndag, 3. september 2006, 08:28

Citeret

Originally posted by Legolas

Citeret

Hej allesammen.
Krav:
- Skal være lysstærkt

Når han nu nævner at det skal også kunne buge tilportrætter skal vi vel ikke anbefale ham at bruge mindre end 28/35mm - vel??? Med mindre man er ude på at forvrænge ansigterne til noget morsomt. Portrætter tages med 50-125 m.m. OK!
Hvis man skal bruge obj. med mindre brændvid. end 28 m.m. vil der oftest være forvrængnninger i kanterne på de billige og i mellem klassen, er det noget som vi skal anbefale? Så "DNA" har ganske ret her.
Han skriver at det må højst koste 3000kr. kan nogen anbefale et godt zoomobj. til denne pris uden forvrængninger og blænde 2,8 max.? Sigmaén er vel det nærmeste?!

Præcis. Grunden til at jeg anbefalede Tamron 28-75mm var at den faktisk opfyldte kravene. Desuden skulle billedkvaliteten være en sjat bedre end Sigma 24-70mm. Men Sigma har jo så de 4mm ekstra i vidvinkelområdet som kan være rare at have.
Personligt ville jeg gå efter Tamron 28-75mm, men jeg har også en Canon 17-40mm til at dække vidvinkel. Men det er jo op til Aagaard hvad han vægter mest (eller om det skal være et helt tredje objektiv).

- Anders

Bærbar computer
10 fingre
2 øjne
1 hjerne

13

søndag, 3. september 2006, 10:08

Citeret

Citeret

Hej allesammen.
Krav:
- Skal være lysstærkt

Nu skriver han også noget lignende kit objektivet som ligger på 18-55.
I skal også lige huske forlængelses faktiskoren på et 350D som jo er 1.6x.
Det vil sige at den 24-70 bliver til 38.4-112mm hvilket imo er et meget godt område for portræt.

Efter hvad jeg har hørt og selv set er sigmaen nu lidt bedre end tamrons, men det er nok også lige hvor heldige folk er med at få en skarp udgave. Tror forskellen på et 350D er så lille at det er totalt lige meget også kan man lige så godt tage de 4mm mere med.

14

mandag, 4. september 2006, 23:37

Mine test billeder også de rimelige nye er taget med Sigma 24-70 DG MACRO og Canon 350D

Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 6950 | 2xOCZ Vertex 3 120GB Raid 0 | OCZ 650W
27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

Canon 5DM2 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
Nogle Speedlites | PocketWizards

15

onsdag, 6. september 2006, 18:10

Citeret

Originally posted by Axel
Mine test billeder også de rimelige nye er taget med Sigma 24-70 DG MACRO og Canon 350D

Kan man se dem nogen steder?

I do not do that thing.

Hardstyler

Gæst

16

torsdag, 7. september 2006, 15:39

Er du kommet frem til en beslutning? *nysgerrig*

17

lørdag, 9. september 2006, 11:16

Citeret

Er du kommet frem til en beslutning? *nysgerrig*

Nej ikke helt endnu.

Jeg overvejer også at spare yderligere op.

I do not do that thing.

18

lørdag, 9. september 2006, 15:40

www.tweak.dk ville vaere et godt sted at starte :crazyeyes:

Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 6950 | 2xOCZ Vertex 3 120GB Raid 0 | OCZ 650W
27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

Canon 5DM2 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
Nogle Speedlites | PocketWizards

19

lørdag, 9. september 2006, 22:39

Citeret

Sludder og vrøvl, TWEAK er ikke noget forum for fotoentusiaster, men for PC freaks og lign. Godt nok har vi et forum som hedder foto og grafik, men det er ikke for fotoentusiaster, men for de som ind imellem prøver sig frem via digitalfotografering.
Tråden er nu kørt lidt af sporet !

ASUS EN9600 GT
NEC DVD Writer
1.32G/532 LAN[/SIZE]

20

lørdag, 9. september 2006, 23:27

Citeret

Citeret

Sludder og vrøvl, TWEAK er ikke noget forum for fotoentusiaster, men for PC freaks og lign. Godt nok har vi et forum som hedder foto og grafik, men det er ikke for fotoentusiaster, men for de som ind imellem prøver sig frem via digitalfotografering.
Tråden er nu kørt lidt af sporet !

Det han svarede på, er hvor Agaard kan finde nogle af de billeder Axel har taget med det nævnte objektiv, i forbindelse med nogle tests her på tweak. Rolig nu sømand.

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.