Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

mandag, 10. januar 2005, 13:14

hey en a mine venner og jeg kom li til a snakke om om sprit enig ikke ville være den ultimative løsning til vandkøling? hvis man bare tænder vandkølingen noget tid før computeren så det kan nå a bli koldt? så burde det da kunne holde på kulden mere end vand? eller destilleret vand?

[IMG]http://tweak.dk/forum/attachment.php?attachmentid=3514&sid=[/IMG]

2

mandag, 10. januar 2005, 13:39

Nope... Vand er den bedste løsning... Vand er et af de flydende stoffer der hurtigst skiller sig af med varme... Der var en stor diskution om det på xs.org...

Noget med at der var utrolig få naturlige stoffer der var bedre og de fleste var sundheds skadelige... Så var der et par som mennesker havde fremstillet som sikkert koster flere millioner dollars... Så den bedste løsning var også den billigeste sjovt nok :P

Måske er H3O(Tungvand) bedre? Men det ved jeg sq ikke...

3

mandag, 10. januar 2005, 13:48

Citeret

Oprindeligt indlæg af købkøb
Nope... Vand er den bedste løsning... Vand er et af de flydende stoffer der hurtigst skiller sig af med varme... Der var en stor diskution om det på xs.org...

Noget med at der var utrolig få naturlige stoffer der var bedre og de fleste var sundheds skadelige... Så var der et par som mennesker havde fremstillet som sikkert koster flere millioner dollars... Så den bedste løsning var også den billigeste sjovt nok :P

tungvand? wtf. er vidst lidt bagefter hva angår kemi heh

[IMG]http://tweak.dk/forum/attachment.php?attachmentid=3514&sid=[/IMG]

4

mandag, 10. januar 2005, 14:05

Citeret

Oprindeligt indlæg af Wacked

Citeret

Tja, det er vand der er lidt tungere ;)

H2O er normalt vand
H3O er tung vand, altså der er et mere hydrogen atom.

Tung vand findes dog ikke så mange steder

MSI 3.0 & QcK Heavy
AMD 64 Venice 3500+ @ 2500 mhz 24/7
DFI UT SLI-D
Kingston 2x1024 PC3200 @ 230mhz - 2,5-3-3-7
Geforce 7900 GT
550W antec Truepower
Windows XP

5

mandag, 10. januar 2005, 14:22

Mener det er det de bruger til at køle i atom reaktorer.

6

mandag, 10. januar 2005, 14:28

Citeret

Oprindeligt indlæg af SjQLunD

Citeret

Citeret

H2O er normalt vand

Og tungt vand blev brugt i de første atombomber, ved ikke om det stadig bruges, nogen der gør?? (OT :-( )

7

mandag, 10. januar 2005, 14:29

Citeret

Oprindeligt indlæg af SjQLunD

Citeret

Citeret

H2O er normalt vand

Faktisk er det ikke rigtigt - Tungt vand har ikke en brintatom mere. Eneste forskel er, at brintatomet er erstattet med en brintisotop kaldet Deuterium.

:dance:

embedded systems enthusiast

8

mandag, 10. januar 2005, 14:31

Citeret

Oprindeligt indlæg af Falsk
Mener det er det de bruger til at køle i atom reaktorer.

Korrekt :) :clap:

9

mandag, 10. januar 2005, 14:32

Citeret

Oprindeligt indlæg af EdgarBaba
Faktisk er det ikke rigtigt - Tungt vand har ikke en brintatom mere. Eneste forskel er, at brintatomet er erstattet med en brintisotop kaldet Deuterium.

Ja, men er det ikek bare fordi den isotop indeholder 2 x H, men kun binder sig til et sted til O ??

Mener da at der også finder triterium, med 3x brint :) Men ja, det ligger tilbage i 9.kl. :-( Er jo efterhånden en 3-4år siden :-s

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Puggen" (10.01.2005, 14:35)

10

mandag, 10. januar 2005, 14:34

Citeret

Oprindeligt indlæg af Puggen

Citeret

deuterium, er der ikek 2 brint-atomer i det?? ligesom der er 3 i triterium ?

Jo, der er 2. Den mest almindeligt forekommende formel, man bruger hedder D20, hvor D'et selvfølgelig står for Deuterium. Mener at have hørt, at begge brintatomer ikke nødvendigvis behøver at være Deuterium-isotoper, men dette er jeg langt fra sikker på.

embedded systems enthusiast

11

mandag, 10. januar 2005, 14:37

Citeret

Jo, der er 2. Den mest almindeligt forekommende formel, man bruger hedder D20, hvor D'et selvfølgelig står for Deuterium. Mener at have hørt, at begge brintatomer ikke nødvendigvis behøver at være Deuterium-isotoper, men dette er jeg langt fra sikker på.

Og nødvendigvis T2O :p

12

mandag, 10. januar 2005, 15:26

Citeret

Citeret

Ja, men er det ikek bare fordi den isotop indeholder 2 x H, men kun binder sig til et sted til O ??

Mener da at der også finder triterium, med 3x brint :) Men ja, det ligger tilbage i 9.kl. :-( Er jo efterhånden en 3-4år siden :-s

Helt rigtigt... Man kan godt finde det nogen steder i havet... Men man laver det også til atom kølling brug... Så hvis det køler atomer må det da kunne køle PC'er... Hehe.. Men tror ikke det er ret stor en forskel fra normal vand når der er så lille en belastning... Det bliver trods alt et par 100 grader i atom reaktorerne... Hehe...

13

mandag, 10. januar 2005, 16:36

Citeret

Citeret

Citeret

Helt rigtigt... Man kan godt finde det nogen steder i havet... Men man laver det også til atom kølling brug... Så hvis det køler atomer må det da kunne køle PC'er... Hehe.. Men tror ikke det er ret stor en forskel fra normal vand når der er så lille en belastning... Det bliver trods alt et par 100 grader i atom reaktorerne... Hehe...

man kan jo ikke ligesom bare samle det op ;)
det er i alt vand rundt omkring. Så vidt jeg husker centrifugerer man det ud med nogle store dyre slynger.
det er ekstremt kostbart.
så vidt jeg er informeret er den specifikke varmekapacitet en anelse lavere end vands. varmeledningsevnen er 589 ved 20C, mod vands 598.4. begge er mW/K m.
hvis de tal jeg har fundet er rigtige er den eneste fordel den større masse - kogepunktet er en enkelt grad højere.
anyways for sprit gælder både lavere varmekapacitet og lavere varmekonduktivitet - det der gør at det føles koldt er fordampningen. hvis den skal kunne udnyttes ordentligt kræver det rigtig faseskiftskøling - en kompressor. Og så bruger man ikke sprit mere ;)
Sprit er kun bedre end vand i tilfælde hvor vand ikke er flydende.

14

mandag, 10. januar 2005, 16:37

tror vidst vi bliver nød til at rette lidt op i den her tråd:

grunden til at vand er bedre end sprit er at man vand indeholder mere energi end sprit, det vil sige der skal mere energi til at varme 1gram vand 1grad op (du skal bruge 4180Joule for at varme 1gram vand 1 grad op) end til at varme 1gram sprit 1grad op (2430joule for at varme 1gram sprit 1grad op). altså kan vand letter fjerne varme...

først vil jeg lige sige at der findes tungt vand overalt hvor der vand! bare i meget små mængde kan ikke helt præcist huske hvor mange % det er men meget lavt... en reaktor skal bruge tungt vand for at køre og det "lette" vand som er i den bliver også omdannet til tungt vand med tiden.

der findes 3 slags vand har lavet en tegning af det så kan man se det lidt bedre: (D=deuterium (et Hydrogen atom med en neutron i kernen), H=hydrogen og O=oxygen hvis nogen skulle være i tvivl)

Barton 2500+ - Abit NF7-S - MSI 6600GT
2*256MB kingston HyperX 3500 - 120GB maxtor 8MB
Plextor DVD sort - Chieftec dragon midi sort
SLK 947+92mm - Arctic Cooling NV silencer 3 - Zalman NB47J

15

mandag, 10. januar 2005, 18:05

Citeret

Oprindeligt indlæg af SlackeR

Citeret

Citeret

Citeret

man kan jo ikke ligesom bare samle det op ;)
det er i alt vand rundt omkring. Så vidt jeg husker centrifugerer man det ud med nogle store dyre slynger.
det er ekstremt kostbart.
så vidt jeg er informeret er den specifikke varmekapacitet en anelse lavere end vands. varmeledningsevnen er 589 ved 20C, mod vands 598.4. begge er mW/K m.
hvis de tal jeg har fundet er rigtige er den eneste fordel den større masse - kogepunktet er en enkelt grad højere.
anyways for sprit gælder både lavere varmekapacitet og lavere varmekonduktivitet - det der gør at det føles koldt er fordampningen. hvis den skal kunne udnyttes ordentligt kræver det rigtig faseskiftskøling - en kompressor. Og så bruger man ikke sprit mere ;)
Sprit er kun bedre end vand i tilfælde hvor vand ikke er flydende.

Nej det tænkte jeg nok... Men jeg fik bare at vidde at det "hang" sammen da de atomer/mollekyler tiltrækkes af hinanden og derved finder man det næsten i "klumper".. Men man kan vist også kunstigt lave det ;)

Men der er også meget tung vand... D20 ;)

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.