Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

lørdag, 13. november 2010, 14:31

ADVARSEL! Jeg er så totalt ligeglad med om din er størrere end min osv. Jeg er totalt ligeglad med overclocking. Jeg er totalt ligeglad med idéer, der omhandler et andet kabinet. TAK!

Jeg har investeret i et system, der tog udgangspunkt i Silverstone SUGO SG05 kabinettet. Jeg købte basis komponenterne og det spiller, men det larmer som bare helved! - Det er ikke nogen overraskelse, da jeg brugte en del penge på støjsvage komponenter i mit tidligere system, og det er i STEP ONE blot stock køling (Der er en grund til at stock rimer på suck...)

Den eneste grund, som jeg har til at ville udskifte stock kølingen på processor og grafikkort er udelukkende for at gøre systemet mere stille. Jeg har desværre ikke kunne finde nogen køler til GTX 470, der kan være plads til i mit kabinet uden at jeg skal have gang i min dremmel og modificere kabinettet størrere, hvilket ikke i første omgang er en mulighed, da hele konceptet var en lille, kraftfuld gamer-pc.

Derfor har jeg fået kig på vandkøling, da det faktisk vil være en mulighed at få plads til komponenterne i kabinettet - der er dog et lille men... jeg har simpelthen ikke kunne finde en ordenlig vejledning i hvormange TDP de forskellige størrelser på radiator kan æde.

Der er nemlig kun plads til en 120mm single radiator i kabinettet og max TDP for de to ting er 310W tilsammen. Jeg er klar over at det naturligvis også handler om hvilken blæser man påmontere, hvilken pumpe, der ryger i systemet, hvilke kølehoveder, som man vælger, hvad temperaturen er i det lokale, som computeren står i osv., men det må der være en eller anden form for guideline.

Husk at målet er overhovedet ikke at komme ned på 30 grader eller noget i den stil - jeg er tilfreds, hvis kølingen er det samme, som det er med stock-kølingen, hvis blot at det kun er en lille 12-volts pumpe og en lav volt 120mm blæser, der står for lyden i mit system, når jeg kører Furmark og Prime95 for fuld knald!

Er der nogle kloge hoveder, der kan komme med noget input?

Tak!

2

lørdag, 13. november 2010, 15:03

Har samme kabinet og har gjort følgende.

1 : skift standard blæseren i fronten til en 8,7 db schyte S-Flex D

det er hvad jeg har gjort !.
Den er absulut støjsvag og kører med stock køler og onboard GFX og trækker alt mkv mv.

alternativ vand er en H-50 - google dette og Sg05 så er der guides til montering.

EDIT .- ups havde ikke set dit GTX470.
havde du evt overvejet et GTX460 Hawk ?
de skulle være ret støjsvage ?.

http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_460_HAWK/2.html

PC: Defini Mini, Asus GENE VIII Maximus, 6700 K , Noctura 12S, 2 x 8 gb Vengance 3000 MHz

Samsung pro 850, GTX 970 KFA 2 , 750 W psu EVGA G2

Server/TV PC:Silverstone Sugo SG05 Black,Intel H57 M-ITX mobo 2x2 gb ram
slimdvd, 80 SSD+ 1500 gb lager

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Animal-mik" (13.11.2010, 15:05)

3

lørdag, 13. november 2010, 15:10

Tak for svar, men læs lige mit indlæg igen.

Jeg benytter mig ikke af noget passivt onboard grafikkort, men derimod et nVidia 470 GTX, der hiver en MAX TDP på 215W - til sammenligning hiver min Intel i5-760 MAX TDP 95W.

Lige nu er den 120mm front blæser det mindste af mine problemer mht. til støj.

H50 er ikke nogen mulighed, da den ikke er til mit grafikkort, og som jeg skriver, så kan jeg evt. godt finde en løsning med luft på processoren, men det er grafikkortet, der er problemet.

Har du noget input mht. til noget at det, som jeg spørger om? :pokey:

4

lørdag, 13. november 2010, 15:15

Citeret

Oprindeligt indlæg af srnkrkgrd
Tak for svar, men læs lige mit indlæg igen.

Jeg benytter mig ikke af noget passivt onboard grafikkort, men derimod et nVidia 470 GTX, der hiver en MAX TDP på 215W - til sammenligning hiver min Intel i5-760 MAX TDP 95W.

Lige nu er den 120mm front blæser det mindste af mine problemer mht. til støj.

H50 er ikke nogen mulighed, da den ikke er til mit grafikkort, og som jeg skriver, så kan jeg evt. godt finde en løsning med luft på processoren, men det er grafikkortet, der er problemet.

Har du noget input mht. til noget at det, som jeg spørger om? :pokey:

Vi prøver bare på at hjælpe her se det der med at spille karl smart kan du godt stoppe...

Ved du cirka hvor meget plads du har mellem grafikkortet og kabinet siden?

http://www.caseking.de/shop/catalog/Grap…ler::15406.html

http://www.caseking.de/shop/catalog/Grap…ler::13772.html

MSI P67-GD80 - Intel Core I7 2600K - Team Xtreme 2400 MHz 2x2 gb - Sapphire HD5870 1GB - Coolermaster Silent Pro 1000 watt - 2x Samsung F1 750 gb i RAID0

Cooling ---> H2O - Dice - Ln2

5

lørdag, 13. november 2010, 15:30

Jeg prøver ikke at spille smart - men hvis jeg spørger i øst, så forventer jeg ikke svar i vest. Det må da være rimeligt. Derudover er en opremsning af produkter ikke noget, som jeg har brug for. Jeg spørger om noget. Hvis du har en viden indenfor det, så skal jeg være taknemlige og vil meget gerne høre den. Ellers er der vel ingen grund til at spilde hinandens lørdag?

Der er 45mm fra GPU til kabinet siden, hvis man tager stock køleren af. Derfor er Zalman VF3000F, Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus (der derudover er noget der ligner 11.6" i længen, så at putte den i et kabinet, der maksimalt officielt kan have et 9" gfx kort måååååske også kommer til at knibe?), og Thermalright Shaman udelukket. Desuden er Thermalright Spitfire også udelukket pga. dens udformning. Der findes mig bekendt ikke nogen profil til 470 GTX på luft, der kan være der...

Der kan derimod godt være en vandkølingsprofil. Derfor er mit spørgsmål rettet på det. Har du så noget input mht. noget af det, som jeg spørger om? :pokey:

6

lørdag, 13. november 2010, 16:04

Okay... jeg fik gravet mig frem til Skinnee Labs, der laver en test af XSPC RX120, hvor der testet med et workload på 300W - perfekt.. det er jo næsten det, som jeg har brug for i MAX TDP load.

Til andre, der skulle have interesse i emnet, så er der et link her:

http://skinneelabs.com/xspc-rx120.html

Derudover var der et fint regneark, hvor man kunne indtaste data, som forsøger at angive den effekt altså delta temp på "Water Out - Air In". Det ser ud til at det godt kan lade sig gøre, så længe at man ikke er ude bedre temperaturer end dem, som man har med stock køling.

Jf. overstående test og regneark, så vil man i min situation kunne have en temp. omkring 55-60 grader med en enkelt 120mm og en lav volt blæser.

Jeg kunne dog godt tænke mig, at høre fra nogen, der rent faktisk har erfaring eller viden indenfor emnet, så byd endelig ind. Tak! :D

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "srnkrkgrd" (13.11.2010, 16:04)

7

lørdag, 13. november 2010, 16:11

Jeg har før samlet meget små vandkølings systemer bla i et TJ08 kabinet hvor der heller ikke er alt for meget plads.

Men du vil bliver overrasket over hvor meget en god lille 120 mm rad kan køle. Den sidste pc jeg lavede havde en godt clocket 4800+ AMD Athlon cpu og et 8800 GT i samme loop hvor temperaturen var ganske fin.

Et godt bud på en lille pumpe kunne være den her.

http://www.coolerkit.dk/ek___dcp_2_2__12…mp_-p-1325.html

Den er nem at gemme af vejen i kabinettet også flytter den en fandens masse vand taget i betragtning af sin lille størrelse.

Og som du selv nævner så tag en XSPC RX120 radiator du finder ikke en bedre.

MSI P67-GD80 - Intel Core I7 2600K - Team Xtreme 2400 MHz 2x2 gb - Sapphire HD5870 1GB - Coolermaster Silent Pro 1000 watt - 2x Samsung F1 750 gb i RAID0

8

lørdag, 13. november 2010, 16:18

Intersant. Det lyder jo lovende til trods for at MAX TDP på 8800GT og AMD 4800 er 215W, så derfor er lidt mindere.

Hvordan er EK pumpen mht til støj? Jeg havde personligt kig på en Laing DCC - 1T, da den har gode anmeldelser og er meget lille.

(Om ikke andet, så betyder det at jeg godt kan køre mit 470 GTX på en single 120mm radiator, da 215W jo liiiige netop er det, som den hiver! :cheers:)

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "srnkrkgrd" (13.11.2010, 16:22)

9

lørdag, 13. november 2010, 16:22

Citeret

Intersant. Det lyder jo lovende til trods for at MAX TDP på 8800GT og AMD 4800 er 215W, så derfor er lidt mindere.

Hvordan er EK pumpen mht til støj? Jeg havde personligt kig på en Laing DCC - 1T, da den har gode anmeldelser og er meget lille.

Hvis du sætter pumpen på en lille skum gummi plade eller noget i den stil så høre du den ikke.

Pumpen i sig selv er næsten ikke hørbar, men den laver en lille smule vibrationer som godt kan få kabinettet til at stå og vibrere en smule.

Laing 1T 10 watt pumpem larmer imo mere end den EK pumpe.

10

lørdag, 13. november 2010, 16:24

Ahh.. okay. Jamen det ville da være fint, hvis EK'en er god nok til formålet, da den jo koster under det halve! (Men hvis jeg alligevel skal ud og spendere 2k+, så gør det ikke noget med lidt fra eller til TBH)

Tak for konstruktive svar.

11

lørdag, 13. november 2010, 16:35

Citeret

Ahh.. okay. Jamen det ville da være fint, hvis EK'en er god nok til formålet, da den jo koster under det halve! (Men hvis jeg alligevel skal ud og spendere 2k+, så gør det ikke noget med lidt fra eller til TBH)

Tak for konstruktive svar.

Hvad havde du da regnet med at ville spendere maks?

Et godt bud på et loop kunne være det her.

Cpu blok

GFX blok

Evt kan du spare på kølingen til grafikkortet ved bare at købe en gpu blok se mere her. Jeg har nemlig haft to GTX465 kort der køre med samme print som et GTX470 og man kan montere en Swiftech MC60R gpu blok på kortet uden at det er nødvendigt at fjerne heatsinken der køler rammene og mosfet.

Radiator

Pumpe

Reservoir

Fittings (2 styk til hver enhed)

Slange

Kølervæske kan du nemt selv blande til meget små penge så ingen grund til at ofre penge på noget super fancy noget der kan lyse i tre forskellige farver.

12

lørdag, 13. november 2010, 16:47

Jeg vil spendere så lidt som muligt i forhold til at få noget, der lever op til formålet, men er godt klar over at det realistisk nok betyder et sted imellem 2-2.5k.

Jeg havde kig på EK modellen til 470'en, men det er endnu ikke besluttet. Der skal lige laves nogle undersøgelser først fra min side, men input er velkommen.

Min første problemstilling er og var om en single 120mm radiator kan ordne 310W - hvis den ikke kan det, så er resten jo ligegyldigt!

Derudover så skal der lige måles op og måles op en gang til, så jeg er sikker på at det hele kan være der. TJ08 er jo temmelig meget størrere end SG05 (TJ08: 195 mm (W) x 381 mm (H) x 378 mm (D) vs SG05: 222 mm (W) x 176 mm (H) x 276 mm (D))

Hvis du vil se kabinettet, så er det her:
http://www.silverstonetek.com/products/p…05-450&area=usa

Jeg hører gerne mere fra andre mht. hvormeget TDP en 120mm single radiator kan køle. Udvælgelsen af hardware bliver senere.

13

lørdag, 13. november 2010, 16:52

Citeret

Jeg vil spendere så lidt som muligt i forhold til at få noget, der lever op til formålet, men er godt klar over at det realistisk nok betyder et sted imellem 2-2.5k.

Jeg havde kig på EK modellen til 470'en, men det er endnu ikke besluttet. Der skal lige laves nogle undersøgelser først fra min side, men input er velkommen.

Min første problemstilling er og var om en single 120mm radiator kan ordne 310W - hvis den ikke kan det, så er resten jo ligegyldigt!

Derudover så skal der lige måles op og måles op en gang til, så jeg er sikker på at det hele kan være der. TJ08 er jo temmelig meget størrere end SG05 (TJ08: 195 mm (W) x 381 mm (H) x 378 mm (D) vs SG05: 222 mm (W) x 176 mm (H) x 276 mm (D))

Hvis du vil se kabinettet, så er det her:
http://www.silverstonetek.com/products/p…05-450&area=usa

Jeg hører gerne mere fra andre mht. hvormeget TDP en 120mm single radiator kan køle. Udvælgelsen af hardware bliver senere.

Ved godt hvordan et SG05 kabinet ser ud, men princippet med at montere en 120 mm radiator med en blæser i fronten er den samme som på et TJ08 kabinet.

Jeg brugte selv en gammel Alphacool Xtreme 120 mm radiator og ved siden af en XSPC 120RX er det jo bare en bette snottet radiator.

Der skulle ikke være noget problem at få det hele kølet fornuftigt ned med bare en enkelt lille radiator.

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.