1

torsdag, 14. juli 2005, 15:28

Jeg sad og snakkede om vandkøling med en af mine venner idag og han var overbevist om at det vil være bed at bruge sprit i stedet for vand, hvis man bare kunne få det tæt :rolleyes:
kan det passe?

Jeg ved at sprit er tyndere end vand så det vil jo være nemmere at skuppe rundt, men ville det hjælpe?

Det skal bruges i et system baseret på Mikro kanal systemet.

2

torsdag, 14. juli 2005, 15:50

For lav varmekapacitet, for lavt kogepunkt og for lav varmekonduktivitet ;)
Vand er faktisk det bedste der findes, rent temperaturmæssigt set..

3

torsdag, 14. juli 2005, 16:05

Systes også det var mærkeligt hvis der ikke var nogen der havde tænkt på det før hvis det var bedre :boxed:

4

torsdag, 14. juli 2005, 16:44

Citeret

Oprindeligt indlæg af SlackeR
For lav varmekapacitet, for lavt kogepunkt og for lav varmekonduktivitet ;)
Vand er faktisk det bedste der findes, rent temperaturmæssigt set..

Der har da været et eller andet op med en olie af en art ? Var det ikk godt eller?

5

torsdag, 14. juli 2005, 17:29

Det var vist noget med et basing en masse olie og en comp...kan ikke helt huske det.

Jeg er igang med at lege med noget fordampnings køling alla kompresser køling, men det er kun på teoribasis nu, men i skal nok komme til at høre om det hvis det lykkes, har et par ide'er.

6

torsdag, 14. juli 2005, 17:48

Man kunne evt fikse et eller andet med Kviksølv, eller Gallium, det vil fandme køle godt :D

Dennis Hansen, dehan.dk

7

torsdag, 14. juli 2005, 17:56

ja, kviksølv har en bedre varmekonduktivitet end vand, men det er sku noget giftigt lort at ha' i sit system, så skal man på skadestuen hver gang man laver om på sit system :)

8

torsdag, 14. juli 2005, 18:21

Når noget fordamper bruger det varme det vil sige at det der ikke fordampper bliver koldt... :roller: kan i følje mig?

9

torsdag, 14. juli 2005, 18:35

Citeret

Oprindeligt indlæg af fudde
Når noget fordamper bruger det varme det vil sige at det der ikke fordampper bliver koldt... :roller: kan i følje mig?

jahh det er jo det man udnytter i diverse faseskiftsenheder.. hvor vil du hen?
hvis du tænker på sprit er det no go. For det første vil du holde temperaturen UNDER de der ca 80 grader sprit koger ved, for det andet får du svært ved at lave et sytem der er tæt nok, og du får svært ved at flytte spritdampe rundt.
Sprit vil eventuelt fordampe gennem slangerne.
Den effekt du mærker af sprit på huden er ikke hurtig eller kraftig nok til at gøre det ihvertfald, så i sidste ende får du i bedste fald samme temperaturer eller ringere og en masse ekstra bøvl ud af det.
Olie er tykkere end vand, og ikke så godt til at indeholde og lede varme.
Kviksølv tror jeg ikke har så god varmekapacitet, uden at have kigget, men det bliver ihvertfald også helvedes at flytte rundt ;)

10

torsdag, 14. juli 2005, 19:20

Citeret

Oprindeligt indlæg af SlackeR

Citeret

Oprindeligt indlæg af fudde

det er jo det man udnytter i diverse faseskiftsenheder..

Ja det er der jeg vil hen.

Er det så ikke bare at finde et stof som har et lavt koge pungt? Som Ether der koger ved ca. 35 grader? Den har så ikke ret stor massefylde men så kunne man jo lave et støre flov i systemet :)

11

torsdag, 14. juli 2005, 19:35

Ja, men så kan du ikke pumpe det.. så bliver det bare ligesom en stor heatpipe-køler. og det bliver temmelig svært at tætne.

12

torsdag, 14. juli 2005, 20:41

Der er noget fremragende køleolie, såvidt jeg husker koster det os kun 5K pr. ½ liter.. Derfor bruges det ikke ;)

Lian Li V2000B - HX1000W
DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
måske en MD20 til salg

13

torsdag, 14. juli 2005, 22:13

Nogen har experimenteret med olie. men det blev vist kun til et være svinderi, og ikke nogen rekorder.

Valget af pumpe har meget at sige, vælg BESTEMT IKKE den pumpe som måske yder mest.... hvorfor så ikke det???
De bliver kølet af vandet der passerer i pumpen. Dykpumper er de værste, der er der ingen luftkøling til at hjælpe, så der er extra watt der skal fjernes.

En pumpe med knap så mange watt er at foretrække.

Am2 x5200ee @ 3ghz, HyperX 2x1gb ddr2 1200mhz 5-5-5-15, Asus M3A32 MVP DLX , zeroterm@cpu, asus hd2900xt.

A4000 san@2900 1,6v, g.skill4400f1@290 2,5-4-4-6, dfi ut, x850xtpe@600/600

14

torsdag, 14. juli 2005, 22:53

Dykpumper er ganske udemærkede! Sålænge de bliver brugt som almindelig in-line pumpe (med en slange ind og en ud, altså ikke trække vand fra reservoir), for så har du en vandbeholder udenom der tager varmen..

Lian Li V2000B - HX1000W
DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
måske en MD20 til salg

15

torsdag, 14. juli 2005, 23:28

Som sagt er olie aldrig så godt som vand..
Og i hvertfald ikke den olie du omtaler som næsten må være en mineralsk olie, den BP sælger som "hvid olie" måske?
Olie er generelt set ret hårdt at pumpe i. Det har en højere overfladespænding og leder varme skidt. det har også en lavere varmekapacitet.
Der findes INGEN væsker der overgår vand i kølesystemer hvor man arbejder over 0 grader ;)
Det skulle så lige være vand med midler tilsat der i små mængder mindsker overfladespændingen, doseres disse korrekt er det en kende bedre.

Edit: jeg læste forkert. det du tænker på er 3M Fluorinert. Hvid olie er billigt men tyktflydende.
Det er ret tæt på vand ydelsesmæssigt, men 100% ikke-ledende.
Andre olier er selvfølgelig brugbare i og med at de også har denne egenskab og at man derfor kan nedsænke hele systemet minus strømforsyning og drev i det..

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Slacker" (14.07.2005, 23:31)

16

torsdag, 14. juli 2005, 23:52

Sprit er til waterchillers.

Intel Core2Duo E6600
Corsair DDR2 PC6400 4x1gb
Asus P5K-E
BFG GeForce 8800GT OC2 (G92).
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Pro
250gb WD disk
200gb Samsung disk
Samsung 226BW 22" Widescreen
Logitech G15 v2
Razer Diamondback Plasma Limited Edition

17

torsdag, 14. juli 2005, 23:53

Gallium er et ganske ufarligt metal, der har et smeltepunkt ved ca. 30c (dvs det smelter hvis du holder det i hånden), og er ret almindeligt 8) , ser ingen problemer ved at bruge det som køling. Forresten vil man bruge Natrium til nogle af de nye formerings-atomreaktore, der evt bliver bygget... men det skal også holde tempen på 400 c, og er 3-faset :drink:

Dennis Hansen, dehan.dk

18

fredag, 15. juli 2005, 00:13

hvis man så f.eks. skulle bruge Gallium, så skal det jo være over 30c, så for at få rigtig god køling burde man så ikke lige putte et peltier element på også, eller hjælper det vel ikke så godt at køle med noget som min. må blive 30c varmt ??

19

fredag, 15. juli 2005, 00:57

Citeret

Oprindeligt indlæg af Cyclups
hvis man så f.eks. skulle bruge Gallium, så skal det jo være over 30c, så for at få rigtig god køling burde man så ikke lige putte et peltier element på også, eller hjælper det vel ikke så godt at køle med noget som min. må blive 30c varmt ??

Hvis du lavede en blanding med noget andet, så kunne du nok få det til at være flydende ved under 30 c (ellers må man jo bare have fat i en varmeblæser :P )

Dennis Hansen, dehan.dk

20

fredag, 15. juli 2005, 01:02

Hvad ville der ske hvis man blannede en ledt kogende væske med vand?
Kunne man være så heldig at det ville komme ned i kølehoved og derefter komme op på kogepunket og udvige sig, så man fik mare tryk i hoved og derved mere kontakt og måske mere trubulens?

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.