Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

torsdag, 10. juli 2008, 12:21

Hej allesammen

Har for første gang forsøgt at overclocke min pc, som består at følgende:

Intel C2D E6700, Zalman CNPS9500 køler, Asus P5WDG2/WS/PRO, 4GB G-Skill DDR2-800 4.4.4.12 Heatspreader ram og en Corsair 520Watt PSU.

Har hævet FSB til 330, så cpu nu kører 3,3GHz og rammene køre 4:5 altså 825MHz. Har hævet Vcore fra 1,38 til 1,425V og fra 1,8 til 2,1V til rammene. Har låst PCI-E til 100MHz og PCI til 33,33MHz. Med disse indstillinger kan den godt køre en PCMarks05 test men under en Prime95 v.25.6 hvor den belaster begge kerner 100% begynder den at melde fejl og nogle gange genstarter den. Temperaturen ligger i idle på 42 på begge kerner og 36 på systemet og under testen kommer den op på 64 på kernerne og 45 på systemet. Her det her det går galt? Det er ikke mig der har sat køleren på, men en butik. Ifølge specs. for cpu'en se linket forneden så har den en Thermal Specification på 60,1C. Betyder det den lukker ned når den bliver varmere end det? Eller er det noget andet der går galt? Har prøvet at køre med 1:1 på rammene 660MHz og det hjalp ikke. Håber der er nogle der kan hjælpe mig videre herfra da jeg gerne vil op på en FSB på 400MHz så rammene kan køre 1:1 altså 800MHz og køre med multiplier på 9 altså 3,6GHz. Jeg vedhæfter et billede af biosen.

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "tosh_dk" (10.07.2008, 12:35)

2

torsdag, 10. juli 2008, 14:32

Sikker på du overhovedet behøver hæve volt med så lille et OC? Jeg har OC'et 1Ghz på min E6300 og kører med std. volt.

3

torsdag, 10. juli 2008, 15:16

Er helt ny indenfor detteher, men vil da prøve at sænke det lidt igen. Syntes bare der var nogle gange den genstartede indtil jeg hævede spændingen. Tak for responsen :D

4

torsdag, 10. juli 2008, 15:49

tvivler på at han får den mere stabil af at sænke vcore!!

det kan være dine ram ikke vil mere med de timmings, prøv at løsne dem lidt op

Og cpu spread spectrum skal slåes fra

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "Maesty" (10.07.2008, 15:50)

5

torsdag, 10. juli 2008, 16:03

Citeret

Oprindeligt indlæg af Maesty

Mht. timings så står den til "Configure DRAM timing by SPD enabled" betyder det ikke at den selv justere dem.

Jeg vil slå "cpu spread spectrum" fra. Hvad er det for noget?

Er der nogen kommentare til temperaturen på de 63C når der på intels hjemmeside under specs. for E6700 står "Thermal Specification 60,1C"?

6

torsdag, 10. juli 2008, 16:18

Citeret

Oprindeligt indlæg af tosh_dk

Citeret

Mht. timings så står den til "Configure DRAM timing by SPD enabled" betyder det ikke at den selv justere dem.

Jeg vil slå "cpu spread spectrum" fra. Hvad er det for noget?

Er der nogen kommentare til temperaturen på de 63C når der på intels hjemmeside under specs. for E6700 står "Thermal Specification 60,1C"?

De lukker foerst ned ved 90-100C mener jeg, men ved oc har temp mere at sige, saa her kan de 60+ godt vaere for meget..

Proev at pil siden af kabi, og stil det et sted hvor der kan komme noget luft til, hvis det hjaelper paa temp og stabilitet, ved du hvad der er galt.

7

torsdag, 10. juli 2008, 16:31

Citeret

Mente nu heller ikke det ville blive mere stabilt, jeg undrede mig bare da jeg som sagt har std. Vcore til 1Ghz OC.

8

torsdag, 10. juli 2008, 17:01

Nå, blev lidt træt af det hele, så back to default. PCI busserne låst til 100 og 33MHz, cpu spread spectrum disabled, fsb til 320MHz, CPUM til 9 så cpu nu køre 2,88GHz. Rammene køre 4:5 dvs 800MHz med biosen der bestemmer timings og Vcore og Volt til ram bestemmer bios. er nu ved at køre stressprogram ser stabilt ud men allerede nu er temp oppe på 54C.

Forsøgte for sjov at sætte fsb til 400 og multiplieren lavt på 6 så cpu er på 2,4GHz. Rammene satte jeg så til 1:1 så de ville køre med 800MHz og timings satte jeg manuelt til 4-4-4-12 som specs. sagde til rammene og en spænding på 2V til rammene og så ville maskine slet ikke starte. Ville her mene at jeg har udelukket cpu'en fra at være en fejlkilde men burde rammene ikke kunne køre med disse indstillinger?

9

lørdag, 12. juli 2008, 23:00

Virker mere som om det er dit chipsæt det er galt med. Prøv at sætte RAM til 5-5-5-15, så burde de også være udelukket.

Det kan ofte være svært at finde ud af hvilken del det er der begrænser mulighederne for overclocking, og det er derfor en god ide at teste hver enkelt del så seperat som muligt for at se hvad de kan hver især.

P35-DS4, E8500@4Ghz, 4x1GB Crucial PC8500, HD4870/512, 750GB F1, HX620, P182, BenQ HD2200E
Mac Pro 8x2,8Ghz, 14GB RAM, HD3870, 8800GT, 2x160GB Intel G2, RAID0, LP3065, EA231WMI, 2007WFP, 3xErgotron.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Yonzie" (12.07.2008, 23:02)

10

søndag, 13. juli 2008, 09:05

Fik det prøvet, men desværre gik det ikke. Satte cpu multiplieren til 6 så det burde ikke være problemet. Ram divideren til 4:3 så ved FSB 400MHz vil de køre med 600MHz, så det burde heller ikke være problemet. Så tror jeg nok at jeg satte timings som 5.5.5.15 (se billede) men som de andre gange vil den slet ikke boote :(

11

mandag, 14. juli 2008, 15:19

Du har huske at disable de forskellige enhanced instillinger der kan være i biosen.

Fx vil mit bundkort meget gerne køre turbo når det er på default. Hvilket den ikke kan når jeg har OC'et.

Prøv at smid den tilbage til default- reset bios - også begynd helt forfra. For det virker somom der er et eller andet der bliver sprunget over i skyndingen.

Der første du skal gøre er at finde maxFSB på dit bundkort. Slå speedstepping fra. Sæt multiplieren til 6. Lås PCI porten. Sæt Vcore til default '1.325' eller hvad den nu er default. Sæt rammene til at få de volt som de er rated til. Sikkert 2.1V. Sæt rammene til at køre 1:1 ved 5-5-5-15.

Du burde kunne boote ved disse setings. Og få en hastighed på 1.6GHz. Herefter hæver du FSBen 10-20-30 FSB af gangen hvor du har kørt et stress program fx prime95. Når du så rammer en mur af en art tester du med memtest86+ om det er rammene der fejler.

Det er højeste sandsynligt dine ram der vil begynde at fejle omkring de 450-500FSB. (Du skal måske hæve Vcore en anelse inden du når de 500FSB, da du da vil rende hurtigere end std.)

Hvis det er dit MB der står af før dine ram, så er det ned i FSB igen og hæve ramdivideren så du finder max på dine ram.

Når du endelig har ramt max FSB på ram eller MB, kan du gå tilbage til default hastighed på CPU og holde de løse timings på ram og smide multiplieren op på 10. Nu kan du så hæve FSB og se hvor langt din CPU vil ved hver hak Vcore. (Indtil du ikke tør at give mere Juice - hold øje med temps)

Hvis du følger min guide såen lidt løst så skulle du gerne nå lidt højere end 3.3GHz...

E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

12

mandag, 14. juli 2008, 15:42

Det vil jeg prøve. Hvis timings skal være løse altså f.eks. 5.5.5.15 skal de så stå som på billedet og alt andet disablet?

DRAM write recovery time: ?
DRAM read delay: Disabled
DRAM ECC mode: Disabled
Hyper path 3: Disabled
DRAM Throttling Threshold: Disabled

Citeret

Det er højeste sandsynligt dine ram der vil begynde at fejle omkring de 450-500FSB. (Du skal måske hæve Vcore en anelse inden du når de 500FSB, da du da vil rende hurtigere end std.)

Når du siger Vcore, er det så ikke spændingen til cpu og eftersom den er sat til multiplier 6 hvorfor skal den så have mere juice?

FSB kan max. komme op på 450 på dette bundkort, men hvis jeg kan komme op på 400 ville det være rart

Citeret

Du burde kunne boote ved disse setings. Og få en hastighed på 1.6GHz. Herefter hæver du FSBen 10-20-30 FSB af gangen hvor du har kørt et stress program fx prime95. Når du så rammer en mur af en art tester du med memtest86+ om det er rammene der fejler.

Hvis jeg rammer en mur hvor den f.eks ikke vil boote hvordan kan jeg så teste med memtest86+ for at se om det er rammene? kender ikke programmet men det er måske noget der køre fra bootcd eller lignende?

Endnu engang takker jeg mange gange for hjælpen og håber der snart sker noget med mit overclock ;)

13

mandag, 14. juli 2008, 16:09

Jeg vil mene at det skal se sådan ud:

DRAM CAS 5
DRAM RAS 5
DRAM RAS to CAS 5
DRAM RAS Activate 15
DRAM READ .... Auto
DRAM write recovery time: 4
DRAM read delay: AUTO
DRAM ECC mode: Disabled
Hyper path 3: Disabled
DRAM Throttling Threshold: AUTO

Når du når 500FSB*6Multiplier så er du på 3GHz som er hurtigere end std :) derfor skal du måske bruge lidt mere Vcore

Er du sikker på at det board kun kan 450FSB? Det kan du jo teste ;)

Hvis du ikke kan boote bliver du jo nødt at at skrue ned - bare en anelse - 1-2-3-4-10FSB indtil at den gider boote.

Jep - Memtest86+ er et program du brænder ned på en skive, som du booter fra. Dette program skriver til og fra alle adresser i rammene med forskellige 'mønstre'. Hvis et mønster kommer anderledes ud end det har været sendt ind, så melder den fejl. Hvis du får errors, så er det dine ram der ikke vil længere.

E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

Seneste tests og artikler

0

Razer Deathadder Chroma

For et stykke tid siden teased
Læs Mere

0

Thermaltake Versa H23

Når man hører navnet Thermalta
Læs Mere

0

ASRock X99X Fatal1ty Killer vs. X99 Extreme6

Så er tiden endnu engang komme
Læs Mere

0

Razer Blackwidow Ultimate Chroma

Det er en god tid at være hard
Læs Mere
Seneste nyheder

0

Seasonic gør klar til at lancerer en Snow Silent 1050W PSU

Der er ingen tvivl om kvalitet
Læs Mere

0

Flere informationer lækket om kommende AMD Carrizo og Carrizo-L

Ser du frem til AMDs kommende
Læs Mere

0

Bioware er på vej med det første patch til Dragon Age: Inquisition

Bioware arbejder allerede på d
Læs Mere

1

Playstation 4 salget runder 14 millioner

Sony fortæller at deres Playst
Læs Mere
Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.