Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

torsdag, 29. marts 2007, 11:17

Hej

Håber der er nogen der kan komme med at par forslag til hvad jeg skal gøre da jeg selv er lidt i tvivl.

Situationen er den at jeg efter lang tids søgen og testen er 99% sikker på at jeg har en meget skæv IHS på min E6600 CPU (hvilket man jo har hørt om før)

Problemet kan ses på disse to billeder:

Hjørner på min CPU er simpelthen højre end resten - hvilket jo er lidt træls.

Spørgsmålet er nu hvad gør jeg, har snakket med den forhandler jeg har købt den ved, og de vil godt se på det, men lover ikke den bliver byttet. Som jeg ser det er der nu 3 muligheder.

1) Sende den til RMA og håbe på det bedste - hvilket kan tag 3 uger og resultere i at jeg for den samme CPU tilbage igen
2) Være ligeglad og ikke gøre noget
3) Planslibe den og miste min garenti.

Andre forslag er velkomne.

Mvh Stubkier

ÍBM X200
Wii
Xbox 360 Elite
2* AMD 780g

2

torsdag, 29. marts 2007, 11:43

PLANSLIBE MED VANDSLIBEPAPIR!!!
Er der mange der her inde har gjort med deres cpuer! Så bare kom igang!!
Og skid hul i garanti! Man vil ha en så god køleevne som mulig!!

Mvh Mads :T

3

torsdag, 29. marts 2007, 12:16

altså, medmindre dine temps er sygt høje og din CPUkøler ikke kan køle CPU ordentligt, så kan jeg ikke se hvorfor du skulle gøre noget ved det.

Hvis CPUen ikke kan køles ordentligt, så må man jo sende den tilbage til RMA

men hvis du vil lappe den, så bare kom igang. Du mister garantien, men du får da en IHS der er lige

AMD FX 6300
8 GB Crucial DDR3-800
Gigabyte 970A-DS3P
AMD Radeon R9 270X

4

torsdag, 29. marts 2007, 13:00

min IHS er lapped, gav en del, 7 grader ca. i load, 10-12 i det hele men også pga. bedre pasta...

Jeg har aldrig brændt en cpu af, såååååå - op i ..... med garantien

Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 2600k@4.2 1,20 vcore watercooled - 8GB Kingston HyperX - 450W Thermaltake SMART PSU - 1 x SSD disk - Gigabyte HD7870 OC Edition watercooled.

5

torsdag, 29. marts 2007, 13:07

jeg ville tage muliged 2 eller 3. Du kan risikere at du får en endnu mere skæv cpu eller at de ikke bytter den, hvilket så bare er en omkostning. Jeg ville personlig planslibe som jeg også skriver ovenfor

Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 2600k@4.2 1,20 vcore watercooled - 8GB Kingston HyperX - 450W Thermaltake SMART PSU - 1 x SSD disk - Gigabyte HD7870 OC Edition watercooled.

6

torsdag, 29. marts 2007, 15:51

Takker for jeres tpis og forslag.

Den ligger pt på 50 grader på begge kerner, og det jeg laver nu må vist betragtes som idle. Det skal dog siges at jeg heller ikke kan hører at min computer er tændt - selvom jeg sidder under 1 meter fra den.

Laver også lige en test hvor jeg giver alle blæsere fuld skrald - kommer senere.

Men har mærket lidt på min køler (Zalman 9500Cu) og den føles ikke 50 grader nogen steder på den.

Edit:
Ved fuld styrke på alle blæsere er idel temp ca 40grader. Load efter 30 min ortos er 50 grader.
Ved normale instillinger: er idel 50 og load er 65 grader.

Rum temperatur er ca 18-21 grader da vinduet er åbent.

Men jeg har slet ikke leget med OC og vcore er 1.35 - så jeg synes ikke det burde ligge så højt

Mvh Stubkier

ÍBM X200
Wii
Xbox 360 Elite
2* AMD 780g

Dette indlæg er blevet redigeret 3 gange, senest redigeret af "Stubkier" (29.03.2007, 16:40)

7

torsdag, 29. marts 2007, 15:58

Hvad måler i temp med på deres E6600´ere ?

Prøvede et par programmer på min for et par dage siden. Gav meget forskellige resultater pusigt nok :))

-----------------------------------------------------------
Temps målt med CoreTemp 0.95 :
CPU Idle (Windows) : 29-31 grader
CPU Load (Orthos) : 44-45 grader på begge cores
- Lufttemperatur i computer-lokalet : 27 grader

Temps målt med nVmonitor (nTune) :
CPU Idle (Windows) : 23-24 grader
CPU Load (Orthos) : 38-39 grader
System : 42 grader
GPU Idle (Windows) : 76 grader

... Hvorfor måler CoreTemp 6 grader højere ved både idle & load ? :crazyeyes: - Begge programmer er naturligvis kørt sideløbende.

btw ... nTune siger at min CPU er 2-3 grader UNDER temperaturen i computer-lokalet når den er idle (windows) - Egentlig sjovt at man den dag i dag ikke kan finde ud af at lave noget som er tilnærmelsesvis troværdigt :)) - Eller er det bare mit bundkort som prøver at være sjov ? :crazyeyes:

8

torsdag, 29. marts 2007, 17:10

Citeret

Originally posted by GrillRotten
Hvad måler i temp med på deres E6600´ere ?

Prøvede et par programmer på min for et par dage siden. Gav meget forskellige resultater pusigt nok :))

Temps målt med CoreTemp 0.95 :
CPU Idle (Windows) : 29-31 grader
CPU Load (Orthos) : 44-45 grader på begge cores

Temps målt med nVmonitor (nTune) :
CPU Idle (Windows) : 23-24 grader
CPU Load (Orthos) : 38-39 grader
System : 42 grader
GPU Idle (Windows) : 76 grader

... Hvorfor måler CoreTemp 6 grader højere ved både idle & load ? :crazyeyes: - Begge programmer er naturligvis kørt sideløbende.

btw ... nTune siger at min CPU er 2-3 grader UNDER temperaturen i computer-lokalet når den er idle (windows) - Egentlig sjovt at man den dag i dag ikke kan finde ud af at lave noget som er tilnærmelsesvis troværdigt :)) - Eller er det bare mit bundkort som prøver at være sjov ? :crazyeyes:

Core Temp samt Intel TAT skulle efter signende være de eneste 2 programmer, som kan måle ordentligt :)

[ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]

[ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

9

torsdag, 29. marts 2007, 17:37

og everest ultimate, men det koster kassen. Koster kassen? Det må vi da lave om på! :crazyeyes:

Coretemp er vejen frem. Dine temps er høje for stock speed. Jeg ville lappe

10

torsdag, 29. marts 2007, 17:39

Citeret

Originally posted by hot_fifty
og everest ultimate, men det koster kassen. Koster kassen? Det må vi da lave om på! :crazyeyes:

Coretemp er vejen frem. Dine temps er høje for stock speed. Jeg ville lappe

Yes yes det var også planen, nu har jeg 13 dages ferie foran mig - så smutter ud og handler i morgen :)

Skal nok poste nogle billeder og nogle resultater af det.

Mvh Stubkier

ÍBM X200
Wii
Xbox 360 Elite
2* AMD 780g

11

torsdag, 29. marts 2007, 17:58

Citeret

Originally posted by Dare_Devil
Core Temp samt Intel TAT skulle efter signende være de eneste 2 programmer, som kan måle ordentligt :)

TAT kan slet ikke køre på min maskine, det kan vel kun køre på Intel chipsets?, så må nøjes med CoreTemp.... nTune er jo tydeligvis en joke i det her tilfælde :))

12

torsdag, 29. marts 2007, 18:02

Citeret

Originally posted by GrillRotten

Citeret

Originally posted by Dare_Devil

TAT kan slet ikke køre på min maskine, det kan vel kun køre på Intel chipsets?, så må nøjes med CoreTemp.... nTune er jo tydeligvis en joke i det her tilfælde :))

Haha, ja nTune er nok noget af det MINDST tilregnlige :))..

.. så ja, hold dig til Core Temp ;)

[ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]

[ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

13

torsdag, 29. marts 2007, 20:03

Hej

Der findes et nøjagtigt stykke software mere en CoreTemt, TAT og Everest ultimate

Det er rivaTuner v2.0 med plugin til at måle core 0+1 og den viser det enda grafisk

All fire nævnte viser samme værdier indenfor +-1 grad idle, hvorimod ved load er det kun coretemp og Everest der holder +-1 grad tolerencen. TAT og rivaTuner ligger -2 grader under
Idle
Everest = 36/36
coreTemp = 36/36
TAT = 37/36
rivaTuner v2.0 = 36/35

load
Everest = 52/52 grader
coreTemp = 52/52 grader
TAT = 48/50 grader (lille diff mellem core 0 og 1)
rivaTuner v2.0 52/50 (lille diff mellem core 0 og 1)

Til belastning = load er anvendt TAT 100% på begge core's
Hardware E6600 3.24 (1,35v) Gh på P5B dlx, ram Corsair 6400 c4
E6600 kan køre 3,6 med 1,5v men når 60 grader, så de perfekte bios indstillinger er ikke fundet endnu.
E6600 er rimilig i IHS'en men skal nok lappes i påsken
Køling EK wave, Laing Ultra Pro, Watercool MO-RA 2 Core uden blæsere)

mvh
tinusn

14

fredag, 30. marts 2007, 01:19

så vidt jeg kan forstå er der mere ind en sensore til at måle cpu temp.

15

fredag, 30. marts 2007, 08:04

Citeret

Originally posted by Stubkier

Edit:
Ved fuld styrke på alle blæsere er idel temp ca 40grader. Load efter 30 min ortos er 50 grader.
Ved normale instillinger: er idel 50 og load er 65 grader.

Rum temperatur er ca 18-21 grader da vinduet er åbent.

Men jeg har slet ikke leget med OC og vcore er 1.35 - så jeg synes ikke det burde ligge så højt

Mvh Stubkier

Hvis du ikke har OCét hvorfor har du så Vcore helt deroppe?

Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
Intel 320 128Gb SSD
2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
My flickr

16

fredag, 30. marts 2007, 10:04

Som der blir sagt tidligere så er det "svært" at bænde en cpu af..
Jeg vil nærmest kalde det umuligt hvis man bare ha en køler på og så bare leger.. for comp. skal nok selv stoppe inden der brænder noget af.

Mvh Mads :T

17

fredag, 30. marts 2007, 18:33

okay nyt problem, hvor jeg for jeg fat i sådan noget sandpapir henne af?

Har været i den lokale isenkræmmer, Røverkøb og en malerforetning, men de havde ikke de ting jeg skulle bruge.

Inden jeg bruger hele lørdag formiddag på at cykle københavn rundt ville det være rart med et par gode bud ;)

Mvh Stubkier

ÍBM X200
Wii
Xbox 360 Elite
2* AMD 780g

18

fredag, 30. marts 2007, 18:39

alle farvehandlere jeg har været i havde vandslibepapir. Jeg tog korn 400-800-1200. 400 er ret grovt men så ser man fremskridt og hvor skæv den har været.. jeg var meget overrasket hvor skæv min var :razz:

19

fredag, 30. marts 2007, 19:01

Citeret

Originally posted by hot_fifty
alle farvehandlere jeg har været i havde vandslibepapir. Jeg tog korn 400-800-1200. 400 er ret grovt men så ser man fremskridt og hvor skæv den har været.. jeg var meget overrasket hvor skæv min var :razz:

Hmm må prøve en anden en så - var heller ikke så stor, Men hvis der lige er en der kender et sted tæt på christianshavn vil det være fedt.

Mvh Stubkier

ÍBM X200
Wii
Xbox 360 Elite
2* AMD 780g

20

lørdag, 31. marts 2007, 15:50

nu hælper det jo heller ikke noget med nøjagtig software når hardware delen af målingerne (proben selv) måske ikke sidder hvor der er varmest og måske er af så dårlig kvalitet at den ikke er præcis.....

Asrock FM2A88X Extreme6X, Noctua NH-U14S@AMD A10 7800 3,9ghz maz, 2*8Gb DDR3,
700W PSU, Sapphire R9 270X 4GB OC.

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.