Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

tirsdag, 6. februar 2007, 12:38

De kølehoveder der findes til volt regulatore og mosfet`s er de noget værd tænker mest på flow om det vil "bremse" for meget i system køre med en liangD4 pumpe , DD Mace4 på NB,Heatkiller på CPU og EK – FC78 på GPU som det køre nu er der ingen problemer med flow og temps..på forhånd tak.... ;)

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Nabster" (06.02.2007, 12:38)

2

tirsdag, 6. februar 2007, 17:39

efter min mening er mosfet-køling fuldstændigt nytteløst så længe man ikke voldclocker sit sytem med kompressorer osv. først når man har fundet det absolutte toppunkt af hvad man kan presse den til, og ikke kan komme højere på grund af svingende strømtilførsel, er det på tide at køle regulatorerne. og indtil det punkt vil det nok bare give mere varme til systemet.

MvH Jesper

Pentium d805 2660@3660Mhz
775dual-vsta
Geforce 6800 GS/XT super 512 MB gddr3.
1536 mb ddr400 3-3-3-7 (4gb ballistix bestilt)
120+200+250 GB Maxtor sata
logitech tastetur - razer diamondback magma - s&s steel gaming pad - gg3 gaming glove

3

onsdag, 7. februar 2007, 09:13

Citeret

Originally posted by Jepson
efter min mening er mosfet-køling fuldstændigt nytteløst så længe man ikke voldclocker sit sytem med kompressorer osv. først når man har fundet det absolutte toppunkt af hvad man kan presse den til, og ikke kan komme højere på grund af svingende strømtilførsel, er det på tide at køle regulatorerne. og indtil det punkt vil det nok bare give mere varme til systemet.

MvH Jesper

Hej Jesper.Var mere fordi jeg ville slippe for blæsere i comp for at køle mobo med kabinet blæserne skal der pænt fart på dem og så er de ikke ligefrem støjsvage mere , ved 5 min ortheos bliver motherboard 60 grader 70 efter 10 min og så er det slut skal have blæserne på 2000rpm for at de køler nok der sidder 3 120mm i kabinet.....

4

onsdag, 7. februar 2007, 10:37

jamen motherboard temperaturen bliver da målt ved nordbroen?(ellers er det bare mig som har noget gammelt lort). så der må næsten være noget galt med enten din nordbrokøler, eller dit temperaturmålingsprogram?

MvH Jesper

Pentium d805 2660@3660Mhz
775dual-vsta
Geforce 6800 GS/XT super 512 MB gddr3.
1536 mb ddr400 3-3-3-7 (4gb ballistix bestilt)
120+200+250 GB Maxtor sata
logitech tastetur - razer diamondback magma - s&s steel gaming pad - gg3 gaming glove

5

onsdag, 7. februar 2007, 11:09

Citeret

jamen motherboard temperaturen bliver da målt ved nordbroen?(ellers er det bare mig som har noget gammelt lort). så der må næsten være noget galt med enten din nordbrokøler, eller dit temperaturmålingsprogram?

MvH Jesper

Nej jeg har både en på mobo og på chipset altså nb og den er omkring de 40 den må måle ved de køleprofiler der sidder i nærheden af cpu for de er møgvarme...

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Nabster" (07.02.2007, 11:12)

6

onsdag, 7. februar 2007, 17:28

Hey Nabster

jeg havde probs med at holde min PWMIC temp nede på mig DFI lanparty UT board, så var nød til at smide et hoved på .. jeg lavede bare et side løbende sys,

Klart det vil påvirke det flow at gøre, men for mig var det minimalt, og gjore jeg ku hive et par hundre mhx ekstra ud

Så jeg vil bare sige gå for det

MB: Asus P5B/Deluxe
CPU: Intel Core 2 Duo E6600 @ 3,5 Ghz
Ram: Corsair 2X2048-6400C4D
GFX: XFX 8800 GTS
Drives: 3*36 Gb raptor – DVD RW - floppy
Cooling: Heatkiller CPU + EK-FC8800 GTS + HK NB+SB MICRO
Pump: Laing DDC-ULTRA
Tank: Thermochill HE120.3 (3*120mm fans)
PSU: Corsair HX 620W

7

torsdag, 8. februar 2007, 04:09

Citeret

Originally posted by Nabster

Citeret

MvH Jesper

Nej jeg har både en på mobo og på chipset altså nb og den er omkring de 40 den må måle ved de køleprofiler der sidder i nærheden af cpu for de er møgvarme...

mosfets kan holde til at blive meget varme...og at der sidder en probe derude fatter jeg ikke........

Asrock FM2A88X Extreme6X, Noctua NH-U14S@AMD A10 7800 3,9ghz maz, 2*8Gb DDR3,
700W PSU, WD 500GB backup, 2*250 GB Kingston SSD + WD 500 GB, Sapphire R9 270X 4GB OC(dualkort).

8

torsdag, 8. februar 2007, 18:21

Jeg ved heller ikke hvor den sidder men har set den går over 70 grader så den sidder et hot sted ..Har CPU måler NB måler GFX måler og så den der hedder pwm som jeg har tydet til noget mobo historie eftersom den er så hot, kom efter jeg fjernede cpu blæser og satte vand på så cpu blæser må have flyttet lidt luft fra det område derfor konklusionen det må sidde tæt på cpu og eftersom der sidder tre små køleprofiler jeg ikke kan røre under load må det næsten være dem....

9

fredag, 9. februar 2007, 19:55

smid en 120mm hen over rammen hjælper en del på stabiliteten

se her

Asus Rampage IV BE - EK-FB KIT ASUS R4BE
E5 1660 v2 - XSPC Raystorm

2x XFX R9 290 - EK-FC R9-290X (Rev.2.0)
4x4gb Dominator 2133mhz
Corsair AX1200
2xDell 2410 WFP + 1x Dell 2407 WTF 5760x1200
3x DD5. Dual loop
3x Ocool 360 45mm 1 EK 360 Coolstream 45mm
XSPC Cube

10

lørdag, 10. februar 2007, 13:25

Citeret

Originally posted by Nabster
De kølehoveder der findes til volt regulatore og mosfet`s er de noget værd...
...
Jeg ved heller ikke hvor den sidder men har set den går over 70 grader så den sidder et hot sted ..

Du kan eventuelt tage et stegetermometer og holde på mosfets og spændingsregulatorer. Ved godt at det ikke vil give dig den reelle temperatur, men du får stadig en idé om, om deres temperatur ligger omkring 40 grader, 70 grader eller 100 grader.

Mosfets kan normalt holde til 150-175 grader og spændingsregulatorer typisk 125 grader, så hvis de kun bliver 70 grader er der ingen fare for at brænde dem af.

Som NoOne er inde på kan der dog muligvis hives ekstra mhz ud af processoren, ved at køle mosfets og spændingsregulatorer. Det kan skyldes at strømmen som kan gå igennem mosfets mindskes jo højere temperatur de har og ved spændingsregulatorer falder udgangsspændingen lidt, jo højere temperatur de har. Basicly: juicen til processor falder, jo højere temp der er på mosfet og regulatorer.

Normalt når jeg laver elektronik bruger jeg en max temp på 100 grader som en tommelfingerregel for mosfets og spændingsregulatorer. Alt der op til er acceptabelt, medmindre de bliver drevet helt ud til grænserne. Så tror ikke du har problemer med mosfet/regulatorer selvom du har en temp måler der siger 70 grader :D

11

lørdag, 10. februar 2007, 18:43

Lige en update : Proben der er tale om kalder DFI selv for system og hedder pwm...Ram er ikke specielt varme, det er de 4 køle profiler i nærheden af CPU til gengæld hvor varme kan jeg ikke sige men har ikke lyst til at holde fingrene på mere end 5 sek max men svært at sige om det er 70 eller 100 syntes jeg. Må have fat i en digital probe så jeg kan finde synderen..:) Mange tak for jeres svar gutter ... :cheers:

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Nabster" (10.02.2007, 18:46)

12

lørdag, 10. februar 2007, 18:55

jamen det er der ingen grund til......det ER ved de mosfets den sidder og det er slet ikke noget kritisk......med en blæser tæt på kunne jeg holde den nede på 59 tror jeg...og det gav ingen forskel.......eneste problem er hvis man bare giver adgang til de 3.2v til ram...uden at benytte sig af det..SÅ bliver de seriøst varme, og kræver aktiv køling.....at man så kan fuske med jumperne og give adgang til 3.0v uden at de bliver yderligere varme er et lille trick som nok kan findes på www.diy-street.com ....men sålænge du ikke for sjov giver adgang til de 3.2v til ram uden at bruge det fuldt ud, så er der ingen problemer.

700W PSU, WD 500GB backup, 2*250 GB Kingston SSD + WD 500 GB, Sapphire R9 270X 4GB OC(dualkort).

13

lørdag, 10. februar 2007, 19:07

Citeret

Originally posted by Fragman
jamen det er der ingen grund til......det ER ved de mosfets den sidder og det er slet ikke noget kritisk......med en blæser tæt på kunne jeg holde den nede på 59 tror jeg...og det gav ingen forskel.......eneste problem er hvis man bare giver adgang til de 3.2v til ram...uden at benytte sig af det..SÅ bliver de seriøst varme, og kræver aktiv køling.....at man så kan fuske med jumperne og give adgang til 3.0v uden at de bliver yderligere varme er et lille trick som nok kan findes på www.diy-street.com ....men sålænge du ikke for sjov giver adgang til de 3.2v til ram uden at bruge det fuldt ud, så er der ingen problemer.

Ja så lever man bare med at den laver fejl når pwm runder 70 ... Da jeg havde cpu blæser på lavede den ikke fejl og stoppede Orthos efter 15 min og har nøjagtig samme Oc ,bios,drivere osv kun skiftet til vand på det hele og beholdt de 3 samme 120mm i kabinet ..For at holde pwm nede hvor den ikke laver fejl skal alle 3 køre ved Max dvs 3 *120mm med 2500 rpm så var det bedre at have fortsat med blæserkøling.... så det må have noget at sige om den ligger på 60 eller 70 grader..

14

lørdag, 10. februar 2007, 19:28

så må du jo købe nogle mosfet vand kølere

15

lørdag, 10. februar 2007, 19:45

Citeret

Originally posted by ratdog
så må du jo købe nogle mosfet vand kølere

du er ikke specielt intelligent at høre på......kom med gode råd, men lad være når du ikke ved noget om det.

hvis det viser sig at det giver et problem når den runder 70...s kan du enten montere en blæser i nærheden.....lidt strips omkring ledninger fra psu eller lign er nemt at gøre det med fx. eller give lidt mere vdimm.....for som der står skrevet så får det mindre strøm jo varmere de bliver....så det er som sådan ikke mosfets der er problemet, men at rammene får for lidt...og det kan formodentligt nemmere løses i bios istedet for hardware tweaks.

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.