1

mandag, 13. august 2007, 18:30

Jeg har lige bestilt et Antec Sonata III kabinet, som jeg synes er et billigt godt alternativ.
Anmeldelsen og billeder kan ses her

http://www.tweakup.dk/article/1195/dk/

Jeg har dog et par spørgsmål, som jeg håber at kunne få belyst:

Luftindtaget sker fortrinsvis i fronten gennem luftfilteret og luftudsugningen sker ved blæseren bagpå. Dog er der lavet huller bagi ved siden af blæseren som blæser luft ud.

Spørgsmål: Luftfilteret vil unægtelig repræsentere en modstand i airflowet, især når der er en smule støv...vil luften ikke bare suges ind igennem hullerne bagi skråt nedenfor blæseren?? Hvis de huller ikke var der, ville luften desuden suse igennem alle utætheder, da airflowet er pga undertryk i kabinettet.

På jobbet fortæller de, at den bedste måde at lave det på er ved at man placerer blæseren omvendt og have luftfilteret ved blæseren. Dvs man vender den om så den blæser IND i kabinettet, og placerer luftfilteret ved dens indsugning...derved vil alt støv blive opfanget i filteret og der vil være overtryk i kabinettet hvorved luften vil blive presset UD istedet for ind.

Har nogle en forklaring på hvorfor det laves med undertryk og ovenikøbet på en måde, så luftindtaget hovedsagelig kommer til at foregå gennem hullerne i bag uden luftfilter?

The Incubus

2

mandag, 13. august 2007, 23:42

Ideen med filteret er jo netop at undgå støv indvendigt......

3

tirsdag, 14. august 2007, 03:40

og der er so far ikke noget kabinet hvor der opstår under eller overtryk....

Asrock FM2A88X Extreme6X, Noctua NH-U14S@AMD A10 7800 3,9ghz maz, 2*8Gb DDR3,
700W PSU, Sapphire R9 270X 4GB OC.

4

tirsdag, 14. august 2007, 16:30

Pointen som jeg skrev er, at der er luftfilter foran, men IKKE bagved. Derved vil luften også suges ind bagfra, hvor der ikke er luftfilter. Hvorfor der ikke er luftfilter kan jeg kun gisne om, men økonomi eller at de har indset at med 1-2 blæsere kan der ikke skabes nok airflow med luftfiltere begge steder. Derfor virker det lidt som salgsgas at der er luftfilter, når der i realiteten kan komme masser af støv ind fra de bagerste huller.

Undertryk...overtryk...vi er vel enige om at kabinettet som det købes fungerer vha. undertryk. Dvs at luften blæses ud, hvorved der skabes undertryk i kabinettet hvilket kompenseres for ved at suge luft ind i kabinettet.

Hvis man skulle bruge overtryksprincippet istedet, ville man blive nødt til at lave psu'ens indsugning af luft om, så den fik luften udenfor kabinettet, ellers ville den suge luften ud inden det kommer ned til cpu mv.

Jeg er stadig af den mening at overtryk må være meget bedre mht støv, men også sværere at realisere.

The Incubus

5

tirsdag, 14. august 2007, 16:42

Engang tror jeg at jeg vil eksperimentere med følgende for at undgå støv i kabinettet.

man kan have to blæsere i bag som blæser luft indkabinettet..den store hvor den sidder nu men vendt om, og en mindre omkring hvor de huller er...begge med støvfiltre på indsugningen. Der skal så være en foran som blæser ud af kabinettet.

PSU'en skal så have sin indsugning ude fra...man kan evt have et stykke slange som via et hul går ud af kabinettet som den suger luft ind ad (via et filter). Derved undgår man også at psu'en skal suge den varme luft fra kabinettet ind og den kan få kold luft udefra. Der skal så nok eksperimenteres med at udblæsningen fra psu'en ikke bliver suget ind via den store blæser i kabinettet :) Måske lidt bøvlet, men derved kunne man fuldstændig undgå støv i kabinettet da det vil være overtryksprincippet istedet.

Damn...skulle måske overveje vandkøling heh :dance:

The Incubus

6

tirsdag, 14. august 2007, 17:38

Citeret

Originally posted by The Incubus
Pointen som jeg skrev er, at der er luftfilter foran, men IKKE bagved. Derved vil luften også suges ind bagfra, hvor der ikke er luftfilter. Hvorfor der ikke er luftfilter kan jeg kun gisne om, men økonomi eller at de har indset at med 1-2 blæsere kan der ikke skabes nok airflow med luftfiltere begge steder. Derfor virker det lidt som salgsgas at der er luftfilter, når der i realiteten kan komme masser af støv ind fra de bagerste huller.

Undertryk...overtryk...vi er vel enige om at kabinettet som det købes fungerer vha. undertryk. Dvs at luften blæses ud, hvorved der skabes undertryk i kabinettet hvilket kompenseres for ved at suge luft ind i kabinettet.

Hvis man skulle bruge overtryksprincippet istedet, ville man blive nødt til at lave psu'ens indsugning af luft om, så den fik luften udenfor kabinettet, ellers ville den suge luften ud inden det kommer ned til cpu mv.

Jeg er stadig af den mening at overtryk må være meget bedre mht støv, men også sværere at realisere.

Altså blæseren bagi skubber luften ud, og blæseren foran trækker luft ind...

"All truths are easy to understand once they are discovered; the point is to discover them." - Galileo Galilei

"Man skal ikke accelerere geologiske fragmenter i ballistiske baner, når man selv. residerer i et transparent domicil"

7

tirsdag, 14. august 2007, 23:52

Det er derfor det anbefales at købe en blæser til at sætte foran i kabinettet som suger luften ind gennem filteret. Det har jeg gjort i mit.
Så husker man jo bare lige at kigge hver 2. dag og fjerne det støv der sidder i filteret..
BTW. Hvis du har gulvtæppe, så undgå at stille din comp på gulvet, kan forestille mig det giver meget støv! :D

\\PoLLuX
CPU - Intel Core 2 Quad Q6600 - 2.4Ghz @ 3.0Ghz
MB - Asus Striker, nForce 680i
RAM - 2048MB DDR2 800Mhz
GFX - 2x nVidia Geforce 8600GTS Silent SLi
PSU - 750W Thermaltake Toughpower
HDD - 250GB WD C16 +500GB WD +250GB Maxtor
OS - Windows Vista Ultimate
KAB - Antec P182

8

onsdag, 15. august 2007, 00:16

hvorfor ikke bare kører uden filtre og så støvsuge, puste den ren en gang i måneden?

Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 2600k@4.2 1,20 vcore watercooled - 8GB Kingston HyperX - 450W Thermaltake SMART PSU - 1 x SSD disk - Gigabyte HD7870 OC Edition watercooled.

9

onsdag, 15. august 2007, 11:21

:DJa det kunne man jo også :D. Det kan godt være det er fordi jeg har røget, men synes godt nok at støvet klumper sig sammen overalt i com, og især mellem køleribberne. Kunne være rart at undgå det.

The Incubus

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.