1

lørdag, 2. december 2006, 18:35

her i den nærmeste fremtid begynder jeg med vandkøling.
derfor har jeg to spørgsmål:
1)
for ~250 kr kan man enten få ét styk hydor l30, to styks hydor l20, eller tre styks hydor pico 400. (går ud fra i kender de to første, link til den sidste: pico 400)

men hvilke fordele og ulemper har de forskellige løsninger, hvilken ville i selv vælge, og hvilken vil køle bedst sammen med et TT bigwater hovede og radiator?

2)
skal bruge nye slanger til førnævnte TT bigwater system, som jo bruger 8mm pushin-fittings. hvilke vil være de mest sikre at bruge, især hvis der kommer mere tryk på systemet? design/gennemsynlighed betyder overhovedet ingenting for mig.

håber i kan hjælpe :)

EDIT: come on, der må da være nogen der kan svare på bare et af spørgsmålene :) hold jer ikke tilbage!

Pentium d805 2660@3660Mhz
775dual-vsta
Geforce 6800 GS/XT super 512 MB gddr3.
1536 mb ddr400 3-3-3-7 (4gb ballistix bestilt)
120+200+250 GB Maxtor sata
logitech tastetur - razer diamondback magma - s&s steel gaming pad - gg3 gaming glove

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Jepson" (02.12.2006, 23:48)

2

lørdag, 2. december 2006, 18:51

her er en test havor der bruges flere pumper. så kan du læse lidt hvad de mener om det med flere pumper.http://www.h2okoeling.dk/?site=show&id=461

E8500 E0
Gigabyte EP45T-UD3R
OCZ 1600 Mhz
30 GB OCZ vertex
1 TB samsung F1
Sapphire HD4850
enermax infiniti 650W

3

lørdag, 2. december 2006, 18:56

har skam lige læst den :) det var nærmest den der inspirerede mig... dog syntes jeg at testen mangler at prøve fx med en pumpe foran kølehovedet og en foran radiatoren.. kunne være spændende at se hvordan det virker :)
EDIT: (det var jo selvfølgeligt ikke det testen gik ud på, men jeg håber da på en udvidet test som kan belyse dette)

men mange tak for respons ellers :)

775dual-vsta
logitech tastetur - razer diamondback magma - s&s steel gaming pad - gg3 gaming glove

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Jepson" (02.12.2006, 19:13)

4

søndag, 3. december 2006, 09:27

Det kan ikke anbefales at sætte mere end 2 pumper efter hinanden, da det både støj, tryk og flowmæssigt ikke giver den store gevinst.

Mit bedste råd bliver altid at bruge lidt ekstra penge, og købe en ordentlig pumpe, såsom en Laing DDC (evt Plus/Pro/Ultra) da den kort og godt gør kort process på alle andre pumper på markedet, og ikke har den samme kedelige tindens med at begynde at larme efter noget tid.

MaGiX

MaGiX - Jeppe Kamper

Chefredaktør H2Okoeling.dk - Danmarks vandkølings site #1

5

søndag, 3. december 2006, 14:53

Magix synes aldrig du anbefaler D5 pumpen :ph34r:

Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 2600k@4.2 1,20 vcore watercooled - 8GB Kingston HyperX - 450W Thermaltake SMART PSU - 1 x SSD disk - Gigabyte HD7870 OC Edition watercooled.

6

søndag, 3. december 2006, 15:30

Citeret

Originally posted by MaGiX

Mit bedste råd bliver altid at bruge lidt ekstra penge, og købe en ordentlig pumpe, såsom en Laing DDC (evt Plus/Pro/Ultra) da den kort og godt gør kort process på alle andre pumper på markedet, og ikke har den samme kedelige tindens med at begynde at larme efter noget tid.

MaGiX

takker for svaret:)

mht laing ddc, så er prisen på 419kr alt for krydret synes jeg.. set i henhold til at jeg bruger 300 kr på et komplet (brugt) TT bigwater. det jeg egentligt havde tænkt mig var at tage varmelegemer fra de to folkevognsrugbrød der holder i vores have, og så bruge dem som ekstra radiatorer. men regner ikke med at den medfølgene pumpe kan trække det? den er vidst kun på 120l/t, så mit spørgsmål er vel egentligt om den pumpe kan trække det selv, eller om man skal sætte flere i til at hjælpe den, eller helt udskifte? og i så fald, så med hvilke(n)?

775dual-vsta

7

søndag, 3. december 2006, 16:25

Citeret

Originally posted by hot_fifty

det belyses jo også i hans tests at den ikke yder lige så godt i alle tilfælde og er dyrere hvis jeg ikke husker rent galt ;)

8

søndag, 3. december 2006, 16:47

altså den er bedre end Ultra men også lidt dyrere

Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 2600k@4.2 1,20 vcore watercooled - 8GB Kingston HyperX - 450W Thermaltake SMART PSU - 1 x SSD disk - Gigabyte HD7870 OC Edition watercooled.

9

søndag, 3. december 2006, 18:53

Citeret

Originally posted by hot_fifty

Den er større, har lavere tryk og koster mere end en Laing DDC Ultra... Derfor :) Men også en rigtig god pumpe, og anbefaler den faktisk til folk der eftersøger et system hvor de selv bestemmer om den skal yde maks eller holde helt kæft...

Citeret

Originally posted by Jepsonmht laing ddc, så er prisen på 419kr alt for krydret synes jeg.. set i henhold til at jeg bruger 300 kr på et komplet (brugt) TT bigwater. det jeg egentligt havde tænkt mig var at tage varmelegemer fra de to folkevognsrugbrød der holder i vores have, og så bruge dem som ekstra radiatorer. men regner ikke med at den medfølgene pumpe kan trække det? den er vidst kun på 120l/t, så mit spørgsmål er vel egentligt om den pumpe kan trække det selv, eller om man skal sætte flere i til at hjælpe den, eller helt udskifte? og i så fald, så med hvilke(n)?

Stort set alle pumper kan trække de to radiatorer du snakker om, det er ikke her problemet opstår, men ved/i kølehovederne, der er systemets klart mest restriktive del (forhåbentligt) og det er her man ser effekten af en god pumpe kontra en billig Hydor.

Forstå mig ret, jeg har selv haft Hydor L20 og L30, har faktisk en test på vej af begge to (det er bare den der fordømte tid der mangler) og det er da en rimelig pumpe set i forhold til prisen, de holder bare ikke i længden, hvilket du kan læse rigtigt mange tråde om rundt om på nettet.

Dog begår du én rigtig alvorlig fejl: ALDRIG kigge på flowet der er opgivet på en pumpe, for de data passer kun meget sjældent (faktisk kun Laing DDC de data har passet til dato) kig i stedet for på trykket, da det i sidste ende er dette der får vand igennem kølehovedet, og disse data er som regel en del tættere på målet.

Nu er TT så heller ikke verdens dyreste, og langt fra verdens bedste vandkølingsystem, men lad mig sige det således: Du får hvad du betaler for med TT, og mange skuffede nye vandkølere er gået tilbage til luftkøling efter et kort møde med TT vandkøling. Med mindre du kan bygge det selv, bruge radiatorer fra biler med mere, så skal du forvente at et rimeligt vandsystem render op i ca 1000,- kr til at starte med, men her kan du så spare på radiatorerne, og det er da et plus.

En ordentlig pumpe og et godt kølehoved, de to radiatorer du snakker om og noget god slange, og så er du rigtigt godt kørende, men kan ikke gøres for de 300 du kan få det TT system for. Overvej også lige hvorfor sælger vil af med det for SÅ lidt :)

MaGiX

MaGiX - Jeppe Kamper

Chefredaktør H2Okoeling.dk - Danmarks vandkølings site #1

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.