61

tirsdag, 9. november 2004, 15:45

Citeret

Oprindeligt indlæg af SlackeR
Kio - tro det eller ej, men flaskegas, propan, r290 er faktisk kun et par grader ringere end r404a i ren form.
Det man køber er så ikke helt rent, men over 95% for det meste. Det fungerer helt fint.
Men det er brandfarligt. man skal tømme systemet HELT inden man begynder på noget brazeri og man skal arbejde udenfor. gerne med en lille vind.
Hvis man tænker sig om er der ingen fare. har selv tænkt på at bygge noget og få en kølemontør til at fylde - man sparer et sæt manometre.
selvfølgelig kan man så ikke gå i gang igen senere hen. jeg skal lige have taget mig sammen og spurgt om man kan krænge manometer selv på xs.
CO2 kræver cascade - det er en højtryksgas. desuden har den et trippelpunkt - den vil hellere gå fra væske til fast end væske til luft. Det er ikke hensigtsmæssigt ;)
Berkut bruger R22 til at skubbe tørisen gennem blokken, men som sagt, det kræver cascade.
200w til cpu er ikke helt dumt imo. og så måske 100-150 til gfx, men det kan ikke helt regnes ud. jeg tror de begge to skal være kortere i dual evap.

Du siger at jeg så kan bruge flaskegas (propan), er det det der koster ca.150kr for 11kg, og normalt bruges til gas-komfurer?

62

tirsdag, 9. november 2004, 17:12

præcis, det er ok. der skal krænges lidt, men det er næsten på højde med r404a, billigt og lovligt at købe..

63

tirsdag, 9. november 2004, 18:20

Her er lidt mere..
jeg har en PT-graf liggende, viser kogepunktet ved forskellige tryk, den er vedhæftet.
Desuden har DaBit et rigig nice script på sin hjemmeside der kan regne diverse ud:
http://www.icecoldcomputing.com/tools/pt.php
kig dig omkring på siden, han har prøvet en masse.
og husk så at det her er under optimale forhold osv, den lidt ringere renhed i flaskerne vil nok ændre noget, lige som design af systemet har en del at sige.
prøv at maile de forskellige gasfirmaer om hvad der er i deres gule flasker. Jeg har spurgt BP:

"Mathias Markussen

I vore gule flasker (2 kg - 33 kg) er der ublandet propan af raffinaderikvalitet, og i de blå ( 2 kg og 3 kg CGI) er der ublandet butan af raffinaderikvalitet.

I truckflaskerne er der en blanding af 70 % propan og 30 % butan.

Propan og butan er gasser, der fremkommer ved destillation af råolie, og "raffinaderikvalitet" er ikke 100 % rent butan eller propan. De indeholder af praktiske og økonomiske årsager altid rester af andre kulbrinter, og i BP Gas` standard accepterer vi op til 10 % andre kulbrinter, men normalt er der under 5 %.

Med venlig hilsen/Best Regards
Peter Krebs
Kvalitetschef"

kan ske kosan, Aga (hvis de leverer propan? ) eller primagaz kan levere i en anden kvalitet.

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.