Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

41

torsdag, 18. maj 2006, 19:13

Originally posted by MaGiX[qoute]
Men noget helt andet: Vandkøling er ikke kun noget man gør fordi man vi skille sig ud, for langt de fleste er det faktisk en hobby der optager en god del af ens fritid, det er sjovt at lege med, udbygge på, forbedre osv, nøjagtigt som der er mennesker der kan blive fasineret af at overclocke deres computere langt ind i helvede, og bruger mange penge på de rette dele.

Jeg har til dato ikke set et eneste system der kan fjerne de mængder varme som vandkøling gør uden problemer, uden samtidig at true med tinitus, hvis man har bare et rimeligt kraftigt system, og personligt er der gået sport i den for mig at få kvalt lyden fra min computer helt, jeg vil være i stand til at ligge 3 meter fra den og sove fredfyldt, og det kan jeg...

MaGiX[/quote]

Helt præcist, har selv købe en del udstyr hjem bare for lege selvom den eneste stationær jeg har tilbage er min 800mhz server... Men det er også ganske hyggeligt at fifle for at få det på plads..... Også er det jo vildt fedt at bygge ud, ellers skifte dele ud... Jeg skal ihvertfald ikk have luft igen....

Macbook 15"4
2,3 ghz i7 Quadcore
500gb hdd
4gb ram

42

torsdag, 18. maj 2006, 21:39

Citeret

Originally posted by hot_fifty
ik for noget men luften bliver også kolere når blæsere blæser luften i gennem

Nej.....

43

torsdag, 18. maj 2006, 22:07

Citeret

Originally posted by Sajmon
Der er bare noget i glemmer - mest dig Fragman.

I og med fremtidens produktionsteknologier er mindre, er kernen det også på CPU'erne - som skaber en meget højere heatflux. Høj heatflux er luftkølingens værste fjende, og specielt heatpipe luftkølere er slet ikke gode nok til at sprede, og dermed optage varmen.
Den mere koncentrerede varmekilde, vil klart have en fordel ved vandkøling, idet vandkøling kan optage meget mere varme på et meget mindre areal end en køleprofil og en heatpipe kan.

Hr og fru jensen har ikke brug for det, men de overclocker heller ikke...

Forresten er 99 ud af 100 heatpipes baseret på vand... :roller: :roller: :roller:

Ja jeg sværger til vandkøling - men jeg har på den anden side heller ikke haft et eneste stykke dødt hardware i de 5½ år jeg har brugt det.

Jeg passer ikke ekstra på min maskine af andre årsager end at mit kabinet er ret nyt og derfor ikke skal skrammes og ridses, så det argument holder heller ikke hvis man ved hvad man har med at gøre.

Larm? Hvis du kan finde en luftkøler der kan holde en P4 641 ved 4,3 GHz på 44 grader full load - målt med en nedfræst T probe i heatspreaderen (så den måling er korrekt..) til under de 750 kroner mit vandkølesystem har kostet mig - og som larmer 34dB(A) (hele maskinen) - så er jeg mere end meget imponeret.
Støjmålingen er lavet i et professionelt lydkammer, som vi bruger til lignende målinger hvor jeg arbejder...
Til sammenligning larmer en t-shirt trukket henover et gulvtæppe ca 30dB, så folks opfattelse af støj er ret meget ude i skoven...

Jeg bygger selv hoveder, og modder selv en masse ting for at spare penge.
Om det er sammenligneligt med hr og fru jensen, er jeg egentlig ligeglad med - for lige her og nu er det kun min egen mening jeg udtrykker.

det med heatpipes HAR jeg allerede sagt at det var min fejl....

jeg har heller aldrig haft noget dødt hardware FØR jeg fik vandkøling....jaja det var noget lort men pointen er at luft ikke dræber.

det eneste du har der er at man i fremtiden måske har en mere koncentreret kerne der afgiver varmen...det er muligt, og nej det har jeg ikke tænkt over.

om det kan holde en særdeles varm cpu nede uden at det larmer vil jeg ikke argumentere imod....pressHOT bliver jo næsten lige så varme som de gamle amd t-birds.....og fremtiden byder jo ikke på den slags fejl mere forhåbentligt.

og igen en vandkølingsmand der misser pointen som jeg har forklaret nogle gange nu.....

man kan sagtens have et meget stille system som også kan bruges til OC selvom man bruger luftkøling ganske enkelt og måske 200 mhz mindre i oc potentiale men til 1500 kr mindre.........vandkøling er der ikke BEHOV for medmindre man lige sidder med en meget varm cpu og vil overclocke den yderligere eller folk der bare vil helt ud eller er ligeglade med risikoen ved det...enten fordi de ER ligeglade eller fordi de har så stor tiltro til deres evner indenfor samling, indkøb osv af de rigtige ting.......og de findes jo da....som der er skrevet er det mere en hobby de synes er sjov, og er der ikke et decideret behov for det, skaber man et behov......det er helt naturligt. jeg har det på samme måde med casemodding fx.

Asrock FM2A88X Extreme6X, Noctua NH-U14S@AMD A10 7800 3,9ghz maz, 2*8Gb DDR3,
700W PSU, Sapphire R9 270X 4GB OC.

44

torsdag, 18. maj 2006, 22:24

Jeg ved godt det kan opfattes som et direkte fingerpeg mod dig, men sådan var det faktisk ikke ment. ;)

Den med heatpipes nævnte jeg bare - ikke for at være spydig. :D

Mit argument for vandkøling er, at du skal skifte luftkøler hver gang du skifter sokkel - det skal jeg som selvbygger af vandkølehoveder ikke.
Det larmer mindre og leverer overlegen performance til færre penge - stadig i mit tilfælde...

Nej der er ikke et reelt behov for det, men SKAL der nødvendigvis være et behov før man køber noget nyt?

Du har jo heller ikke behov for at overclocke - du kunne jo bare skrue ned for detaljerne i spillet?

Men...... Du vil ikke nøjes med lav opløsning og detaljer?

..... Nej?

Det vil jeg heller ikke - ligesom larmende luftkøling heller ikke står øverst på ønskelisten.

Ergo vandkøler jeg for at nå grænsen for hvad jeg minimum vil have - ergo er behovet for vandkøling der fordi jeg selv skaber det.

Dit behov for OC er der jo også kun fordi du skaber det ved at flytte din mindstegrænse for hvad du vil nøjes med af performance på din maskine?

At det så kan klares med luftkøling, er jo fint. Det er bare mere undtagelsen end reglen at du kan clocke lige så langt med lydsvag luftkøling end middelgod vandkøling.

Summa Summarum : "Behov" er et alt for svævende begreb til at man kan sammenligne fra person til person - og deres PC'ere imellem.

Forresten er det en Cedar Mill jeg har - ikke Prescott...

AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Sajmon" (18.05.2006, 22:25)

45

torsdag, 18. maj 2006, 22:34

Ja, det med DIE / IHS er tilfælde med Intels CPU'er, men de cpu'er er ikke just solgt i samme grad som A64...

150-300 kroner, for en stor kobberradiator, tvivler jeg på du kan få... Somsagt, ikke en lille en, men en bigass-mother-osv. :))

The thrill of XtremeClocking (how it feels):
take your next paycheck.
now constantly for about 10 minutes wave a lighter all over your paycheck and say
"please dont burn, please dont burn up, please dont burn up"...
when you know it should, since your holding a lighter to it, but you still hope it doesn't.

46

torsdag, 18. maj 2006, 22:40

jojo du er bare nok den eneste der ikke tog det som "jeg rakker alt vandkøling ned fordi luftkøling er nok for mig og jeg har haft en dårlig oplevelse"

med din erfaring osv indenfor det og dine muligheder med selv at lave nye kølehoveder er det da åbenlyst det bedste for dig. og der er nok flere folk der ville have mest ud af luftkøling, men der er også en del som måske ville have kunnet få dækket deres behov til 1/3 af prisen fordi de rent faktisk ikke har brug for den ekstra køling vand kan give........

vi kan da finde plads tæt på hinanden til OC lan og sammenligne støj hvis du har lyst...forskellen er ikke SÅ stor. i alm stuemiljø.

Asrock FM2A88X Extreme6X, Noctua NH-U14S@AMD A10 7800 3,9ghz maz, 2*8Gb DDR3,
700W PSU, Sapphire R9 270X 4GB OC.

47

fredag, 19. maj 2006, 15:33

Citeret

Originally posted by M.Beier
Ja, det med DIE / IHS er tilfælde med Intels CPU'er, men de cpu'er er ikke just solgt i samme grad som A64...

Skægt nok, er markedsandelen for A64 singlecore vs P4 500 og 600 serien til Intels fordel med 48% mod AMD's 39%, så jeg vil da godt vide hvor du har de tal fra...

Citeret

150-300 kroner, for en stor kobberradiator, tvivler jeg på du kan få... Somsagt, ikke en lille en, men en bigass-mother-osv. :))

Hvem i alverden ville også bruge en kæmpestor kobber vandkøler når en alu yder lige så godt/bedre og er billigere?

Kobber har bedre varmetransport - men alu har bedst optagelse og afgivelse - som i en tyndpladet kølersituation giver alu en fordel. Det er jo bilkølere du snakker om, ikke?

Citeret

Originally posted by Fragman
jojo du er bare nok den eneste der ikke tog det som "jeg rakker alt vandkøling ned fordi luftkøling er nok for mig og jeg har haft en dårlig oplevelse"

Hvis ellers de tanker jeg har inden i hovedet, ender i korrekt form på skrift, er det faktisk mest den holdning jeg har til tingene. Man bliver jo nødt til at se sagen fra andre end ens egen synsvinkel. ;)

Citeret

med din erfaring osv indenfor det og dine muligheder med selv at lave nye kølehoveder er det da åbenlyst det bedste for dig. og der er nok flere folk der ville have mest ud af luftkøling, men der er også en del som måske ville have kunnet få dækket deres behov til 1/3 af prisen fordi de rent faktisk ikke har brug for den ekstra køling vand kan give........

Jamen jeg er 100% enig - og "behov" er fanme en svævende størrelse. ;)

Citeret

vi kan da finde plads tæt på hinanden til OC lan og sammenligne støj hvis du har lyst...forskellen er ikke SÅ stor. i alm stuemiljø.

Det ser vi bare på. :D
Med - det skal jeg ihvertfald.

AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Sajmon" (19.05.2006, 15:37)

48

fredag, 19. maj 2006, 15:35

Citeret

Citeret

Originally posted by M.Beier

Skægt nok, er markedsandelen for A64 singlecore vs P4 500 og 600 serien til Intels fordel med 48% mod AMD's 39%, så jeg vil da godt vide hvor du har de tal fra...

Citeret

Hvem i alverden ville også bruge en kæmpestor kobber vandkøler når en alu yder lige så godt/bedre og er billigere?

Kobber har bedre varmetransport - men alu har bedst optagelse og afgivelse - som i en tyndpladet kølersituation giver alu en fordel. Det er jo bilkølere du snakker om, ikke?

Kobber leder varme bedre - så den burde vel egentlig være bedre?

49

fredag, 19. maj 2006, 15:40

Desværre - det er den ikke.

Du skal huske på at vejen igennem metal fra vand ud til fri luf er ca 0,6-0,8mm i en køler - og der er forskellen i metallernes varmetransportevne, meget tæt på jævnet ud.

Og så får aluminium lige et forspring fordi det er bedre til at optage og afgive. :D

50

fredag, 19. maj 2006, 16:11

Citeret

Desværre - det er den ikke.

Du skal huske på at vejen igennem metal fra vand ud til fri luf er ca 0,6-0,8mm i en køler - og der er forskellen i metallernes varmetransportevne, meget tæt på jævnet ud.

Og så får aluminium lige et forspring fordi det er bedre til at optage og afgive. :D

Er det med at alu afgvier varme bedre et faktum der kan underbygges? det kommer på bordet så ofte, men jeg har godt nok også set mange sige at det er en skrøne. Og jeg hælder til at det skulle være en skrøne, som jeg ser det er der et metal som skal afgive varme til luft - og det eneste jeg kan komme på der kan være forskelligt her kan være farven, men radiatormaling gør en del.
Men nu er jeg heller ikke ekspert i den slags.
Og til Fragman, hvis du mener jeg bare rakker dig ned for at have haft en dårlig oplevelse tager du fejl. Jeg læste bare omvendt alle dine første posts som vandkøling er generelt ubrugeligt for alle (delvist fordi du har haft en uheldig oplevelse). Så kan du tage det eller lade være - jeg har aldrig betvivlet at det er for de få.

51

fredag, 19. maj 2006, 18:55

Det med alu / kobber, hvor har du det fra...

Sikker på det ikke var sølv eller diamant der var tale om, og ikke alu??

Alu har en termisk konduktivitet på ca. 250, mod kobber's ca.400.... Ved de temperaturer som er aktuelt..

- Sølv er kongen af de ejentable materialer, indtil man når de -150 grader, hvor kobber er at foretrække... - Diamant skulle dog være helt enestående, hørt tal på 3000 8o - Men lige at købe 3kg diamant, er lidt mere end jeg er villig til at betale :)) :razz:

EDIT:
Ang. A64 / 500/600, undersøg hvor mange der køber DELL og andet skidt... - For Dell sælger vidst ikke A64, eller husker jeg helt galt?? - Anyhow, majoriteten af dem der selv bygger computer, køber A64...

take your next paycheck.
now constantly for about 10 minutes wave a lighter all over your paycheck and say
when you know it should, since your holding a lighter to it, but you still hope it doesn't.

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "M.Beier" (19.05.2006, 19:00)

52

fredag, 19. maj 2006, 19:04

Thermal conductivity
(W·m-1·K-1) Temperature
(K) Notes
Diamond 1,000† 273 type I diamond
Silver 429† 300 Highest electrical conductivity of any metal
Iron, pure 80.2† 300
Stainless Steel 14† 273
Limestone 1.3††
Ice 2.2† 273
Soil 0.2-1.1†††
Oak 0.16† 298
Rubber (92%) 0.16† 303
Polystyrene 0.033† 98-298
Nitrogen 0.026† 300
Air (100 kPa) 0.0262† 300
Silica aerogel 0.003† 98-298

†CRC handbook of chemistry and physics †† Marble Institute ††† Soil Sci Journals

Kiggede på en graf før, men der er lidt mere præcise tal, desværre er alu / kobber ikke på :\

EDIT:
Material Thermal conductivity
(cal/sec)/(cm^2 C/cm)
Thermal conductivity
(W/m K)*
Silver
1.01

406.0
Copper
0.99

385.0
Brass
...

109.0
Aluminum
0.50

205.0
Iron
0.163

...
Steel
...

50.2
Lead
0.083

34.7
Mercury
...

8.3
Ice
0.005

1.6
Glass,ordinary
0.0025

0.8
Concrete
0.002

0.8
Water at 20 C
0.0014

...
Asbestos
0.0004

...
Hydrogen at 0 C
0.0004

0.14
Helium at 0 C
0.0003

0.14
Oxygen
...

0.023
Snow (dry)
0.00026

...
Fiberglass
0.00015

0.04
Brick,insulating
...

0.15
Brick, red
...

0.6
Cork board
0.00011

0.04
Wool felt
0.0001

0.04
Rock wool
...

0.04
Styrofoam
...

0.01
Wood
0.0001

0.12-0.04
Air at 0 C
0.000057

0.024

take your next paycheck.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "M.Beier" (19.05.2006, 19:12)

53

fredag, 19. maj 2006, 19:22

Det er stadig kun ledeevnen du ser på..

Det er Dissipation / absorption du skal overveje...

54

lørdag, 20. maj 2006, 00:49

Citeret

Myth #2. Copper absorbs heat better than aluminum, but aluminum "gives up" heat better than copper.

"The Z4 Aqua is the direct result of 3 yrs worth of ongoing R&D by CPU-FX .The Z4 Aqua has had several different maze designs prior to their new Gear Star maze design and while I really cant comment on how the older designs performed ,the new Gear Star maze design performs admirably. The newly designed Z4 Aqua combines a gear-star mazed silver plated copper alloy core for maximum heat absorption with an aluminium top for maximum heat dissipation"

-AMDMB
http://www.amdmb.com/article-display.php?ArticleID=189

I am not sure where exactly that thermal conductivity was first split into two aspects, "taking in" and "giving up", but AMDMB are by no means alone in making this type of statement. Interestingly, Myv65 of AMDMB addresses this myth directly in their "General Heat Transfer Guide". To briefly summarize Dave's thoughts, the only real advantage that aluminum has over copper is its density. If one is trying to remain within AMD or Intel's weight specifications then it is possible to produce an aluminum heatsink that is larger and with greater surface area. However, if two heatsinks are of identical size and construction then the copper unit will perform better. The real reason aluminum heatsinks are common is the low cost and ease of producing them. Copper isn't the ideal material to work with, as any machinist can tell you.

http://www.procooling.com/index.php?func…es&disp=71&pg=1

Som jeg sagde, Indtil der kan komme en bare nogenluden forklaring på at det skulle forholde sig omvendt er det usandt.

55

lørdag, 20. maj 2006, 01:01

Enuff said - Er vidst ingen tvivl hva' det angår, men, lad der ikke være nogen tvivl om det der oprindeligt var spørgsmålet, vandkøl er bedre end luft under normale omstændigheder :cheers:

take your next paycheck.

Seneste tests og artikler

0

Logitech G19s Gaming Keyboard

De fleste kender Logitech som
Læs Mere

1

In Win D-Frame Mini

En ny dag, et nyt kabinet komm
Læs Mere

0

HIS Multi-View USB Portable Docking

Tweak.dk bevæger sig i dag ind
Læs Mere

0

Cambridge Minx Air 200 trådløs højttaler

Musikstreaming er kommet for a
Læs Mere
Seneste nyheder

0

PlayStation Danmark støtter Movember

Playstation - nu med overskæg
Læs Mere

0

Ny gammel PC

Ny brugt PC med sammen garanti
Læs Mere

0

MSI klar med MSI GTX 970 GAMING Lite

Knap har MSI GTX 970 GAMING fo
Læs Mere

1

Specifikationerne på Sony Xperia Z4 lækket

Jungletrommerne buldrer allere
Læs Mere
Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.