1

tirsdag, 21. juli 2009, 18:41

Hej alle

Vil med det samme takke for den hjælp eller for den prøvelse af at afhjælpe mig med mit problem...

Jeg har en intel Q9450 2.66 GHz system bus 1333 MHz L2 12 MB

Asus p5n-t Deluxe AiLifestyle nforce 780i UDMA133 bundkort

Corsair XMS2 Dominator Xtreme performance twinX
4 x 2 GB DIMM 240-PIN DDR II 1066 MHz PC2 8500 CL5 2,1V

Asus gtx275 grafikkort

PSU Cooler Master Real Power M1000

Vista 64 Ultimate

Er vant til at bygge computere og har sådan set aldrig haft problemer før, men før i tiden brugte jeg også AMD istedet for Intel.
Men nu skal der ikke være en kamp mellem de to. ;o)
Mit problem er sådan set "lige" opstået, og problemet er, at mit system bruger alt for meget CPU load...
Lad mig sige det på den her måde, hvis jeg skal installere et program fryser systemet da det ikke har kaft nok i form af cpu. Lige så snart en af mine kerner yder 100 procent går systemet ned.
Andet eksempel er, umuligt at spille 7 kabale, systemet går ned, det kommer så igen efter et stykke tid.

Grunden til jeg satte " omkring "lige" skyldes at mit system har låst før, men slet ikke i den omfang som nu. Den gang kunne det ske hvis CPU'en eller grafikkortet blev presset til det yderste.

Jeg har sat hele min bios til auto, har brugt C1E og speedstep...
Alt min power er sat til auto...
Jeg har så prøvet at lege lidt med min bios, selv en opdate...
sat C1E og speedstep til disable, opdagede pludselig at i min bios stod der at min cpu kun kørte med 2,1 GHZ.
OC så selv min cpu og fik den op på 2.8 GHz og satte volt til 1.3. for at se om det hjælp på problemet, det gjorde det i den omfang at jeg nu kan installere programmer, men fryser stadigvæk hvis jeg skal spille 7 kabale.

Grunden til jeg prøvede 7 kabale var at se hvorledes systemet opførte sig i 2D.

Jeg har fornemmelsen af, at problemet skyldes mit grafikkort GTX275, tror ikke det får nok volt men ved ikke hvor i alverden jeg ændre på det i min bios... for kan ikke finde det nogen steder...

Grunden til jeg mistænker mit grafik kort var, at jeg fandt en tråd, hvor en mand havde selvsamme problem, og han fik problemet løs ved at ændre volten på hans grafikkort fra 1.5 V til 1.6 volt.

Men uanset hvad, undre det mig bare at systemet går ned, grundet man installere... spiller 7 kabale.. Pt har jeg droppet de helt store spil, da min computer slet ikke kan trække det.
Har også overvejet om det er Service Pack 2 til Vista, men så er jeg den eneste person i hele verden som skulle have et problem ;o)

Det skyldes ikke min PSU, har kræft nok til at forsyne København med strøm. Ej temperaturen, under fuld load kommer min temp på cpu til at ligge omkring 64 grader. Grafik kort mellem 40 - 50 grader og system ca 30 - 40 grader....

Nogen forslag?
Skal jeg bare overclocke noget mere?
Og vil gerne høre hvor man finder et godt program der kan teste ens computer og give forslag til indstilling til et styre system der køre 64 bit.
Prøvet Nvidia egen Ntune, men den kunne vista 64 sgu ikke lide ;o)

Håber virkelig nogen kan give et par hint...

PS: Har også prøvet ar reinstallere vista igen, lige meget hjælp det...

2

tirsdag, 21. juli 2009, 19:16

Tror godt man kan udelukke software som et problem faktor. Har selv set og oplevet det her en del gange før og for at gøre hele situationen en tand mere sur så kan det være en række af ting. Det jeg lige kunne komme i tanke om er

En defekt ram klods.
CPU der får for lidt volt
Defekt GFX( vil somregel kunnes ses ved at din skærm får enten en fast farve eller et pixileret billede af flere farver). Tror nu ikke selv at det er dit gfx.

En ting der ville være rart at vide er når dit system går ned er det så med blå skærm? får du nogen bestemte beskeder hvis det er blå skærm eller slukker/genstarter den bare?

Core i7 920 C0 2,66ghz @ 3,2 Water cooled | Gigabyte EX58-UD4P BIOS F14k | OCZ 3x2GB PC3 12800 7-7-7-20 | MSI GTX 560 TI Twin Frozr OC @ 1gz core | Antec Skeleton Case | Creative Fatal1ty Titanium Pro | Razer Mako 2.1 | LG W2363D 120hz 1920x1080 | Microsoft Sidewinder X6 keyboard | Razor Deathadder 3500 DPI Mouse | Coolermaster Real Power 1000M 1000watts | MAIN: 2x750gb Samsung F1 Spinpoint in raid0 128kb, STORAGE: 750gb Samsung F1 Spinpoint

3

tirsdag, 21. juli 2009, 19:39

Nej, ingen sort skærm eller noget... systemet låser bare... Og hvis der er lyd, lyder det som et maskingevær der går af...

Og det sker bare, lige så snart en af mine kerner bliver fuld loadet, uanset om de andre tre står i idle...
Har prøvet med 1.3 volt, det hjælp heller ikke, folk bruger 1.3 volt når de OC 9450 til 3.4 GHz, er slet ikke i nærheden...

Det virker som om lige pt at mit system kun køre med halv power, selvom systemet siger noget helt andet... med andre ord, har tabt pusten, kommet ud af form...
Kan ikke en gang installere et program uden systemet låser...

prøvede med et spil... der lukkede det bare spillet ned.

Men ellers kommer systemet nogen lunde tilbage i funktion igen, men låser så igen kort tid efter...

Kan ikke en gang se en film uden systemet går ned... Aldrig nogen sinde før har jeg oplevet at nogen er mine 4 kerner bliver fuld loadet under en film...

Selv med Vista Ultimate 32 bit, går systemet ned... er nu tilbage igen med 64 bit

4

tirsdag, 21. juli 2009, 19:43

Nogen som ved hvor jeg kan skrue volten op henne vedr graffikkort???

5

tirsdag, 21. juli 2009, 20:03

Nu har jeg prøvet at lege lidt og se hvornår skidtet går ned, det sker 100 procent hver gang mit grafikkort skal arbejde, i form af film, spil eller behandling af 2D eller 3D

Ved ikke hvorfor, men er så meget sikker på fejlen ligger der... Så er der nogen som ved hvorledes man kan score volten op på mit grafikkort...

6

tirsdag, 21. juli 2009, 22:41

Jeg tror du skal kigge lidt på din PSU, kunne ligne noget med for lidt ampere på 12 linien hvilket vil føre til crash når systemet kommer lidt under pres.

Mvh
Sam

Intel I7-5820K, MSI X99S gaming7 Polimatech Megahelem 2 Bitfenix Spectre 120mm ,Crucial 4x4GB Sport 24ooMhz DDR4 ram,Sapphire R9 290 Tri-x OC ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Seagate Momentus XT 500GB,2 WD 1.5TB Black Caviar, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-P50R, Iiyama 26" skærm. JBL Creature III black, Win 10 64 bit.

7

onsdag, 22. juli 2009, 11:36

Hej Sam...

Har tænkt på den mulighed... Men så er det en fejl i min PSU, da den kan køre med 2 x 275 uden problemer...

Men jeg har muligvis fundet fejlen, synes bare at jeg havde tjekket det op tidligere, og lidt pinlig for mig, hvis det er den fejl jeg er kommet frem til...

Men gik ind i driver, fik at vide at mit grafikkort virkede korrekt... men så kom den her besked;
Windows startede ikke en relateret enhedsdriver. Hvis du vil have yderligere oplysninger, skal du klikke på fanen Driver og derefter klikke på Driverdetaljer.

Har prøvet at genindlæse driver, samme fejl, så hvordan man lige får vista til at acceptere eller indlæse dem ved jeg ikke...
Spekulere på om SP2 kan have en indflydelse, muligvis en opdatering til ATK

8

onsdag, 22. juli 2009, 22:33

Hvad nu hvis du prøver at installere en ældre driver ?, bare 1 udgave tilbage ?.

Mvh
Sam

Intel I7-5820K, MSI X99S gaming7 Polimatech Megahelem 2 Bitfenix Spectre 120mm ,Crucial 4x4GB Sport 24ooMhz DDR4 ram,Sapphire R9 290 Tri-x OC ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Seagate Momentus XT 500GB,2 WD 1.5TB Black Caviar, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-P50R, Iiyama 26" skærm. JBL Creature III black, Win 10 64 bit.

9

onsdag, 22. juli 2009, 22:42

Nu har jeg fået tjekket mine RAM samt HDD... Har prøvet forskellige driver, det hjælp ikke...

Men det jeg prøvede var, at udskifte mit grafikkort gtx275 med det gamle geforce9600 og det hjælp.

Så nu er der kun 3 muligheder tilbage, enten er mit gtx275 defekt selvom Vista påstår noget andet... Selv tvivler jeg på det er defekt...
Men da jeg gik ind og få at se om kortet var defekt og gik videre ind i driver, fortalte vista mig at det ikke havde indlæst alle mine driver til kortet...
Hvorfor ved jeg ikke. har prøvet med ældre driver, samme besked fra vista... NOGEN FORSLAG der til?
Måske SP2 kan være årsagen, da den var under udvikling og udkom næsten samtidig med gtx275.

Ellers skyldes det en anden ting, som jeg mistænker det lidt for, VOLTEN, jeg tror det får for lidt volt, har hørt det før, at grafikkort pludselig hakkede og spyttet i det indtil de fik lidt ekstra spark i røven...

Problemet er bare, jeg ikke har den mulighed at skrue op for volten til mit grafik kort via bios, til alt muligt andet, bare ikke grafikkortet...

10

torsdag, 23. juli 2009, 11:55

Har fundet ud af, at det er 3 filer/driver som vista ikke vil indlæse og som gør grafikkortet bliver ustabilt...

For hvis kortet er defekt, vil vista vel stadigvæk indlæse alle driver?

11

fredag, 24. juli 2009, 19:54

Prøv lige, at check volt til dine ram, se på specs og hvad de får i bios, nogle Asus bundkort har det med at undervolte lidt.

Måske kan det øge stabiliteten i dit system.

Mvh
Sam

12

lørdag, 25. juli 2009, 18:45

Ud fra memtest er der ingen problemer med min ram...
Har testet mit grafikkort på en anden computer, der fejlede det intet, testet min psu ingen fejl der, fejlen er, at mit bundkort giver for lidt volt til mit grafikkort...

Så hvis nogen kender til et program hvorledes man kan skrue op for volten via vista, da jeg ikke har den mulighed via mit bundkort...
Eller er der kun det at gøre at kigge efter nyt bundkort!

13

lørdag, 25. juli 2009, 22:49

Altså hvis dit gfx virker fint i en anden maskine og vista ikke vil loade nogle drivere/filer i forbindelse med dit gfx så vil tror jeg godt jeg måske kunne have en løsning til dig da det minder en del om et problem jeg har rendt ind i med mit 4870x2 sjovt nok også i vista med SP2 på. Vista gad ikke starte driveren lige meget hvilken version jeg lagde ind..

Det jeg var nød til var af afinstallere den helt.. hvorefter jeg så kørte driversweeper som kan hentes fra guru3d.com . Jeg genstartede så og startede op i fejlsikret og kørte driversweeper igen for at være sikker. Genstartede og kom ind i windows i normal tilstand. Genstartede så igen og installerede min video driver og ja tro det eller ej genstartede :P . og så virkede skidtet..Du kan jo prøve og se om det virker for dig.

Core i7 920 C0 2,66ghz @ 3,2 Water cooled | Gigabyte EX58-UD4P BIOS F14k | OCZ 3x2GB PC3 12800 7-7-7-20 | MSI GTX 560 TI Twin Frozr OC @ 1gz core | Antec Skeleton Case | Creative Fatal1ty Titanium Pro | Razer Mako 2.1 | LG W2363D 120hz 1920x1080 | Microsoft Sidewinder X6 keyboard | Razor Deathadder 3500 DPI Mouse | Coolermaster Real Power 1000M 1000watts | MAIN: 2x750gb Samsung F1 Spinpoint in raid0 128kb, STORAGE: 750gb Samsung F1 Spinpoint

14

tirsdag, 28. juli 2009, 22:41

Har fået alle driver/filer indlæst... men det hjælp heller ikke...

det er bundkortet der ikke er i stand til at styre volten korrekt til grafikkortet...

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.