Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

torsdag, 6. januar 2005, 08:04

Jeg skal lige have sat et potmeter til min vapo-fan. Den skal kunne skruges op/ned mellem 7v og 12v.

Jeg ved godt man ska bruge ohms lov.. men synes nu den er lidt bøvlet!

--edit---
Kender i evt. et sted man kan købe det??

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "nazty" (06.01.2005, 08:05)

2

torsdag, 6. januar 2005, 08:54

Citeret

Oprindeligt indlæg af nazty
Jeg skal lige have sat et potmeter til min vapo-fan. Den skal kunne skruges op/ned mellem 7v og 12v.

--edit---

jamen så skal man kende strømmen den tager.
enten i Ampere eller også kan man regne det ud hvis man kender den effekt i Watt.

3

torsdag, 6. januar 2005, 09:28

som hva tager? blæseren??

4

torsdag, 6. januar 2005, 11:29

Det er ikke så simpelt som det ...

http://www.tweak.dk/forum/thread.php?thr…did=3&styleid=1

Udover trådens forfatter var en værre idiot og bare lukker tråden fordi han selv er en klaphat, så kan indholdet sagtens bruges.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Ulrik" (06.01.2005, 11:30)

5

torsdag, 6. januar 2005, 12:05

Citeret

Oprindeligt indlæg af Ulrik

Udover trådens forfatter var en værre idiot og bare lukker tråden fordi han selv er en klaphat, så kan indholdet sagtens bruges.

Hvad har du gang i......... X( X( X( X( X( X( X( X( X(

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "WizzarD" (06.01.2005, 12:06)

6

torsdag, 6. januar 2005, 12:22

Citeret

Det sprog hører ingen steder hjemme.

7

torsdag, 6. januar 2005, 12:32

Citeret

Oprindeligt indlæg af nazty

--edit---

Hej. Et potmeter på 50 ohm er ca. passende til det du skal bruge så. Den har jeg tit brugt som blæserstyring i en PSU, og den kan ca. sænke blæser til halv hastighed. Du kan købe dem i ganske almindelige elektronikbutikker. Jeg køber mine hos Brinck elektronik i Lyngby og KBH

www.stormeren.dk

Få nyeste opdates omkring mine projekter på facebook sitet "Stormeren"

8

torsdag, 6. januar 2005, 12:46

Citeret

Hej. Et potmeter på 50 ohm er ca. passende til det du skal bruge så. Den har jeg tit brugt som blæserstyring i en PSU, og den kan ca. sænke blæser til halv hastighed. Du kan købe dem i ganske almindelige elektronikbutikker. Jeg køber mine hos Brinck elektronik i Lyngby og KBH

JEP - de har lidt af hvert - man skal bare lige holde fast - når "nørderne" bag disken går amok - og stiller spørgsmål - så man tror de snakker russisk - men deres kram det kan de sgu.. ;)

9

torsdag, 6. januar 2005, 14:08

Du må da være stiv ?( De er fandeme for dumme hos Brinck! I hvert fald dem jeg har snakket med ...

10

torsdag, 6. januar 2005, 14:49

Citeret

Du må da være stiv ?( De er fandeme for dumme hos Brinck! I hvert fald dem jeg har snakket med ...

Enig! De fatter imo ikke særlig meget.. Og så tager de endda meget høje priser!

www.elektronik-lavpris.dk er god efter min mening. Der kan man finde potentiometre under P.

Men hvis den blæser er ret kraftig, og trækker godt med strøm, så kan det være at du får et problem. For hvis den trækker 0.5A ved fx 10V, så er det et spædingsfald på 2V, og med en strøm på 0.5A, så er det 1W der bliver afsat i potentiometeret.

Og dem jeg sådan lige kan finde, de kan kun klare 0.25W før de brænder af.

Ellers skal du have fat i en den kan klare lidt mere, men de er ret dyre.

11

torsdag, 6. januar 2005, 14:54

Citeret

Og du må være en tur i skoven. :roller:
At Wizz synes de ved en del, har da intet med at han skulle være stiv at gøre.
Er du underlig eller er det kun din opførsel der er det ?

Med hensyn til at bruge et potentiometer til at skrue ned for en blæser. Husk lige at det skal være et trådviklet effektpotentiometer, da et almindeligt potentiometer sandsynligvis ikke kan holde til det.

12

torsdag, 6. januar 2005, 15:17

Citeret

Jaaaaaaaaaaaamen du lyder sørme også meeeeeeeeeeget klog............ :roller: :roller:

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "WizzarD" (06.01.2005, 15:17)

13

torsdag, 6. januar 2005, 16:11

Jeg ved ikke hvor mange gange, jeg skal sige det, men man kan ikke bare sætte en modstand i serie med en blæser for at få blæseren til at køre færre rpm's!!!

Blæseren strømforbrug ændre sig ved ændrig af spændingen, og derfor kan man bare ikke benytte ohm's lov lige med det samme!

PS. Klog og klog ... i hvert fald klogere end ...

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Ulrik" (06.01.2005, 16:12)

14

torsdag, 6. januar 2005, 16:20

Citeret

Oprindeligt indlæg af The Hans

Citeret

Og du må være en tur i skoven. :roller:
At Wizz synes de ved en del, har da intet med at han skulle være stiv at gøre.
Er du underlig eller er det kun din opførsel der er det ?

Med hensyn til at bruge et potentiometer til at skrue ned for en blæser. Husk lige at det skal være et trådviklet effektpotentiometer, da et almindeligt potentiometer sandsynligvis ikke kan holde til det.

Jeg synes godt man kan bruge den vending.. Det er det samme som at spørge om han står og sover.

Men wuzz kan også sagtens sidde og sige at de ved en pokkers masse, for han virker ikke selv til at vide så meget, så der kan jeg godt følge ham.

15

torsdag, 6. januar 2005, 16:42

Citeret

Jeg ved ikke hvor mange gange, jeg skal sige det, men man kan ikke bare sætte en modstand i serie med en blæser for at få blæseren til at køre (MED) færre rpm's!!!

Blæseren(S) strømforbrug ændre(R) sig ved ændri(N) g af spændingen, og derfor kan man bare ikke benytte ohm's lov lige med det samme!

PS. Klog og klog ... i hvert fald klogere end ...

Ja ja Kloge Åge - men stave kan du i hvert fald ikke - og fordi du ved lidt om elektronik - så lad bare vær med at tro at du er altvidende - Man skal vist ikke lede længe for at finde et emne du absolut intet ved om...... :roller: :roller:

16

torsdag, 6. januar 2005, 16:45

Så stopper i alle sammen!

Har sendt en personlig besked til dem der ikke kan snakke i en tone så alle kan holde ud at være her.

Hvis i fortsætter ender det med at jeg bliver nødt til at udelukke folk fra forumet. I første omgang i en uge. Og jeg er ligeglad med hvem der startede.

Så stop venligst NU.

17

torsdag, 6. januar 2005, 16:47

Citeret

Men wuzz kan også sagtens sidde og sige at de ved en pokkers masse, for han virker ikke selv til at vide så meget, så der kan jeg godt følge ham.

Endnu en selvglad - biiip - som tror han ved alt. Det er sgu tydeligt at I to smådrenge ikke kan tåle når folk ikke falder i svime over jeres "evner" - Det bevises jo tydeligt bla. af diverse PM's fra en såkaldt moderator...... :roller: :roller:

Grow the fuck up Crappy & Co... :roller: :roller:

18

torsdag, 6. januar 2005, 16:48

Citeret

Oprindeligt indlæg af WizzarD

Citeret

Endnu en selvglad - biiip - som tror han ved alt. Det er sgu tydeligt at I to smådrenge ikke kan tåle når folk ikke falder i svime over jeres "evner" - Det bevises jo tydeligt bla. af diverse PM's fra en såkaldt moderator...... :roller: :roller:

Grow the fuck up Crappy & Co... :roller: :roller:

Jeg bad jer ALLE om at stoppe.

19

torsdag, 6. januar 2005, 16:48

Jeg har kun prøvet at sige, nu i to tråde, at dem som taler om elektronik tager fejl. Og at man ikke kan gøre det på den måde, som de beskriver.

Men det er åbentbart takken for at hjælpe andre ?( :roller:

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "Ulrik" (06.01.2005, 16:50)

20

torsdag, 6. januar 2005, 16:55

Citeret

Oprindeligt indlæg af Martin

Jeg bad jer ALLE om at stoppe.

Hmm - Hvis du lige kigger på posting tidspunkt - så kan du se at vi har postet "samtidig". Jeg havde i hvert fald ikke set din post - da jeg "sendte" min afsted - But end of story.. ;)

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "WizzarD" (06.01.2005, 16:56)

21

torsdag, 6. januar 2005, 22:36

Det var happy der started ! :P

22

torsdag, 6. januar 2005, 23:11

Citeret

Oprindeligt indlæg af Patrick S
Det var happy der started ! :P

Drop det.

23

torsdag, 6. januar 2005, 23:51

Slet tråden? Der er alt for meget flaming herinde.. ?

Måske nogen der gider at forklare lidt om spændings styreing med IC'er og potentiometre? Edit: eller link'e til det

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Muffe" (06.01.2005, 23:51)

Cherry MX Board 6.0 mekanisk tastatur

Det er med stor glæde, at Tweak.dk nu kan præsentere jer for en helt ny producent i vores repertoire. Vi har i
Læs Mere

ASUS Strix R9 380 DirectCU II 2 GB

Endnu et grafikkort i Radeon R9 300-serien er landet på Tweak.dk redaktionen, og denne gang skal vi kaste blik
Læs Mere

MSI GTX 980 Ti Gaming 6G

Så blev det Tweak.dks tur til at have NVIDIA GeForce GTX 980 Ti på testbænken, og i dagens test har MSI været
Læs Mere

LG G4 smartphone med 5,5 tommer IPS Quad HD skærm

Det er ingen hemmelighed, at vi her på Tweak.dk har set frem til at få LG's nye topmodel til test. Vi har jo s
Læs Mere

Antec Performance P50 Window

Så er Antec tilbage hos os på Tweak.dk. Denne gang er det med et nyt kabinet fra deres Performance serie ved n
Læs Mere

Betasphere HR 986 BigBox Black

betasphere audio, en forholdsvis ukendt producent, har sendt os et af deres produkter til anmeldelse. Der er t
Læs Mere

MSI Radeon R9 390X Gaming 8G

Mens vi venter spændt på at se Radeon R9 Fury og Nano på Tweak.dk redaktionen, kan vi nu stolt præsentere jer
Læs Mere

Driveclub - PlayStation 4

Vi går nu i en lidt anden retning, end vi er vant til her på Tweak.dk - og så alligevel ikke. Vi har nemlig va
Læs Mere

Warner Bros. kendte til problemer med Batman: Arkham Knight

Der har været ramaskrig rundt omkring på nettet, efter det længe ventede spil Batman: Arkham Knight udkom til
Læs Mere

Windows 7 holder stadig stædigt fast i brugerne

Der er nu mindre end en måned til, Microsoft sætter gang i deres hidtil største operativsystemlancering. Intet
Læs Mere

Minecraft til PC runder stor milepæl

Da de gode folk hos Mojang i sin tid lagde de første brikker til det, der sidenhen blev til spillet Minecraft,
Læs Mere

Nyeste Windows 10 Preview Build inkluderer Edge

Den seneste version af Windows 10 Preview er blevet smidt på gaden, og i denne omgang er Edge browseren blevet
Læs Mere

Fart over feltet i ny mikro-SSD fra ADATA

ADATA, hvis produkter vi flere gange har haft forbi redaktionen, melder sig på banen med en ny SSD til laptops
Læs Mere

Vanvittig lagerplads i ny smartphone

Hvis du vil have alle dine selfies, kattebilleder og -videoer, film og så videre med på farten på din smartpho
Læs Mere

SMS'ens fader er død

Stifteren bag SMS systemet, der i mere praktisk tale står for Short Message System, er desværre afgået ved død
Læs Mere

NVIDIA arbejder på GTX 950 kort

Rygterne vil, at NVIDIA nu er i gang med at lave to lowend grafikkort i 900-serien til folket, der ikke absolu
Læs Mere
Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.