21

fredag, 15. juli 2005, 01:05

Citeret

Oprindeligt indlæg af fudde
Hvad ville der ske hvis man blannede en ledt kogende væske med vand?
Kunne man være så heldig at det ville komme ned i kølehoved og derefter komme op på kogepunket og udvige sig, så man fik mare tryk i hoved og derved mere kontakt og måske mere trubulens?

det tror jeg ikke, den kogende væske ville nok også bare afgive sin varme til cpu'en som så ville blive rigtig varm.

22

fredag, 15. juli 2005, 01:20

Efter hvad jeg ved i fysik (og fra diverse køleskabe) er at når noget bruger varme bliver der koldt omkring det og når en væske bliver til damp bruger det varme, efter min menig vil det køle hoved ned.

skriv lige hvis jeg tager fejl. :pokey:

23

fredag, 15. juli 2005, 01:25

Citeret

Efter hvad jeg ved i fysik (og fra diverse køleskabe) er at når noget bruger varme bliver der koldt omkring det og når en væske bliver til damp bruger det varme, efter min menig vil det køle hoved ned.

skriv lige hvis jeg tager fejl. :pokey:

Når noget bliver koldt, så er det fordi at varmen bliver absoberet, flyttet og fordelt af køleprofilen (kølevædsken) og tilsidst overført til luften ;)

Dennis Hansen, dehan.dk

24

fredag, 15. juli 2005, 09:18

I snakker jo helt forbi hinanden den ene snakker konduktion og den anden snakker faceskift, og i har begge ret i jeres udsagn.

Q6600 POWER @ 3600 mhz; Water cooled
Asus Blitz fomular watercooled edition
OCZ reaper @ 1150 mhz 5,5,5,15
8800 GTX
SIlent med stil....

25

fredag, 15. juli 2005, 14:30

Ideen med en letkogende væske er umiddelbart ikke så dum.
Men den var nogle problemer.
For eksempel vil væsken koge inde ved kontaktfladen, så der vil komme et damplag som isolerer. Det er det samme som man ser når man smider en dråbe vand på en varm pande, den skøjter rundt på en pude af damp, og derved fordamper vandet ikke ret hurtigt. Derudover er der andre problemer, for eksempel ansamlinger af dampen i toppen af systemet og lignende.

26

fredag, 15. juli 2005, 14:52

Det er eftar min menig slet ikke noget problem, men godt(hvis jeg lige har tænkt rigtit) ville det ikke betyde at væskken vil komme med pres ned på kernen og derefter blive varmet op og koge der er stadig tryk på fra pumpen så den eneste vej er ud af hoved igen, er i udgangstudsen, så hvis man lavede et hoved hvor at indgangstudsen er i bunden og udgang er i toppen vil det faktisk betyde at væsken kommer hurtigere op i Reservoiret.
Med lidt held altså og så skal man også lige ha' et paralet forbundet system.

27

fredag, 15. juli 2005, 14:57

Citeret

Det er eftar min menig slet ikke noget problem, men godt(hvis jeg lige har tænkt rigtit) ville det ikke betyde at væskken vil komme med pres ned på kernen og derefter blive varmet op og koge der er stadig tryk på fra pumpen så den eneste vej er ud af hoved igen, er i udgangstudsen, så hvis man lavede et hoved hvor at indgangstudsen er i bunden og udgang er i toppen vil det faktisk betyde at væsken kommer hurtigere op i Reservoiret.
Med lidt held altså og så skal man også lige ha' et paralet forbundet system.

Jo, men du glemmer to ting:
At væsken ikke kun fordamper i et enkelt øjeblik
og at flow langt fra er det vigtigste.
Der vil jo nemlig ske det at når vandet kommer ned vil den tilførte væske fordampe, og trykket vil ganske rigtig stige. Men ydelsen vil falde, fordi der kommer til at ligge et lille lag af damp henover kølefladen, og det vil blive fornyet hver gang der kommer væske ind. Dermed falder ydelsen markant, og jeg tvivler på at flowet stiger ret meget..

28

fredag, 15. juli 2005, 15:30

Det kan godt være at dampen laver et isolerende lag, men var det ikke sådan at når der kom damp brugte det varme? Det vil så sige at på den ene side af dampen (ned mod core) kommer der en kold side og den anden (den varme) kommer ud af studsen, hvis udgangsstudsen altså ligger højre ind indgangsstudsen.

Dette er kun rigtit hvis jeg har ret i at damp bruger varme, og det har T-max efter hvad jeg kan se lige givet mig ret i.

29

fredag, 15. juli 2005, 17:45

Citeret

Det kan godt være at dampen laver et isolerende lag, men var det ikke sådan at når der kom damp brugte det varme? Det vil så sige at på den ene side af dampen (ned mod core) kommer der en kold side og den anden (den varme) kommer ud af studsen, hvis udgangsstudsen altså ligger højre ind indgangsstudsen.

Dette er kun rigtit hvis jeg har ret i at damp bruger varme, og det har T-max efter hvad jeg kan se lige givet mig ret i.

Det har vi jo allerede slået fast en gang, men prøv at varme en pande op og smid en dråbe vand på. så kan du se hvad jeg mener. problemet er jo igen at hvis den fordampende væske ikke får kontakt med kølehovedet fordamper den ikke og fjerner ingen varme..

30

søndag, 31. juli 2005, 21:27

Såfremt du skal waterchille dit vand til værende MEGET koldt er det en god idé men det er liiiidt brandfarligt ;) - Og da det nok skal være et lukket system da det fordamper, er der explosionsfarer såfremt der er lidt luft og en gnist :)

--- SILENT STORM ---
x850XT 520/540 @ 600/600, A64 2650 mhz - winchester, 2x512 Ballistix 241mhz 2,5-3-3-7
3Dmark: 01SE 03 05 AM3 - Top10 i AM3 - og så lige nr.1 i 01SE + nr.2 i AM3 med winchester @ Danmark
(w3ber nuppede mig i AM3, piiiiv)
Lotus = Lots of troubles usually serious

31

søndag, 31. juli 2005, 22:43

Citeret

Oprindeligt indlæg af Alex
Sprit er til waterchillers.

Det giver jo ikke mening, da sprit har en langt lavere varmekapacitet end sprit.. Derved kan man lagre mere kulde i vand end i sprit.

32

mandag, 1. august 2005, 01:19

Citeret

Oprindeligt indlæg af Happy^

Citeret

Det giver jo ikke mening, da sprit har en langt lavere varmekapacitet end sprit.. Derved kan man lagre mere kulde i vand end i sprit.

Men vand fryser til is.
For at kunne arbejde med koldt vand skal der så noget kølevæske i, som sænker varmekonduktiviteten, sænker varmekapaciteten og gør vandet mere tyktflydende.
Så på et punkt bliver sprit måske samlet set bedre end vand og glykol.
Men rigtigt nok er der andre alkoholer der er bedre end sprit også..

33

mandag, 1. august 2005, 01:54

Citeret

Citeret

Vand fryser ved en visse temp, selv med meget kølevæske i :P

Xtreme Frostbyte som Chilly1 fra XS.org lavede var -36 graders væske eller var det load på CPU... Anyways, det kan ikke lade sig gøre med vand :P

Mvh. 12k

--- SILENT STORM ---
x850XT 520/540 @ 600/600, A64 2650 mhz - winchester, 2x512 Ballistix 241mhz 2,5-3-3-7
3Dmark: 01SE 03 05 AM3 - Top10 i AM3 - og så lige nr.1 i 01SE + nr.2 i AM3 med winchester @ Danmark
(w3ber nuppede mig i AM3, piiiiv)
Lotus = Lots of troubles usually serious

34

mandag, 1. august 2005, 02:20

Citeret

Oprindeligt indlæg af 1_2_know

Citeret

Citeret

Vand fryser ved en visse temp, selv med meget kølevæske i :P

Xtreme Frostbyte som Chilly1 fra XS.org lavede var -36 graders væske eller var det load på CPU... Anyways, det kan ikke lade sig gøre med vand :P

Mvh. 12k

Jeg skulle da mene at næsten ren Glykol kan gå ned til -50 eller sådan.. men det er så heller ikke ret tyndt.

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.