Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

21

mandag, 1. november 2004, 21:56


du skal lodde som lardarse viser, ja.
Det bedste du kan gøre er nok enten at skaffe en kompressor fra en kølemontør eller en fryser - måske endda en af den slags der er i butikker.
Jeg mente rotation, ja.
de larmer mere men de yder RIGTIG godt i vacuum.
en almindelig stempelkompressor kan no også gøre det, men ydelsen er ikke den samme.


22

mandag, 1. november 2004, 22:02


Men hvis jeg kan finde en stempelkompressor der er på 1hk er den vel okay?

Men det tiltaler mig godt nok at finde en af de andre, dog er jeg ikke så meget for den ekstra larm, men det kan vel isoleres væk...

Har du en ide om hvad sådan en koster? hvad mender du med:
en fryser - måske endda en af den slags der er i butikker.


23

mandag, 1. november 2004, 22:25


Citeret

Oprindeligt indlæg af kio_liex
Men hvis jeg kan finde en stempelkompressor der er på 1hk er den vel okay?

Men det tiltaler mig godt nok at finde en af de andre, dog er jeg ikke så meget for den ekstra larm, men det kan vel isoleres væk...

Har du en ide om hvad sådan en koster? hvad mender du med:
en fryser - måske endda en af den slags der er i butikker.


at isolere en kompressor er sjældent en god ide. at sørge for den ikke forpalnter rystelserne i underlaget er vigtigt - med alle kompressorer. men de bliver lidt varme.
en 1hp kompressor er ret karftig - den vil være fin hvis den har en ordentlig slagvolumen.
med den slags der er i butikker mener jeg kummefrysere med glaslå eller uden låg. de er ret kraftige.


24

mandag, 1. november 2004, 22:31


Jeg mener med isolering, at kabinettet skal lyd-isoleres, ikke kompressoeren... ups... :O

Men er der en sammenhæng mellem en frysers størrelse, og kompressoren "styrke"?

Hvad skal man kigge efter når man er på losse/genbrugspladsen efter en fryser?


25

mandag, 1. november 2004, 22:42


Generelt, en stor fryser har en stor eller kraftig kompressor. de dårligere isolerede er bedre, hvis der er en form for grund til at de er isoleret dårligt (glaslåg osv.)
dette gælder kun for systemer der er af god kvalitet.
man kan for det meste titte ind til kompressoren, se om den er fysisk stor, de plejer også at hjælpe. og slæb så et par stykker med hjem og find info ud fra modelnummeret.
jeg ville gå efter danfoss eller evt L'unite eller noget i den retning.
for rotationskompressorer kender jeg ikke mærkerne, men jeg ved de finde i airconditionere. sådan en airconditioner er guld værd. der er både en kondenser i, en fordamper der kan moddes til kondenser og en rotationskompressor.
De store kompressorer hører med et højt BTU.


26

tirsdag, 2. november 2004, 12:25


Okay, så jeg skal kigge efter en dårligt isoleret fryser, men en stor kompressor...

Men hvad er nu det for noget med BTU???

På sådan et info kort fra Danfoss's hjemmeside hvad skal man kigge efter der, jeg kigger jo også på vægten, det skal jo også være til at flytte... 8)


27

tirsdag, 2. november 2004, 16:42


BTU er Brtish thermal units, en enhed der hanlder om at opvarme et pund vand fra 60F til 61F på et min eller sådan noget i den dur.
Det er en enhed der snart sagt kun bruges i airconditionere. Men som du kan se beskriver den en kapacitet og det kan omregnes til watt eller hp hvis man vil.
Højt BTU fjernet = kraftigere kompressor ;)
angående data på kompressoren:

http://dk.refrignet.danfoss.com/ra/produ…B-6EA2D8D861DF}

lad os tage denne som eksempel. Sådan en har min chef stående som jeg måske kan få da han mener den er i stykker.
først er der nogle mål.
så kommer de tre caps, de fortæller om kølekapaciteten ved en hvis temperatur med et givent kølemiddel, hvilket vi kommer tilbage til.
Den vigtigste er -25 grader, du vil jo gerne langt ned. Har har vi 280W, hvilket er nok til en dual evap vil jeg tro, eller lige i underkanten.
så kommer der mål og antal pr palle.
Displacement er slagvolumen, det er en faktor, stor slagvolumen er godt, da man kan pumpe mere kølemiddet, men de kan ikke lave så store tryk, 12 eller 15 ccm er godt, SC15F er en god kompressor.
så står der en masse om oliemængde og oliteype - du vil gerne huske oliemængden da du måske skal skifte den.
typen afhænger af kølemidlet.
Primary refrigerant er det der er interessant i virkeligheden. den fortæller at denne kompressor kan lave det angivne load ved den angivne temperatur med et vist kølemiddel, i dette tilfælde r134a, som ikke er ret godt. Det vil sige at man kan nå noget lavere med et andet middel, men der er ingen garanti for at den kan starte med det i, eller kondensere det.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Slacker" (02.11.2004, 16:46)


28

tirsdag, 2. november 2004, 17:02


er der ikke en som på dansk kan forklare mig hvordan gassen kommer væk fra "kølehovedet". for det ser da ud som om der kun er et rør hen til "kølehovedet"

Barton 2500+ - Abit NF7-S - MSI 6600GT
2*256MB kingston HyperX 3500 - 120GB maxtor 8MB
Plextor DVD sort - Chieftec dragon midi sort
SLK 947+92mm - Arctic Cooling NV silencer 3 - Zalman NB47J

29

tirsdag, 2. november 2004, 17:13


Citeret

Oprindeligt indlæg af joatim
er der ikke en som på dansk kan forklare mig hvordan gassen kommer væk fra "kølehovedet". for det ser da ud som om der kun er et rør hen til "kølehovedet"


Nej der er 2:

Kapillærrøret går under isoleringen, viklet om den slange hvor gassen suges tiilbage gennem.
altså det tykke du ser er bare isolering, inden under er der sandsynligvis en slange med noget metalstrømpe over.


30

tirsdag, 2. november 2004, 21:00


Citeret

Oprindeligt indlæg af joatim
er der ikke en som på dansk kan forklare mig hvordan gassen kommer væk fra "kølehovedet". for det ser da ud som om der kun er et rør hen til "kølehovedet"


Så meget har jeg lært nu, at jeg ved lige netop det, flg. billede viser det meget godt...:



31

tirsdag, 2. november 2004, 22:36


Citeret

Oprindeligt indlæg af SlackeR

Citeret

Oprindeligt indlæg af joatim
er der ikke en som på dansk kan forklare mig hvordan gassen kommer væk fra "kølehovedet". for det ser da ud som om der kun er et rør hen til "kølehovedet"


Nej der er 2:

Kapillærrøret går under isoleringen, viklet om den slange hvor gassen suges tiilbage gennem.
altså det tykke du ser er bare isolering, inden under er der sandsynligvis en slange med noget metalstrømpe over.

kommer gassen så ind gennem det lille rør som er viklet rundt om den "store" slange som man kan se på billedet Kio lex har sat ind... eller kommer gassen fra noget andet???

Barton 2500+ - Abit NF7-S - MSI 6600GT
2*256MB kingston HyperX 3500 - 120GB maxtor 8MB
Plextor DVD sort - Chieftec dragon midi sort
SLK 947+92mm - Arctic Cooling NV silencer 3 - Zalman NB47J

32

tirsdag, 2. november 2004, 22:44


Den kommer ind gennem det lille rør, det sørger for at kompressoren kan yde et pres mod gassen.
det er beskrevet i tråden også ;)


33

onsdag, 3. november 2004, 11:49


Det er da ikke fordi der er mange der laver dual evap systemer? jeg har ikke set det før...

Men det er da ellers en fed måde at køle både CPU og GFX på, så man kan overclocke begge dele godt...


34

onsdag, 3. november 2004, 15:12


For det første er det lidt mystisk - ikke udforsket så meget.
Bowman har bygget nogle stykker, heriblandt en CO2 cascade.
Lardarse har en som du kan se.
og så har PC-ice netop bygget en.
problemet er at få den rigtige mængde kølemiddel derhen hvor det skal bruges.


35

onsdag, 3. november 2004, 20:14


Kan man ikke overvinde det problem ved at lave et T, eller Y, stykke på kapilærrøret, og montere en ventil på begge, så man kan justere det helt præcist?
Så er det vel heller ikke så vigtigt hvor langt kapilærrøret er, da man bare kan "skrue" op for modstanden...?

Men vil jeg så blive den første dansker der laver sådan et?


36

onsdag, 3. november 2004, 20:27


Det afhænger af om jeg laver det først :))

Men ja.



MacBook Air - i7 powered ITX build

37

onsdag, 3. november 2004, 22:08


Joohh teoretisk set er løsningen med ventiler en mulighed - TXV (eller TEV), som de hedder er dog ret dyre. Til gengæld behøver man ikke et kapilærrør.
Prøv at spørg på XS.. jeg ved faktisk ikke om flowet passer, altså hvis længden er 10:8 om der så også kommer kølemiddel i det forhold.


38

onsdag, 3. november 2004, 22:15


Hejsa drenge :D


Hvis jeg klipper,skærer,brænder,hopper Copper rørende af der sidder på Kompressoren kan ser så ske noget ?(bortset fra at gassen jo self siver ud ) men bare at den ikke exploderer eller et eller andet. ?
Der er r134 fyldt på. Det er en kompressoren jeg skal ha ud af en fryser som jeg skal lave min egen kompressor køler af 8)


39

torsdag, 4. november 2004, 03:07


Tror nok jeg så et klip en gang med en guide til at sætte en mach 2 til ;) uploade den lige vis jeg finde den! :)

Edit: Værsgo;)
www.oppifjelde.dk/Video/Insertmach2.avi

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "kimsdipchips" (04.11.2004, 03:20)


40

torsdag, 4. november 2004, 07:18


Citeret

Oprindeligt indlæg af kimsdipchips
Tror nok jeg så et klip en gang med en guide til at sætte en mach 2 til ;) uploade den lige vis jeg finde den! :)

Edit: Værsgo;)
www.oppifjelde.dk/Video/Insertmach2.avi


Det kan du også finde på Toms Hardware ;)


Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.