1

onsdag, 5. juli 2006, 08:35

tænker meget på for sjov at lave lidt kompresssor køling til min pc, men tænkte, er det noget man kan bruge kompressore fra køleskabe til? og hvis ja hvor meget larmer sådan nogle og hvor varme bliver de?

nogen der kender noget til det?

-E6600
-Abit AW9D
-Corsair pc5400c4
-1X WD raptor 36GB..
-2X Seagate 7200.10 250gb
-ASUS 7900GT TOP 570:800
-Thermaltake Armor + Bigwater

2

onsdag, 5. juli 2006, 09:22

Jeg ved ikke hvor let det lige er at montere, for jeg tror ikke at et KIT lige passer til ;)
Og alle kompressore bliver ret varme, ka godt bli omkring de 60 sku jeg mene..

Mvh Mads :T

3

onsdag, 5. juli 2006, 09:54

damn nå, det med varmen var jeg mest bange for :D, så dropper jeg ideen med at pakke den godt ind i lydisolerene materiale hehe

-E6600
-Abit AW9D
-Corsair pc5400c4
-1X WD raptor 36GB..

4

onsdag, 5. juli 2006, 13:08

Hvis du bygger kompressorkøling skal du netop bruge en af den type. De er nok ikke kraftige nok, men typen er god nok.
Som nævnt kommer der pænt meget varme ud af den slags..
Har du nogen ide om hvordan man bygge den slags?
Det er ikke noget man bare sådan lige smækker sammen.

5

onsdag, 5. juli 2006, 13:56

Citeret

Originally posted by Slacker
Hvis du bygger kompressorkøling skal du netop bruge en af den type. De er nok ikke kraftige nok, men typen er god nok.
Som nævnt kommer der pænt meget varme ud af den slags..
Har du nogen ide om hvordan man bygge den slags?
Det er ikke noget man bare sådan lige smækker sammen.

Præcis.

Det er ikke noget man bare lige gør..

Du skal oxo lige købe gasserne til det, R402 er ikke lovlig i Europa, hvilket bliver første store problem, men kan du nøjes med R507, så er det muligt at skaffe..
Derudover er det en større process at smække et sådanne system sammen, jeg overvejede noget lignende engang, men kontra hva' det koster med polsk-arbejdskraft og få det færdige produkt tilsendt, er det ikke værd selv at rodde med.. :boxing:

The thrill of XtremeClocking (how it feels):
take your next paycheck.
now constantly for about 10 minutes wave a lighter all over your paycheck and say
"please dont burn, please dont burn up, please dont burn up"...
when you know it should, since your holding a lighter to it, but you still hope it doesn't.

6

onsdag, 5. juli 2006, 19:49

nå,, så lærte jeg noget nyt igen :D

måske skulle man lege med at modde sit vandkøling istedet

-E6600
-Abit AW9D
-Corsair pc5400c4
-1X WD raptor 36GB..

7

onsdag, 5. juli 2006, 20:02

undskyld jeg bryder ind

mit hjemmelavet res er netop lavet med henblik på sener at tilføje en køleskabs kompressor

jeg håber at jeg kan holde en temp på omkring 5c .
Men jeg har ikke sat mig så meget ind i kompressor køling i nu

vil det kunne lade sig gøre ?

Asus Rampage IV BE - EK-FB KIT ASUS R4BE
E5 1660 v2 - XSPC Raystorm

2x XFX R9 290 - EK-FC R9-290X (Rev.2.0)
4x4gb Dominator 2133mhz
Corsair AX1200
2xDell 2410 WFP + 1x Dell 2407 WTF 5760x1200
3x DD5. Dual loop
3x Ocool 360 45mm 1 EK 360 Coolstream 45mm
XSPC Cube

8

onsdag, 5. juli 2006, 20:16

Citeret

Originally posted by Viking
undskyld jeg bryder ind

mit hjemmelavet res er netop lavet med henblik på sener at tilføje en køleskabs kompressor

jeg håber at jeg kan holde en temp på omkring 5c .
Men jeg har ikke sat mig så meget ind i kompressor køling i nu

vil det kunne lade sig gøre ?

Bør det kunne :)
Men tror stadig du skal påfylde gas, da du skal have smidt en meget meget aflang kobberspiral på istedet for kølelegemet på bagsiden af køleskabet.

take your next paycheck.
now constantly for about 10 minutes wave a lighter all over your paycheck and say
when you know it should, since your holding a lighter to it, but you still hope it doesn't.

9

onsdag, 5. juli 2006, 21:09

Husk isolering!!!

10

onsdag, 5. juli 2006, 21:13

PS til Viking hvorfor kun 5C hvorfor ikke -10 eller -30, derudover skal du huske på at kondens opstår ved 15C ca. kommer andpå din luftfugtighed, det er noget farligt noget kondens. Jeg har mistet et lydkort til det farlige kondens.

11

onsdag, 5. juli 2006, 23:00

Citeret

Originally posted by Svan
PS til Viking hvorfor kun 5C hvorfor ikke -10 eller -30, derudover skal du huske på at kondens opstår ved 15C ca. kommer andpå din luftfugtighed, det er noget farligt noget kondens. Jeg har mistet et lydkort til det farlige kondens.

15 grader?

Det er ikke lige til at sige sådan liige, men herinde ville det være 16,2-3 grader..

-30 opnår du ikke på væsken medmindre du vælger en super god kompressor, og med sådanne ville det være synd at bruge den på chiller frem for -60/-70 graders singlestage..

EDIT:
Med god varme på om aftenen og høj luftfugtighed kan den snildt snige sig op på 24 grader+

take your next paycheck.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "M.Beier" (05.07.2006, 23:01)

12

onsdag, 5. juli 2006, 23:06

Citeret

Originally posted by M.Beier

M.Beier, du ville være den rette til at fortælle mig hvad R134a består af, fortætningstemps osv.. kender du noget til denne gas?

Dennis Hansen, dehan.dk

13

onsdag, 5. juli 2006, 23:09

Citeret

Originally posted by DeH

Citeret

M.Beier, du ville være den rette til at fortælle mig hvad R134a består af, fortætningstemps osv.. kender du noget til denne gas?

Har min fil med info på anden HDD, en af mine 300GB til raid0, sidder på laptop i øjeblikket, men, R134A specs findes online :)

edit:
Boilingpoint -26.2
Density: 1.2076 g/cm3

Kemisk betegnelse:
1,1,1,2-Tetrafluoroethane

take your next paycheck.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "M.Beier" (05.07.2006, 23:11)

14

onsdag, 5. juli 2006, 23:15

Citeret

Citeret

Originally posted by DeH

Citeret

Har min fil med info på anden HDD, en af mine 300GB til raid0, sidder på laptop i øjeblikket, men, R134A specs findes online :)

edit:
Boilingpoint -26.2

Kemisk betegnelse:

Okay.. ser fino ud.. vi har nemlig en del af det henne på arbejdet, så jeg spekulerede lidt på hva jeg nu kunne bruge det til:)

Dennis Hansen, dehan.dk

15

onsdag, 5. juli 2006, 23:28

Citeret

Originally posted by DeH

Citeret

Citeret

Originally posted by DeH

Citeret

edit:
Boilingpoint -26.2

Kemisk betegnelse:

Okay.. ser fino ud.. vi har nemlig en del af det henne på arbejdet, så jeg spekulerede lidt på hva jeg nu kunne bruge det til:)

Bestemt, fordelen ved denne gas er den kritisketemp ligger hjernedødt højt og den er billig..

R402 har ikek super højt kritisk punkt, altså er det vigtigt at holde den kølig, hvis jeg ikke husker helt galt..

og R410, som er den ultimative gas, den kræver et større vaccum end normale kompressore kan levere, igen - kan være jeg husker galt, men man bruger de såkaldte rotary til denne, og de larmer som ind i helvede lige pt.

take your next paycheck.

16

torsdag, 6. juli 2006, 13:03

desuden tænkte jeg på ganske almindelig luft ikke gas, som så skulle blive blæst lige på de forskellige kølere

-E6600
-Abit AW9D
-Corsair pc5400c4
-1X WD raptor 36GB..

17

torsdag, 6. juli 2006, 16:17

angående hvornår der kommer kondens plejer man at sige 12C. men nok om det ved godt at man skal have en god kompressor til at køle det ned til de -30 men, hvis du havde muligheden ville du så ikke køle alt ned til -30C altså chipsæt grafikkort osv.?

18

torsdag, 6. juli 2006, 16:33

Citeret

Originally posted by Svan
angående hvornår der kommer kondens plejer man at sige 12C. men nok om det ved godt at man skal have en god kompressor til at køle det ned til de -30 men, hvis du havde muligheden ville du så ikke køle alt ned til -30C altså chipsæt grafikkort osv.?

Nej, PCB bliver for kold, og du skal isolere hele mobo, og selv da, vil der komme væske omkring skruerne, er temmelig omfattende :D

- Man kan ikke sige hvornår det kommer, men slå det op i en tabel :)
Er sikkert også en formel for det :P

-------

Porre, som i kølelegemet står inærheden af computeren og så trækkes luft forbi det og videre ind i computeren??
Bør kunne lade sig gøre, men tror ikke du vil opleve en mærkbar temperaturforskel.
Og hvis du tænker på luft i kompressoren, tror jeg det vil blive noget rod, Oxygen, Kuldioxid, Nitrogen - det er ikke materialer man ta' pis på hva' det angår :S - Slet slet ikke nitrogen.

take your next paycheck.

19

torsdag, 6. juli 2006, 23:20

Hvis jeg læser det rigtigt og du blot vil benytte kompressoren til at puste luft på dine almindelige heatsinks.. Så er det LANGT fra noget du kommer nogen steder med. En almindelig blæser vil sandsynligvis flytte en del mere luft.

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.