1

onsdag, 9. juli 2008, 22:26

Jeg har købt en Siberan Tiger - en vandkøler fra NorthQ altså! Den er virkelig effektiv, som beskrevet i anmeldelsen andet sted på denne side.

Dog mangler der der en ordentlig dokumentation til installationen af blæserstyringen - især til en nybegynder som undertegnede, som ser en bunke forskellige stik og ledninger.

Elektronikken ser således ud: http://www.tweak.dk/tests/test1679/BILLEDE7.jpg

Da jeg ikke er ude på at eksperimentere med komponenterne i min PC, vil jeg høre om andre har viden og erfairnger med installatioen af blæserstyringen. Om der ligefrem findes en dokumentation til hvordan dette gribes an?

Det skal nævnes, at jeg har et kabinet med i alt tre blæsere, som jeg meget gerne vil kunne styre manuelt, og det burde være muligt med det viste aggregat.

Jeg kan også se, at de rer muglighed for i et eller andet omfang at slutte stik til bundkortet. Dem er der flere af på mit bundkort (GA-EP35-DS4), men hvad er det rigtige?

Hjælp modtages med stor begejstring!

Mvh

Pepo

3

torsdag, 10. juli 2008, 00:35

Hen Noxon

Tak for svaret, jeg vil forsøge mig.

Har du i øvrigt erfaring med udstyret? : På selve kølerhovdet er der - ud over strømstikket - også et stilk til bundkortet.
Er det temperaturen eller omdrejningstallet, som måles her, og kan det bruges til noget fornuftigt?
Er det muligt at styre omdrejninstallet på pumpen?
Eller vil det være mere fornuftigt at slutte blæseren til bundkortet i stedet for direkte på strømforsyningen?

Mvh

Pepo

4

torsdag, 10. juli 2008, 03:26

på smid ledningen fra kølehovedet på bundkortet,

har self haft sådan en lille fræk sag, hvis der er noget du vil vide?

5

torsdag, 10. juli 2008, 06:32

pumpen kan ikke styres, men den larmer heller ikke, så det er intet problem.

der er nogle bundkort som faktisk ikke vil starte op hvis der ikke er et stik i cpu-fan .....derfor er der sådan en du kan smide i bundkortet, så det kan se at der er sat en blæser til......

Asrock FM2A88X Extreme6X, Noctua NH-U14S@AMD A10 7800 3,9ghz maz, 2*8Gb DDR3,
700W PSU, Sapphire R9 270X 4GB OC.

6

torsdag, 10. juli 2008, 08:41

Hej Pepo

Velkommen til TWEAK.dk :)

Noxon's forklaring er super fin, og den burde give dig svar på alle dine spørgsmål.

Som Fragman og Maesty er inde på er det lille stik fra kølehovede til aflæsning af pumpens omdrejningstal.

Det skal bare tilsluttes den blæser stik på bundkortet der hedder noget i stil med "CPU fan" eller " CPU header".

Endnu en gang velkommen, og jeg håber du bliver hængende :)

Mvh Stubkier

ÍBM X200
Wii
Xbox 360 Elite
2* AMD 780g

7

torsdag, 10. juli 2008, 10:28

Tak til alle for deres bidrag, de har allerede været nyttig.

Jeg har fået installeret blæserstyringen som beskrevet, og har derved fået reduceret støjen betragteligt. Blæserne er sat på minimum, men det er dog ikke muligt at slukke hel for dem, men elektronikken skal trods alt også have luft.

Pumpen er dog ikke så støjsvag som forventet.

Som mangeårig akvarist har jeg haft utallige Eheim cirkulationspumper, der støjer meget mindre, selv om de yder mindst 10 gange mere. Det har naturligvis en hel del at gøre med hvilke omgivelser pumpen sidder i, herunder de muligheder der er for resonans i kabinettet.

Her må der kunne gøres forskelligt:
- Bundkortets forbindelse til kabinettet.
- Radiatorens forbindelse til blæseren og dermed kabinettet.

Har i erfaringer med dette?

Jeg arbejder med et Lian Li B25B kabinet, og har sat en passiv kølet strømforsyning og grafikkort i dette. Så det er kun harddisken, de tre originale blæsere og endelig pumpen, som er kilder til støj.

Ja, så jeg har et lille projekt kørende, og har god grund til at blive hængende.

Mvh

Pepo

8

torsdag, 10. juli 2008, 11:04

Til dæmpning af vibrationer fra blæsere (og dermed radiator) kan du enten købe sådan nogle her:

http://coolbits.dk/product_info.php?products_id=388

Eller sådan nogle her:

http://coolbits.dk/product_info.php?products_id=389

Men hvis du syntes dine blæser larmer lidt for meget, kan jeg varmt anbefale denne blæser:

http://coolbits.dk/product_info.php?products_id=465

Den flytter meget luft, uden at larme. Den er godt nok lidt dyr. Hvis du gerne vil have noget som er stille til få penge, er denne blæser et godt bud:

http://coolbits.dk/product_info.php?products_id=225

Mvh Stubkier

ÍBM X200
Wii
Xbox 360 Elite
2* AMD 780g

9

torsdag, 10. juli 2008, 11:33

Takker!

Hvor stor forskel er der på Noctua og de blæsere, der sidder som standard i et Lian Li kabinet, som jo ikke hører til det billigste. Det skal dog ikke forhindre producenten i at sætte noget skrammel i kabinettet.

Men som jeg hører det, så er det faktisk pumpen i Siberian Tiger, som bidrager med hovedparten af resonansen i kabinettet.

Kan den på nogen måde isoleres? Findes er også gummiophæng eller tilsvarnde til bundkortet?

Nu sidder harddisken godt nok i nogle gummibøsninger, men vibrationerne kan stadig registreres.
Kan jeg gøre noget ved det? (Nu kn.... jeg fluer!)

Mvh

Pepo

10

torsdag, 10. juli 2008, 11:39

Ang vibration fra harddiske så er der en række ting man kan gøre, men de fleste af dem kræver at du installere dine harddiske i en 5.25 bås - og dem er der vist ikke så mange af i dit kabinet.

Du kan evt også montere (ekstra) måtter i dit kabinet som er med til at dæmpe meget støj.

Mvh Stubkier

ÍBM X200
Wii
Xbox 360 Elite
2* AMD 780g

11

fredag, 11. juli 2008, 00:12

den billige løsning til at dæmpe støj fra hdds er at hænge dem op i en elastik, bruger selv tricket i mit medie center

12

fredag, 11. juli 2008, 03:34

Det lyder meget kunstfærdigt, men det drejser sig bare om at det virker.
Det må dog være muligt at sætte hardiskracket, som sidder i min kabinet oven på noget gummi eller andet, så vibrationerne ikke forplanter sig over i kabinettet.

Mvh

Pepo

13

fredag, 11. juli 2008, 03:37

Jeg har søgt lidt på støjdæmpende måtter, og der er lidt at vælge imellem. Har I erfaringer med Magic Fleese eller tilsvarende og hvad er egenligt det bedste?

Mhv

Pepo

14

lørdag, 12. juli 2008, 10:09

Citeret

Oprindeligt indlæg af Pepo
Takker!

Hvor stor forskel er der på Noctua og de blæsere, der sidder som standard i et Lian Li kabinet, som jo ikke hører til det billigste. Det skal dog ikke forhindre producenten i at sætte noget skrammel i kabinettet.

Men som jeg hører det, så er det faktisk pumpen i Siberian Tiger, som bidrager med hovedparten af resonansen i kabinettet.

Kan den på nogen måde isoleres? Findes er også gummiophæng eller tilsvarnde til bundkortet?

Nu sidder harddisken godt nok i nogle gummibøsninger, men vibrationerne kan stadig registreres.
Kan jeg gøre noget ved det? (Nu kn.... jeg fluer!)

Mvh

Pepo

Jeg syntes de blæsere der sidder i mit Lian Li er noget lort. Jeg skal selv montere et Tiger-kit i dag, og jeg har tilfældigvis de nævnte Noctua´s og virbrations-dimserne til samme.
Jeg har tænkt mig at sætte to blæsere på radiatoren og bruge den medfølgende blæserstyring til de to - resten af blæserne sidder på en moddet Zalman.
Edit: Jeg har prøvet Magic Fleece i en YY Cube Server. De virker faktisk ret godt. Eneste problem er at de også virker isolerende, så der bliver lidt varmere i selve kabinettet.

27" iMac / i5 2500s / 16GB DDR3 / HD 6770M / 2560x1440 IPS
275GB Crucial MX300 / Airport Extreme / iSight / Apple Magic Keyboard @ Magic Mouse2

12" MacBook / Core m5 / 8GB DDR3L / HD 515 / 2304x1440 Retina/IPS
512GB Apple PCI-e SSD / AirPort Extreme (ac) / iSight

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Maverick" (12.07.2008, 10:11)

15

lørdag, 12. juli 2008, 11:23

Hej Maveric

Jeg vil forsøge mig med støjdæmpningsmåtter, og jeg kan se, at der er forskellige producenter. I mit tilfælde skal jeg nok være varsom med at vælge dem for tykke, da der kan blive pladsproblemer.

Er Magic Fleese det bedste produkt i denne tykkeles (H10mm)?

Nu er jeg helt ny mht. vandkøling og overclocking har jeg heller ikke forsøgt. Nu kører jeg med en Intel 8400 uden noget og der holder jeg med laveste mulige blæserhastighed med 1 blæser monteret en temperatur på 34°C og det er vidst meget godt.

Er du i øvrigt tilfreds med Noctua blæserne?

Mhv

Pepo

16

søndag, 13. juli 2008, 11:41

Citeret

Oprindeligt indlæg af Pepo
Hej Maveric

Jeg vil forsøge mig med støjdæmpningsmåtter, og jeg kan se, at der er forskellige producenter. I mit tilfælde skal jeg nok være varsom med at vælge dem for tykke, da der kan blive pladsproblemer.

Er Magic Fleese det bedste produkt i denne tykkeles (H10mm)?

Nu er jeg helt ny mht. vandkøling og overclocking har jeg heller ikke forsøgt. Nu kører jeg med en Intel 8400 uden noget og der holder jeg med laveste mulige blæserhastighed med 1 blæser monteret en temperatur på 34°C og det er vidst meget godt.

Er du i øvrigt tilfreds med Noctua blæserne?

Mhv

Pepo

Ja, de er rigtig gode. Mit eneste problem lige nu er, at blæserstyringen åbenbart ikke virker...

27" iMac / i5 2500s / 16GB DDR3 / HD 6770M / 2560x1440 IPS
275GB Crucial MX300 / Airport Extreme / iSight / Apple Magic Keyboard @ Magic Mouse2

12" MacBook / Core m5 / 8GB DDR3L / HD 515 / 2304x1440 Retina/IPS
512GB Apple PCI-e SSD / AirPort Extreme (ac) / iSight

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.