Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

fredag, 6. februar 2009, 23:52

Hey i overclockere :)
Jeg skal snart til at have et PCI-E Club 3D HD4870 1GB GFX til min computer.

Mine specs ser sådan ud:
Core 2 Quad Q9550
DDR2 2X2GB PC8500 RAM
Club 3D HD4870 1GB
Asus P5Q PRO
750W Gaming Power.

Da jeg gerne vil kunne spille krævende spil som Far Cry 2, Assassin's Creed og Crysis: Warhead med god FPS ville jeg hør hvor meget jeg bliver nød til at overclocke mit 4870 for at opnå det?
Og er standard viften god nok?

Takker for svar:)

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "Cyberbot" (07.02.2009, 00:03)

2

fredag, 6. februar 2009, 23:59

"Maxed out" er ret intetsigende, vi kan ikke spå jo. Når du siger maxed out mener du så Ultra high 16xQSAA + AF @ 2560x1600?

Eller Ultra High 8x AA @ 1280x1024. Kan du se forskellen på de to eksempler? Hvilken opløsning, og hvilke settings vil du have til de forskellige spil...

Gigabyte GA-EX58-EXTREME ** Core i7 920 @ TRUE 120 Black** 3x2 GB GEIL ULTRA DDR3 1600MHz ** Zotac + Leadtek GTX260 Core 216 SLI ** WD Caviar Green 1TB + Samsung F1 1TB (RAID 0) + 320GB Maxtor ** Corsair TX650 ** Antec P182 ** 2x LG W2452T 24" ** Logitech G15 ** Logitech MX518 + Steelseries SP ** Logitech Z5500 @ Digital PLII

3

lørdag, 7. februar 2009, 00:02

Ja, okay det forstår jeg også nu, altså den skal kunne køre på de bedste settings på en 1280x1024. Jeg er ikke helt så meget ind i det der med AA osv med grafik options, men hvis du ved noget ville det være supert
:D

I må undskylde hvis jeg lyder som en komplet idiot

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Cyberbot" (07.02.2009, 00:09)

4

lørdag, 7. februar 2009, 00:11

Du kunne starte med at hente fraps og se hvad du har af frames nu i det spil du pt. spiller med dine normale indstillinger i spillet.
prøv der efter at oc cpu'en og kig igen med fraps, når du er nået et godt sted for din cpu uden for meget volt og varme som er godt til 24/7 så går du i gang med dit grafikkort og oc'er det.

5

lørdag, 7. februar 2009, 00:14

Citeret

Oprindeligt indlæg af Cyclups
Du kunne starte med at hente fraps og se hvad du har af frames nu i det spil du pt. spiller med dine normale indstillinger i spillet.
prøv der efter at oc cpu'en og kig igen med fraps, når du er nået et godt sted for din cpu uden for meget volt og varme som er godt til 24/7 så går du i gang med dit grafikkort og oc'er det.

Hvordan ved jeg hvornår og hvor meget volt jeg skal skifte? der var en der sagde at det ikke var nødvendigt at skifte V før jeg nåede de 3.2 GHz, er det rigtigt? Og lige to ting til, hvilken køler og kølerpaste anbefaler du til CPUen, og hvilket program skal jeg bruge til at stress teste den?

6

lørdag, 7. februar 2009, 00:22

Du ved hvornår du skal hoppe lidt op i volten når cpu'en fejler i det stressprogram du bruger (Det kan være en nyere version af Prime95 eller Orthos eller et helt andet),
hvor langt man kan komme op inden der skal mere volt til er meget forskelligt fra cpu til cpu, hvad virker for den enes system passer måske ikke på dit, så man må bare prøve sig frem, det tager tid, men så lære man jo også noget på vejen :)
til køling og køleplast, jeg bruger ArcticSilver 5 køleplast, en god køler som skal holde til noget Q9550 oc ville nok være en Thermalright Ultra-120 eXtreme (eller TRUE som den også kaldes).

7

lørdag, 7. februar 2009, 00:28

Citeret

Du ved hvornår du skal hoppe lidt op i volten når cpu'en fejler i det stressprogram du bruger (Det kan være en nyere version af Prime95 eller Orthos eller et helt andet),
hvor langt man kan komme op inden der skal mere volt til er meget forskelligt fra cpu til cpu, hvad virker for den enes system passer måske ikke på dit, så man må bare prøve sig frem, det tager tid, men så lære man jo også noget på vejen :)
til køling og køleplast, jeg bruger ArcticSilver 5 køleplast, en god køler som skal holde til noget Q9550 oc ville nok være en Thermalright Ultra-120 eXtreme (eller TRUE som den også kaldes).
okay, TRUE er satme et monster :hb: Tror du det vil være en god idè at putte den i et Antec Three Hundred, altså ang. pladsmangel?

8

lørdag, 7. februar 2009, 00:33

Har lige kigget på en review af det kabinet og det ser ganske normalt ud af størrelse, men du kan du prøve at måle i følge Thermalright så har sådan en Thermalright Ultra-120 eXtreme følge dimensioner.
Dimension : L63.44 x W132 x H160.5 mm (heatsink only)
http://www.thermalright.com/new_a_page/p…oler_u120ex.htm

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Cyclups" (07.02.2009, 00:33)

9

lørdag, 7. februar 2009, 00:43

Citeret

Oprindeligt indlæg af Cyberbot
Ja, okay det forstår jeg også nu, altså den skal kunne køre på de bedste settings på en 1280x1024. Jeg er ikke helt så meget ind i det der med AA osv med grafik options, men hvis du ved noget ville det være supert

AA er ret hyped, det er en teknik der gør at der ikke opstår det der hedder "aliasing" på lige kanter i en 3D scene.

Her kan du se forskellen på en simpel 2D model:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/co…ti-aliasing.jpg

Anti-Aliasing bruger rigtigt meget GPU kraft, og er generelt kun for folk med SLI eller Crossfire rigs. Men med dit setup, og i den forholdsvis lave opløsning, kan du godt bruge AA, med undtagelse af Crysis og Crysis: Warhead, tror godt du kan klare dem på Very High DX10 men så skal du nok holde dig fra AA.

Med andre ord, jeg tror ikke du behøver at overclocke for at køre spil i den opløsning på det system, uanset hvilket spil det er. Har du da framerate problemer når du spiller siden du vil til at OC?

Gigabyte GA-EX58-EXTREME ** Core i7 920 @ TRUE 120 Black** 3x2 GB GEIL ULTRA DDR3 1600MHz ** Zotac + Leadtek GTX260 Core 216 SLI ** WD Caviar Green 1TB + Samsung F1 1TB (RAID 0) + 320GB Maxtor ** Corsair TX650 ** Antec P182 ** 2x LG W2452T 24" ** Logitech G15 ** Logitech MX518 + Steelseries SP ** Logitech Z5500 @ Digital PLII

10

lørdag, 7. februar 2009, 00:48

Citeret

Oprindeligt indlæg af TueH

Citeret

AA er ret hyped, det er en teknik der gør at der ikke opstår det der hedder "aliasing" på lige kanter i en 3D scene.

Anti-Aliasing bruger rigtigt meget GPU kraft, og er generelt kun for folk med SLI eller Crossfire rigs. Men med dit setup, og i den forholdsvis lave opløsning, kan du godt bruge AA, med undtagelse af Crysis og Crysis: Warhead, tror godt du kan klare dem på Very High DX10 men så skal du nok holde dig fra AA.

Med andre ord, jeg tror ikke du behøver at overclocke for at køre spil i den opløsning på det system, uanset hvilket spil det er. Har du da framerate problemer når du spiller siden du vil til at OC?

Nej, jeg har ikke mit 4870 endnu, får det tirsdag, men en god kammerat af mig sagde at det skulle OC for at kunne køre i de settings, men det kan jo også være han tog fejl.

Ved i hvor meget overclocking påvirker GPU og CPU'ens levetid?

11

lørdag, 7. februar 2009, 00:50

Citeret

Har lige kigget på en review af det kabinet og det ser ganske normalt ud af størrelse, men du kan du prøve at måle i følge Thermalright så har sådan en Thermalright Ultra-120 eXtreme følge dimensioner.
Dimension : L63.44 x W132 x H160.5 mm (heatsink only)
http://www.thermalright.com/new_a_page/p…oler_u120ex.htm

Det ser ud til at der er plads nok, et andet problem er bare hvis den nu kommer til at blokere for viften øverst i kabinettet.

12

lørdag, 7. februar 2009, 00:56

Citeret

Citeret

Oprindeligt indlæg af TueH

Citeret

Nej, jeg har ikke mit 4870 endnu, får det tirsdag, men en god kammerat af mig sagde at det skulle OC for at kunne køre i de settings, men det kan jo også være han tog fejl.

Meget lidt, det vil stadig overleve så længe at det er meget forældet inden det måske dør..

Det der vil give mest i dit setup er at OC cpuen..

13

lørdag, 7. februar 2009, 00:58

ok. Er der andre måder at oc CPU'en end at gå ind i BIOS under boot og skifte multipliern eller findes der programmer der kan gøre det, ligesom RivaTuner bare til processoren.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Cyberbot" (07.02.2009, 00:59)

14

lørdag, 7. februar 2009, 01:01

Citeret

Den største risiko ved overclocking er når man skal overvolte for at opnå stabilitet, giver man chippen for meget (Den skal have en DEL mere end Stock VID før det betyder noget!) over længere tid nedbrydes isolationen mellem transistorerne, det kaldes electromigration.

Kører du feks. en 45nm Core 2 ved 1.9V i ½ år kan der opstå problemer, men som du kan høre er det jo osse et ret vildt eksempel. Det er nærmest umuligt at ødelægge HW ved at overclocke nutildags.

Mht. din framerate når du får dit nye kort, så tror jeg din kammerat tager fejl, 1280x1024 er ikke særligt meget, det kan et HD4870 sagtens magte!

Edit:

Citeret

ok. Er der andre måder at oc CPU'en end at gå ind i BIOS under boot og skifte multipliern eller findes der programmer der kan gøre det, ligesom RivaTuner bare til processoren.

Du kan bruge SetFSB, eller Clockgen (Kræver at du kender navnet på clockgeneratoren på dit mobo, er til at finde vha. google). Men BIOS er den bedste måde at gøre det på, det er ikke svært, og det er helt sikkert værd at lære.

Læs nogle guides, du kan lære det grundlæggende på en eftermiddag...

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "TueH" (07.02.2009, 01:03)

15

lørdag, 7. februar 2009, 01:05

Ok, mange tak for svar :D
Hvad er lige præcis fordelene ved at bruge BIOS og ikke et program til clocke CPU'en?

16

lørdag, 7. februar 2009, 01:09

Citeret

Ok, mange tak for svar :D
Hvad er lige præcis fordelene ved at bruge BIOS og ikke et program til clocke CPU'en?

I BIOS kan du ændre alt, timings, FSB, CPU multiplier, DRAM : FSB multipler, vDIMM, vCore, vMCH, på nogle BIOS kan du ændre på clock skew, und so weiter.

Med SetFSB kan du bare ændre på FSBen, ikke andet. Mener osse der er et program til styre memory timings fra OS, men kan ikke huske hvad det hedder.

Men du skal alligevel ind i BIOS til at starte med, du skal have låst dine timings og din PCI-E frekvens, og slået alle strømsparefunktionerne fra. Hvis du ikke er tryg ved at rode i BIOS bør du ikke kaste dig ud i OC, men der er altså intet svært ved det, og får man ændret ved noget forkert kan du bare resette CMOS, så er alt som før.

17

lørdag, 7. februar 2009, 01:17

Okay. Jeg føler mig rimelig tryg med at rode i BIOS. Men strømsparefunksjoner, kan det feks være "Cool 'n quiet"? altså det var bare en der stod i min BIOS.

EDIT: Med det FSB program, vil det jo ikke være meget upraktisk ved oc af CPU, da den jo skifter FSB og ikke multiplieren, det må jo ødelægge for resten af delene i computeren?

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "Cyberbot" (07.02.2009, 01:21)

18

lørdag, 7. februar 2009, 01:25

Citeret

Okay. Jeg føler mig rimelig tryg med at rode i BIOS. Men strømsparefunksjoner, kan det feks være "Cool 'n quiet"? altså det var bare en der stod i min BIOS.

Ja feks, men i BIOS skal du nok regne med det hedder "EIST", det er den du skal slå fra.

Citeret

EDIT: Med det FSB program, vil det jo ikke være meget upraktisk ved oc af CPU, da den jo skifter FSB og ikke multiplieren, det må jo ødelægge for resten af delene i computeren?

Når jeg skriver at man kan ændre multiplieren i BIOS, så mener jeg at man kan ændre den nedad, på Intel CPUer er multiplieren fastlåst, dvs. at en E8500 feks. ikke kan kommer over 9.5 i multiplier, men ønsker man det kan man godt få den til at køre 7 mult hvis man vil.

Undtagelsen her er Intels møgdyre Extreme modeller, som har ulåst multiplier. Om du bruger BIOS eller ej, du er nødt til at clocke på FSBen. Så ja, northbridge og RAM kommer til at skulle løbe hurtigere også når du OCer..

19

lørdag, 7. februar 2009, 01:31

Nå, okay. Hvordan vil det så være med mine RAMs varme udvikling når jeg ocer?
Og lige en ting til, altså northbridge kommer til at køre hurtigere, hvad vil det betyde for mit grafikkort?

20

lørdag, 7. februar 2009, 01:33

Citeret

Nå, okay. Hvordan vil det så være med mine RAMs varme udvikling når jeg ocer?
Og lige en ting til, altså northbridge kommer til at køre hurtigere, hvad vil det betyde for mit grafikkort?

De kan godt blive lidt varmere, men ikke i samme stil som CPUen, hvis der sidder en heatspreader på og du har et nogenlunde airflow skal du ikke bekymre dig om det.

Og FSBen kommer ikke til at betyde noget for dit grafikkort, bare husk at låse PCI-E frekvensen til 100mHz (Med låse mener jeg at ændre den fra Auto til 100, hvis ikke det er default.)

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.