Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

onsdag, 25. juni 2008, 16:39

Hey.

Jeg har længe været aktiv i Boinc og har ikke noget imod at betale et par kr om året for el.

Har lige købt en bærbar pc med 2,4ghz. Intels T8300. Det jeg ikke kan forstå er at den er ca 33% hurtigere i forhold til denne stationære som er 3,0ghz. Har opdaget at den stationæres fsb er 667Mhz og den bærbares er 800Mhz. Kan det være grunden?

Og er der mulighed for at OC den stationære en smule så den kører meget hurtigere. Jeg er ikke interesseret i at købe alle mulige ting til den stationære for at OC den helt vildt. Ønsker bare en smule OC så jeg stadig kan bruge standard køler.

I Pc Wizard kan jeg kun se 1 temperatur måler. Og det er for GPU'en. Er det normalt?

På det tilføjede billede er nogle screenshots af CPU-Z. Håber det kan hjælpe. Hvis der kræves ekstra info siger i bare til.

På forhånd tak.

Mvh.
Trant

2

torsdag, 26. juni 2008, 02:32

Jeg har et meget konkret svar...
Den core 2 duo du har i din bærbare er den nyeste generation, mens din Pentium D er 2-3 år gammel, og så var Pentium D i det hele taget bare en fiasko :boxed:
... Pentium D er heller ikke en rigtig dual core processor så vidt jeg husker. Det er vist lidt halv fusket og indviklet, men kan ikke huske hele historien :rolleyes:

Mine forældre har også en Celeron D på et socket 478 bundkort, som er 6 år gammel snart.. den er på 2,93 GHz. Min C2D E6700 er på 2,67 GHz. Men min processor er jo stadig mange gange bedre end Celeron'en. En processors hastighed kan ikke bare altid måles i GHz. Kun hvis det er samme generation og serie. Fx kan du sammenligne en E6600 med en E6700, fordi de er identiske bortset fra clockspeeden. Pentium D og Core2Duo er jo langt fra identiske!

ATI's grafikkort ser også tit enormt voldsomme ud på papiret, med mindst 1 Gb DDR4 RAM på nærmest surrealistiske hastigheder, og også en høj core clock... Men når det så bliver testet i spil mod et fra nVidia som har meget lavere clocks, så vinder nVidia alligevel fordi det klarer spil meget bedre.

Så mit bedste råd er altid at kigge på hvordan hardware klarer sig i praksis, istedet for at blive overrasket over hvordan det ser ud på papiret.

Men jo, du kan sandsynligvis overclocke din CPU en 200 MHz måske, på stock køleren. Det kommer lidt an på hvordan dine temperaturer er nu. Hvis din CPU ligger på 60-70 grader i load nu kan jeg ikke ligefrem anbefale at overclocke den :rolleyes:
Men tjek min tråd: http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=100923&sid=
Der er også download links til de programmer du skal bruge for at tjekke temperaturer, stabilitet og andre nyttige ting relateret til OC :cheers:

Nexus RX-1K
MSI FXA-890-GD70
Phenom II X4 965 BE @ 3.4 GHz
6 Gb OCZ 1333 MHz @ 7-7-7-20
MSI GTX 460 Hawk

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "mads_spazz" (26.06.2008, 02:37)

3

torsdag, 26. juni 2008, 14:47

Tak for din besvarelse. Altid dejligt at lære noget nyt. Eller bare få af vide man ikke har tænkt sig ordentligt om. :P

Angående det med temperaturer tror jeg ikke der er noget at gøre. Ingen af de programmer jeg har prøvet viser at der er en føler ved CPU'en. Kun ved GPU'en desværre. og så vidt jeg har forstået er det ikke sikkert at OC min CPU da jeg jo ikke ved noget om temperaturen.
Jeg troede at det var standard at ha temperatur målere ved CPU. Og nogle gange ved North Bridge. Læste engang noget om interne usb-stik... Som vidst blev brugt til følere. Kan det være at min CPU har en føler som ikke er koblet til? Et vildt skud i tågen. :D

Mvh.
Trant

4

torsdag, 26. juni 2008, 15:10

Det lyder da godt nok mærkeligt.. Har du prøvet med Real Temp og Everest Ultimate Edition??
Man skal ikke sætte nogen CPU sensorer til. Kun blæser stikket :razz:
... Men det lyder fandme mærkeligt hvis der ikke er nogen sensor på din CPU 8o

Nexus RX-1K
MSI FXA-890-GD70
Phenom II X4 965 BE @ 3.4 GHz
6 Gb OCZ 1333 MHz @ 7-7-7-20
MSI GTX 460 Hawk

5

torsdag, 26. juni 2008, 15:21

Når jeg prøver at åbne RealTemp får jeg en error besked: The processor detected is not supported.

Everest Ultimate Edition kan kun finde GPU føler.
Se billedet.

6

fredag, 11. juli 2008, 14:42

Ingen der kan forklare hvorfor jeg ikke kan se temp for min CPU? Ingen af de programmer jeg har prøvet kan. Så tvivler på der er en sensor. men er det ikke yderst mærkeligt?

7

fredag, 11. juli 2008, 14:54

har du prøvet coretemp..?

Asus Z97-P | CM Devastator 2 | Asus GTX 780 DirectCU ll OC @ 1254mhz
Core I7 4790K @ 4.70 Ghz |
Crucial Ballistix SP 16GB 4x4GB DDR3 @ 1866CL10

Custom mod AIO Antec H620 Kuhler + Northq Siberian tiger Dual rad/pump loop
Coolermaster 600 watt | Bitfenix Nova
Samsung 951 M.2 128GB PCIE SSD | 320GB Samsung 2.5 HDD

Ældre ST9320320AS 320GB HDD'ER SØGES!!!

8

fredag, 11. juli 2008, 15:19

Ved jeg ikke. har prøvet rigtig mange. men hvad skulle coretemp kunne som andre, bla. dem der er anbefalet her på forumet, ikke kan? Jeg tror det er cpuen der måske ikke har en føler overhovedet...

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.