1

tirsdag, 22. marts 2011, 09:28

Hey

Jeg står og skal til at erhverve mig mit første spejlreflekskamera.

Jeg har tidligere kigget på Canon 1100D, men fandt så ud af at Nikon D3100 er en smule bedre (ifølge diverse tests).

Nu er jeg så kommet i tvivl om jeg skal vælge et Canon 500D, Sony DSLR-A550L eller det nyere Nikon D3100.

Mit budget er 4000kr inkl. objektiv.

Jeg lægger større vægt på stilbilleder end video.

Kameraet skal bruges allround også i lav belysning.

Da jeg ikke har mulighed for at prøve nogle af kamerarene selv, vil jeg gerne have input med jeres egen erfaring.

Har fundet ud af, at Canonet ikke er så god til lav belysning, så der skal være en god grund før at jeg vælger det. Hælder selv mest til Sony.

Hvilket kamera har den bedste billedkvalitet / hvilket bør jeg vælge? :)

Lehn

Dette indlæg er blevet redigeret 7 gange, senest redigeret af "Kenny" (22.03.2011, 10:07)

2

tirsdag, 22. marts 2011, 10:20

Du bliver nød til at komme ud og prøve dem og se hvilket af dem der ligger bedst i dine hænder.

Du kan evt også tænke over om du kender andre der har et af de 3 mærker få så kan i låne udstyr af hinanden hvilket gør det hele lidt sjovere.

Jeg har selv et 500D som jeg er meget glad for og med det rigtige objektiv ( 50mm f/1.8 ) kan det sagtens tage virkelig gode billeder i lav belysning.

Har du overvejet at købe brugt eller skal det være sprit nyt?
http://www.fotostart.dk/index.php?p=900&v=20&ksb=13559
http://www.fotostart.dk/index.php?p=900&v=20&ksb=13536

Så er der også råd til en 50 mm f1/8 brugt og så er du virkelig godt kørende.

Men ellers tag et kig på fotostart.dk der er mange tråde der handler om præcist det her :)

Mvh Stubkier

ÍBM X200
Wii
Xbox 360 Elite
2* AMD 780g

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "Stubkier" (22.03.2011, 10:26)

3

tirsdag, 22. marts 2011, 10:26

Må jo ind i den lokale fotoforretning og kigge så.

Har flere venner der har både Sony og Canon.

Jeg er umiddelbart ikke særlig meget for at købe brugt, hvis jeg ikke kan se kameraet først og møde sælgeren. Odense er liiige en tand for langt væk når jeg selv bor i Herning ;)

Men vil da lige kigge lidt på fotostart så :)

Lehn

4

tirsdag, 22. marts 2011, 10:36

De brugte var også bare så du kunne få en fornemmelse af prisen. Der er mange flere på DBA. Men hvis dine venner har Sony og Canon kan du jo også få hjælp af dem

ÍBM X200
Wii
Xbox 360 Elite
2* AMD 780g

5

tirsdag, 22. marts 2011, 15:40

Bilka har Canon 500D på tilbud til 4499,- med et Tamron 18-200 objektiv. ;)

Købte selv en i sidste uge.

6

tirsdag, 22. marts 2011, 16:07

Alt købe brugt når det kommer til kamera, kan være den bedste handel du nogensinde har lavet. Godt nok får du ikke lugten af nyt, men det virker mindst ligeså godt, og du spare ofte kassen. De penge kan du så bruge på en opgrade senere - og det er først her, når du har erfaring, det bliver sjovt at sidde med en masse penge ;)

CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

7

tirsdag, 22. marts 2011, 16:19

Citeret

Oprindeligt indlæg af gaming-king
Alt købe brugt når det kommer til kamera, kan være den bedste handel du nogensinde har lavet. Godt nok får du ikke lugten af nyt, men det virker mindst ligeså godt, og du spare ofte kassen. De penge kan du så bruge på en opgrade senere - og det er først her, når du har erfaring, det bliver sjovt at sidde med en masse penge ;)

:goodpost: kunne ikke være mere enig fortryder en del at jeg købte fra nyt - kunne godt have brugt de ekstra penge på en flash eller et bedre objektiv

ÍBM X200
Wii
Xbox 360 Elite
2* AMD 780g

8

tirsdag, 22. marts 2011, 21:11

Personligt kan jeg ikke se hvordan jeg skal kunne spare kassen, for folk på dba, guloggratis fatter tydeligvis ikke at sætte en fornuftig pris - tit over nypris. Inde på fotostart er udvalget småt og jeg henter selv produktet hvis jeg skal købe brugt, så det er en begrænsning i sig selv.

Efter en større snak med en ejer af et sony A550L, falder valget på Nikon D3100, som han selv ville foretrække over hans sony.

Jeg køber det som nyt, da det sandsynligvis ligger i 3700kr i næste måned. Så synes ikke det er værd at købe brugt, for så meget mere for pengene får man ikke indenfor mit budget :)

Men tak for hjælpen gutter! :goodpost:

Lehn

9

onsdag, 23. marts 2011, 13:27

Håber det okay jeg lige låner din tråd..

For nu når i er inde på at det er så godt at købe brugt, hvor køber i så brugt?

Nu har jeg ledt efter et Canon 10 - 22 mm objektiv i et godt stykke tid og det endte med at jeg købte det fra nyt igår. Men jeg kiggede på dba.dk og fotostart og det lå ingen af stederne (der var dog et enkelt, men prisen var for høj da det var over 2 år gammel og uden noget som helst og havde et par små skrammer)

Core i7 920 @ 4.2 GHz
Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
2x GeForce GTX295
EVGA X58 Classified 3x SLI
2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
Corsair HX1000 PSU
Corsair 800D Kabinet

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "FonZi" (27.03.2011, 23:50)

10

onsdag, 23. marts 2011, 14:59

Citeret

Oprindeligt indlæg af Kenny
Personligt kan jeg ikke se hvordan jeg skal kunne spare kassen, for folk på dba, guloggratis fatter tydeligvis ikke at sætte en fornuftig pris - tit over nypris. Inde på fotostart er udvalget småt og jeg henter selv produktet hvis jeg skal købe brugt, så det er en begrænsning i sig selv.

Efter en større snak med en ejer af et sony A550L, falder valget på Nikon D3100, som han selv ville foretrække over hans sony.

Jeg køber det som nyt, da det sandsynligvis ligger i 3700kr i næste måned. Så synes ikke det er værd at købe brugt, for så meget mere for pengene får man ikke indenfor mit budget :)

Ikke for at jeg skal genere Nikon folket, men hvis dine venner har Sony og Canon, så er det for mig rimelig hovedløst du køber Nikon. Hvis i alle havde samme mærke, så kunne i låne udstyr til hinanden. Så i stedet for i alle skal bruge 30.000kr på et par flashes og et par objektiver, så kan i alle nøjes med at bruge måske 10.000/15.000kr, og så får i alle sammen noget udstyr i gerne vil have, samt i kan måske købe lidt ekstra.

Et teleobjektiv på 600mm er jo måske ikk lige så ofte noget man skal bruge, men hvis man er mange om købet, så har man den stadig til rådighed, for langt mindre penge.

Men nej, hvis man vil have det nyeste og praktisk talt ubrugt, så er der ikke særlig mange penge at spare i den her industri. Man skal gerne være tålmodig og gerne vil købe noget som er lidt ældre. Men vigtigst TÅLMODIGHED.

CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

11

onsdag, 23. marts 2011, 18:47

Citeret

Oprindeligt indlæg af gaming-king

Citeret

Ikke for at jeg skal genere Nikon folket, men hvis dine venner har Sony og Canon, så er det for mig rimelig hovedløst du køber Nikon. Hvis i alle havde samme mærke, så kunne i låne udstyr til hinanden. Så i stedet for i alle skal bruge 30.000kr på et par flashes og et par objektiver, så kan i alle nøjes med at bruge måske 10.000/15.000kr, og så får i alle sammen noget udstyr i gerne vil have, samt i kan måske købe lidt ekstra.

Et teleobjektiv på 600mm er jo måske ikk lige så ofte noget man skal bruge, men hvis man er mange om købet, så har man den stadig til rådighed, for langt mindre penge.

Men nej, hvis man vil have det nyeste og praktisk talt ubrugt, så er der ikke særlig mange penge at spare i den her industri. Man skal gerne være tålmodig og gerne vil købe noget som er lidt ældre. Men vigtigst TÅLMODIGHED.

Forstår godt hvad du mener, men de andre har kun kit linser, så det er nu ikke så meget jeg får ud af det :) Nu har jeg så heller ikke så mange "fotovenner" endnu, så tror bare jeg vil starte et sted og så se hvad det fører til.

Lehn

12

fredag, 25. marts 2011, 16:33

Citeret

Har lige set at Elgiganten har D3100'eren til 3777,- nu - hvis det er nu du skal købe den. ;O)

13

fredag, 25. marts 2011, 21:12

Citeret

Oprindeligt indlæg af Pulse

Citeret

Har lige set at Elgiganten har D3100'eren til 3777,- nu - hvis det er nu du skal købe den. ;O)

Var lige dernede i dag, men så blev jeg forelsket i et andet! :$

Så nu er jeg den lykkelige ejer af et Canon 550D :D

Lehn

14

lørdag, 26. marts 2011, 12:07

Citeret

Citeret

Citeret

Var lige dernede i dag, men så blev jeg forelsket i et andet! :$

Så nu er jeg den lykkelige ejer af et Canon 550D :D

Tillykke med den lille ny... :D

15

søndag, 27. marts 2011, 23:30

Citeret

Tillykke med den lille ny... :D

Tusind tak! :D

Benytter lige lejligheden til at poste mit første hdr billede :drink:

Lehn

16

mandag, 28. marts 2011, 16:09

"Bygningen" i baggrunden er da lidt afslørende for hvor det er taget :)

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
Common sense is creativities biggest enemy

17

mandag, 28. marts 2011, 16:29

Citeret

Oprindeligt indlæg af _WHAT_
"Bygningen" i baggrunden er da lidt afslørende for hvor det er taget :)

Hehe ja det er det, især hvis man kommer fra Herning ;) Om den så ødelægger billedet eller ej er en smagssag..

Lehn

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Kenny" (28.03.2011, 16:29)

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.