Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

søndag, 8. august 2010, 19:33

Hey Tweak

Jeg har nu haft mit Canon EOS 500D i ca ét år. Jeg synes egentlig det er et fint kamera, men jeg har aldrig været helt 100% tilfreds. Jeg synes simpelthen ikke kvaliteten på billederne er god nok. Kameraet er også langsomt til at tage flere billeder hurtigt efter hinanden (f.eks. med 3 forskellige lukketider, trods det jeg kører med et class 6 sd kort) og jeg synes heller ikke kameraets autofokus er god nok til at stille skarpt, også bryder jeg mig ikke om kameraets "motor" eller hvad det hedder. Altså den lyd det giver når man tager et billede.. Lukkeren?

Min kæreste har et Sony Alpha 300 og det synes jeg egentlig bedre om. Kvaliteten på billederne er bedre. Farverne er bedre og generelt synes jeg bare bedre om det.

Nu ved jeg ikke om jeg bare er kræsen eller hvad det lige er. For der er jo heller ikke meget ved at jeg går ud og køber et 7D hvis det så viser sig at være ligeså træls for mig. Det kan være det er mig den er gal med jo og ikke kameraet :) Ligger nogle billeder op så kan i lige se det. Det skal også lige siges at jeg bruger standard objektivet, 18 - 55mm, samt et andet originalt canon zoom objektiv 55 - 250 mm, der begge er med UV filter og Pol filter .. Måske ville det være nok bare at skifte ud med et godt objektiv? (Det sutter altså også lidt meget at skulle skifte objektiv hele tiden så snart man skal tage et billede der bare er lidt langt væk hehe)

Men netop et 7D er et af dem jeg har overvejet at skifte ud til. Jeg synes at det ville være for lille et skridt kun at købe et 50D. Ville det være spild af penge ? Jeg bruger pt kun manuel indstillingen på mit 500D, hvor jeg selv synes jeg har rimelig godt styr på det hele efterhånden. Det skal så dog også siges at jeg nærmest af tvunget til at lære at bruge manuel da auto delen i 500D jo nærmest talt er til grin. Et kompakt kamera er faktisk lige ved at kunne gøre det bedre!

Core i7 920 @ 4.2 GHz
Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
2x GeForce GTX295
EVGA X58 Classified 3x SLI
2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
Corsair HX1000 PSU
Corsair 800D Kabinet

2

søndag, 8. august 2010, 20:04

Jeg ville starte med at købe et nyt objektiv! 500D er sgu et lækkert kamera, og jeg vil tro, uden at vide det, at Sony's kitobjektiver er bedre end Canons.

Nu ved jeg ikke hvor meget du vil bruge på objektiv. Men et "Canon EF 24-105mm f/4 L USM" ville være det ultimative!

Eller i den lidt billigere ende, så skulle det nye "Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM" være super godt!

Du kan også bruge at opdatere firmwaren, det kan måske hjælpe på autofokus.

"All truths are easy to understand once they are discovered; the point is to discover them." - Galileo Galilei

"Man skal ikke accelerere geologiske fragmenter i ballistiske baner, når man selv. residerer i et transparent domicil"

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Phoque" (08.08.2010, 20:05)

3

søndag, 8. august 2010, 21:38

Jeg ville ikke opgradere på nuværende tidspunkt. Vent til den nye billedchip kommer.

4

søndag, 8. august 2010, 22:35

Citeret

Oprindeligt indlæg af Phoque
Jeg ville starte med at købe et nyt objektiv! 500D er sgu et lækkert kamera, og jeg vil tro, uden at vide det, at Sony's kitobjektiver er bedre end Canons.

Nu ved jeg ikke hvor meget du vil bruge på objektiv. Men et "Canon EF 24-105mm f/4 L USM" ville være det ultimative!

Eller i den lidt billigere ende, så skulle det nye "Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM" være super godt!

Okay :) Tror du at man kan få et der går fra f.eks. 15 - 250 ? Og kan sådan et objektiv bruges på et 7D f.eks. hvis jeg nu valgte at skifte senere ? :)

EDIT: Jeg har også lige et andet spørgsmål. På Edbpriser står der (IS) ud for de objektiver jeg har, men på dette http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=654030, som jeg overvejer at købe, står der (IS USM). Hvad vil det sige?

Core i7 920 @ 4.2 GHz
2x GeForce GTX295
Corsair HX1000 PSU
Corsair 800D Kabinet

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "FonZi" (08.08.2010, 22:59)

5

søndag, 8. august 2010, 23:05

Citeret

Oprindeligt indlæg af FonZi

Citeret

Okay :) Tror du at man kan få et der går fra f.eks. 15 - 250 ? Og kan sådan et objektiv bruges på et 7D f.eks. hvis jeg nu valgte at skifte senere ? :)

EDIT: Jeg har også lige et andet spørgsmål. På Edbpriser står der (IS) ud for de objektiver jeg har, men på dette http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=654030, som jeg overvejer at købe, står der (IS USM). Hvad vil det sige?

USM står for Ultra Sonic Motor, dvs. en hurtig og lydløs autofokus!

Du kan sagtens bruge dem på 7D! Men en 15-250 vil nærmest være umuligt at få til at tage bare nogenlunde billeder. De vil blive fyldt med forvrængning osv.

"All truths are easy to understand once they are discovered; the point is to discover them." - Galileo Galilei

"Man skal ikke accelerere geologiske fragmenter i ballistiske baner, når man selv. residerer i et transparent domicil"

6

søndag, 8. august 2010, 23:10

Citeret

Citeret

Citeret

USM står for Ultra Sonic Motor, dvs. en hurtig og lydløs autofokus!

Du kan sagtens bruge dem på 7D! Men en 15-250 vil nærmest være umuligt at få til at tage bare nogenlunde billeder. De vil blive fyldt med forvrængning osv.

Sad også lige og kiggede og det ser ud som om det er lidt en umulig opgave at finde sådan et heh. Er bare bange for at sådan et 15 - 85 bliver med for lidt zoom. Jeg vil nemlig også gerne have en lille smule mere vidvinkel. Men man kan jo ikke få det hele heh.

Kan du så fortælle mig hvad det der edbpriser skriver under specs står for ? "Brændvidde ækvivalent til 35 mm kamera : 24 - 136mm" ? Er det en eller anden standard man følger ?

Det gør bare det hele lidt mere forvirrende. For det betyder vel egentlig at man godt kan finde et der er 10 - 20 mm men pga et eller andet så svarer det aligevel kun til et 18 - 55 eller sådan noget?

Core i7 920 @ 4.2 GHz
2x GeForce GTX295
Corsair HX1000 PSU
Corsair 800D Kabinet

7

søndag, 8. august 2010, 23:57

Det med brændevidden er fordi Canons kameraer (til og med 7D) kører med en anden censor. Derfor skal du "gange" brændevidden med 1.6 for at få det, som det vil svare til på et fullframe kamera :)

8

mandag, 9. august 2010, 00:16

og 35mm (film) er det der tilsvarer fullframe.

Jeg ville også vælge et starte med at skifte objektiv, da det er på objektiver man skal bruge penge ikke på huset...

Hvad er det du ikke kan lide ved lukker lyden?

Kan sige at xxxD (500D) larmer mindre end xxD (50D) og xD (5D)
Men xxxD har lidt mere høj frekvent lyd.

Tager du kun i jpeg eller også i RAW, og hvis kun jpg hvad står dit farverum samt picture style så til?

Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 6950 | 2xOCZ Vertex 3 120GB Raid 0 | OCZ 650W
27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

Canon 5DM2 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
Nogle Speedlites | PocketWizards

9

mandag, 9. august 2010, 00:47

Det med lyden kan jeg godt følge ham i. Men det burde jo være underordnet!

Sony's "lyder" som om det er meget bedre kvalitet. Mens Canon's lyder lidt mere plasticky :P

10

mandag, 9. august 2010, 00:47

Citeret

Oprindeligt indlæg af The Brain

Jeg ville også vælge et starte med at skifte objektiv, da det er på objektiver man skal bruge penge ikke på huset...

Tager du kun i jpeg eller også i RAW, og hvis kun jpg hvad står dit farverum samt picture style så til?

Jeg synes bare den lyder som om det er et billigt kamera. Hvorimod et sony har en mere lav frekvent lyd som du også er inde på .. lidt mere "klonk".. Det lyder som om motoren er større i sådan et sony og at 500D'ets motor er sådan en lille en, der kan ske at gå i stykker når som helst.

Jeg er begyndt at tage billeder i RAW + JPG. Dog har jeg ikke prøvet at udnytte fordele ved RAW endnu. Ihvertfald ikke ordentligt.

Men hvis jeg så køber sådan et andet canon objektiv vil det så give den store forskel når jeg nu allerede har et canon objektiv? Jeg mener, mon ikke der ville være mere at hente hvis man f.eks. gik efter et Sigma eller Tamron?

Core i7 920 @ 4.2 GHz
2x GeForce GTX295
Corsair HX1000 PSU
Corsair 800D Kabinet

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "FonZi" (09.08.2010, 00:48)

11

mandag, 9. august 2010, 00:49

Citeret

Det med lyden kan jeg godt følge ham i. Men det burde jo være underordnet!

Sony's "lyder" som om det er meget bedre kvalitet. Mens Canon's lyder lidt mere plasticky :P

Præcis ! Jeg ved godt det jo egentlig er ligegyldigt. Men hver gang min kæreste tager et billede ærgrer jeg mig over at mit kamera lyder som et eller andet engangs kamera :P

Core i7 920 @ 4.2 GHz
2x GeForce GTX295
Corsair HX1000 PSU
Corsair 800D Kabinet

12

mandag, 9. august 2010, 00:49

Citeret

Citeret

Jeg synes bare den lyder som om det er et billigt kamera. Hvorimod et sony har en mere lav frekvent lyd som du også er inde på .. lidt mere "klonk".. Det lyder som om motoren er større i sådan et sony og at 500D'ets motor er sådan en lille en, der kan ske at gå i stykker når som helst.

Jeg er begyndt at tage billeder i RAW + JPG. Dog har jeg ikke prøvet at udnytte fordele ved RAW endnu. Ihvertfald ikke ordentligt.

Men hvis jeg så køber sådan et andet canon objektiv vil det så give den store forskel når jeg nu allerede har et canon objektiv? Jeg mener, mon ikke der ville være mere at hente hvis man f.eks. gik efter et Sigma eller Tamron?

Lige den slags objektiv du søger, er der intet overhovedet at hente hos hverken Sigma, Tamron eller Tokina. :)

13

mandag, 9. august 2010, 09:56

Citeret

Citeret

Citeret

Lige den slags objektiv du søger, er der intet overhovedet at hente hos hverken Sigma, Tamron eller Tokina. :)

Skal det forstås som at Canons objektiver er de bedste ? :)

Core i7 920 @ 4.2 GHz
2x GeForce GTX295
Corsair HX1000 PSU
Corsair 800D Kabinet

14

mandag, 9. august 2010, 14:14

Faldt lige over dette objektiv:

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=160576

Det er jo helt vildt så meget lys det kan lukke ind, samtidigt med at det også har et vildt bredt zoom område ?!

Er det et godt objektiv det der?

Core i7 920 @ 4.2 GHz
2x GeForce GTX295
Corsair HX1000 PSU
Corsair 800D Kabinet

15

mandag, 9. august 2010, 14:26

Ja Canons egne objektiver er generalt bedre....

Hva objektiv har du lige nu?

Det objektiv du linker er til video kamera..

Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 6950 | 2xOCZ Vertex 3 120GB Raid 0 | OCZ 650W
27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

Canon 5DM2 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
Nogle Speedlites | PocketWizards

16

mandag, 9. august 2010, 15:51

Citeret

Ja Canons egne objektiver er generalt bedre....

Hva objektiv har du lige nu?

Det objektiv du linker er til video kamera..

Haha okay, lige netop det har jeg ikke så meget styr på .. :P Men hvordan kunne du egentlig se det? Kan nemlig ikke rigtig finde ud af hvordan man kan se om det passer til ens kamera?

Har standard objektivet fra canon 18 - 55mm, også et canon 55 - 250 mm objektiv.. De er begge til salg lige nu i salgs forummet :)

Core i7 920 @ 4.2 GHz
2x GeForce GTX295
Corsair HX1000 PSU
Corsair 800D Kabinet

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "FonZi" (09.08.2010, 15:53)

17

tirsdag, 10. august 2010, 08:06

Det her kan måske lyde hårdt men jeg syntes du skal sætte dig godt ind i dit kameras indstillinger og lære at bruge det rigtig godt.

Jeg vil til enhver tid mene at 500D er din kærestes kamera længe overlegent og Sony's kit objektiver er absolut ikke noget at råbe hurrah ud fra hvad jeg har prøvet.

Sony kameraet laver nok mere billede redigering i kameraet end canon gør om det er godt eller skidt vil jeg ikke starte diskussion om.

Du kan kigge på indstillingerne i kameraet og indstille hvor meget kontrast, farve osv canon kameraet skal tilføje ved forskellige profiler.

Bare med at komme i gang. 500D er et super lille kamera som leverer en SUPER kvalitet.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
Common sense is creativities biggest enemy

18

tirsdag, 10. august 2010, 10:00

:goodpost:
kan kun sige at jeg er enig med Whatt.
den eneste fordel jeg kan finde ved sonys kameraer er at ergonomien er bedre til min hånd en canons er. hvis jeg selv skulle ud og købe nyt kamera igen ville det blive canon eller nikon :$

vh dwmc

Fx 8320 | Asus R9 280x | ASUS M5A97 EVO 2.0 | 8 gb G.Skill ARES 1866 MHz cl9 | 120 gb samsung 840 evo ssd
Canon 700d - Røde videomic go
| flickr photostream | Youtube VLOG | Youtube gaming kanal |

19

tirsdag, 10. august 2010, 10:02

Citeret

Oprindeligt indlæg af _WHAT_
Det her kan måske lyde hårdt men jeg syntes du skal sætte dig godt ind i dit kameras indstillinger og lære at bruge det rigtig godt.

Jeg vil til enhver tid mene at 500D er din kærestes kamera længe overlegent og Sony's kit objektiver er absolut ikke noget at råbe hurrah ud fra hvad jeg har prøvet.

Sony kameraet laver nok mere billede redigering i kameraet end canon gør om det er godt eller skidt vil jeg ikke starte diskussion om.

Du kan kigge på indstillingerne i kameraet og indstille hvor meget kontrast, farve osv canon kameraet skal tilføje ved forskellige profiler.

Bare med at komme i gang. 500D er et super lille kamera som leverer en SUPER kvalitet.

Det var da godt at høre :) Jeg har også besluttet mig for at beholde det. Jeg er efterhånden godt inde i dets indstillinger og bruger allerede farveprofilerne som du nævner. Så nu er jeg spændt på hvilket objektiv jeg skal have mig og håber på at det kan gøre en forskel! :)

Men jeg tror det bilver sådan et her

Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM - Nu kan jeg bare af en eller anden årsag ikke lige finde et link til edbpriser.. :rolleyes:

Core i7 920 @ 4.2 GHz
2x GeForce GTX295
Corsair HX1000 PSU
Corsair 800D Kabinet

20

tirsdag, 10. august 2010, 11:58

Der er et link her!

Mvh.
Anders

---------------------------------------------------------------
Bærbar computer
10 fingre
2 øjne
1 hjerne
---------------------------------------------------------------

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.