1

fredag, 7. juli 2006, 22:04

Ja enkelt nok. Har jeg ikke ret i, at et større ret (mere vand), vil give bedre køling i et system? egentlig lige gyldig hvor kraftig pumpen er... For så vil gennemsnitstemp jo falde .

...

2

fredag, 7. juli 2006, 22:11

midlertidigt...det er blot at udskyde problemet med at du ikke har nok køleareal....

Asrock FM2A88X Extreme6X, Noctua NH-U14S@AMD A10 7800 3,9ghz maz, 2*8Gb DDR3,
700W PSU, WD 500GB backup, 2*250 GB Kingston SSD + Kingston 56 GB SSD, Sapphire R9 270X 4GB OC.

3

fredag, 7. juli 2006, 22:27

hmm kan jeg ikke helt se logikken i...
Nu mere vand, desto mere er der der skal varmes op...
Forestil dig et res på 20 ml og et på 20l. Temperaturen når at falde betydeligt (på grund af omgivelserne udenfor res) på det store, mens vandet næsten bliver pumpet om til CPU og GFX igen med det samme ved 20 ml.... (Ved godt det bliver kølet ned under vejs, men det er jo den samme mængde der går gennem radiatorne)

Du kan sammenligne det med en elkoger. Der skal bruges mere energi for at koge 20ml end 50 ml. Hvis du bare tænder for den, vil de 50 ml kunne holde en lavere temperatur i længere tid, end de 20 ml.
Nu koger det heldigvis ikke ved en computer, men bliver lige så stille nedkølet igen.

...

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "shack" (07.07.2006, 23:12)

4

lørdag, 8. juli 2006, 00:42

Afhænger af materialet på res, såfremt metal, så er der noget at hente, ja.

The thrill of XtremeClocking (how it feels):
take your next paycheck.
now constantly for about 10 minutes wave a lighter all over your paycheck and say
"please dont burn, please dont burn up, please dont burn up"...
when you know it should, since your holding a lighter to it, but you still hope it doesn't.

5

lørdag, 8. juli 2006, 00:54

Der er flere faktorere der spiller ind. F.eks. hvilket materiale tanken er lavet af og hvor stort overfladearealet er. Hvis det er lavet af noget dårligt thermiskledende materiale (f.eks. træ), vil det blot tage længere tid om at blive varmt, men det vil stadig nå samme temperature.
Overfladearealet har også en særdeles vigtig betydning for temperaturen, jo større, jo bedre varmeafgivning. En næsten flad tank som rummer 20 liter har et langt større areal en en terning-formet tank på 20 liter.

Som konklusion (ved halv-ufokuseret-bevidsthed) er en større tank ikke ensbetydende med bedre køling, der vil blot gå længere tid før det bliver varmt. Men der vil selfølgelig være et punkt hvor det er ligegyldigt hvor meget vand man buger, vandet vil have en konstant temp. Jeg ved at Grill engang havde ca. 125 liter vand til en Barton, uden nogen ændring i temp.

Intel Core 2 Duo - E6600 || ASUS P5W DH Deluxe
nVidia GeForce 8800GTS || 2 x 1 GB G.Skill PC6700
Antec Neo550W || Coolermaster Stacker
Dell 2007FP || Vandkølet
DD || HW Labs || Laing

6

lørdag, 8. juli 2006, 17:22

Nu kan man dårligt sammenligne et reservoir på 0,5 liter som sidder internt i et kabinet med en 50,- liters dunk der står ved siden af kabinettet, men du har da helt ret i at store mængder vand har en hvis effekt i den retning.

Jeg har selv kørt med et såkaldt Åbent system, der lige nøjagtigt benytter store mængder vand til formålet, og det virkede da fint, jeg havde 65 liter i mit "reservoir" og vandet blev maks 12° C over ambient, så det virkede fint nok.

Men fanden om jeg ville slæbe det med til et Lan Party :P

Pumpens betydning skal du dog ikke undervurdere, alt efter i hvad rækkefølge dit system er sat i, så kan du snildt vinde flere grader C ved at have en Iwaki MD-20 over en Eheim 1046, så her har trykket og flowet altså en stor del betydning.

Hvad du lige glemmer der er, at jo flere liter vand du sender igennem et kølehoved, jo mere varme når det også at optage...

Yderligere glemmer du også at tage højde for radiatorernes egenskaber, og selv med 65 liter væske kunne jeg til hver en tid få en væsentligt lavere vandtemperatur med en god dual radiator end jeg nogen sinde kom i nærheden af med 65 liter væske...

MaGiX

MaGiX - Jeppe Kamper

Chefredaktør H2Okoeling.dk - Danmarks vandkølings site #1

7

lørdag, 8. juli 2006, 17:47

Citeret

Originally posted by MaGiX
Nu kan man dårligt sammenligne et reservoir på 0,5 liter som sidder internt i et kabinet med en 50,- liters dunk der står ved siden af kabinettet, men du har da helt ret i at store mængder vand har en hvis effekt i den retning.

Jeg har selv kørt med et såkaldt Åbent system, der lige nøjagtigt benytter store mængder vand til formålet, og det virkede da fint, jeg havde 65 liter i mit "reservoir" og vandet blev maks 12° C over ambient, så det virkede fint nok.

Men fanden om jeg ville slæbe det med til et Lan Party :P

Pumpens betydning skal du dog ikke undervurdere, alt efter i hvad rækkefølge dit system er sat i, så kan du snildt vinde flere grader C ved at have en Iwaki MD-20 over en Eheim 1046, så her har trykket og flowet altså en stor del betydning.

Hvad du lige glemmer der er, at jo flere liter vand du sender igennem et kølehoved, jo mere varme når det også at optage...

Yderligere glemmer du også at tage højde for radiatorernes egenskaber, og selv med 65 liter væske kunne jeg til hver en tid få en væsentligt lavere vandtemperatur med en god dual radiator end jeg nogen sinde kom i nærheden af med 65 liter væske...

MaGiX

Hmm, et spørgsmål til den der...
Kan du ikke smide nogle kobbercoils ned i det res og så montere nogle større overflader andetsteds ? :)
Vil give koldere temps end en dualradi med 2*120mm fans ved 7v, det kan du bide spids på.

take your next paycheck.
now constantly for about 10 minutes wave a lighter all over your paycheck and say
when you know it should, since your holding a lighter to it, but you still hope it doesn't.

8

lørdag, 8. juli 2006, 18:04

Citeret

Originally posted by M.Beier

Kan du ikke smide nogle kobbercoils ned i det res og så montere nogle større overflader andetsteds ? :)
Vil give koldere temps end en dualradi med 2*120mm fans ved 7v, det kan du bide spids på.

Alt efter hvordan du bygger det op så jow, det er muligt, men det var slet ikke det spørgsmålet gik på jo :)

Hvad du foreslår er en form for waterchiller, der på flere store sider bruges til at holde vandtemperaturen inden for 0,01° C under tests, men det er både en dyr og forholdsvist besværlig løsning, kontra at købe en dual radiator og et par blæsere, og reelt giver det ikke mere nej, for ambient er stadig det laveste du kan gå under normale omstændigheder :)

Ønsker man viterligt at gå til ekstremerne, så er en ægte waterchiller altid at foretrække, der sætter du selv temperaturen på vandet, og kan altså dermed bestemme om du vil gå ned under ambinet, ned til lige over kondens, eller hele vejen ned til og endog under frysepunktet. Prisen for sådan en møghund starter dog typisk ved 3500,- kr :)

MaGiX

MaGiX - Jeppe Kamper

9

lørdag, 8. juli 2006, 18:13

Citeret

Citeret

Alt efter hvordan du bygger det op så jow, det er muligt, men det var slet ikke det spørgsmålet gik på jo :)

Hvad du foreslår er en form for waterchiller, der på flere store sider bruges til at holde vandtemperaturen inden for 0,01° C under tests, men det er både en dyr og forholdsvist besværlig løsning, kontra at købe en dual radiator og et par blæsere, og reelt giver det ikke mere nej, for ambient er stadig det laveste du kan gå under normale omstændigheder :)

Ønsker man viterligt at gå til ekstremerne, så er en ægte waterchiller altid at foretrække, der sætter du selv temperaturen på vandet, og kan altså dermed bestemme om du vil gå ned under ambinet, ned til lige over kondens, eller hele vejen ned til og endog under frysepunktet. Prisen for sådan en møghund starter dog typisk ved 3500,- kr :)

MaGiX

Var ikek en waterchiller jeg tænkte på, men blot coils som føres ud af res for derved at give større køleareal, tættere på AMB...
Kan huske mit vand med 7v pabst blæsere lå på 30-40 grader med dualradi til et x850XT + en 3700+, hvilket var langt over AMB..

Waterchiller er besværligt ja, har sådanne stående og den kommer langt under AMB, ja :P (-25 "vandtemp" loaded på x1900XTX'et)

take your next paycheck.

10

lørdag, 8. juli 2006, 23:01

Citeret

Citeret

Citeret

MaGiX

Var ikek en waterchiller jeg tænkte på, men blot coils som føres ud af res for derved at give større køleareal, tættere på AMB...
Kan huske mit vand med 7v pabst blæsere lå på 30-40 grader med dualradi til et x850XT + en 3700+, hvilket var langt over AMB..

Waterchiller er besværligt ja, har sådanne stående og den kommer langt under AMB, ja :P (-25 "vandtemp" loaded på x1900XTX'et)

Ahh ja på den måde vil man helt afgjort forøge overflade arealet en hel del, og fylder man de selv samme coils med vand vil man opnå endnu bedre og hurtigere varmeoverførsel, men spørgsmålet er så i sidste ende om det overhovedet kan betale sig, krone for krone, frem for at købe en stor passiv radiator...

Jeg har min tvivl, da man stadig ikke kommer under ambient, men med nok overflade areal kan man komme tæt på.

MaGiX

MaGiX - Jeppe Kamper

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.