1

onsdag, 28. marts 2007, 20:43

Som nogle måske har bemærket, har jeg i nogen tid kølet mit 8800GTX passivt, og det lyder umiddelbart lidt underligt, at det kan lade sig gøre. Og jeg har på det seneste måtte erkende, at det ikke rigtig går. Under load når mit vand op på 60C (ja, rigtigt, VANDET er 60C), og det giver ikke optimal køling. Derfor skal jeg have nogle blæsere på min radiator - eller rettere sagt skal jeg have monteret 9 x 120 mm blæsere.

Sagen er den, at jeg idag bare har radiatoren monteret på siden. Blæserne skal monteres uden på radiatoren, således at de blæser indad. Spørgsmålet er så, om det bedst kan betale sig at sætte nogle afstandsstykker mellem radiator og kabinetside, eller om det simpelthen er bedre at skære hul i kabinetsiden, således at luftstørmmen fra blæserne ledes ind i kabinettet.

De 2 nævne muligheder er her illusteret; montering uden afstand øverst og med hul i kabinetsiden (billedet til højre viser kabinetsiden UDEN radiator monteret) eller montering med afstand nederst og uden hul i kabinetsiden.

Hvilken løsning ville i vælge?

[ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]

[ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

2

torsdag, 29. marts 2007, 04:02

ville skære hul i kabinet og lade blæser suge luft inde fra kabinet gennem radiator

Packard Bell blærebar, 1,8 dual core . Acer one netbook , begge 2 XP Home

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Johnni" (29.03.2007, 04:04)

3

torsdag, 29. marts 2007, 08:12

Citeret

Originally posted by Johnni
ville skære hul i kabinet og lade blæser suge luft inde fra kabinet gennem radiator

Det var selvfølgelig en helt ny mulighed :O? Men er blæsere ikke mest effektive, hvis de blæser luft en over radiatoren?

[ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]

4

torsdag, 29. marts 2007, 13:08

nej det er flueknepperi. Jeg har prøvet begge dele

Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 2600k@4.2 1,20 vcore watercooled - 8GB Kingston HyperX - 450W Thermaltake SMART PSU - 1 x SSD disk - Gigabyte HD7870 OC Edition watercooled.

5

torsdag, 29. marts 2007, 21:18

Hej

Blæsere der suger har ikke det samme døde punkt som den anden vej.
Luftstrømmen produceres i kanten af alle blæsere og de har alt efter størelse et større eller mindre dødt punkt i midten.
Det gælder selvfølgelig ikke radial blæsere men de kan jo heller ikke bare monteres på en x9 radiator (en Mora tænker jeg)

mvh
tinusn

6

torsdag, 29. marts 2007, 21:33

Citeret

Originally posted by tinusn
Hej

Blæsere der suger har ikke det samme døde punkt som den anden vej.
Luftstrømmen produceres i kanten af alle blæsere og de har alt efter størelse et større eller mindre dødt punkt i midten.
Det gælder selvfølgelig ikke radial blæsere men de kan jo heller ikke bare monteres på en x9 radiator (en Mora tænker jeg)

mvh
tinusn

Det handler om 9 x 120 mm "almindelige" blæsere, som ganske rigtig skal monteres på en mora (self med monteringsrammen) ;)..

.. så du mener de skal blæse?

7

torsdag, 29. marts 2007, 21:48

Du får den mest jævne luftstrøm over alle radiator lamellerne ved at lade blæserene suge.
Ved at blæse ind på radiator lamellerne vil der udfor hver blæser centrum være lameller der ikke rammes af den samme luftstrøm.

Om der så er målbar forskel i temperatur, har Hot_Fifty nok ret, men der er en fordel mere ved at lade dem suge den køligere luft gennem radiatoren og det er mindre blæser støj

Den enkelte blæser siger det den gør men hvis luftstrømmen rammer/blokeres af eks. lameller i en radiator vil der opstå 'luftstøj' og det sker i mindre grad ved at lade blæserene suge luften gennem radiatoren.

Med en Mora og x9 støjsvage blæsere kan de næsten ikke høres, ok min står på gulvet under bordet og p.t. passiv dvs. uden blæsere. Der er lige et par grader lavere temp der.
Kan anbefale Shythe den mellemste type på 7v, den flytter pænt med luft og kan i praksis ikke høres.

8

torsdag, 29. marts 2007, 22:55

med suge mener han pull (trækker varmen ud af radi). Så ikke blæse igennem radi, men fjerne varmen derfra

Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 2600k@4.2 1,20 vcore watercooled - 8GB Kingston HyperX - 450W Thermaltake SMART PSU - 1 x SSD disk - Gigabyte HD7870 OC Edition watercooled.

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.