1

torsdag, 31. januar 2008, 19:28

Hey.

Jeg har en bærbar computer som jeg bruger i skolen.
Modellen er en Acer Travelmate 4082WLMI med følge spec.

- Intel Centrino Mobil teknologi
- Intel Pentium M 1.7 Ghz - 2MB L2
- ATI Radeon X1300 Mobility
- 80GB HD - 4200 RPM.. :rolleyes:
- Windows XP SP2.

Maskinen er ved et par år gammel og jeg kunne godt tænke mig at have mulighed for at
styre den interne blæser som sørger for at køle CPU'en og Graffikortet.
Jeg har lige renset blæseren som jeg gør en gang hver 3. måned cirka. for at undgå at støv skal
ødelægge blæserens køleevne.

Jeg kunne godt tænke mig at få blæseren til at køre på lavt niveau hele tiden i stedet for at den slet ikke køre og ligepludselig blæser på fuld kraft fordi blæseren ikke har kørt et stykke tid og derved er blevet lidt varm.

Findes der en software så jeg kan styre blæseren til at køre på et bestemt niveau hele tiden, i stedet for den perioske høje, middel og lave blæsning.
Jeg ved at maskinene selv styre det med blæseren så optimalt som muligt, kunne dog godt tænke mig om jeg selv kunen finde en bedre løsning.

REDIGER:
Jeg kunne også godt tænke mig at underclocke mit ATI X1300 Mobility graffikkort, bruger nemlig aldrig 3D-acceleration. Men kun 2D i 1280x800px til normal skrivebordsbrug.
Dette vil jo så bruge mindre strøm og derved generere mindre varme.

Er det også muligt?

På forhånd tak.
Martin

Dette indlæg er blevet redigeret 4 gange, senest redigeret af "martinonline" (31.01.2008, 20:09)

2

torsdag, 31. januar 2008, 19:34

prøv programet RivaTuner.

Lenovo T510i

3

torsdag, 31. januar 2008, 19:48

Vil nærmere sige Notebook Hardware Control, der kan du justere din pc's ydeevne, og derved kan holde den nede hvis du alligevel ikke bruger din computer til andet end notater.

Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost
Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.