1

onsdag, 8. december 2010, 22:15

sad og overvejede nu her hvor der er så skide koldt og mit grafikkort har det varmt herinde, om man kunne rigge en slags pumpe eller noget til, så man kan blæse kold luft ind i kabinettet frem for at have vinduet åbent på vid gab.

Ideen går lidt sådan her:
Jeg har dette kabinet "Thermaltake Spedo VI90001W2Z Sort Alu" så tænkte at rigge en slange eller noget til den store kabinet køler, slangen skal så gå til en pumpe/suger ting som står så den har adgang til "koldt" frisk luft udefra. Pumpen (lad os kalde den det) tager direkte kold luft udefra, pumper det ind i slangen/røret som så sidder monteret på kabinettet, og Voila, så har du et dejligt køligt kabinet.

Nogen der har en ide til hvad for en pumpe man evt kan bruge.
Strømkrav underordnet
Forholdsvis lydløs, den behøver ikke pumpe 1000 liter i minuttet !! :crazyeyes:
Og man skal kunne montere en form for slange eller noget på den så den kan flytte luften.
Og må gerne have en form for regulator på, lidt lige som nogle støvsugere har.

Tror i har fanget pointen nu.. Og den skal gerne kunne stå tændt i mange timer af gangen.

Lad mig høre om i har nogle skøre ideer, som evt kan realiseres.

Thermaltake Spedo VI90001W2Z Sort Alu
Core I7 @920 / Thermalright Ultra-120 eXtreme-1366-RT
Asus P6T V2 Deluxe
HD SATA2 300 GB WD VELOCIRAPTOR 16MB 10.000RPM
Plextor PX-B920SA Blu-ray + HD DVD Combo BD-R
Gainward PCI-E GeForce GTX295 1792MB
OCZ Gold DDR3 1600MHz 6GB CL8-8-8-20 (Triple Chanel Kit)
1000W NORTHQ GIANT REACTOR 14cm FAN
Samsung 2233rz Sort @120Hz / Nvidia 3D Stereoskopic Glasses

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Foton" (08.12.2010, 22:20)

2

onsdag, 8. december 2010, 22:40

Er det ikke bare en blæser på slangen?:)

/Steffen

IBM T60
Intel T7200@2.0 GHz
Intel X25-M - 160 GB
2 GB Ram

3

onsdag, 8. december 2010, 22:41

God ide. Men har du tænkt på, at der måske kunne være en grund til at dit grafikkort kører så varmt?? Det kunne jo betyde at der var noget galt, eller at du måske bare kunne ændre en ting ved dit kabinet/blæsere og så ville det kører koldere..

EDIT:
Kan se dit kort er et GTX295 - de kører altså ret varmt normalt. Hvor varmt bliver det?

CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "gaming-king" (08.12.2010, 22:42)

4

torsdag, 9. december 2010, 02:01

kondens, kondens, kondens... - 90+ graders gfx møder -2 graders luft = kondens.. ikk nogen dum idé, men man skal passe på... har selv prøvet det med en fan-duct + 120mm blæser + vent. rør fra tørretumbler = vand på blæseren som fik den til at stå af... Det gjorde dog at cpu og gfx kørte ved meget lav temp i noget tid...

Det bedste råd jeg kan give er: Vandkøling - også træk et par lange slanger og smid en radiator ud i sneen.. så skal det hele nok køre koldt... måske lidt dyrere, men langt mere holdbart i længden... :-)

2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
eVGA Z68 FTW
16 GB 1600mhz G.Skill Ram
3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
2 * 120 GB Vertex 3
2 TB WD
ToughPower 1200 Watt
Logitech G19 + G500 + G930 + G25
Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
3* 1920*1200
2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"

5

torsdag, 9. december 2010, 17:42

Der var da lidt at tænke over.. Ja ved godt man skal fandme passe på med kondens, det har jeg heller ikke lyst til at få i mit kabinet, for så er der noget der siger Pooof før eller senere.

Ved max load bliver det ca 93-94 grader, når blæseren kører ved 85%, den larmer af H til når den kommer igang.

Problemet lige nu er at jeg har et meget lille værelse, og her bliver hurtigt VARMT så enten skal vinduet stå åbent hele tiden, eller også skal jeg have fundet en anden måde at få tilføjet lidt ekstra kold luft.

Asus P6T V2 Deluxe

6

torsdag, 9. december 2010, 21:04

Well - correct me if im wrong - så har Aircons et eller andet system der skiller kondens fra - hvis du var lidt heldig, kunne du måske finde en af de mindre AC vindues enheder på en konkurs auktion, har set et par da jeg ledte efter "stort" værktøj og de var sgu sat rimeligt lavt (tror sgu kun det var500 kr for de ældre)

så burde det ikke være noget problem at få kølet det værelse ned eller trække en duct ned til din spand ;)

-/ Xcellers

7

torsdag, 9. december 2010, 21:39

Hvor skulle kondensen opstå? Kold vinterluft er meget tør i forvejen og når det bliver varmet op så stiger fugtkapaciteten i luften.. Kondens opstår når varm, fugtig luft bliver kølet så meget ned, at RH rammer 100%

Det opstår i vandkøling fordi den fugtige varme luft fra kabinettet rammer kølehovedet.. Tror squ ikke der opstår kondens i det her tilfælde, men jeg turde alligevel ikke koble luften alt for tæt på nogle vitale dele, hvis nu der skulle komme skidt og kanel ned i intake udefra.. Sne, støv, vand

8

fredag, 10. december 2010, 06:42

Citeret

Oprindeligt indlæg af Karga
Hvor skulle kondensen opstå? Kold vinterluft er meget tør i forvejen og når det bliver varmet op så stiger fugtkapaciteten i luften.. Kondens opstår når varm, fugtig luft bliver kølet så meget ned, at RH rammer 100%

Det opstår i vandkøling fordi den fugtige varme luft fra kabinettet rammer kølehovedet.. Tror squ ikke der opstår kondens i det her tilfælde, men jeg turde alligevel ikke koble luften alt for tæt på nogle vitale dele, hvis nu der skulle komme skidt og kanel ned i intake udefra.. Sne, støv, vand

Det vil komme når det varme luft fra kabinettet bliver kølet ned af en kold luftstrøm.
Kondensen vil primært være et issue i startfasen, indtil al luften i kabinettet kommer udefra.

/ask

IBM t42 and IBM t23 still alive and kicking

9

fredag, 10. december 2010, 10:18

Citeret

Oprindeligt indlæg af jacobask

Citeret

Oprindeligt indlæg af Karga

Det vil komme når det varme luft fra kabinettet bliver kølet ned af en kold luftstrøm.
Kondensen vil primært være et issue i startfasen, indtil al luften i kabinettet kommer udefra.

/ask

Jamen det kondenserer jo kun mod kolde flader, ikke sådan tilfældigt i luften som regn..

10

lørdag, 11. december 2010, 00:22

Jaa interessant.. Hvis det virker og der ikke dannes kondens ville det jo være genialt, sad og kiggede lidt efter asetek´s tower køler de lavede for nogle år tilbage, men de henvender sig desværre ikke til almindelige mennesker ret meget idag. Men det var sådan en seperat pumpe ting der kunne smide koldt tørt luft ind i en server rack, men så vidt jeg husker også bruger til en gamer comp.

Så det her var nu for at lave min egen udgave. Kan altid sætte filtre i for at tage evt regn dråber, og andet skidt.

Asus P6T V2 Deluxe

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.