Efter at jeg selv lige har fået et A64-system, har jeg søgt og spurgt hist og pist, hvordan man OC'ede sin A64 CPU.
Mange er kommet med gode tip - men jeg savnede en guide, som jeg kunne forstå.
Og så var det jeg lige pludselig, faldt over denne i Neowin.net's forum. (Thanks to dave164 - Nottingham, UK)
Håber den
kan hjælpe andre med at få en fornemmelse af det, at OC en A64 CPU ! Det har den ihf. givet mig.
Nå her er den - nu oversat af RAC her fra tweak.dk (20/11-05)

:
Brug den eller la' vær'.
Introduktion & Read-Me-notes
Pågrund af de store bunker af tråde på Neowin (Tweak.dk) der handler om, ”Hvordan kan jeg overclocke min Athlon 64” og ”Hvor langt kan min CPU gå med det her...” det irreterer mig, så jeg har lavet en guide for at stoppe mig selv fra at skrive paragraf efter paragraf på hvordan man overclocker din athlon 64.
Så jeg vil lige starte med at besvare nogle få spørgsmål og ord først.
1.
JEG ER IKKE ANSVARLIG FOR NOGET DU MÅSKE VIL GØRE VED DIN COMPUTER, OVERCLOCKNING ER DIN EGEN PERSONLIGE HANDLING, HVIS IKKE GJORT ORDENTLIGT OG MED OMTANKE KAN DET ENDE I EN STOR HARDWARE FEJL/ØDELÆGGELSE.
2. Denne generalle guide er mest baseret på Athlon 64'ere, overclockning er næsten det samme som for resten af Athlon serien.
3. Man kan ikke forudse hvad esn CPU kan klare, det afgøres helt af kvaliteten af CPU, andet hardware og køling.
4. Hvilke temperaturer er farlige? For Athlon 64'ere er 60 celcius ”load” under pres det absolut højeste anbefalet, min gamle 3000+ Clawhammer ramte lige 60 celcius og jeg kunne ikke kommer forbi opstart og min BIOS sagde dårlig temperatur, etc... 30-40 celcius er normalt ”idle” ingen pres for den, jeg har set mange 25-30 celcius og personligt hvis det er højere end det ”idle” ingen pres, så få noget bedre køling eller ”airflow”/ luftcirkulation i kabinettet.
Det er hjælpeligt, at starte med noget i hvert fald forholdsvis godt hardware og kølning for at overclocke, jeg har ikke noget imod tråde der er baseret på det her for det ændrer en del.
Main
Her er den nødvendige information om hvordan man overclocker sin cpu.
1. Til at starte med er du nød til, at gå ind i BIOS. Det er der, hvor du kontrollerer alt, hvad din computer gør mere eller mindre.
Det gør du normalt ved at trykke på ”Del” knappen, når du har genstartet/startet op. Normalt når du starter maskinen op fortæller den hvilken knap du skal trykke på, for at komme ind i BIOS.
2. Sluk for ”Cool n' Quiet” og andre køle-metoder som står i BIOS, Q'fan control mm.
3. Størstedelen af Socket 754 bundkort, specielt ASUS har ikke pci/agp lås, så du kan ikke gå så langt som du gerne vil. Men DFI bundkortene har mener jeg. Alle socket 939 bundkort har så vidt jeg ved.
Sæt pci/agp låsene til 33(pci)/66(agp). Jeg har hørt at når folk hæver deres CPU frekvens, har deres agp frekvenser steget fra 66 til et andet nummer, hvis de satte den til 67 så blev den der.
4. Gå til sektionen der er kaldt ”Jumper free settings”, ”advanced chipset” features eller måske står der noget helt andet.
5. I den sektion skulle der være noget der hedder ”CPU frequency” der er sat til 200Mhz. Det er det du forhøjer, når du vil hæve din clock speed på din CPU.
6. Jeg anbefaler, at hæve den - CPU frekvensen - med 5Mhz af gangen, det er ca. 50 mhz af den rigtige clock hastighed (for finde ud af hvad der er din hastighed er, gange CPU frekvensen med Multiplieren af CPU'en).
7. ”Exit and Save”, se om du kan komme ind i Windows, hvis du kan kør et test program som f.eks. 3DMark03/05, SiSoft Pro 2005, Prime95. Hvis computeren ikke crasher kan du kalde den stabil forløbig.
8. Bliv ved med, at gentage nr. 5-6 og derefter 7, indtil computeren går i stå, spillene fryser eller i det hele taget bare opfører sig underligt. Ved det punkt kan du ændre RAM timings og volten.
Timings
For at tage din computer videre, hjælper det at have RAM med timings 2-2-2-5 eller RAM der kan tage meget volt.
1. Gå til ”Advanced Options igen; der skulle være nogle indstillinger for at ændre RAM indstillingerne. Hvis der ikke er nogen prøv at trykke Ctrl+F1.
2. Ændrer RAM timingsene til 2.5-3-3-7 som de mindste hvis du har i forvejen har standard timings sat til 2-2-2-5. Hvis du ikke har 2-2-2-5 eller i nærheden så gå videre til den næste sektion.
3. Når det er ændret, hæv CPU frekvensen en smule mere - som i nr. 5-6 og derefter 7.
Det skulle få dig videre, fordi der så er mindre pres på rammene.
Volt
For at få RAM & CPU videre, er det nogle gange okay, at forhøje volten på chipsene. For RAM ville jeg ikke gå over 2.7. Jeg ved at mine OCZ Platinum Rev2 kan klare 2.8 og der står på OCZ siden at de kan klare 2.9, så tjek ud hvad andre folk har kunnet klare med RAM magen til dine.
For Athlon 64'ere ville jeg ikke gå over 1.6/1.65v, jeg ved at min Clawhammer kan klare 1.7 på luftkøling, men jeg vil ikke anbefale andre, at gøre det samme.
RAM
For at hæve volten på Rammene (kan hedde ”RAM voltage”, ”DDR Voltage” eller ”vdimm”).
Det skulle være muligt at sætte den til 2.6/2.7/2.8 og højere på et DFI bundkort.
CPU
For at hæve volten på CPU'en (hedder ”vcore” eller ”CPU voltage). Den går op til .025 f.eks 1.4,1.425, 1.45, 1.457, etc. Som jeg sagde tidligere, gå ikke over 1.6/1.67 med Athlon 64'erne - medmindre du har rigtig god køling, og selvom den er rigtig god, kan du stadig brænde den af.
HT
Nogen gange kan CPU godt have sat for meget pres på HT - slå den fra 5x (1000Mhz for socket 939) eller 4x (800Mhz for socket 754) ned til (4x 800Mhz socket 939, eller 3x 600Mhz socket 754)
Ekstra Information
Athlon 64'ere har integreret hukommelses kontrollerer ”integrated memory controllers”, så de har ikke forside busser ”frontside buses”, FSB. At have de allerbedste ram er altså ikke nødvendigt, fordi hukommelses båndbredten kun gør meget lille forskel til ydelsen. Jo mindre ”latency” jo bedre er det, at have en konge Athlon 64'er, så det er okay og bruge en ”divider”.
Dave164, engelsk guide skrevet den 20/5 05. Oversat af RAC til dansk den 20/11 05. Tak til begge !
Kom bare med forslag til tilføjelser - så bare kom i hug.