1

tirsdag, 25. marts 2008, 01:07

Efter en del tids pause med guideskrivningen kommer jeg igen frisk med en ny guide, der er ment som en slags udvidelse eller supplement til min anden guide, nemlig De 10 dødssynder når man bygger en computer

Der er mange der gladeligt smider ekstra penge efter enten en samlet eller at firmaet samler ens computer for en, men der er visse fordele ved at samle selv.

1. Erfaring
Man finder ud af hvor delene skal sidde, og hvordan de skal sidde. Desuden giver det erfaring med at samle en computer, der følger den ret så almindelige ATX standard, som mange kabinetter og komponenter følger. Desuden får man erfaring til at fejlsøge på egen hånd, sådan at man ikke skal betale en tekniker eller et firma i dyre domme for at få fikset sin spand.

2. Viden
Man ved stort set hvilke dele man har, hvilket kan hjælpe til at optimere både styresystem og BIOS, og man kan hurtigt lære diverse alternative drivere (fx. Omega drivers til grafikkort) der findes på nettet.

3. Sikkerhed
Her snakker jeg ikke om firewalls og hvordan man ikke får virusser eller andet skrammel. Ved at bygge selv, er man sikker på at alle dele følger standarden, og at man selv med nemhed kan reparere sin computer. Diverse firmaer (bl.a Compaq, HP og IBM) er slemme til at lave dele der kun passer til deres egne reservedele og ikke andet.

4. Genbrug
Man kan med god samvittighed tage dele fra ens gamle computer og lægge i den nye, herunder harddiske og optiske drev og spare penge på dem. Desuden kan man beholde det gamle kabinet hvis man vil.

Lad os så få samlet den computer.

1.
Læs først førnævnte tråd

2.
Det er en god ide at starte med at lægge alle delene og kablerne ud på et bord eller et gulv, tag ikke delene ud af deres antistatiske poser før du skal bruge dem. Desuden er det en god ide enten attage sokkerne af eller at røre en radiator eller andet af metal før man går i gang. Statisk elektricitet kan betyde døden for dit nye hardware.

3."
Bundkort og CPU tages ud af deres respektive pakker og monteres. Dette gøres ved at løfte "armen" på CPU soklen og "line" CPU'en op til hullerne i soklen. Her skal der ikke bruges nogen form for kraft eller vold, da CPUen selv vil falde på plads hvis man har linet den op. Man kan se om CPUen vender korrekt, typisk ved at der er en lille pil eller andet på bundkortet og at der er en lille farvet trekant på CPU'en selv. Hvis CPU'en lgger lidt skævt oven på soklen, så gør det ikke noget lige at trykke det sidste hjørne i med en let finger. Når CPUen er sat i, så lægges den lille "arm" igen, sådan at CPU'en bliver låst fast.

En Socket 939 CPU, der er monteret korrekt, armen ses til højre og er af metal eller plastic

4.
At montere køleren på sin CPU er ikke længere så "drabeligt" som i "gamle dage", hvor CPUens kerne typisk lå frit. Dette betød at der var risiko for at flække eller "chippe" sin kerne, hvorefter CPUen var ødelagt. Da der findes et utal af metoder til at montere køleren på, så kan det anbefales at læse kølerens manual, enten den i kassen eller den på Internettet. Medmindre der er en lille "thermal pad" på køleren, så læs delen om kølepasta i min førnævnte anden guide. Her er det ligeledes en god ide både at dobbelttjekke og trippeltjekke om CPUen's blæser er sat til i bundkortet

5.
Nu er det på tide at montere sine RAM, så stængerne skal tages ud af deres pakke.

Foroven ses RAM porte til både DDR2 og DDR3 på et bundkort der kan køre med begge typer

At montere sine RAM er ganske simpelt, træk de to hvide klammer i enderne udad, og skub derefter klodserne på plads. RAM-klodserne sidder på plads når de to klammer har klikket sig ind i et hul i hver ende af klodsen. Nogle gange kan dette godt kræve lidt fingermuskler. Husk at det lille "hak" ved alle de små kontakter skal passe med det lille hak i bunden af RAM-klodsen.

6.
Skru PSUen (strømforsyningen) fast på sin plads i kabinettet. Denne holdes mange gange i toppen af kabinettet. Der findes dog kabinetter, hvor PSU'en skal sidde andetsteds, så tjek manualen for en sikkerheds skyld.

Øverst ses hullet til PSU'en

7.
Nu er det værd at se om kabinettets bagplade passer med bundkortets stik, og kabinettets lille bagplade gør det ikke altid. Typisk følger der en ny bagplade med bundkortet, hvor bundkortets stik passer. Typisk er disse bagplader en pine at montere, så derfor plejer jeg at smide dem ad helvede til. Tiden er så kommet til at montere bundkortet sammen med CPU og RAM i kabinettet, og medmindre man ikke før har brugt en skruetrækker, så skulle det være ret ligetil.

8.
Alle de ledninger, der skal i bundkortet skal monteres nu. Strømledninger skulle være ligetil, disse skal typisk sættes i de store, hvide og firkantede stik. De passer kun på én måde.
Der skal også sættes et par stik i fra kabinettet. Disse stik går ud til diverse knapper såsom tænd/sluk og reset knapperne, samt til harddisk- og tænd/sluk/dvale lys. Her skal der studeres lidt i bundkortsmanualen, da der står hvilket stik der skal til hvad. Husk dog på at HVID eller SORT er MINUS (hvis der er et par med en hvid OG en sort ledning, så er det hvid der er minus). Desuden kan det være en fordel at sætte kablerne i til drev og lignende.

9.
Nu skal alle harddiske og andre drev sættes i. Som tommelfingerregel skal man helst sørge for at bruge alle 4 skruehuller, medmindre at drevene hviler på en lille slidske (typisk metal der er bøjet indad under drevene, så de kan hvile på det.) I så fald kan man godt slippe af med kun at bruge 2 skruer.
Optiske drev (CD,DVD og brændere) skal typisk sættes ind fra fronten af kabinettet, og derefter skrues fast. Desuden har de optiske drev et lille ekstra kabel der skal sættes i lydkortet. Tjek igen bundkortsmanualen hvis dette lille kabel skal forbindes med bundkortets lydkort.
OBS: Hvis drevene er til PATA (brede kabler) skal man huske at sætte Master/slave jumpers korrekt. Med to enheder på et kabel skal den ene enhed sættes til Master og den anden til Slave, alternativt kan der bruges Cable Select, der selv konfigurerer Master/Slave for drevene

10.
Til sidst sættes alle udvidelseskortene i, herunder fx. grafikkort, lydkort, netkort eller modem. Sørg for at de sidder korrekt i deres porte og at de er sat godt fast med skruen eller klammen til kabinettet, samt at de har alle relevante kabler sluttet til. Især grafikkort har et lille ekstra strømkabel der skal sættes til.

11.
Sæt computeren til elnettet,skærm, tastatur og mus, men lad den køre uden sidepladen på. Hvis computeren starter fint op og alle blæsere kører, så kan man komme i gang med at installere styresystem og programmer på den, samt at sætte resten af tilbehøret til, herunder højttalere, webcams og eventuelt tingeltangel.

Grunden til at jeg i denne guide siger at man skal montere RAM, CPU og køler på bundkortet inden man sætter det i kabinettet, er fordi at man har meget mere plads at atbejde på når man har alt dette udenfor kabinettet. Desuden kan man rimeligt nemt komme til at skære sig på kølere og kabinettet hvis ikke man passer lidt på.

Jeg fratager mig alt ansvar for skader og defekter på hardware og personen der monterer det.

2

tirsdag, 25. marts 2008, 20:07

God guide Foxx :P

Men den for jeg ikke brug for :$

Apple <3

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "LeeFusZ" (06.02.2010, 19:00)

3

tirsdag, 25. marts 2008, 20:41

Fin guide, håber den kan hjælpe mange, men kan du ikke lige tilføje hvordan man gør med dualcahnnelram

4

onsdag, 26. marts 2008, 07:12

Citeret

Oprindeligt indlæg af MrFlash
Fin guide, håber den kan hjælpe mange, men kan du ikke lige tilføje hvordan man gør med dualcahnnelram

er lidt svært da forskellige producenter gør det på forskellig måde, men står altid i manualen.

Asrock FM2A88X Extreme6X, Noctua NH-U14S@AMD A10 7800 3,9ghz maz, 2*8Gb DDR3,
700W PSU, Sapphire R9 270X 4GB OC.

5

torsdag, 27. marts 2008, 19:20

Citeret

Oprindeligt indlæg af Fragman

Citeret

er lidt svært da forskellige producenter gør det på forskellig måde, men står altid i manualen.

jep, men de forskellige måder er stort set alle den samme... sæt identiske klodser RAM i port 1 og 3 eller 2 og 4 :D

6

torsdag, 27. marts 2008, 19:23

Citeret

Oprindeligt indlæg af Foxx

Citeret

Citeret

jep, men de forskellige måder er stort set alle den samme... sæt identiske klodser RAM i port 1 og 3 eller 2 og 4 :D

Det er nu ikke altid man kan regne med at det er 1-3 og 2-4 på mange af bla msi's boards skal man have ram i slot 1-2 og 3-4 for at kører dual channel.

MSI P67-GD80 - Intel Core I7 2600K - Team Xtreme 2400 MHz 2x2 gb - Sapphire HD5870 1GB - Coolermaster Silent Pro 1000 watt - 2x Samsung F1 750 gb i RAID0

Cooling ---> H2O - Dice - Ln2

7

lørdag, 29. marts 2008, 19:50

Citeret

Oprindeligt indlæg af Rasmus_yamaha

Citeret

Oprindeligt indlæg af Foxx

Citeret

Citeret

Det er nu ikke altid man kan regne med at det er 1-3 og 2-4 på mange af bla msi's boards skal man have ram i slot 1-2 og 3-4 for at kører dual channel.

ja det var da ihvertfald sårn at mine ram sad i mit gamle afdøde msi P35 platinium inden jeg skiftede til quad channel altså 4x512

8

søndag, 30. marts 2008, 13:23

Citeret

Oprindeligt indlæg af eut@nsia
ja det var da ihvertfald sårn at mine ram sad i mit gamle afdøde msi P35 platinium inden jeg skiftede til quad channel altså 4x512

Quad channel? Det er nu stadig Dual Channel...

Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | EVGA GTX 280
Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

9

fredag, 4. april 2008, 19:56

Citeret

Oprindeligt indlæg af ayu

Citeret

Oprindeligt indlæg af eut@nsia

Quad channel? Det er nu stadig Dual Channel...

:))Yop :boxed:

Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
Gigabyte GA-Z77X-UD3H
Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
1000gb Seagate 7200.10 (lager)
Gigabyte GV-R797OC-3GD
T&T 850watt
LG GGWH20L Super Multi Blue
Windows 7 Ultimate

10

tirsdag, 29. april 2008, 12:43

Nice guide, skal til at bygge egen pc for første gang i weekenden, den var en fed hjælp lige at have :9xo

1090T @ 4.0 Ghz
PowerColor 5870 @ 950/1200
Asus Republic of Gamers IV.
Corsair Dominator 1600MHz 8-8-8-24
Corsair 850W

11

tirsdag, 17. februar 2009, 20:32

Taak :clap: :clap:

Skal nemlig til at samle selv snart

Houly:\ :razz:

~Cheers Houly

12

torsdag, 19. februar 2009, 23:14

Citeret

Citeret

Faktisk står alt i manualen Frag? Stort set hvertfald. :))

Gigabyte GA-Z77X-UD3H
Gigabyte GV-R797OC-3GD
T&T 850watt
Windows 7 Ultimate

13

tirsdag, 2. februar 2010, 02:11

Tak skal snart til at bygge en computer selv, og hvis den ikke virker holder jeg min mors elregning ansvarlig DA DET UMULIGT KAN VÆRE MIG DER HAR GJORT NOGET GALT... :crazyeyes:
hehe.

14

tirsdag, 2. februar 2010, 03:52

Citeret

Oprindeligt indlæg af Martinkf94
Tak skal snart til at bygge en computer selv, og hvis den ikke virker holder jeg min mors elregning ansvarlig DA DET UMULIGT KAN VÆRE MIG DER HAR GJORT NOGET GALT... :crazyeyes:
hehe.

OOOhhhh boy

Nothing like morther's arms ;)

Vent til du selv skal betale for strømmen :9xo.

Mvh
Sam

AMD FX-8120 CPU, MSI 990FXA-GD65, Polimatech Megahelem 2 Bitfenix Spectre 120mm ,G.Skill 2x4GB Sniper pc-14900/1866Mhz ram,Sapphire R9 290 Tri-x OC ,Samsung 830 128GB SSD(OS), Seagate Momentus XT 500GB,2 WD 1.5TB Black Caviar, Cougar CM700W PSU,Lian-LI PC-P50R, Iiyama 26" skærm. JBL Creature III black, win 8.1 64 bit.

15

onsdag, 24. marts 2010, 11:28

Citeret

Oprindeligt indlæg af Ebo

Citeret

Oprindeligt indlæg af Martinkf94
hehe.

OOOhhhh boy

Nothing like morther's arms ;)

Vent til du selv skal betale for strømmen :9xo.

Mvh
Sam

Jop, vi bruger for 9000 kr årligt. det synes jeg dælme er meget så jeg er begyndt at slukke for alt også på kontakten i væggen. :)

Gigabyte GA-Z77X-UD3H
Gigabyte GV-R797OC-3GD
T&T 850watt
Windows 7 Ultimate

16

onsdag, 8. september 2010, 06:22

har faktisk lige noget som jeg ikke helt har luret endnu af nye ting...Blueray sata drev der skal installeres....mit ser ud til at reagere fint, men bios finder drevet, men genkender det ikke, og kan slet ikke starte win 7 discen op på det fx...og i windows kan man heller ikke genkende det...og ville jo gerne lige smide min SSD ind og installere win 7 snart.....any ideas guys.

Asrock FM2A88X Extreme6X, Noctua NH-U14S@AMD A10 7800 3,9ghz maz, 2*8Gb DDR3,
700W PSU, Sapphire R9 270X 4GB OC.

17

onsdag, 8. september 2010, 20:22

Citeret

har faktisk lige noget som jeg ikke helt har luret endnu af nye ting...Blueray sata drev der skal installeres....mit ser ud til at reagere fint, men bios finder drevet, men genkender det ikke, og kan slet ikke starte win 7 discen op på det fx...og i windows kan man heller ikke genkende det...og ville jo gerne lige smide min SSD ind og installere win 7 snart.....any ideas guys.

din BIOS:

[IMG]http://cdn1.knowyourmeme.com/i/000/053/600/small/1274448519966.png?1276094963[/IMG]

hvis den da opfatter det... Er alle SATA Controllers tændt?

Desuden er der nogle bundkort hvor man skal huske at sætte sata drev i rækkefølge fx. Main HDD i SATA stik 1, sec. HDD i SATA stik 2 og BD drev i SATA stik 3.... se om det virker

Seneste tests og artikler

0

SMS Audio - Sync Sport Wireless By 50

Gennem 2014, har vi testet en
Læs Mere

0

Fjernstyrede gadgets - Hubsan X4 og Logicom Spy-C

Det er en lidt spændende anmel
Læs Mere

0

Synology DS215j NAS

For et stykke tid siden så vi
Læs Mere

0

Creative SoundBlaster Roar SR20

Vi har her på Tweak.dk efterhå
Læs Mere
Seneste nyheder

0

HTC kommer med Desire 620 smartphone

HTC har haft stor succes med d
Læs Mere

0

Nyt ASUS Strix 7.1 Gaming Headset

Du kender måske allerede flere
Læs Mere

0

Mushkin med 1TB Reator SSD

Mushkin har annonceret en ny R
Læs Mere

0

Apple stopper produktionen af iPhone 5c

Rygtet fortæller at Apple vil
Læs Mere
Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.