Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

onsdag, 29. juni 2005, 12:36

Jeg er ved at lave lidt mod på min maskine og har til det brug anskaffet mig et par koldkatoderør.

Nu er mit spørgsmål om det kan lade sig gøre at have lys på rørene når computeren er slukket:

Jeg har bemærket at der er en diode på motherboardet der lyser når den er slukket, hvilket jo kunne indikere at der er noget strøm at hente fra strømforsyningen selv om selve computeren er slukket.

Nu er mit spørgsmål om der er strøm nok at hente til at drive mine rør, således at de kunne lyse inde i kabinettet når jeg skal rode med mit hardware.

Er der nogen der ved tilstrækkeligt om strømforsyninger eller selv har experimenteret med noget lignende der kunne give mig et par gode råd :T

2

onsdag, 29. juni 2005, 12:43

du kunne fixe en gammel AT psu (de har et seperat stik til at tænde og slukke på) et sted.

Asrock FM2A88X Extreme6X, Noctua NH-U14S@AMD A10 7800 3,9ghz maz, 2*8Gb DDR3,
700W PSU, Sapphire R9 270X 4GB OC.

3

onsdag, 29. juni 2005, 15:20

Dioden får vist kun 3 volt og du skal bruge 12 til rørene.....

4

onsdag, 29. juni 2005, 18:30

På de gamle AT PSU'er slukkede man vist for selve PSU'en, der så holdt op med at levere strøm til computeren , der så slukkede. Så der er nok ikke noget at hente på den konto.

Boris' oplysning er jo lettere deprimerende, men jeg er stadig modtagelig for ideer til lys i en slukket computer. (Og ja.... Jeg HAR tænkt på batterier, men ville gerne undgå det)

Humpeligimp

5

onsdag, 29. juni 2005, 20:05

At bruge en ekstra computer PSU til det, er overkill.

Nogle computere har 5V på usb porten, selv når den er slukket, men det er ikke nok.
Jeg ville da bare købe en billig 220 --> 12V forsyning, som kan levere strøm nok og bruge den.

6

onsdag, 29. juni 2005, 22:01

Jeg fandt en 12 V transformator fra et gammelt modem i min hardware-kirkegård der må kunne bruges.

7

onsdag, 29. juni 2005, 22:02

Citeret

Oprindeligt indlæg af humpeligimp
Nu er mit spørgsmål om der er strøm nok at hente til at drive mine rør, således at de kunne lyse inde i kabinettet
når jeg skal rode med mit hardware. :T

IMO ville jeg bare tage en lampe ind foran og tage strømmen fra strømforsynningen.... Også lade vær med det andet.... Du vil ikk rode med hardware mens der strøm til vel 8o

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Aerodale" (29.06.2005, 22:03)

8

torsdag, 30. juni 2005, 12:19

Jeg kan nu ikke se hvad problemet med The Hans' løsning skulle være.
At lyse ind i kabinettet med en lampe kan jeg godt finde ud af.
Hensigten var at lave et mod der både kunne se smart ud og have en praktisk funktion. ;)

9

torsdag, 30. juni 2005, 13:51

DU kunen gøre det på denne måde:
Tag en 220->12 v transformer husk den skal levere de 12 v i jævnstrøm.
Sæt et relæ ind mellem net og 220 v indgangen på transformeren.
Trigger delen af relæet sætetr du så til den lening mellem psu og motherboard der leverer strøm hele tiden (mener det er den grønne)
Så skal du bare sørge for at have et relæ der trigger evd de 2 volt og som kan lede 220 volt.
så har du en strømkilde der leverer 12 v selvom computeren er slukket og som kan slukkes ved at slukke på psu'en

10

torsdag, 30. juni 2005, 14:08

Se det var lige noget i den retning jeg ledte efter,
men det er nok lidt for teknisk for mig med relæer og den slags. (ved ikke helt hvad det lige er det er).
Så jeg holder mig til The Hans' løsning.

Tak for hjælpen. Humpeligimp

11

torsdag, 30. juni 2005, 20:40

En lille reminder.. Den strømforsyning/omformer du bruger, skal kunne trække belastningen af kathoderørene, ellers bliver den MEGET varm, brænder af, eller i værste fald så går der ild i den

12

torsdag, 30. juni 2005, 20:47

Jeg har lavet en lille tegning til dig, hvordan det kan laves.. meget simpelt!

Jeg ville måske vælge at sætte vippe kontakten på 220v så jeg slukkede hele strømforsyningen/omformeren, men vil nok anbefale du sætter den på 12v delen istedet for, så du ikke går hen og får stød.. 220v kan være livsfarligt

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Muffe" (30.06.2005, 20:48)

13

torsdag, 30. juni 2005, 22:15

Jepper Muffe. Lige præcis den konstruktion ville jeg også have brugt.

www.stormeren.dk

Få nyeste opdates omkring mine projekter på facebook sitet "Stormeren"

14

fredag, 1. juli 2005, 04:29

jeg ville skaffe en gammel AT psu og sætte til...ikke så fancy men meget nemmere, for tænder du for dem ved deres seperate kontakt er der de 12v...til alle de kathoderør osv du kan forestille dig. alle de ekstra ledninger kan man jo bare cutte ...der er self en lille kasse der skal skjules så. :)

Asrock FM2A88X Extreme6X, Noctua NH-U14S@AMD A10 7800 3,9ghz maz, 2*8Gb DDR3,
700W PSU, Sapphire R9 270X 4GB OC.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Fragman" (01.07.2005, 04:31)

15

tirsdag, 5. juli 2005, 17:04

har en musemåtter med lys i der sidder til usb port...den lyser da også når puteren er slukket??

16

lørdag, 16. juli 2005, 19:06

... Eller du kunne købe en 12 volts UPS ? Har en til at ligge herhjemme, og det fungerer da ihvertfald.

...

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "znuffi" (16.07.2005, 19:07)

Seneste tests og artikler

0

be quiet! Straight Power 10 - 600 watt

Du kender garanteret den tyske
Læs Mere

0

ASRock X99 WS

Efter en lille pause fra X99-v
Læs Mere

0

Synology DiskStation DS115j

Det er efterhånden meget lang
Læs Mere

0

BitFenix NEOS Miditower

Hvis du ønsker at bygge en bud
Læs Mere
Seneste nyheder

1

LG på vej med 3G Smartwatch

Et uannonceret smartwatch fra
Læs Mere

0

Forza Horizon 2 gameplay video

Hvis du ikke kan vente på at F
Læs Mere

0

Apple iPad Pro 12.9 får A8X processor

Allerede før Apple kom med der
Læs Mere

0

Lian Li viser kabinet prototyper frem

Lian Li viser flere prototyper
Læs Mere
Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.